احسان يارشاطر ـ ايرانيکا


Share/Save/Bookmark

Tapesh
by Tapesh
05-May-2012
 

دانشنامهٔ ایرانیکا (به انگلیسی: Encyclopædia Iranica) یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین پروژه‌های ایران‌شناسی است. کار تدوین این دانشنامه در سال ۱۹۶۸ ترسایی برابر با ۱۳۴۷ آخوندی و به پیشنهاد احسان یارشاطر و با ۲ میلیون دلار بودجه و با یاری امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران آغاز گردید، اما با رویداد انقلاب ۱۳۵۷، بودجه این دانشنامه توسط دولتمردان نظام اسلامی بریده شد و ادامه تدوین آن در کشور آمریکا دنبال گردید. این دانشنامه که درباره فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین (ماد و پارس و پارت) و به زبان انگلیسی می‌باشد و در بخش ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک نوشته می‌شود.

یاری دهندگان مالی این دانشنامه، دانشگاه کلمبیا و بنیاد ملی علوم انسانی آمریکا هستند. این دو بنیاد پس از ده سال اسپانسر برای این پروژه، ادامه کمک مالی را بشرط کمک مالی از دولت ایران کردند.

نسک نخست این دانشنامه در سال ۱۳۶۱ آخوندی (۱۹۸۲ میلادی) به چاپ رسید و تا امروز ۱۵ نسک از آن بچاپ رسیده‌است. بناست شمارش این دانشنامه به ۴۵ نسک برسد. احسان یارشاطر سر ویراستار ایرانیکا است و گروه ویراستاران (احمد اشرف و نیکولاس سیمز-ویلیامز) و بیش از ۴۰ ویراستار (همانند ویلیام چیتیک) و ۱۶۵۰ پژوهندۀ دیگر، در انجام این ابر دانشنامۀ همکاری دارند.

 

نزدیک به بیست سال پس از آغاز ایرانیکا پنج مقاله (انقلاب مشروطه، پوشاک در ایران‌زمین، ادبیات داستانی در ایران، خوشنویسی و تاریخ روابط ایران و آلمان) از سری مقالات این دانشنامه توسط انتشارات امیرکبیر ترگمه و چاپ شده‌است و در دسترس علاقه‌مندان فارسی زبان قرار گرفته‌است. دانشنامهٔ ایرانیکا با هدف بیش‌ترین دسترسی برای خوانندگان در سطح جهانی به زبان انگلیسی پخش می‌شود. قرار اینست پس از فرجام کار، همهٔ نوشتارها به زبان فارسی برگردانده شوند.

تا به حال ۱۴ جلد از این دانشنامه منتشر شده‌است:

1. Volume 01, ĀB -- ANĀHID, 1985
Volume 02, ANĀMAKA -- ĀTĀR AL-WOZARĀ, 1987
Volume 03, ĀTAŠ -- BEYHAQI, 1989
Volume 04, BĀYJU -- CARPETS, 1990
Volume 05, CARPETS -- COFFEE, 1992
Volume 06, COFFEEHOUSE -- DĀRĀ, 1993
Volume 07, DĀRĀ(B) -- EBN AL-ATIR, 1996
Volume 08, EBN AYYĀŠ -- ETEŻĀD-AL-SALTANA ,1998
Volume 09, ETHÉ -- FISH, 1999
Volume 10, FISHERIES -- GINDAROS, 2001
Volume 11, GIŌNI -- HAREM I, 2003
Volume 12, HAREM I -- ILLUMINATIONISM, 2004
Volume 13, ILLUMINATIONISM -- ISFAHAN VIII, 2006
Volume 14, ISFAHAN IX -- JOBBĀI, 2008


Share/Save/Bookmark

more from Tapesh
 
maghshoosh

Subtitled version

by maghshoosh on

Tapesh jan,

As I've already mentioned at mehrdadm's posting of this Iranica/Yarshater documentary, a better version of it, which allows for English subtitles, was already posted at this site a year ago @

//iranian.com/main/blog/maghshoosh/ehsan-...

But It's helpful that you've included some background material in your blog.  If you don't mind, I'll include here the subtitled version (click on "cc" button for captions), for accessibility to a wider audience, here:


daneshjoo

احسان یارشاطربزرگمرد زمان ما:

daneshjoo


Daneshjoo

کار بزرگی که ایشان و همکارانشان شروع کرده و ادامه می دهند

سبب افتخار ما و شناساندن  فرهنگمان به کشورهای دیگرست.                                                                            بعضی
او را فردوسی زمان ما می دانند.

سپاس از نوشته ی شما