سیاست و حقوق بشر د رکانادا


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
28-Sep-2011
 

حضورغارتگران و عوامل نقض حقوق بشر در کانادا، اعتبار کامیونیتی ایرانی را تهدید می کند.

سعید سلطانپور

جهرمی، رییس معزول و مغضوب بانک صادرات که توسط رییس بانک مرکزی در چند روز گذشته برکتار شده است، توپ را به زمین بانک ملی انداخت و اعلام کرد که ریس هیئت مدیره بانک ملی" خاوری" به کانادا گریخته است.

از سوی دیگر بهمنی اعلام کرد که از این موضوع خبر ندارد و لی اژه ای دادستان گفت که بهتر است خاوری مانند بچه ادم به تهران برگردد. ( نقل به مضمون ) (1)

فارس می نویسد وزیر بازرگانی بخاطر فرار از سوال در مجلس بخاطر اختلاس، تصمیم می گیرند جهرمی و خاوری را مجبور به استعفا کنند" (2)

چگونه هست که دولت کانادا و بانکهای کانادایی برای ارسال 100 دلار، سخت گیری شدیدی می کند و لی به رئیس بانک ملی، ویزا می دهد.

ایا کسی می تواند بپذیرد که ریئس بانک ملی و دیگر بانکها ی دولتی و حتی خصوصی در ارتباط تنگاتنگ با مقامات حاکم بر ایران، نباشند؟

مقامات عالیرتبه بانکها، از بسیاری از تصمیم گیری ها ی سیاسی دولت و حاکمیت و نیز معاملات پنهانی و زدو بندها ی داخلی مقامات مطلع هستند.

بنظر می اید دولت محافظه کاران وقتی که پای میلیون دلار در میان باشد، چشمشان کم سو می شود. همانگونه که تا 6 ماه پیش که دولت کانادا یک میلیارد و اندی پولهای دیکتاتور لیبی را توقیف کرد، نمی دانست که این حساب هادر این 40 سال گذشته متعلق به دیکتاتور بوده است؟

در هر حال نباید بی اعتنا به حضور مقامات درجه اول حکومت و بستگان آنها در کانادا بود. چندی قبل، گزارشاتی در مورد حضور فرزندان وزیر کشور، نجار، در کانادا و بریتیش کلمبیا شنیده شد.

تشکیلاتی که توانسته باشد در این دو دهه لابی گسترده ای در اتاوا برای جلوگیری از صدور ویزا ی دولتی و مهاجری برای مقامات درجه اول و خانواده هایشان بوجود نیامده است.

باید به دولت هارپر برای صدور احتمالی ویزا برای مدیر بانک ملی اعتراض شدید و گسترد ه ای ازطریق نمایندگان مجلس در هر حوزه انتخابیه انجام داد.

باید نشان داد که کانادا نمی تواند هم کشور امن برای " قربانی" و هم کشور امن برای" دستیار ان شبکه مالی" و مدیران اجرایی، سیستم ناقض حقوق اولیه انسانی و شهروندی در ایران باشد.

باید فضای قضایی بوجود آورد که کانادا از لیست کشورهای امن این مقامات خارج شود.

کامیونیتی ایرانی در کانادا، اعتبارش را ذره ذره بر اساس تلاش 3 دهه مهاجران، بدست اورده است نباید اجازه داد، این افراد، اعتبار سیاسی و اجتماعی کامیونیتی ما را زیر سوال ببرند.

به عنوان مثال یکی از معاونین وزارت مخابرات ( دوران خاتمی ) که خانه ای یک میلیون و اندی در محله ویلو دیل تورنتو داشت، 9 ماهی را بعد از ریاست جمهور ی احمدی نژاد در تورنتو برای سبک و سنگین کردن اوضاع ایران، حضور داشت و بعد از اینکه متوجه شد اوضاع چندان تغییر ی نکرده است، خانه را فروخت و بازگشت. تا شاید در دوره بعدی ریاست جمهوری با پولهای بیشتری از کشور، در تورنتو ساکن شود.

پاورقی

(1)

دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران:

به نفع خاوري است به كشور باز گردد تا اتهامي متوجه وي نشود

خبرگزاری فارس: دادستان کل کشور گفت: به نفع آقای خاوری است که به ایران بازگردد تا اتهاماتی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده شامل او نشود و بتواند از خود دفاع کند. 6 مهر 90

(2)

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

پشت پرده استعفا و برکناری 2 مديرعامل بانكي در يك اتاق فكر

این مقام آگاه اضافه کرد: در همین ایام و زمانی که دولت از طرح مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد باخبر می‌شود این اتاق فکر تصمیم می‌گیرد که یکی از ارکان پرونده اختلاس بزرگ را به استعفا مجبور کند. براین اساس، نامه‌ای در قالب استعفا برای خاوری مدیرعامل بانک ملی تنظیم و برای وی ارسال می‌شود، اما خاوری از امضای این نامه امتناع کرده و در پاسخ می‌گوید: همچنان قصد دارم در بانک ملی فعالیت کنم 6 مهر 90


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour