رفسنجانی و نماز جمعه


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
16-Jul-2009
 

نماز جمعه فردا از حساسیت زیادی بر خوردار است. در شهریور سال 58 در همین نمازجمعه بود که آیت الله طالقانی اعلام کرد که کسانی را که کارشکنی می کنند در نماز جمعه بعد ی معرفی خواهد کرد و اجل عجله کرد و مردم ایران را از یکی از بهترین و روشن ترین روحانی های دهه های اخیر محروم کرد .. اینکه این اجل را چه کسی عاجل کرد خدا یا جناح خشونت گرا ، براستی روشن نیست. در همین نماز جمعه بود که ایت اله منتظری به اوج رسید، نایب ولی فقیه شد و بعد هم بدلیل مخالفت با سیاست های شکنجه و بی عدالتی و اعدام ها در زندان ها، علیرغم اصرار های خمینی ،کوتاه نیامد و در منابر نماز جمعه لعن و نفرین شد..شکی نیست که اصل ولایت فقیه ضد اسلامی و ضد انسان خدائی هست ولی حذف آیت الله العظمی منتظری از رهبری جمهوری اسلامی باردیکر مردم ایران را از مسیر عدالت و اعتدال خارج کرد.

نکته جالب این هست که در این دو داستان، رفسنجانی اگر طراح اصلی نبود یکی از شرکا و اجرا کنندگان اصلی بود بنابراین با توجه به تجربه وی در امر سیاست، ذهن امنیتی وی، نباید تصور کرد که وی آنقدر احمق هست که خودش بازیگر سناریوئی باشد که قبلا تکرار شده

است و نه آنقدر مردمی هست و صداقت دارد که در کنار مردم بایستد.

یکی از ضعفهای رفسنجانی این هست که هیچگاه نخواسته فرد اول باشد هیچ گاه هم به طور علنی از حلقه خودش دفاع نکرده است وبه همین دلیل کمتر سیاستمداری به وی تکیه کامل می کند.

رفسنجانی بخوبی می داند که حذفش از صحنه سیاسی ایران ، به قیمت قتل عام خانواده اش و حذف تمامی جناح و ی ومصادره اموال انها خواهد بود . بنابر این فردا رفسنجانی از خامنه ای دفاع خواهد کرد و لی بشدت از احمدی نژاد و سیاست های اقتصادی و خارجی و ی انتقاد خواهد کرد بدون اینکه وارد بحث موسوی و کروبی و یا جبهه سیاسی شود.

شکی نیست که دفاع از خامنه ای، پیامی به رهبران خارجی بخصوص آمریکا خواهد داد که وی قرار نیست حذف شود و جریانی هست که از جریان احمدی نژاد ماندگار تر و با ثبات تر هست . و نیز جمهوری اسلامی باید بماند.

احمدی نژاد که ترجیح داده است با سفر به مشهد، یک عذر مشروع برای عدم حضور در نماز جمعه داشته باشد ، هم چنین انتخاب مشائی به
عنوان معاون اول خود ، مورد ناخرسندی بیشتر روحانیون سنتی قم خواهد شد .

از سوی دیگر خط ونشان کشید نهای وی برای رفسنجانی و موسوی در مورد هیچ کسی نمی تواند بالاتر از قانون باشد، حمله به احمدی نژاد اگر چه بازی باخت باخت برای رفسنجانی هست که هم توانست با سکوت خود در این مدت، از حذف خودش جلوگیری کند، خامنه ای را به عقب نشینی در برابر و ی و تاییدش وادار کند، شمشیر دموکلس شورای رهبری را بر سر خامنه ای نگهدارد، ولی اعتبار احمدی نژاد را در غرب و در مذاکرات 5+ 1 تضعیف خواهد کرد. نماز جمعه فردا ، جناح ها ی رژیم را مشخص تر و شکاف انانرا با مرد م عمیق تر می کند.

حضور موسوی در نماز جمعه اگر به سلامت انجام شود ، می تواند یک نقطه اغاز برای حضور در اجتماعات باشد، سوال این هست که آیا جناح انحصار طلب که همیشه نماز جمعه را سکویی برای اغتشاش، ترور و حمله به دگر اندیشان و مخالفان حناح حاکم بوده است، می تواند حضور موسوی و هوادارانش را که جوانانی هستند که بزودی شعارهایشان رادیکال تر خواهدشد را تحمل کند.

اگر فردا موسوی در این نماز ترور نشود و جوانانی که حضور بهم رسانده اند بتوانند بطور چشمگیر خودشان را نشان دهند زیرا اصولا نماز

جمعه سالهاست که افراد مسن در ان اکثریت دارند، معادله قدرت در تهران به نفع جنبش سبز خواهد چرخید. نکته خطرناک این هست که به گفته تابناک در مورد سخنان شریعمتداری، مرد مطبوعاتی جناح کودتا و سرکوب مردم وازادی ها که قرار است کسانی با ظاهر حزب اللهی نما زجمعه را بهم بزنند، نشا ن از تصمیم جناح احمدی نژآد ، شریعتمداری با قتوای مصباح یزدی برا ی ترور موسوی برای سرکوب کردن جنبش ضد تقلب و انتخابات آزاد دارد. آنها بخوبی می دانند که خاتمی مرد میدان نیست، رفسنجانی اهل معامله هست قیمتیش بسیار گران هست ولی موسوی، می تواند خطر جدی برای کل نظام باشد زیرا ادامه پافشاری وی بر احقاق خون شهیدان و تقلب یعنی بی اعتمادی اقشار بی شمار ی از مردم به رژیم و عدم مشروعیت نظام و انگشت مخالفان به اصل ولایت فقیه صرف نظر از اینکه خامنه ای باشد یا شورای رهبری.جناح انحصار طلب با سخنرانی احمدی نژآد و خط و نشان کشیدن برای پایئن کشیدن استکبار جهانی ، نشان از خط این جناح برا ی درگیر شدن دارد. فراموش نکنیم در سال 60 نیز ریئس جمهوری منتخب قانونی آن دوران تقاضای رفراندوم را از آقای خمینی کرده بود. صدام حسین بزرکترین خدمت را کرد و با حمله اش، بهانه برای سرکوب مخالفان تحت عنوان دفاع مقدس داد که رفسنجانی یکی از دست اندرکاران ادامه آن تا 8 سال شد. در شرایط بدون بحران جناح سرکوب و انحصارگر ، که حتی حاضر نیست که سهم جناح عقلانی تر نظام را بدهد نه توانائی دادن سهم مردم و حقوق اولیه آنان را دارد و نه به این کار بار خواهد داد.

همانگونه که بمب گذاری در مقبره خمینی، که به ناگهان مسکوت گذاشته شد، باید شاهد خشونت بیشتر و ترورهای بیشتر داخلی و خارجی برای سرکوب مردم و ازادی ها ی محدود شد.

نماز جمعه فردا می تواند زمان خوبی برای شروع این سناریو ی خونین و آخرین فرصت در زمانی سران و تئوریسن های اصلاح طلب دستگیر شده اند. هواداران جنبش سبز هم بدلیل عدم تشکیلات و حزبی براحتی می توانند در دام خشونت بیفتند و سرکوب های دهه 60 تکرار شود. هشیاری مردم در نیفتادن به سناریو خشونت جناح کودتا، توطئه های آنها را خنثی می کند .


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour