نقدی به آهنگ جدید شاهین نجفی "تو حلقم"


Share/Save/Bookmark

aynak
by aynak
28-Jul-2012
 

پس از نقد کوتاهی که در مورد شعر/آهن
//iranian.com/main/video/2012/jul/too-halgham گ جدید شاهین نجفی نوشتم،  چند پاسخ دریافت کردم، که در میان آنها این دو از سایت بالاترین جالب تر است و به نگرانی من بر اینکه این شعر به گونه ای تبلیغ تنفر است افزود:
"حقیقتا خیلی از بچه تهرونی ها ادعاهاشون تهوع آور است . در این ترانه به درستی به این فرهنگ پر مدعا اما تو خالی اشاره شده . اوج تحقیرشون نسبت به دیگری این است که بگن "بچه دهاتی" هستی . به قول ویکتور هوگو ، این روزها هر کسی چهار روز در پاریس زندگی کنه ، احساس پاریسی بودن بهش دست میده ."
و دومی:
"معلومه که نباید خوشتون بیاد البته شاهین جواب شمارو خیلی وقته داده
این اهنگ برای کسانی خطاب شده که دچار سانتیمالیسم سطحی (کاذب) شدند
شاهین میگه "مخاطب هوشیار و با مطالعه که شاخک‌های ذهنی‌‌اش قوی کار می‌کند میفهمد که یک ترانه یک تست هوشی نیز ‌ست. یک امتحان است .و من چرا پنهان کنم که لذت میبرم هر چند وقت یکبار عده‌ای که بیهوده به ما گوش میکنند را بپرانم.ما باید دورمان پرنده باشد و نه حشرات بالدار ،که پریدن مگس کجا و پریدن قرقی و زغن کجا.بسیاری می‌پرند.پروانه اند اینها باید لالایی بشنوند.عده‌ای هم بال دارند اما مرغ خانگی اند و آنها را با خطر کردن‌ها ی ما چکار؟ اینگونه ما هرس کردیم مخاطبان سست را.همان طور که با هیچ هیچ هیچ عده ی را با آگاهی‌ کامل پراندیم. (توضیحات شاهین نجفی درباره اهنگ شر اعظم)"
این دو نوشته، هر یک به گونه ای نشان داد که نگرانی من بی دلیل نبود. .
بررسی شعر - اصل در گیومه و ۲ ریالی من هم در پاسخ به ان پایینش آمده.
"اون مود خوب و بوی عود و دودو دی وی دی وودی آلنت تو حلقم"
خوب مخالف ان می شود:
اون مود بد، و بوی بد؟ چرا شاهین با مود خوب مشکل دارد؟ حالا نگاه کردن دیودی وودی آلن گناه است؟
"اون موزیک ملو و لب جلو پوست هولو سینه ی سیلیکونیت تو حلقم"
این ها که همه در دنیا متداول شده- چون برخی توی سر برخی زنان کردند که اینجوری بهتره. مگر سیلیکون و اضافه کردن سینه از ایران و خانم های ایرانی آغاز شد؟ مشکل شما با پوست هلو چیست؟ پوست زبر خوب است؟ ربط موزیک ملو با لب جلو چیست؟ آیا افرادی که به اینگونه موزیک گوش می کنند باید آنگونه که گشت ارشاد - توصیه میکند تنبیه شوند؟
"این شب و شام و ربدشامبرو شعر شاملو شراب و جامت تو حقلم"
ربط ربدشامبر و شعر شاملو چیست؟ مشکل شما پوشیندن ربدشامبر است یا نوشیدن شراب؟ و یا همه اینها پس از خواندن شعر شاملو؟
"اون سوشی و گوشی و موشی عروسکت و ماشینی که توشی تو حلقم"
شاهین جان، یعنی شما در خارج از کشور یک بار هم سوشی نوش جان نکردید؟ حالا کسی اگه نوش جان کرد، گناهش چیه که مجازاتش اینه که بره توی حلق مبارک؟
"اون سی دی بتهوون و نقاشیت با پهنواون رقص مدرن و راه رفتن مث یه فشنو"
بیچاره بتهوون- این وسط چرا به ایشون گیر دادید؟ از نظر تو، نقاشی کشیدن حرام است؟ پهن از کجا وارد شد؟ مشکل تو با رقص مدرن چیه؟ مگه خود تو همین چند وقت پیش با شاهرخ مشکین قلم این را پیاده نکردی؟
//www.youtube.com/watch?v=r69cfqi9Ktg
راستی کنسرت بالا با شرکت اهالی اسلام شهر بود؟ شاهین جان، یکی از بزرگترین فحش ها در خارج - شاید بد تر از فحش خواهر و مادر "Hypocrisy" است . این کلمه یعنی کسی که حرفی را بزند و خود درست در زندگی بر عکس آن را انجام دهد. شاید یک ترجمه آن بشود ریا کاری. خود این لینک بالا بهترین نمود آن است - لابد این اجرا در یکی از کافه های لاله زار یا بازکول اهواز صورت گرفته؟ مگر این رقص مدرن نیست؟ پس مشکل تو با رقص مدرن نیست. با دختری است که رقص مدرن می کند؟
"اون لهجه ی خارجی و کتابای نخونده اون ددی و مامی گفتنت تو حلقم"
خوب بجای "ددی مامی " بگه "ننه و آقا جون" خوبه؟ راستی شما خودت چند تا کتاب خوندی؟ بی شوخی؟ آخرین کتابی که خوندی چی بود؟ خیلی مشتاقم بدونم.
"اون سفر خارجه رفتنت تو حلقماون پایین شهر و ندیدنت تو حلقم اون رو همه چی چشم بستنت تو حلقم"
نه بابا شما مگر داخل داری هنر نمایی می کنی؟ مگر خونه خودت تو الان "شوش" است یا نواب؟ هر روز می ری جنوب شهر؟ برای چه از یک دختری انتظار رفتن جنوب شهر را داری؟
"ا ز رفاقتت با همه ی آدم معروفا واز عکسات تو دبی ،مالزی با ککتل و مایو"
ای بابا - مایو پوشیدن هم قدغن شد که؟ اگه تو مملکت خودش نتونست بدون چادر و روبنده و لباس به خاطر زور گویی گشت ارشاد بره توی آب، ، چرا تو مالزی و دبی هم شما ولش نمی کنید؟ شیوه سرزنش کردن تو برای پوشیدن "مایو" در اصل فرقی با "جنتی" ندارد.
"ا ز بطری بازی روشنفکری و سوییچ پارتی از شعر سپید ناشی از اسید و ال اس دی"
خوب هم پسر و هم دختر در این پارتی ها هستند، شما چرا به دختره گیر دادی؟ نکنه فکر می کنی این وظیفه زنه که باید جلوی خودشو بگیره؟ شما خودت هم بودی؟ بطری طرفت اومد؟ به نظر می اید که با مراسم آشنایی. راستی روشنفکری چه ارتباطی با این داره؟
"از چندشت از آغاسی و جواد یساری از حس گرفتن سگیت با صدای پاواروتی"
مگه تو باید تعیین کنی چه سلیقه ای بد است یا خوب؟ یکی از آقاسی خوشش می اد، یکی نمی اید. در دنیا خیلی ها صدای پاواراتی را دوست دارند، سلیقه او و از چه کسی چندشش میاد و از چه کسی خوشش میاد اسمش هست : آزادی!
"از پیانوی خاک خوردت توی خونه از گیتار آویزون توی آشپزخونه"
لابد باید اعدام گردد؟ پس حتما باید تنبان و بیرجامه آویزان کند که آقا شاهین خوشش بیاد؟ عجب گیری افتاده- توی آشپزخانه هم از نگاه تیز بین شاهین خان در امان نیست؟
"از کلاس مدیتیشن و لاس خشکه تو یوگا از انزجارت از شاهین و شعر بگا مگا"
ای بابا - پس درست حدس زدم، معیار شد آقا شاهین؟ و سلیقه ایشان؟ و اینکه یکی از "بگا مگا" خوشش می اد یا نه؟ اگر ایشان که شاید تا پریروز با گفتن" دوست دختر" لپشون گل می انداخت حالا پس از ۲ روز خارج نشینی با گفتن "بگا نگا " آوانگارد (پیشتاز) شده، -- لابد حالا هرکس از "هنر" ایشون خوشش نیومد باید بره تو ردیف همین دختره که از شعر شما لذتی نبرده ؟
"از دهن کجیت به گیلک و ترک و کردستانی تو یکی ایرانی هستی بقیه شهرستانی"
خوب دهن کجی به هر قومیتی بده. ولی مرد مومن یک لحظه کلاه خودت رو قاضی کن : چند تا مرد رو میشناسی که "جوک" قومیتی گفتند و چند تا زن، یا دختری که اینطور ازش گله داری؟ اصلا توهین به قومیت ها کار کیه؟ مردها یا زنها؟ انصاف هم خوب چیزیه .
" بیف استروگانف می خوری من کله پاچه لب گرفتن تو بوسه، واسه ما همون ماچه"
جناب نجفی در آلمان و L.ا یافتن کدام مشکل تر است؟ بیف استروگونف (گوشت چرخ نشده پخته با رب گوجه فرنگی و سیر) یا کله پاچه؟
نکند حضرت شاهین می فرمایند " او که کله پاچه خورد به شاهین نزدیک تر است؟" برای آگاهی شما، اینجا که ما زندگی می کنیم، و شما هم، تهیه کله پاچه خیلی گران ترا از "بیف استروگونوف" تمام میشه.
"من قاطی خلقی ام که فقیر و آس و پاسه من صدای دهاتم این خودش واسم کلاسه"
ای وای بمیرم برات شاهین جا حالا شما هم که خودت رو به مظلوم گرایی میزنی؟ یکی به اون رهبر پس از کودتا ظلم شده یکی به شما. این "خلق" همان مستضعفین سابقند؟ که حکومت سنگش را خیلی به سینه می زد، و الان به زبان خودتان از همه بیشتر گاییده شده اند؟ خدای نکرده نخواهی عوامفریبی کنی؟ ولی رابطه کلاس و دهات را لطفا بیشتر شرح دید. در ضمن این خلقی که شما قاطی پاتیش شدید در کلوب های اروپا هستند یا در کلیپ بالا دریک تالار در دهات ورامین؟
"صدای من صدا نیست این صور استفراغ نه مرثیه نه ناله غم غربت باغه"
خوب در اینجا که الحمدلله باغ کم نیست. همه جای جهان سرای من است، برو توی یکی از همین باغ ها غربت کم شه. حالا چرا به صدای خودتون کم لطفی می فرمایید؟
"تو کوری نمی بینی چقد سنگینه این بار یه روزی کم میارم میگم خدانگه دار"
من که نفهیمدم طرف صحبت شما همون دختر تهرونی است که اول اینقدر فحش بارش کردید؟ او را سبک و بی محتوی جلوه دادید، حالا دارید خودتون رو براش لوس می فرمایید و تهدید به رفتن؟ سنگینی بار را بابینایی نمی توان مشاهده نمود. به ویژه اینکه قافیه هم کم نیامده : "حس نمی کنی نمی دونی چه سنگینه این بار- یک روز کم میارم میکم خدا نگه دار"
بفرمایید، از نظر وزن همان مطلب رو بدون توهین به --نابینایان- ادا کردم از نظر مفهومی هم رسا تر است، از نظر بیولوژی هم امکان پذیر تر. (ما هم زدیم به صحرا برگردیم سر اصل مطلب)
باری که شما از آن صحبت می فرمایید اگر فشار روحی است که بخاطر رفتار این دختر خانم بر کول مبارک شما قرار داده شده و باید توسط همه جهانیان حس شود ، و آنطور که شما این دختر را به تصویر کشدی قادر به درک سنگینی ان "بار" (عقده؟ خود کم بینی توام با خود بزرگ بینی؟ ....) نیست- ولی شما لابد انتظار داری هم ایشان از روی کول مبارک بردارد پس آیا تناقضی در این خواسته نشدنی خود نمیبینید؟
شاهین جان، زیاد جو زده شدی. مشکل مملکت ما را خیلی ساده میتوان اینگونه که خیلی هم ساده است خلاصه کرد:- زور گویی - زور گو پرستی و بی قانونی - نه دختری که به هر دلیل احساس تو را جریح دار کرده . خدای نکرده - یک نادانی که به شعر پر تنفر و انزجار شما گوش داده و دل خوشی از دختری دور و بر خود ندارد ممکن است الهام بگیرد و به این نتیجه برسد که ریشه بدبختی ما این دختران سوشی خور مایو پوش بتهون گوش کن یوگا برو ... هستند. یک زمان ممکن است به فکر معیوبش اینگونه خطور کند که آسیب یا صدمه ای مانند خفاش شب او برسند که آن زمان شما هم شریک جرم میشوی - چون مبلغ تنفر.


Share/Save/Bookmark

more from aynak
 
Anahid Hojjati

Gharbzadegi has no meaning when we are talking about

by Anahid Hojjati on

Iranians who have been liviing in Diaspora for long time. Those Iranians who are not affected by western values after living for decades in western countries are isolated and out of touch.


persian westender

آینک

persian westender


من این جمله را به عنوان کنایه ازکامنت خود شما برداشتم. البته که شاهین آزاد هست راجع به  امام نقی‌، ظلمی که به زنها میشود، و همینطور خودباختگی و غربزدگی از دیدگاه خودش آهنگ بخونه

سوال اینست که اگر قرار باشد برای نقد غرب زدگی و خود باختگی فرهنگی‌ (با فرض اینکه هدف شاهین نجفی چنین چیزی بوده)، داستان یا شعر یا هر مطلبی را خلق کرد، و اگر اینکار از طریق شخصیت پردازی صورت بگیرد،به تریش قبای کسی‌ بربخورد که دیگر نباید اظهار عقیده‌ای صورت بگیرد . آیا انتظار داشتید نجفی با لحن آل احمد به اصل مطلب  بپردازد. در همین سایت چند وقت پیش آقای سیادت از استفاده از پیانو در خانه‌های
ایرانیان به عنوان `پز دادن` و نه‌ اصل هنر
موسیقی‌ گلایه کرده بود. این هم یک
نمونه از همین گلایه‌ها میتواند باشد.

//iranian.com/main/2012/jan-12

آیا آقای سیادت قصد داشته نفرت و انزجار خود را به جمعی ایرانی‌ نشان دهد؟ البته شاید نجفی از زبان
بی‌ پروائی استفاده کرده،  (که این تازگی ندارد، آن را در مورد مضامین مذهبی‌
هم به کار برده، و بسیجی‌ها او را تکفیر کردند که اصلا
به شما چه ربطی‌ دارد؟) ولی‌ به هر حال اینها را به عنوان سمبلها و رفتارها برای زیر سوال بردن غرب
زدگی(احتمالا) برگزیده. باز تاکید می‌کنم،
برداشتها متفاوت است، و این به منزلهٔ
تایید اخلاقی‌ دانستن کار ایشان نیست


Zendanian

نقد و طرد" خلق گرایی" کاذب و حقیقی واجب و ضروری است

Zendanian


بدیهی است که رد کردن "خلق گرایی" به معنی تائید و پذیرش فرهنگ مصرفی و متحجر نمیباشد.
اتفاقا به نظر این حقیر، بین دو مفهوم "چوخ بختیار" و " غربزده" اولیش ( نقد فرهنگ مبتذل مصرفی) کاملا به جا میباشد و هنوز به جای خود معتبر است. ولی دومی ( به اصطلاح "نقد" غرب از سوی آل احمد) بسیار گیج، پوپولیستی، پرت و خطرناک میباشد.
------------------------
برای بهترین نقد مفهوم "غرب زدگی" رجوع کنید به نوشتار طولانی داریوش آشوری و شرح وی در مورد خاستگاه این "نظریه" در هجویات فردید:
اسطوره ی فلسفه در میان ما
بازدیدی از احمد فردید، و نظریه ی غرب زدگی
نقد مفهوم "غرب زدگی"داریوش آشوری
//nilgoon.org/books.html
--------------------
در ادامه ماجراهای آقای چوخ بختیار
//www.parand.se/ketab-chokh-bakht-yokh.htm


aynak

اصلا به شاهین نجفی چه مربوط است

aynak


 

persian westen

من هم همین را می گویم، اصلا به شاهین خان چه مربوط است؟ در مورد چخ بختیار باید آثار صمد بهرنگی را  بخوانید تا با شخصیت ایشان آشنا شوید.  ال احمد هم در غرب زدگی به شخصیت مشابه اشاره دارد.   البته از نظر من بهرنگی به بی تفاوتی چخ بختیار خرده می گیرد.  (و اشتباه هم می کند)، ولی در غربزدگی - ال احمد به کسی خورده گیری می کند، که "سطحی" نگر است و متظاهر غافل از اینکه خود او نیز از این نقد بی بهره نیست.    جناب شاهین یک تنه این دو را با هم مخلوط فرموده اند، و کاسه کوزه را این دفعه تو سر یک دختر تهرانی شکسته. ++ آناهید , اگر دقت کنید می بینید که شاهین یک مجموعه خوب ها و بد ها دارد که معیار ان هم خود ایشان هستند.  یکی از نمونه هایش همان علاقه به  جواد یساری یا آقاسی است که  ذکر کردید.

 

 


Anahid Hojjati

why should an Iranian woman under 35

by Anahid Hojjati on

be assumed to like aghassi? dear aynak, before i read your blog, i was thinking how obsurd is that this song criticizes this girl for not liking aghassi. i am in my late forties and i was a child in abadan when aghassi was famous  in south, he was popular but later when i was in tehran, there were many people whose brand of music was not javad yassar andgor aghassii. i am not sure i heard of yassari or rememered him before i started reading ic. so why a girl close to najafi age or possibly even years younger would be expected to like aghassi and preferf him to a classical singer. iranians have varied taste in muisc. many of the guys whom i went to school with knew many of  american bands about 35 years ago in iran and these friends: mostly guys, listened to american songs mainly. they knew music back home in iran that i am just discovering now. i suppose i need to write a song and m€ake fun of the fact that these guys knwe

foreign bands more than 35 years ago? no, i am actually impressed, be it music, books, poetry, it is always good when one expands their horizons.. however, in case of this young girl, liking aghassi would be unusual. someone in this age group was not even born when aghassi and yassari were singing.


persian westender

اصلا به شاهین نجفی چه مربوط است

persian westender


//www.youtube.com/watch?v=A_c-5jJCZxE

  

//www.youtube.com/watch?v=px9H7V3tgNk&feature=related 

 

آقای آینک عزیز

آیا شما دارید با من دعوا می‌گیرید که چرا در ایران پدیده‌ای به نام غربزدگی داریم، و در غرب پدیده‌ای به نام غرب زدگی نداریم؟ خوب تقصیر من چیه!

این چوخ بختیار دیگه کیه؟

 


aynak

Dear MPD

by aynak on

 

I was trying to think about what else was so bothering me about this Shahin Najfi song, until you mentioned a translation to English.   It suddenly clicked and I had a flash back:

   A political ad from the right wing organization Club for Growth attacked the Democratic presidential candidateHoward Dean by portraying him as part of the liberal elite: "Howard Dean should take his tax-hiking, government-expanding, latte-drinking, sushi-eating, Volvo-driving, New York Times-reading, body-piercingHollywood-loving,left-wing freak show back to Vermont, where it belongs.

 

(Notice the Sushi eating part :).   Would have been real funny had they added:   Guitar hanging in Kitchen, Piano eating dust in living room, Javad Yasari and Aghasi Hating liberals :) 

ایران برای همه ایرانیان

دولت ایرانیان - فقط با رای ایرانیان

نه ولایت وقیح نه پادشاه سفیه

 

 


aynak

از همه دوستان برای خواندن نوشته تشکر دارم:

aynak


 

چون چند نظر در مورد نقد اولیه من در لینک اولیه گذشته شده بود، که تازه متوجه شدم، اینجا جملگی اشاره میکن:

آناهید جان، از نظر من شاهین هنرمند منحصر بفردی است.   شاید بتواند معادل Eminem  ایرانی  بشود.   اگر خاطر داشته باشی در اوایل خیلی ها  Eminem را به  خشونت بر ضد زنان متهم کردند.   پاسخ او، تغییر روش بود، و  شرح اینکه بد متوجه اش شده اند، ولی ابلته خودش هم  قبول کرد که شعر های او مضمونی زن ستیز داشته. MPD, that is so funny, thank you for mentioning, I will say something about your suggestion in the next post. Persin Westender : محترم،  در درجه اول اگر امروز به ایران بروید، می بینید که اتفاقا  خیلی از این پسر ها هستند که  خود را آرایش می کنند از مو گرفته و لباس (که  در انتخاب آن محدودیتی  خیلی کمتر و غیر قبل مقایسه با محدودیت زنان دارند).   ولی از شما تقاضا میکنم مجددا بخوانید، و منصفانه بخوانید:  شعر با پوست هلو ا لب جلو و سینه ی سیلیکون و رقص مدرن عکس با مایو  گیتار آویزان شده در آشپزخانه ....راستی شما --جنس-- نقطه حمله را نمی بینید؟  بعد می نویسید:      "بنابر این دفاعیهٔ شما مبنی بر اینکه"مگر اینها چه اشکالی دارند؟"-آنگونه که درنقد خود آورده اید- نامربوط به نظر می‌رسد. همانطور که قبلا هم آوردم، برداشت من این است که او فقط می‌خواسته انزجار خود را از افرادی که متظاهر و دنباله رو و مقلد فرهنگ غرب هستند، بدون آنکه شناخت درستی‌ از آن داشته باشند، بیان کند."
ای بابا بقول قزوینیه -- شما هم که انگار گوش نمی کنید؟   دوست محترم سوشی غذای ژاپن است .   غربی ها هم می خورند چون پس از آشنایی با آن از ان خوش شان آمده.   به نظر شما اگر یک غربی غذای ژاپنی را خورد و دوست داشت متظاهر است؟   پس چرا از نظر شما یک ایرانی اگر سوشی زهرمارش کرد - و خوشش آمد از روی تظاهر است؟   اصلا به شاهین نجفی چه مربوط است که از سلیقه غذایی بقیه ابراز انزجار کند؟   این مزخرفات چیست که بلغور می کنید و تازه پایش هم می نشینید؟
اگر کسی به هر دلیلی پیانو را خریده و استفاده نمی کند، این فضولی به بنده و جناب عالی چه که او متظاهر است یا خیر؟   مگر خدای نکرده شما یا من یا شاهین خان پلیس ارشاد هستیم  یا معلم انظباط؟ بعد می نویسید: "بدون آنکه شناخت درستی‌ از آن داشته باشند، بیان کند. افرادی که به فرهنگ خود شاید با دیده تحقیر مینگرند. به هرحال به نظر نمیاید شاهین نجفی وقتی‌  مرکز نشینی و شهرستانی بودن را مطرح می‌کند این آهنگ را برای ایرانیهای خارج نشین سروده باشد. او اینقدر ساده نیست که اعتبار خود را که دارد از مظاهر همین غرب استفاده می‌کند، با محکوم کردن آن زیر سوال ببرد."
اه پس برگشتیم به همان آقای "چخ بختیار" ؟  که صمداقا و ال احمد   از او سخت در غضب بودند   ؟   بابا آقای چخ بختیار یک غلطی کرد و پرید تو خیابان و با شعار صمد همراه شد  و هنوزم داره تقاص پس میده.
اصلا انتظار شاهین خان چیست؟  به سوال من جواب بدهید؟   آیا از این دختر و یا به فرض شما دختران و پسران - می خواهد این کارهایی که ایشان فرمودند انجام ندهند؟  یا دارد به بقیه می گوید:   ای اینها دارند این کار را می کنند شما برسید خدمتشان؟    راستی مگر خود خامنه ای که بزرگترین متظاهر زمان است با بقیه دستگاه حکومت دزد و جلاد و تجاوزگر -   مایو می پوشند و کوکتل می خورند و بطری می چرخانند یا تظاهر به ان می کنند؟   


 

 

ایران برای همه ایرانیان

دولت ایرانیان - فقط با رای ایرانیان

نه ولایت وقیح نه پادشاه سفیه

 

 


persian westender

aynak

by persian westender on

به عقیده من به نظر نمیرسد که شاهین نجفی با این آهنگ می‌خواهد مخالفت خود را با بتهوون، سوشی، وودی آلن، سینه سیلیکونی، شاملو، ربدو شامبر(!)، ...غیره نشان دهد، البته که نه! بنابر این دفاعیهٔ شما مبنی بر اینکه"مگر اینها چه اشکالی دارند؟"-آنگونه که درنقد خود آورده اید- نامربوط به نظر می‌رسد. همانطور که قبلا هم آوردم، برداشت من این است که او فقط می‌خواسته انزجار خود را از افرادی که متظاهر و دنباله رو و مقلد فرهنگ غرب هستند، بدون آنکه شناخت درستی‌ از آن داشته باشند، بیان کند. افرادی که به فرهنگ خود شاید با دیده تحقیر مینگرند. به هرحال به نظر نمیاید شاهین نجفی وقتی‌  مرکز نشینی و شهرستانی بودن را مطرح می‌کند این آهنگ را برای ایرانیهای خارج نشین سروده باشد. او اینقدر ساده نیست که اعتبار خود را که دارد از مظاهر همین غرب استفاده می‌کند، با محکوم کردن آن زیر سوال ببرد. البته من سخنگوی شاهین نجفی نیستم، اینجا هرکس برداشت خود را از این آهنگ بیان می‌کند.  همانطور که شما برداشت خود را از این آهنگ بیان کردید و آنرا بد سلیقهٔ یافتید. اصلا بحث طرفدار نجفی بودن یا نبودن مطرح نیست ( آنطور که بعضی‌‌ها به اشتباه، تلقی‌ میکنند)، کسی‌ نمیگوید هرچه نجفی میگوید درست است، بلکه افراد به سادگی‌ برداشت‌های خود را از این آهنگ بیان میکنند. آنچه در مورد شاهین نجفی همیشه قابل دفاع است البته حق مسلّم او برای تکفیر نشدن و مرتد شناخته نشدن هست. این مساله بر خلاف تصور بعضی‌‌ها باعث نشده او برای آنچه میگوید همیشه مورد تایید باشد. آنچه در مورد او گفته شد، یک برداشت است نه تأیید. این تفکر سیاه و سفید یا "درست و غلط" دارد جامعه ایرانی‌ دیاسپورا را از پا در میاورد.


 


Multiple Personality Disorder

عینک،

Multiple Personality Disorder


هم کامنت شما در اینجا جالب است و هم این بلاگ.

اگر چه شنیده‌ام این شعر قبلاً به انگلیسی ترجمه شده ولی با این وجود خیلی دوست دارم خودم هم این شعر را به انگلیسی ترجمه کنم، ولی کو وقت.  ولی باری بهرجهت نظریه‌های شما هم خیلی مُفید خواهد بود، اگر روزی دست اندر کارِ ترجمه این شعر شدم.


Anahid Hojjati

there are sheep and there are thinkers

by Anahid Hojjati on

the sheep admire this song and the thinkers realize song writer needs to go al long way before becoming a real artist. shahin has shown talent but he has no clue about certain facts of society. worse than that, just like you, i have uspected that he might be a hypocrite but then because there is a fatwa against shahin, the sheep have made him into a prophet like figure.