جنگ روانی آمریکا برای فشار سیاسی و یا ضربه نظامی؟


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
13-Oct-2011
 

اینکه چگونه در فاصله دو روز، آمریکا مسئله ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط سپاه را مطرح و جو بایدن سخن از تلافی جویی می کند، در حالی که در روز 15 مهرماه برابر با 5 اکتبر آلن ایر در گفت و گو با گلناز اسفندیاری سخن از داشتن تلفن قرمز بین ایران و امریکا می کند، سوالات زیادی را ایجاد می کند.

در ماه های اخیر مقامات جمهوری اسلامی علنی امریکا را به تلافی جویی در صورت حمله نظامی به ایران، تهدید کرده اند. (1)

نمایش موشکها و تسلحیات نظامی که ایران مدعی ساخت داخلی آنها هست، تهدید نظامی برای نیروهای آمریکا در منطقه است بنابر این درگیری با امریکا نیازی به اجرای عملیات در امریکا، آنهم کشتن سفیر عربستان در آمریکا ندارد. این فرضیه از انجا بشدت ضعیف می شود که سفیر قبلی عربستان شاهزاد ه بندربن سلطان که ارتباطات بسیار نزدیکی با بوش و اسرائیل دارد، درطول مدت 22 سال سفارتش، عملیاتی علیه و ی انجام نشده بود. هر چند وی از حامیان درگیری نظامی با ایران است.

اگر قصد تسویه حساب سپاه با عربستان بوده است؛ براحتی این عملیات در افغانستان و پاکستان که جمهوری اسلامی در این دو کشور همسایه نفوذ مادی و معنوی زیادی دارد، عملیاتی تر بود. کیلومترها مرز بدون کنترل،تردد عوامل عملیاتی و اطلاعاتی را ساده می کند.

بنظر می آید شکست اوباما در مسائل اقتصادی، رد طرح ایجاد کار اوباما در کنگره در روز اکتبر، از دست دادن ایالت جورجیا به جمهوری خواهان در حالی که تاریخا دمکرات بوده است، کنترل نسبی اوضاع در سوریه، تهدید های سوریه برای مقابله در خارج از مرزهای سوریه، تسلیم اسراییل به شرایط حماس برای آزادی گیلاد شیلات که 5 سال در اسارت در برابر 1100 زندانی فلسطینی، جنبش مسکن در اسرائیل، جنبش ضد وال استریت در آمریکا، شکست سیاسی امریکا در لشگر کشی به عراق و افغانستان، تشدید اختلاف بین پاکستان و آمریکا، سقوط حسنی مبارک در مصر و بن علی در تونس، بحران در بحرین، سقوط دیکتاتور لیبی و برنده شدن فرانسه وانگلیس به عنوان ناجیان مردم لیبی د رحالیکه اوباما، با احتیاط وارد این عملیات شد، همه دست به دست هم داده است که اوباما برای تحرک در ارودگاه دمکرات ها و خلع سلاح جمهوری خواهان،دست به عملیات موضعی علیه ایران هم مانند، عملیات کلینتون علیه بشیرالنمیری در سودان انجام بدهد.

امریکا توان عملیات نظامی گسترده در خاورمیانه را با توجه به بحران اقتصادی ندارد. هرچند صدور جریان نفت لیبی می تواند جانشین موقتی خوبی برای تنگه هرمز در صورت بسته شدن این تنگه همانگونه که فرمانده سپاه گفت، قبلا هم رفسنجانی هم به ان اشاره ای کرده بود، باشد ولی افزایش قیمت نفت اروپای در بحران اقتصادی را شکننده تر خواهد کرد.

تجارب لیبی و سوریه نشان داده است که رهبران جمهوری اسلامی نه جایی برای رفتن و نه تمایلی برای خروج از کشور دارند. رهبران جمهوری اسلامی نشان داده اند که برای سرکوب تظاهرات مردم، در فتوا دادن و حلال کردن خون منتقدان ومخالفان، هیج تردیدی بخود راه نمی دهند.

باید دید، ایا دمکرات ها، حاضرند جنگی دیگر را که پیش بینی عواقب آن برای تحلیل گران سیاسی و نظامی تقریبا ممکن نیست، آغاز کنند تا امریکایی ها را مدتی د ر حول محور جنگ و وطن پرستی، گردهم بیاورند.

جنگ قدرت ایران و عربستان

شکی نیست که عربستان و ایران، بشدت در بحرین، یمن، افغانستان برای برتری تلاش می کنند. در حالیکه عربستان در بحرین و یمن با حضور نظامی از دیکتاتورها حمایت می کند در حالیکه جمهوری اسلامی از مخالفان حاکمیت، حمایت می کند. به عنوان مثال یکی از مخالفان با سابقه دیکتاتور یمنی، که

در کنفرانس بیداری اسلامی در تهران شرکت کرده بود،در مصاحبه ای گفت که ما از جمهوری اسلامی کمک دریافت می کنیم و از انها تشکر می کنیم.

د رعراق، عربستان، بازی را به ایران واگذارکرده است. در سوریه در حالی که عربستان سرمایه گذاری مالی زیادی برای سرنگونی بشار اسد کرده است، جمهوری اسلامی سرمایه گذاری سنگینی برای حفظ دولت بشار اسد کرده است.

در لبنان، متحد عربستان،سعد حریری فعلا از دور خارج شده است. بحران های سیاسی و مالی پیرامون وی را گرفته است. در حالیکه حزب الله متحد ایران، وزنه سنگین تری در سیاست لبنان به حساب می اید.

در هر حال عربستان نگران، توافق ایران و امریکا هست که به قیمت کم رنگ تر شدن نقش عربستان خواهد بود

سقوط حسنی مبار ک علیرغم حمایت چند میلیارد دلاری عربستان، حداقل موقتا به نفع جمهوری اسلامی تمام شده است.

سوال این است آیا جنگ قدرت جانشینان شاه عربستان، انقدر بالا گرفته است که اتش جنگ را خود دامن بزنند، اتشی که دامن آنها را نیز خواهد گرفت. و یا اطلاعات جدیدی از داخل حاکمیت ایران بدست امریکاییان رسیده است که با عجله سناریوی پرغلط و غیر حرفه ای را روی میز گذاشته اند.

چند روز آینده، و موضع گیری روسیه و چین، می تواند اجماع جهانی و یا تکروی امریکاییان را د ر مورد ایران، روشن تر خواهد کرد.

تورنتو – 11 اکتبر2011

پاورقی:

1)

محمدعلی جعفری در اظهاراتی جداگانه در مورد تهدیدات نظامی موجود علیه جمهوری اسلامی ایران گفته است: "با توجه به موقعیت استراتژیک تنگه هرمز این موضوع [بستن تنگه هرمز] هیچ وقت از دستور کار ما خارج نمی شود."

وی در عین حال با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران "صرفا به این موضوع اکتفا نکرده است" اظهار داشته: "در حال حاضر به دنبال امکان استفاده از توان دفاعی خود در آب های آزاد هستیم."

آقای جعفری افزوده است: "اگر دشمن خارج از تنگه هرمز بخواهد تهدیدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند، قدرت مقابله به مثل وجود دارد و این استراتژی، هم اکنون در دستور کار ما قرار دارد

بی بی سی 13 تیر 90 – 4 ژوئن 2011.

2)

خط تلفن اضطراری بین ایران و آمریکا

گزارش هايی وجود دارد که آمريکا در حال بررسی طرحی به نام «هات لاين» است که بر اساس اين طرح، بين آمريکا و ايران يک خط تلفن اضطراری برای جلوگيری از برخوردهای احتمالی در خليج فارس راه اندازی شود. ايران اين طرح را نپذيرفته است. آيا شما هنوز هم در حال بررسی اين طرح هستيد؟

آلن ایر:

همان طور که خدمت تان هم عرض کردم در مورد سياست های مختلف، و از جمله درمورد اجرای اين طرح و جذابيت آن اظهارات ضد و نقيض بسياری از مقامات ايرانی می شنويم.

اين طرح الان مطرح شده است. دولت ايران بايد به دقت آن را بررسی و عميقا به آن فکر کند و اگر اين طرح به نفع شان باشد، آن را قبول کند.

رادیو فردا:اگر در نهايت خط مشی جمهوری اسلامی ايران و محاسبات اش تغيير نکند، و همين طور که شاهديم هر روز مواضع آن تندتر از گذشته شود، آيا آمريکا حاضر می شود که با يک جمهوری اسلامی هسته ای کنار بيايد و زندگی کند؟
ه آلن ایر

ما مصمم هستيم و شکی نيست که می خواهيم اين سياست دو مسيره را ادامه بدهيم تا در نهايت ايران تصميم بگيرد که سياست خود را عوض کند. اين مسئله- يعنی تغيير موضع جمهوری اسلامی ايران- هم به نفع آمريکا، هم به نفع جامعه بين المللی و هم به نفع مردم ايران است.

بعد از کشته شدن کاردار سابق سفارت آمریکا در امریکا توسط یک امریکایی که بعدا به ایران گریخت و در انجا زندگی می کند و تا کنون هم آمریکا استرداد وی را نکرده است. جمهوری اسلامی در خاک آمریکا عملیات نظامی علیه شهروندان ایرانی انجام نداده است چه برسد به عملیات نظامی علیه امریکاییان و دیگران

سعید سلطانپور


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour