ثریا فلاح ملکه شایسته کرد در هالیود


Share/Save/Bookmark

ثریا فلاح ملکه شایسته کرد در هالیود
by Soraya Fallah
13-Apr-2012
 

بسیاری خانم ثریافلاح رابه عنوان مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق زنان و گروههای اتنیکی ومذهبی وبه عنوان تحلیلگرو پژوهشگر مسائل حقوق بشرو همچنين به خاطرمصاحبه‌های. ش در زمینه مسائل حقوق بشر و سخنرانیهای پر احساس ومقالاتش در زمینه پایگاه و وضعیت زنان کُرد و زندانیان سیاسی و عقیدتی می شناسند. برای بسیاری که با او آشنایی دارند وی یک زن فداکار، خستگی ناپذیر در جهت دفاع و پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی-عقیدتی و حقوق بشری ایران و کردستان است.

ثریا به عنوان نماینده انجمن جهانی قلم کردی در امریکا عضو سازمانهای جهانی حقوق بشر و فعال در میان جامعه کردها و ایرانیان مقیم امریکا و کانادا که به دریافت چندین لوح تقدیر از آنان نایل آمده است و همچنین به عنوان فعال مدنی و فرهنگی در فستیوالهای مختلف فرهنگی در آمریکا در جهت ایجاد دوستی میان ملتها از جمله در فستیوالهای مهرگان نوروز و فستیوال دهکده جهانی ارواین در جنوب کالیفرنیا چهره‌ای کاملآ شناخته شده است. همچنین در عرصه فعالیت شغلی به عنوان سرپرست ومدیر مددکاران اجتماعی مرکز بهداشت روانی سالمندان ودرزندگی خصوصی داراي دو فرزند وهمسری که بیش از ۲۵ سال است با او زندگی می کند.

اوفارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق و روابط بین الملل و آشنا به چندین زبان بین المللی ومؤلف چند کتاب در زمینه مسائل بین المللی می باشد.

گرچه هیچکس زیبایی و جذابیت او را انکار نمی کند و همیشه تصویرش نمایانگر زیبایی و شادابی در رسانه‌ها بوده است اما تعداد کمی انتظار داشتند ثریا در یک برنامه انتخاب ملکه زیبایی و زن شایسته سال شرکت کند. به همین دلیل وقتی در رسانه‌ها اعلام شد که او در یک چنین برنامه‌ای شرکت می کند برخی از فمینیستها ناباورانه با چنین خبری برخورد کردند. اما دلایل ثریا برای شرکت در این برنامه نه شهرت ونه زرق و برق هالیوود بود. او با این کار می خواست دیوارهایی را فروریزد نه فقط در جامعه خود بلکه در دایره بسته هالیوود.

ثریا که برای معرفی فرهنگ کُرد در میان مردم ملیتهای دیگر فعالیت و کارهای زیادی کرده است می گوید: متآسفانه کنفرانسهای آکادمیک و حقوق بشری و سیاسی وراهپیمایی و تظاهرات وحرکتهای مدنی پوشش خبری چندانی نمی گیرند و تنها عدۀ معدودی را به خود جذب می کند و همیشه رسانه‌های عمومی و پربیننده بخصوص در هالیوود به این برنامه‌ها جلب نمی شوند.

هنگامی که یک سازمان غیر انتفاعی که در زمینه کمک به نیازمندان و کودکان بی سرپرست و زنان معلول اعلام کرد که یک برنامه بین المللی انتخاب ملکه زیبایی و زن شایسته برگزار می کند، تعدادی از اعضای جامعه کُردهای مقیم امریکا وی را به برگزارکنندگان این برنامه معرفی کردند و از آنجایی که دیدگاههای ثریا با دیدگاه برگزارکنندگان برنامه درزمینه توانمند سازی زنان وکمک به کودکان در یک راستا قرار می گرفت به پیشنهاد آنان جواب مثبت داد ودر عین حال آن را فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط با رسانه‌های بین المللی در زمینه آشنا نمودن آنان با فرهنگ ملی خود دانست و به این ترتیب در این برنامه شرکت کرد.

برنامه انتخاب زن شایسته سال ۲۰۱۱ که از طرف (Exotifit for Humanity)"سازمان اکساتفیت برای امور انسانی" برگزار شد. این سازمان که یک سازمان غیر انتفاعی ثبت شده در ایالت کالیفرنیا است و در جهت کمک رسانی به زنان و کودکان کم بضاعت و معلولین و همچنین در جهت تشویق و ترغیب زنان به حفظ سلامت خود از طریق ورزش، رقص و هنربوده است. کلیه در آمدهای حاصله از اجرای برنامه های مربوط به این مسابقات در جهت تحقق اهداف خیرخواهانه آن بوده است.

برگزارکنندگان این برنامه با یاری گرفتن از خصوصیات برجسته کاندیداهای انتخابی ملیتهای مختلف از جمله موفقیت های آنان در زمینه کار و تجارت، خانواده، فعالییتهای اجتماعی و مدنی به عنوان بخشی از شاخصهای این کاندیداها در جهت جمع آوری اعانه و کمک برای اهداف خیرخواهانه خود بهره بردند به زبانی دیگرهدف اصلی برنامه انتخاب یک زن از میان این زنان نبود. هدف اصلی تبادل فرهنگی، کار مشترک و یاری رسانی و تقدیراز زنان با فرهنگها و ملیتهای گوناگون بوده است.. انتخاب شدن در برنامه بستگی مستقیم به جلب حمایت بیزینسها و جمع آوری اعانه بیشتر و کمک رسانی برای پیشبرد اهداف برگزارکنندگان این مسابقات بود.

در یک نگاه گذرا به سابقه برگزاری اینگونه مسابقات برای انتخاب دختران و زنان شایسته در امریکاکمتر فردی باهویت کردی به چشم می خورد که می توان دلایل آن را موانع فرهنگی، مذهبی و ملی ذکر کرد، اما ثریا با علم به این موانع در جهت تشویق و ترغیب نسل جوان و بااستعداد کُرد دست به شکستن این تابوها و سدها زد وی با استفاده ازفاکتورزیبایی، شخصیت، خوشنامی و استعدادش در جهت معرفی فرهنگ ملی خود و دفاع از مفاهیم حقوق بشری گام برداشت. برای ثریا این مسئله حائز اهمییت بود که این مسابقات نه بر اساس ساختارهای سیاسی و مرزهای سیاسی بلکه بر اساس ملیت و فرهنگ برگزار شود وبرای نخستین بار نام کردستان در کنار سایرملیت ها قرار گیرد.

در این مسابقه ۱۱ زن دیگر که هر کدام نماینده یک کشور و ملیتی بودند شرکت داشتند. شامل: زن شایسته آمریکا، کانادا، اوکرایین، مالزی، فیلیپین، السالوادو، ایران، واشنگتن، مکزیک، مجارستان وزن شایسته کُردستان.

این زنان که بالای 35سال سن داشتند هرکدام در زمینه ای فعال و متخصص در امور خاصی در جامعه خود هستند..تمامی شرکت کنندگان زنانی زیبا، فعال، و موفق، مادرانی نمونه و متخصصینی مبتکر بودند.

برنامه ریز و بنیانگذار این برنامه زنی است فیلیپینی فعال و انساندوست به نام ماریا آمورکه خود ملکه زیبایی فیلیپین بوده است

از دو ماه قبل از برگزاری برنامه، زنان شایسته می بایست در برنامه های مختلف حضور یابند ودر کارهای خیریه و انساندوستانه ، برنامه های آموزشی، کارگاههای هنری، کمک رسانی به خانواده های تک سرپرست و کم درآمد، شرکت در گردهمایی ها و کمپین های اجتماعی ومدنی، و فعالییتهای دیگری همچون درختکاری و کمک به طبیعت کالیفرنیا شرکت می کردند.گزارش این فعالییتها در روزنامه ها و میدیای محلی منعکس و همچنین در وب سایتهای کاندیداهای فوق منعکس می شد. لازم به ذکر است که در طی این فعالییتها عکاسان و روزنامه نگاران کالیفرنیا همراه این کاندیداها حضور داشتند و از فعالییتهای آنان فیلم، عکس و خبر تهیه می کردند و با پخش آن شهروندان را برای برگزاری برنامه نهایی آماده می نمودند. از جمله کاندیداها ملزم بودند که در طی مصاحبه هایی دلایل خود را برای شرکت در این برنامه‌ها و انگیزه خود را به اطلاع مردم برسانند. این مصاحبه‌ها و گزارشات فرصت مناسبی بود تا ثریا بتواند به نحو شایسته‌ای از انگیزه های انساندوستانه خود برای کمک به مردم و همچنین برای تشریح فرهنگ غنی کُردستان و سرزمینی که از آن آمده است و تاریخ آن بحث و گفتگو کند. نکته جالب توجه اینکه بدون استثنا همه گزارشگران هنگامی که بازن شایسته کُردستان برخورد می کردند اولین سوالشان این بود که کُردستان کجاست؟ و او با شرح مختصری ازاینکه کَردستان کجاست و زبان و آداب و رسوم و هویت کُردو مسائل جدید در مورد کُردستان سعی در شناساندن آن به سوال کنند گان داشت. حتی بسیاری از او می پرسیدند اگر ایران شرکت کرده است چرا کُردستان هم شرکت کرده است و به این مسئله واقف نبودند که کَردها تنها در ایران زندگی نمی کنند.

ضمن مصاحبه ای بایکی از روزنامه های لوس آنجلس ثریا گفت این برنامه پیامی مثبت به سایر زنان است که علاقمند هستند در چنین برنامه هایی شرکت کنند. او تآکید کرد که انگیزه اصلی‌اش آموزش زنان در رابطه با شناسایی زیبایی‌های درونی، زیبایی فکر، اندیشه و دوست داشتن انسانها. مخصوصآ پیام به نسل جدید که بایستی در راه سالم و فعالی که در جهت مبارزه با هرگونه اشکال خشونت و بی عدالتی علیه زنان است برخیزند.

از جمله برنامه های مقدماتی برای شناخت شایستگی ها و لیاقتهای فردی کاندیداها، ثریا با خواندن دو آهنگ زیبای کردی به کمک نوازنده ارمنی –امریکایی آقای جرج گوزنالیان تشویق همگان را به سوی خود جلب کرد.

این برنامه توانست توجه بسیاری از صاحبان مشاغل را به خود جلب کند و آنان را علاقمند نمود که ضمن حمایت از این برنامه و کاندیدای مورد علاقه‌اشان به تبلیغ و ترویج و سرویس خود بپردازند. علیرغم عدم وجود مشاغل و سرویسهایی که صاحبان آنان کُرد باشند با این حال ثریا توانست حمایت بسیاری از کُردهای علاقمند به این برنامه را به سوی خود جلب کند. مسئولین و فعالان جامعه کردهای مقیم کالیفرنیابا علاقه تمام شرکت وی را مورد استقبال و حمایت قرار دادند. از جمله: خانم فوژان کلهر که خود در کمیته برگزاری و از معرفان ثریا بود، آقای دیاری احمد دبیر جامعه کُردهای جنوب کالیفرنیا، دکتر کامران صفوتی متخصص و صاحب مرکز سلامت و زیبایی تارزانا، آقای آزاد مرادیان روانشناس، دکتر کمال آرتین دبیرکنگره ملی کُردها، مهندس اردشیر رشیدی کلهر بنیانگذار و مهندس هیوا نژادیان هردو ازسازمان آموزشی کردهای مقیم آمریکا، و بسیاری دیگر...

آقای جانی دیلان از بخش کُردی صدای آمریکا دو مصاحبه قبل و بعد از برنامه با ثریا داشتند و در آن بر اهمیت شرکت در چنین برنامه‌ای در جهت شناساندن و معرفی فرهنگ کُرد در هالیوود تآکید کردند. رادیو صدای کُردهای مقیم آمریکا توانست بافرستادن یک خبرنگار خود به نام امید رفیع زاده به ضبط ویدیویی برنامه بپردازد و یافته‌های خود را بایکی از پاورقی نویسهای این وبسایت برای گزارش مفصل در میان بگذارد. همینطور خانم ریتا نسیان که استاد کالجهای لوس آنجلس در رشته عکاسی و در میان کُردها و ایرانیان لوس آنجلس فردی شناخته شده است به عنوان خبرنگار به در محل حضور یافت. (خانم ریتا نسیان قبلآ هم در پروژه "زندگی بهتر، مطالعات فرهنگی و ژنوساید" در دانشکاه ایالتی هنر کالیفرنیا و پروژه زنان کُرد به ٍثریا یاری رسانده و گالری از زیباترین عکسهای خود را که از زنان کُرد گرفته بود به نمایش گذاشت). همچنین کلارا مرادیان با نوشتن نامه به صاحبان مشاغل و پست کردن اتفاقات روزمره در رابطه با کارهای گروهی، ساختن سایتهای سوشیال نت ورکینگ و در جریان قراردادن دیگران، و جلب توجه جوانان کرد تآثیر زیادی داشت.

مراسم پایانی زن شایسته سال ۲۰۱۱" میس اکساتی لیدی "روز جمعه ۲۰ ماه می سال در شهر سینمایی یونیورسال سیتی ودرمحل هتل هیلتون این شهر برگزار شد. در این برنامه بیش از یک هزار نفر میهمان، بیش از ۵۰ سازمان و مشاغل حمایت کننده، بیش از ۳۰ نفر از هنرمندان هالیود و افراد سرشناس وبالغ بر یکصد رسانه داخلی و بین المللی برای افتتاح این برنامه و به اصطلاح عبور از فرش قرمز (رد کارپت) حاضر شدند. همه برنامه توسط شبکه تلویزیونی کابلی معروف تایم وارنر ضبط گردید و در اختیار مشترکین این شبکه قرار خواهد گرفت.

از جمله هنرمندان هالیوود و افراد شناخته شده ای که در این برنامه حضور داشتند می توان به افرادی چون جرالدین ساندرس نویسنده، جک جونزهنرپیشه و برنده جایزه هنرمند افسانه ای، بازیگر سینما استیو ریلس بگ، جیمی موریان تهیه کننده سینما، ریک موران هنرپیشه تویلایت، ادوارد آکوپیان شخصیت تلویزیونی، لاری دی آودین بازیگر، دینا بارال طراح مد لباس، فاوون هنرمن رکوردر، رقاصان "فرشتگان و خداوندگان اکساتی"، علی دین هنرپیشه (د یونیت)، تاتیانا پیتر طراح لباسهای هنرمندان، جانی وی مجری و هنرپیشه، سام سرپونگ مدل، کریس گتز قهرمان بیس بال، ارنی سینگلتون، ربکا ویتمن هنرپیشه، هارمونی بلوسام مدل، گریگوری هاتاناکا تهیه کننده و گرداننده، ونا دی لانگ تهیه کننده و سرمایه گذار، هایدی فیامنگو طراح مد، چلسی آتومن شخصیت تلویزیونی، جان پالیسانو فیلمساز و موسیقیدان، اینگرید بردوسیان آشپزسینمایی و صاحب رستوران اینگرید، توزاری جایاسکرا، بوگدان زومیلاس تهیه کننده هنر پیشه و مدیر چهره های سرشناس، نائو جی طراح لباس، انوش صادق مجری برنامه، گروه مدلهای هالیود من، مریم چویی ملکه زیبایی کالیفرنیا، مارک تورچیا بدن ساز هنرمندان هالیوود، میکاییل آندریا خواننده، ام رابرتز، امبر رایزاوا بری از اکساتفید.

در این برنامه ثریا چهره ای به غایت زیبا داشت. به زبان مادری اش کُردی به میهمانان خوشامد گفت و لباس زیبای کُردی برای بخش مُد و طراحی لباسهای جدید به تن کرده بود. این لباس توسط خود وی طراحی و دوخته شده بود.

به جز معدود فیلمهایی از فیلمسازان مستقل در مورد فرهنگ و تاریخ کردها تاکنون سابقه نداشته است که در چنین سطح وسیعی در هالیوود موضوع کردستان و نام آن مورد بحث رسانه های هالیودی قرار گیرد.

ثریا در پایان این برنامه در میان شرکت کنندگان و دوستانی که از وی حمایت کرده بودند حضور یافت و ضمن تشکر از همه آنان گفت که امید وی این است که توانسته باشد راهی را برای جوانان کرد که علاقمند به جضور در اینگونه برنامه ها هستند باز کرده باشد. وی همچنین از میهمانان جوان کرد که از جاهای مختلف کالیفرنیا برای تشویق وی حضور پیدا کرده بودند قدردانی کرد و آنان نیزمتقابلآ نه تنها بسیار خوشحال بودند که در برنامه فرش قرمز هالیوود شرکت کرده اند بلکه از اینکه اززنی مانند ثریا فلاح که مفتخر از فرهنگ و پیشینه و هویت خود تحت نام کردستان در چنین برنامه ای شرکت کرده است حمایت می کنند. آنان از شکستن سدهای فرهنگی و از تشویق به شجاعت در یک زمینه مثبت و از یافتن راههای تازه برای آموزش در مورد هویت خود خوشحال بودند.

کلارا مرادیان

این گزارش ترجمه اى آزاد از متن انگليسى گزارشى است كه توسط خانم کلارا مرادیان برای رادیو صدای کردهای مقیم امریکا وسايت كرديش پرسپكتيو و کردیش اسپکت تهیه شده بود.

اکنون کلیه عکسها در تارنمای کمپانی ریتا با حق انتشآر قابل دیدن وخریدن است.

(لازم به ذکر است جرج در بیشتر برنامه های ضد ژنوساید و یا حمایت از حقوق زنان در ایران به ثریا یاری رسانده است)

Photos can be viewed on the official Ms.Exoti-Lady Kurdistan's facebook page.

More detailed videos of the event will be available this coming week.

//ritasphotos.photoshelter.com/gallery-list

The following links are provided for your information:

VOA interview with Ms.Exoti-Lady Kurdistan (in Kurdish): //www.vokradio.com/content/view/1421/1/

Evening Gown Ms.Exoti-Lady Kurdistan: //blip.tv/diversity-news-tv/ms-exoti-lady-wor...

And: //diversitynews.wordpress.com/2011/05/24/ms-e...

Fashion Wear Ms.Exoti-Lady Kurdistan (minute 3:44): //blip.tv/diversity-news-tv/ms-exoti-lady-wor...

Swimwear Ms.Exoti-Lady Kurdistan (minute 0:30): //diversitynewstv.blogspot.com/2011/05/ms-exo...

Magazine interview before the Pageant: //www.modelvanity.org/2011/05/ms-kurdistan-so...

About the event:

E! Ad: //blip.tv/exotifit-tv/exotifit-tv-ad-on-e-517...

About the CEO and Founder of the event: //www.exotifit.com/mariaamor.html

The foundation's Facebook page: https://www.facebook.com/pages/Exotifit-For-Humani...

Recent Interviews with MARIA AMOR, Founder and CEO of Exotifit for Humanity:

//espn.go.com/espnradio/player?rd=1#/podcente...

//www.modelvanity.org/2011/05/exoti-lady-worl...

Universal Hilton press release: //hiltonuniversalhotel.wordpress.com/2011/04/...

Recent Media coverage:

//www.examiner.com/events-in-los-angeles/ms-i...

//www.thebiznessmagazine.org/What-s-New.html

//www.examiner.com/events-in-los-angeles/ms-e...

//diversitynewspublications.com/2011/04/ms-ex...

//www.associatedcontent.com/article/7914075/ms_exotilady_world_pageant_2011_maria_pg2.html?cat=8،


Share/Save/Bookmark

more from Soraya Fallah
 
Azarbanoo

Proud of Soraya

by Azarbanoo on

This kordish Iranian Shirzan who has been instrumental in many area of life such as being a woman/ child activist, writer, mother & wife and etc.....


Anonymous Observer

I'm not only smart----I'm also beautiful...

by Anonymous Observer on

Really...my Persian is not that great, but come on...I mean, really.  There is a limit to self adulation. 

But, please don't be bashful.  Tell us more about the greatness of...well, you!