احزاب کانادا و عدم برنامه برای بحران مالی


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
12-Oct-2008
 

علیرغم اینکه چند سالی است که اقتصاد آمریکا به عنوان طرف اصلی تجاری کانادا بر اثر طمع ورزی و سود جوئی سیستم سرمایه داری و سو مدیریت صاحبان سرمایه و مالی نفوذ غیر قابل تصور سرمایه ها ( بخش نظامی و مالی ) روزانه وخیم تر می شود ، دولت کانادا به رهبری هارپر که مدل آمریکائی را دنبال می کند ، نه تنها از ارائه راهکار برون رفت غافل شده است که سعی می کند با زبیا جلوه دادن اقتصاد و جاذبه های کاذب سرمایه داری بدون لجام و بدون اخلاق مردم را راضی نگهدارد. هارپر با این بسند ه می کند که اقتصاد کانادا در حوزه مسکن مانند آمریکا نیست.

نخست وزیر در حالی سعی می کند فریب کارانه ، کانادا را مستقل از آمریکا بخواند در حالیکه حتی

انتخابات آمریکا برروی انتخابات کانادا تاثیر داشته است. به عنوان نمونه کم نبودند کانادائی ها که مناظره پالین و سناتور بایدن را بجای مناظره انگلیسی رهبران احزاب تماشا کردند.

هر چند هیچ کدام از رهبران احزاب مخالف هم برنامه جدی و کارآمد ی در مورد بحران ورکود اقتصادی معرفی نکرده اند . همه آنها با حرفهای کلی سعی می کنند که به مردم اطمینان بدهند که اگر به آنها رای بدهند مشکلات اقتصادی را با یک فرمان حل خواهند کرد. این در حالی است که روز دوشنبه رسما 3 کشور اروپائی بحران اقتصادی را در کشورخود اعلام کردند بلژیک – فرانسه و ایرلند . فرانسه بالاترین رقم ضرر را در بازار بورس در 20 سال اخیر داشتند و آلمان مبلغ سنگینی برای تضمین پول مردم در بانکها را وارد بازار کرد.

بازار سهام نیویورک با کاهش سنگین دوباره در روز دوشنبه به زیر شاخص 10 هزار رسید . تصویب0 70 میلیارد دلار کمک دولتی برای نجات بانکها هم نتواست بحران سرمایه داری را که بسیار عمیق تر ریشه ای تراز موارد اشاره شده در رسانه ها و گفته های مقامات دولتی و بانکی هست را آرامش بدهد.

نقش کنگره و سنا در تصویب این کمک به بانکها را در مقایسه با تصویب سریع کمک به ارتش در عراق قابل توجه است . تفاوت عمده این بار سقوط بازار سهام با سقوط سهام 9/11 در این هست که در آن زمان سرمایه ها به سمت مستغلات چرخید و اقتصاد به رشد خود ادامه داد. در حالیکه این رکود اقتصادی در آمریکا از سقوط بازار مستغلات شروع شده است .

در کانادا تا اوایل 2008 بازدهی مناسبی برای املاک وجود داشت. کارشناسان معتقدند که مستعلات دوران طلائی خود را در کانادا گذرانده و قیمت خانه ها با کاهش روبرو شده است . هم چنین صدور پروانه ساختمانی با کاهش 9 درصدی در ماه سپتامبر روبر و شده است

موسسه دولتی بیمه خانه اعلام کرد که بهای متوسط خانه در ماه جولای 2008 از 215900 به 186500 دلار سقوط کرده است . ِDouglas Porter از بانک مونترال می گوید بدون شک بازار خانه کند شده است .)2( این در حالی است که هارپر د ر25 سپتامبر (3) و در مناظره رهبران در 2 اکتبر اعلام کرد که موقعیت اقتصادی ما قوی تر از آمریکا هست . این در حالی است که امریکا بزرگترین وارد کننده و شریک تجاری کانادا هست . به عنوان مثال آمریکا بزرگترین خریدار چوب کانادا مورد استفاده خانه سازی هست که در حال حاضر در بدترین شرایط خود قراردارد. بسته شدن بخش هائی از تولیدات اتوموبیل در انتاریو که همه آمریکائی هستند و لی د رکانادا تولید می شدند ضربه شدیدی به اقتصاد انتاریو که یکی از ستونها ی اقتصادی کانادا هست وارد کرده است . کانادای محافظه کاران بیکارشدن هزاران نفر در ارتباط با بسته شدن کارخانجات فشاراقتصادی و سیاسی ، اجتماعی به هر دولتی وارد خواهد کرد. کسانی که دوران مالرونی در اتاوا و مایک هریس در تورنتو را بیاد می آورند می دانند که علیرغم حرفهای زیبا و فریب دهنده سیاستمداران طرفدار بازار کاملا آزاد و بدون دخالت دولت باعث فقیر تر شدن بسیاری از کانادائی ها و فشار زیاد بر کم درآمد ها خواهد شد . زیرا بسیاری از کمکهای اجتماعی قطع خواهد شد.

تجربه آمریکا نشان داده است که باز گذاشتن دست سرمایه داران وبخش خصوصی چند میلیار د دلاری چراغ سبز ی برای چپاول قانونی شهروندان ، تحت عنوان ایجاد کار هست . به همین دلیل شرکت نفتی اگزان 11 میلیاردسود داشته است و مک کین مبلغ 3.8 میلیارد دلار اگزان و 4 شرکت دیگر نفتی را

تخفیف مالیاتی می دهد . پترو کانادا 1 میلیارد دلار سود در یک دوره 3 ماهه داشته است

کاهش درامد کا نادائی ها و افزایش بدهی ها نکته ای که نباید فراموش کرد اگر کارت ها ی اعتباری را و فروش های نسیه بلند مدت را از دسترس مصرف کنندگان خارج کنیم با توجه به افزایش بدهی های هر خانواده کانادائی براحتی می شد فهیمد که اوضاع اقتصادی به آن زیبایئ که مقامات و بر خی از مشاوران املاک بر اساس منطقه ریچموندهیل ادعا می کنند نیست .

در آمد متوسط کانادایی در سال 2006 – مبلغ 55 هزار دلار اعلام شده بود که نسبت به سال 1990

تنها 500 دلا رافزایش یافته است درحالیکه بدهی های هر خانواده به 70900 دلار که 40 % افزایش نسبت به 1990 و 16 % نسبت به سال 2000 داشته است ( 4) . 3.8 % اعلام ورشکستگی در اخر ژوئن 2008 افزایش داشته است (5). به ارقام فوق باید افزایش نرخ در چند ماه گذشته بنزین – نان و گندم تا 30% افزایش را در نظر داشت .

کانادا تا درست نشدن اوضاع اقتصادی آمریکا و بدون ایجا د سرمایه گذاری های کلان در تاسسیات زیربنائی و ایجاد شغل و حفاظت از شغلهای کانادائی در برابر کالاهای ارزان که در کشورهایی مانند چین و بنگلادش با استثمار شدید و غیر انسانی کارگران تولید می شود نمی تواند تصور شرایط اقتصادی بهتری را بکند.

محافظه کاران در قوانین مهاجرت تغییرات مزورانه دادند تا بتوانند کارگر ارزان بدون اعطای مهاجرت دادن را وارد بازار کار کانادابکنند تا به زعم خود اقتصاد کانادا را رقابتی تر بسازند د رحالیکه تجربه 4 میلیون کارگر بدون حق مهاجرت مکزیکی در آمریکا بخصوص در کالیفرنیا که با ساعتی 4 دلار زیر حداقل حقوق در بدترین شرایط کاری در ثروتمند ترین کشور جهان در مزارع کار و زندگی می کند ، ثابت می کند که اختلاف طبقاتی بیشتر و عمیق تر می شود . یعنی کم درامد ها ، فقیر و فقرا فقیر تر می شوند و رفاه اجتماعی کاهش پیدا می کند که شامل حداقل نیمی از جمعیت کانادا می شود . لایحه مهاجرت در اثر سازش کاری لیبرال ها وپشت کردن به مهاجران جدید بود که به راحتی از تصویب مجلس گذشت و موقعیت هارپر را تقویت کرد. سرنوشت رهبران احزاب اگر تا روز انتخابات اتفاق خیلی مهمی که نظر مردم را تغییرندهد اتفاق نیفتدباید شاهد تحولات زیادی باشیم استفن دین بازنده اصلی این انتخابات خواهد بود . وی از آنجاکه نتوانسته است اختلافات داخلی حزب را کنترل و مها رکند ، از رهبری حزب خارج خواهد شد . بدلیل بدهی های نامزدهای انتخاباتی حزب بغیر از باب ری ، دیان تا مدتی بر سر کار خواهد ماند تا این بدهی ها پرداخت شود هارپر در سمت خود باقی خواهد ماند . اینکه دولت اقلیت وی با چه کسی ائتلاف کند مشغله اصلی هارپر خواهد بود.

جک لیتون رهبر ان دی پی علاقه مند ترین فرد برای تصدی این مقام هست ولی وی انتخاب آخر هارپر خواهد بود . جک لیتون ممکن است حتی همین 29 نماینده را نیز به مجلس نبرد ولی وی در راس حزب خواهد ماند. به عنوان نمونه پگی نش نماینده نیو دموکراتهااز پارک دیل با رقیب شناخته شده و سر سختی مانند جرالد کندی ( لیبرال ) روبرو هست .

الیزابت می ، رهبر سبزها از پیتر مک کی وزیر دفاع که سابقه وکالت پدرش در مجلس به 40 سال می رسد ، شکست خواهد خورد. زیرا حریف قدری را انتخاب کرده است ولی تعدادرای های سبزها بیشتر خواهد شد . رای هایئ که از لیبرال ها کنده شده است . می انتخاب نخواهد شد ولی در ریاست باقی خواهد ماند .

دوسپ – رهبر حزب جدائی طلب کبک در صورتی که نتواند در کبک پیروز شود و تعداد کافی رای در اتاوا بیاورد در آن صورت مجبور خواهد بود که استعفا کند . عموما رهبران احزا ب کانادا اگر توانند حزب را به آن اهدافی که دارند و برای آن مبارزه انتخاباتی کرده اند ، استعفا می دهند و راه را برای جانشینان بعدی باز خواهند کرد . اینکه چه حزبی برنده شود در اجرای سیاست خارجی و اقتصادی کانادا تاثیر مستقیم دارد. ولی اینکه ایرانی ها نقش جدی در برنده شدن یک حزب داشته باشند زیاد نیست البته در مناطقی که تمرکز ایرانی ها ست ، کاندیداهای لیبرال برتری دارند ولی رای های ایرانی ها در حالیکه در این مناطق موثر هست ولی تقریبا بدون بر نامه به نمایندگان لیببرال داده می شود . د رمنطقه ویلو دیل 0 بهمن رودگر نیا ،کاندیدای ایرانی تبار از حزب محافظه کار اولیه ( نه حزب حاکم ) بدلیل دیر شروع کردن فعالیت انتخاباتی ، کار دشواری را در مقابل ماریا فینلی ( لیبرال ) خواهدداشت . عموما مردم کانادا به نماینده ای که در مجلس باشد و فساد مالی نداشته باشد رای می دهند . در هر حال برا ی عبور از بحران اقتصادی نیاز به دولت ملی با برنامه های واقع گرایانه اقتصادی و نظارت دولت بر موسسات مالی و بازار سهام دارد . از سوی دیگر مشارکت مردمی و تداوم رفاه اجتماعی نظیر بهداشت عمومی و ساخت خانه برای کم در آمدها ، حمایت از کارخانجات داخلی و خارج شد ن از نفتا " ( قرارداد کانادا- مکزیک و آمریکا ) و خروج سریع از افغانستان نقش مهمی در تعادل اقتصادی اجتماعی برای اکثریت جمعیت متوسط و کم درآمد کآنادا دارد . 2. ctv sep 8 , 20083. Globe and mail4 .ottawa citizen Feb 13, 20065. Financial post 19 Aug 2008 وب لاگ نویسندهwww.kanoun-e-bayan.blogspot.comwww.politicofcanada.blogspot.com


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour