راه اجتماعی شدن خانمها


Share/Save/Bookmark

راه اجتماعی شدن خانمها
by divaneh
16-Jan-2011
 

این خانمی که آن بالا می بینید و عکسش برای چسباندن روی شیشۀ مربا جهت ترساندن بچه ها خوب است، خانم لاله افتخاری نمایندۀ مجلس پر افتخار کشور فخیمه است که به تازگی فرموده اند خانمها برای اجتماعی شدن احتیاجی به خروج از خانه ندارند. یعنی این که می توانند در خانه بمانند و اجتماعی هم بشوند. اولش گفتیم جل الخالق این هم مثل آن دانشگاه نرفتن و مدرک گرفتنشان است و فقط از عهدۀ این فرقه بر می آید، اما بعد که در این گفتار پر مغز ایشان بیشتر تعمق نمودیم دریافتیم که پر بی ربط هم نمی گوید. خوب به جای این که خانمها از خانه خارج شوند و بروند توی اجتماع، ما اجتماع را می آوریم توی خانه. دیگر از این بهتر و کم درد سرتر؟ البته مشکلاتی نیز وجود خواهد داشت و ممکن است پدر و برادر و شوهرهای غیرتی این خانمها از تردد شبانه روزی مردهای محل به خانه شان آزرده شوند. اما خوب چه می شود کرد؟ بالاخره جامعه نصفش هم مرد است.

این حقیقت که زنانی آزاده مانند نسرین ستوده، شیوا نظر آهاری، شبنم مدد زاده و دیگران که مایۀ افتخار این کشور هستند در زندان بسر می برند و این تهی مغز لچک بسر در مجلس شورا در حال نظریه دادن است، آدم را بیاد گفتۀ زاغ کلیله و دمنه می اندازد که در جواب به مرغان دیگر که خیال داشتند جغد را امیر خویش گردانند گفت: " اگر تمامی مرغان نامدار هلاک شده اندی و طاووس و باز و عقاب و دیگر مقدمان مفقود گشته، واجب بودی که مرغان بی ملک روزگار گذاشتندی و اظطرار مطابعت بوم و احتیاج بسیاست رای او بکرم و مروت خویش راه ندادندی؛ منظر کریه و مخبر ناستوده و عقل اندک و سفه بسیار و خشم غالب و رحمت قاصر، و با این همه از جمال روز عالم افروز محجوب و از نور خورشید جهان آرای محروم، و دشوارتر آنکه حدت و تنگ خویی بر احوال او مستولی است و تهتک و ناسازواری در افعال وی ظاهر. از این اندیشۀ ناصواب در گذرید و کارها به رای و خرد خویش در ضبط آرید."

این نثر زیبا و حکمت آمیز نصرالله منشی چنان در احوال این خانم صادق است که گویا نویسنده تصویر و نظریات ایشان را در پیش رو داشته و احوال او را قلم زده است.

راستش را بخواهید آدم به قیافه این خانم که نگاه می کند می بیند که حقیقتاَ هم اگر مشارالیه از خانه خارج نشود و باعث ترس و وحشت اطفال نگردد ضرری به جامعه نخواهد خورد. البته خود ایشان چنین نمی پندارند و در جایی فرموده اند که ایشان چندان خواستگار داشته که خواستگارها دم در خانه ایشان مشغول زد و خورد با یکدیگر بوده اند. آخر یکی نیست بگوید که ما چشم داریم و می بینیم. اگر بر سر ایشان دعوا باشد پس مادر فولاد زره باید برود هالیوود و فیلم عشقی بازی کند. این تهوع طبیعت همان است که شیخ اجل سعدی شیرین سخن ما در باب او فرمود:

رویی نه چنان کریه منظر

کز زشتی آن خبر توان داد

و هم آن شاعر فرزانه  گویی در توصیف این زادۀ لحظۀ غفلت خداوند این ابیات دیگر را صادر کرد.

تو گویی تا قیامت زشت رویی

بر او ختمست و بر یوسف نکویی

شاید هم که راست بگوید، کسی چه می داند. شاید خواستگارها در اطاق نشسته بودند و به دیدن ایشان سینی چای بدست پای بفرار نهاده و دم در به هم گیر کرده اند و بر سر این که کدامیک زودتر از در خارج شود با هم دعوایشان شده. ایشان هم با سینی چای و استکانهایی که در آن تلق تلوق می کرده در تعقیب ایشان تا مگر به زور استکانی از چای به حلقوم یکی از آنها ریخته و شکر گیرش کند.

خلاصۀ کلام این که ما می توانیم وقایع را به صورتی که دوست داریم بیاد بیاوریم و هر آنچه که دوست داریم راجع به آن ببافیم. دو چیز را اما نمی شود پنهان کرد، یکی دمب خروس و یکی عمق حماقت. 


Share/Save/Bookmark

Recently by divanehCommentsDate
زنده باد عربهای ایران
42
Oct 18, 2012
Iran’s new search engine Askali
10
Oct 13, 2012
ما را چه به ورزش و المپیک
24
Jul 28, 2012
more from divaneh
 
Paykar

Ari

by Paykar on

Do you think AN would sign this? I guess the leader's daughters(does he have any?) would welcome it with open arms under their chadors:)


Ari Siletz

Paykar, sigheh issue

by Ari Siletz on

Paykar, I hear Ms. Eftekahri has introduced a bill to the Majles for a sigheh melli. This is a fill-in-the-blank, presigned sigheh document valid anywhere in Iran to facilitate business as well as pleasure. She was clever enough to include an aragh kishmish  yaaraneh for Majles members, so the bill will probably pass.

divaneh

این معما هم خوب حل کردی اری جان

divaneh


فکر میکنم درست می فرمایید و ایشان منظورشان همین است و چنین روشی را برای همه خانمهای دیگر نیز توصیه می نمایند. به عبارتی منظورشان این است که هر کسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد. ما که طاووسمان از جوجگی دم نداشت. 


divaneh

Dear Paykar

by divaneh on

Thanks for your generous comment. I am sure Ari will answer you with regards to the Seaghe question, but as far as I know it is usually delivered by the guy who delivers the aragh kishmish.


divaneh

Dear Monda

by divaneh on

Yes, they will never stop to amaze us. Glad it made you laugh.


Paykar

Ari

by Paykar on

Who is gonna deliver the Seaghe?


Ari Siletz

بعید نیست!

Ari Siletz


شاید منظورشان اینست که ایشان در منزل از ارباب رجوع پذیرایی میفرمایند و تلفنی نیستند. 


Paykar

Divaneh.

by Paykar on

Best reason to visit this site.


Monda

همینجور واسه خودشون میگن ها!

Monda


من این یکی‌ رو نشنیده بودم! دیوانه جان، خیلی‌ بجا نوشتی‌. کلی‌ خندیدم. مرسی‌.

 

 


divaneh

آهنگ گرامی

divaneh


استدلال بسیار منطقی شما راه هر گونه حرف و سخن زیادی دیگر را می بندد. البته موارد دیگری نیز هست و همانگونه که مطلعید برای متخصص شدن احتیاجی به تحصیل و مدرک نیست و برای سرهنگ شدن احتیاجی به اموزش نظامی نیست و هزاران مورد مشابه که دیگر نه لازمی هست و نه ملزومی.    


divaneh

درست می فرمایید آقا داریوش

divaneh


بر عکس نهند نام زنگی کافور. این خانم نه شباهتی به لاله دارد و نه موجب افتخار کسی است. زایده بی فایده بسیار مناسب تر است. نمی دانم که با آن افتخاری خواننده نسبت دارد یا نه اما این هم مثل آن یکی ستایشگر محمود احمدی نژاد است. 


divaneh

سام سام جان

divaneh


با سپاس از این سرودۀ طنز. باز آفتابه یک فایده ای دارد. این یکی که بجز ضرر هیچ ندارد. یک چیزی هم این وسط دستگیر ما شد و آن هم این که افراد زشت رو به اندازۀ خوبرویان در تولید شعر نقش دارند. این بلاگ سرودۀ دیگری نیز از دکتر سعادت نوری دریافت کرد که با الهام از فردوسی سروده بود. 


ahang1001

لاله خانوم راست میگه

ahang1001


 

وقتی برای نماینده مردم در مجلس شدن نباز به شعور نیست

برای اجتماعی شدن هم نیاز به ترک خانه نیست


aghadaryoosh

دیوانه جان ،

aghadaryoosh


حیف اسم زیبای لاله برای این جانور کریه ، زائده بیشتر مناسب است چون هم نامی‌ عربیست و هم متاسفانه از اینها زیاد داریم. نسبتی با افتخاری آواز خوان؟


SamSamIIII

از لاله همان آيد

SamSamIIII


 

از لاله همان آيد
که ز آفتابه در ايد
لچک به سرش کرده
که چُس ناله سرايد

سام سام

ديدم بلاگ با نمکت سروده ای کم داشت.. اينم پيشکش ديوانه گرامي. 

 

Path of Kiaan Resurrection of True Iran Hoisting Drafshe Kaviaan //iranianidentity.blogspot.com //www.youtube.com/user/samsamsia


divaneh

Dear Azadeh

by divaneh on

Thanks for reading. This must be a cursed nation. Those outstanding women in jail and this force of backwardness in the parliament. Indeed the mother of Fouladzereh.


divaneh

Dear MPD

by divaneh on

اعتراض شما وارد است و دانش شما در امر البسه زنانه قابل ستایش. همانطور که فرمودید این چادر است و اگر دست این خانم باشد خود و باقی زنان ایرانی را برقع پوش خواهد نمود.

 چند شخصیتی جان با این سلیقه ای که داری جفت بسیار خوبی هستی برای بیرون رفتن و دختر بازی چون هیچوقت سر هیچ دختری دعوایمان نخواهد شد.  


Azadeh Azad

Funny and true, Divaneh jan

by Azadeh Azad on

The way she is looking at us is as if she wants to get out of the frame and beat the hell out of anyone on her way! Madare Foulad Zereh is the best title for her. Thanks for the pleasant read.

Cheers,

Azadeh


Multiple Personality Disorder

من اعتراض دارم، این خانم لچک‌بسر نیست

Multiple Personality Disorder


لچک بمعنی «چارقد خرد سه گوش که زنان و اطفال بر سر پوشند. چارقد خرد. چارقد کوچک . مقنع کوچک . پارچه ای چهارگوشه که دو تا کرده سه گوشه بر سراندازند و دو سرش زیر گلوبسته شود. پارچه ای باشد مربع که زنان هر دو گوشه ٔ آن را بر بالای هم اندازند بعنوانی که مثلث شود و آن تکلفات بسیار کنند از کشیده دوزی و گلابتون دوزی و جواهرنیز در آن بدوزند و بر بالای سر آغوج بگذارند و بر سر بندند چنانکه دو گوشه ٔ آن در زیر حنک و چانه ٔ ایشان بسته شود و مضبوط گردد.»  این خانم، همانطور که در عکس می‌بینید لچک‌پوش یا لچک‌بسر نیست بلکه چادر‌پوش یا ‌چادر‌بسر است.

بنظر من این خانم بسیار سکسی‌ست.  لطفاً نگاه کنید به رنگِ سیاهء زیبای چادرِ ایشان!  چقدر قشنگ!  و آن فریمِ عینک با آن مدور هیجان‌انگیز مرا دیوانه می‌کند.  آه آن لنزهای شفاف مرا بیاد سواحل هاوائی می‌اندازد، و چه لطافتی داشت در روی شنهای بلورین غلتیدن. 


ebi amirhosseini

Divaneh Jaan,

by ebi amirhosseini on

 So true,:)))))

 

Ebi aka Haaji


divaneh

Dear Ebi

by divaneh on

Thanks for the very interesting links. I read them and doubt that she is Jehi, as the text states that Jehi deceives men. Have another look at her and tell me if you would not run as fast as you could if you ever saw her.


ebi amirhosseini

Divaneh Jaan,she reminds me of Jehi.....

by ebi amirhosseini on


divaneh

شراب قرمز عزیز

divaneh


امیدوارم که لیاقتمان بیشتر از این باشد. لا اقل لیاقت آنها که در داخل و خارج برای نجات کشور تلاش می کنند بسیار بیش از این است. متاسفانه در آن مملکت از خائن و ابله نیز کم نمی آوریم.


divaneh

عجب حافظه ای داری فرامرز جان

divaneh


من نمی دانم چطور این اشعار یادت مانده است. این شعر زیبا آدم را به نوعی حسرت بر آنچه از دست رفت دچار می کند  و متاسف می نماید که اولین گهواره هنر این روزها دیگر نغمه شادی نمی خواند.


divaneh

همساده جان

divaneh


ای کاش همانطور که شما می فرمائید این خانم سرمشق دیگران می شد و عملاَ اجتماعی گشتن در حالت حبس خانگی را به همه می آموخت. اما چه کنیم که می گوید انف. 


Red Wine

...

by Red Wine on

لیاقتِ ما همین است و در طول تاریخ هیچگاه نَقشی‌ در سیاستِ کشورمان نداشتیم و وقتیکه اجازه دادیم سیاستمان این چنین خَدشه دار شود..پس چه انتظاری داریم که جامعه ما به دُرستی‌ اداره شود و مردمانِمان خوشبَخت !

این چیزها فَهم و شُعور می‌خواهد،این نُکات بیشتر فرهنگی‌ هستند تا چیز دیگر ! وقتی‌ که فرهنگت بِلَنْگدْ و تربیت اجتماعی این گونه در سطح پایین باشد،نتیجه همان است که در این بلاگ شما میبینیم... این خانم نمونه همان اشتباهاتیست که از عصرِ صفّویه تا به حال آن را مرتکب می‌شویم و دائم شکست پشتِ شکست و هیچ حالیمانْ نیست و خاک بر سَرِمان که گفتیم لیاقتِ ما همین است !

از جناب آقایِ دیوانِه خانِ أذكى مِن جميعِ الذَكية ؛ کمالِ تشّکر را داریم .

هوا دارِ شما . . .

شرابِ قرمز..

پاریس.

 


Faramarz

زن شد از قفس رها

Faramarz


مرسی دیوانه عزیز، این نوشته قشنگت منو یاد شعر "آزادی زنان" در دوران بچگی انداخت.

آزادی ای امید جان

روشن از تو شد همه جهان

آزادی پیک شادمان

پر شد از تو دل و جان

به پاس تو، به فرمان شه

زن شد از قفس رها

زن مادر مردان پر گوهر

زن اولین گهواره هنر

شد نغمه خان کنون ز شادی


hamsade ghadimi

حالا خودش

hamsade ghadimi


حالا خودش نیتونست سرمشق دیگران بشود و تو خونه بتمرگه.  این هم جریان "من میگم اَنِف تو نگو اَنِف تو بگو اَنِف."


divaneh

لطف دارید دکتر جان

divaneh


بسیار از این بیت زیبای شما لذت بردیم و این یکی هم زشت خوی است و هم زشت روی. این را می گویند الهام.


M. Saadat Noury

تقدیم به "دیوانه " ی خوش قریحه

M. Saadat Noury


 

نوشته ی  طنز آمیز شما بسیار دلنشین و زیبا ست. هزاران آفرین. با الهام از حکیم فرزانه ی توس : فردوسی ، کوتاه سروده ی زیر در مورد چرندیات لاله خانم تقدیم می شود:

سخن های بی ربط و وارونه گوی
"نه زیبد جز از مردم زشت خوی"

تقدیم به "دیوانه " ی خوش قریحه : بخش پیشین