کنفرانس مادر و انقلاب


Share/Save/Bookmark

Soraya Fallah
by Soraya Fallah
15-Jan-2009
 

امسال هم هنرمندان وفعالان حقوق بشر در دانشگاه هنر کالیفرنیا در یک گردهمایی همگانی به نام" کنفرانس های یک جهان " از سراسر دنیا دور هم جمع می شوند . امسال این کنفرانس تم اصلی خود را" مادر و انقلاب" نام نهاده است و در آن به چگونگی نقش زنان بالاخص مادران فعال در عرصه هنر و امور اجتماعی و حقوق بشر به مثابه مدل و مبتکر مناسب در جهان هنگام ستیز ومبارزه به بحث می پردازد.

در این کنفرانس هنرمندان و فعالان به عنوان شهروندان ملت خود و شهروندان جهان بطور فزاینده از مهارت های تخصصی خود در جهت شناسایی اثرات هنر و فعالیت های اجتماعی و حقوق بشری از طریق گفتگو و دیالوگ استفاده می کنند.

در چهارمین سالگرد کنفرانس هنر در یک جهان بناست از نقش هنر در زمان و به هنگام جنگ ها و جنایت های ضد بشری سخن به میان آید. کنفرانس از چهارده تا هیجدهم ژانویه به مدت پنج روز خواهد بود . من معتقدم که از این طریق می توان به توانایی هنر در ایجاد ارتباط عمیق فرهنگهاو شناخت عمیق ترین ریشه های تاریخی دست یافت.

هنر در کنفرانس های یک جهان هنرمندانی را دور هم جمع می کند که زندگی خود را برای کار در جاهای خطرناک به خطر انداخته اند ، در مکان هایی که کشمکش و نبرد هست. آنها از هم یاد می گیرند، فرصت هایی برای همکاری و الهام گرفتن از همدیگر می یابند و به دانشجویان دانشکده این اندوخته های را منتقل می کنند که به عنوان شهر وندان هنرمند در آینده از آن استفاده کنند.

این کنفرانس بین المللی بخشی از یک پروژه به نام پروژه "زندگی بیشتر ، مطالعات فرهنگی و ژنوساید" که یک سری مطالعات از همکاری میان دانشگاه هنر و

رواندا Kigali کیگال در Interdisciplinary genocide study Center) ( I g s c)

است .به مدت شش سال پروژه زندگی بیشتراز تبادل اندیشه میان آمریکا ، رواندا ، اوگاندا بهره برده است واز هنر به عنوان یک وسیله توانمند با استفاده از عامه مردم و باز سازی و باز پروری ویادگیری و تحصیلات و آموزش استفاده کرده است .

نقش زنان – زنان نقش مهمی در باز پروری ، بازسازی رواندا داشته اند . رواندا با شاخص بالاترین شمار زنان پارلمان در جهان با الهام بخش تم اصلی کنفرانس خود به نام " مادر و انقلاب" شده است.و در آن به چگونگی نقش زنان بالاخص مادران فعال در عرصه هنر و امور اجتماعی – سیاسی به مثابه مدل و مبتکر مناسبی در جهان به هنگام ستیز ومبارزه می پردازد.

این کنفرانس در جریان ورک شاپ ها ، پنل و گفتگوها و میز گردها ، خواندن ، فیلم و اجرای زنده اشاراتی دارد به مسائل رواندا ، فلسطین و کردستان. سخنگوی اصلی که سراینده شعر نو کرد به نام خانم چومان هاردی است که از ژنوساید ، تجاوز و سکوت در کردستان و عملکرد هنرمندان در مقابل آ ن در جریان انفال سخن می گوید.

دراصل آقای اریک ان مسئول دانشکده تئاتر دانشگاه هنر کالیفرنیا پروژه " زندگی بیشتر " را به همراه جین پیر کارجیا jean pierre karegeye مدیر مرکز مطالعات ژنوسایدenocide studies centerG Interdisciplinary در کیگال رواندا بنیان نهاده است. کنفرانس همیشه با رعایت در نظر گرفتن اتفاقات گذشته و حال در رواندا آغاز می شود. اریک معتقد است که بایست طبیعت ژنو ساید و نقش فرهنگ ، علت ومعلول ها عوارض و معالجات به عنوان عناصر که ریشه واقعی دارند بررسی شود ، دور کردن آن از سهل انگاری و ساده اندیشی وسرسری گرفتن اصل مهمی است. درست مانند تم مادری motherhood.

بناست پرسش و تمرکز اصلی روی نقش واضح و مسلم و غیر قابل انکار جنبش و حرکت زنان به عرضه گذاشتن قوت و توانایی بیوه زنان ، کودکان ، زنده ماندگان از تجاوز ، پرورش دهندگان کودکان حاصل ژنو ساید و سایر مادران ، حرکت از شرکت سیاسی زنان تا تجربه و امتحان ایده آلیسم در عمل است . ما همه می توانیم از آموزش مادران در باره بالانس و تعادل حقیقی هنرو زندگی بهره مند شویم.

هنر در " کنفرانس های یک جهان " متخصصان و پروفشنا لهای تئاتر اروپا و امریکا و آفریقا فعالان بین ا لمللی حقوق بشر، نویسندگان ، تاریخ نویسان و دانشجویان را جهت رودر رویی با جوانب دهشتناک تعارضات حاصله از ژنوساید و معرفی و بیان تقاطع و بهم پیوستگی فعالیت های حقوق بشرو پراکتیس فرهنگی گرد هم جمع می کند.

مهمان مخصوص سال 2009 کنفرانس پیتر شومانن ، رئیس bread puppet به روش داستان خوانی با آواز و از روی عکس و گفتگو از ارتشی نمایشی انقلابی که پس از دو دهه به ادامه بیان تراژدی جنگ و امید برای بقا و آفرینش مجدد برای انسان از جنگ و امید برای آینده سخن می گو ید.

کنفرانس شامل یک فستیوال کوچک از فیلم های مستند است فیلم " کشتار جمعی " که به ریاست دانشگاه فیلم وویدئوی کالیفرنیا توسط نینا منکز کشتار جمعی 1982 فلسطین در لبنان می پردازد.

در "گلی در انبار اسلحه" گب کوان که این فیلم را به عنوان تز فارغ التحصیلی اش در 2008 به اتمام رسانده است به بررسی پیچیدگی بخشش و آشتی پس از ژنو ساید رواندا دست می زند.

در شش سال گذشته " پروژه زندگی بیشتر به ارائه کارهای جدید از تئاتر در کنفرانس های جهانی پرداخته است. نت ورک متعهدی میان پروفشنالهای تئاتر فعالان حقوق بشر نویسندگان ، تاریخ نویسان، سیاستمداران و دانشجویان ازتمام جهان به تبادل این پرداخته اند.

علاوه بر این کنفرانس هرتابستان دانشجویان از دانشکده های مختلف به همراه هنرمندان متخصص به سفر به رواندا و اوگاندا برای بررسی ژنو سایر رواندا در لابلای تاریخ و مسائل جدید در منطقه با تاکید بر هنر برای پروسه نو سازی می روند.

جدیدترین ابتکار این پروژه کتابخانه خواهر از دانشگاه هنر کالیفرنیا در کیگالی رواندا است . این کتابخانه روی مطالعه تئاتتر ، مد یتیشن و ژنو ساید تاکید کرده که در تابستان 2008 افتتاح شد.

هنر در یک جهان یک گردهمایی سالیانه است که مهمانداری آن را مدرسه تئاتر با همکاری وسیع و همگانی دانشگاه انجام می شود.

برهمین اساس دانشگاه توانست کتابخانه خواهر را در کیگال را شکل دهد جایی که در باره ژنو ساید توتسی tutsi تحقیق به عمل آمد. اعترافات از جنایت دیدگان جمع شدو از انکار از ژنو ساید جلوگیری به عمل آمد.

کنفرانس در هرروزخود به بحث هایی از مناطق آسیب دیده از ژنوساید اختصاص داده شده ، روز پنجشنبه رواندا، روز جمعه فلسطین و روز شنبه به کردستان اختصاص داده شد خانم هاردی شاعره و جامعه شناس کرد ساکن لندن پیرامون ژنو ساید و نسل کشی کردها ، خانم کلارا مرادیان به اجرای نقشی از یک کرد از لحظه تولد تا شکنجه می پردازد در این بخش خانم ثریا فلاح به یک بررسی تاریخی – سیاسی در رابطه با انتقال و اعطای زبان و میراث فرهنگی به کودکان از طریق سرودن لالایی در زمان مبارزه و جنگ سخن می گوید و طبعا در این کیس به بررسی لالایی های کردی و اثرات آن روی کودکان در روند انتقال فرهنگ سلحشوری و حق طلبی گریزی می زند. همچنین با ایجاد فضای خانه کرد و کودکی از گهواره کردی و لالایی کردی شرکت کنندگان را از وضعیت فرهنگی کردستان آگاه می کند. درهمین پانل همچنین در رابطه با تاریخ و کشمکش ها و نسل کشی در کردستان صحبت می شود.

خانم نانسی بوکانان که یک فیلم ساز ( مستند ساز) هستند سال گذشته پس از سفری که به کردستان رفتند یک فیلم مستند از زنان کرد تهیه کردند که به کمک کلارا مرادیان و ثریا فلاح زیر نویسی و تقدیم دانشگاه شد.ایشان بخشی از فیلم راارائه می دهند.

خانم ریتا نیسان صاحب وب سایت " لحظات یخ زده" که در آن به حق زیباترین عکسها را از زنان کرد و روستاها ومناظر کردستان و ترکیه و ایران و مرز کردستان عراق دارند یک eachibition خواهند داشت.

روز شنبه همچنین خانم نیلوفر طالبی بر اساس نقالی که یک روش قدیمی بیان داستان است که بطور سنتی در ایران و جود داشته است به روش جدید ایرانیان و بیان شعر نو ایران می پردازد.

برای علاقمندان به نوشتن ، خواندن و نقش هنر در فعالیت های حقوق بشر ی بسیار جالب خواهد بود.

دانشگاه هنر کالیفرنیا از نقطه نظر بین المللی به عنوان یک دانشگاه که در امور فعالیت های فرهنگی ، رساناای ،هنرهای ادبی ، ویدئو ، نمایش و تئاتر در سطح رهبری شناخته شده است . این دانشگاه شامل شش دانشکده هنرهای معاصر ، رقص ، فیلم ،ویدئو ، موزیک و تئاتر می باشد.

این دانشگاه به پرورش متخصصان هنربا آموزش بسیار عمیق و یادگیری مسایل پیرامون، به دستیابی در زمینه ساخت هنرهای عالی ، پیدایش و خلاقیت های تجربی ، ایجاد نقطه تلاقی و تقاطع میان هنرمندان و دیسیپلین جهانی ادراک عمیق از امور فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.

برای اطلاعات بیشتر و شرکت در این کنفرانس : //theatercalarts.com/home/artsintheoneworld


Share/Save/Bookmark

more from Soraya Fallah