ترانهِ توهین به همه

این ترانه سیلی دیگری است در صف درازِ بی احترامی ها


Share/Save/Bookmark

 ترانهِ توهین به همه
by ونداد
13-May-2012
 

ترانه جدید شاهین نجفی تند و بی پروا است. لحن بی حرمت کننده و بی در و پیکرش به هرچه که در ایران امروز است تاخته… توی این احوالات خشن و بی حرمت کننده که رئیس جمهور غاصب، مردم وطنش را خس و خاشاک می نامد… حکومتی که توهین، فحاشی و تصویر زننده از مردم کوچه و خیابان دادن هایش، شلاق ها و اعدام ملا عام هایش، روح و روان مردم را جریحه دار کرده… این ترانه سیلی دیگری است در صف درازِ بی احترامی ها…

شاهین نجفی در این ترانه مثل اقایِ معاملات ملکیِ کاسبکاری است که می خواهد متاعش رو به هزار قسم آب کند… به همه فحش داده و هر کس بخواهد اعتراض کند ناچار است بپذیرد که در یکی از این صف های کذایی ترانه شناسایی شود…

ملاهای بحران طلب البته بدشان نمی آید بازار مکاره و مظلوم نمایی راه بیندازند و خوب البته مثل همیشه فرصت طلبانه تکفیرش کردند …

ما شاید خوب است که رفتار مان با حکومت نالایق عصر حجری فرق داشته باشد.

این ترانه دو قسمتی در بخش اول خود هر چند به کژی های سیستم نابخردی که می شناسیم اشاره می کند ولی به همان اندازه نیز مخالفان حکومتی ها را نیز به زبان احمدی نژادها به تمسخر می کشد:

نقی تو رو قسم به عشق و ویاگرا

تو رو به لنگ های هوا شده و چاکرا

تو رو به سنگک و مرغ و گوشت و ماهی

سینه ی سیلیکونی و بکارت راه راه

نقی تو رو به ممه های گلشیفته

که بخش بزرگ این اتهامات منفی ( بینی عمل کرده ها، بی ناموسِ های غیر محجبه، موی سر ژل زده ) به عبارتی انگشت نشانه اش به سمت جنبش جوان سبزِ شهری است.

قسمت دوم ترانه با حمله به اخلاقیات شهرنشینیِ تبعیدیان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خارج کشور اشاره دارد و به طور مشخص به نگاه متوهم کیهان متوسل می شود:

راستی اسم رهبر جنبش سبز چی بود؟

که خودش باید خوب بداند که بیش از ۴۰۰ روز در زندان قرون وسطایی و حصر به سر می برند. در ادامه سمت و سوی قَسم های منفی را باز به سمت جنبش سبز و تک تک مظاهر مدنیت گرفته و نگاه پارانویایی و لجن پراکنی های کیهانِ جمهوری اسلامی را تکرار می کند:

به سیاسیون فسیلی تو غربت

به بیوه های باکلاس پلاس دیسکو

به بحث های روشن فکری تو چت

به غیرت مرد های اون کاره

به زنان مدافع حقوق مرد

به انقلاب رنگی از تو تلویزیون

پس از آن به همه شهروندان ایران می تازد که ظرف ۳۰ سال گذشته شاید زیاد کتاب نخوانده اند چون کتاب های خوب از کتابخانه ها جمع اوری شده است و انتشارات خوب محدود مانده اند و نشریات مستقل ادبی و فرهنگی سانسور و بسته شده اند و نسنجیده اذعان می کند:

« سه درصد جمعیت کتاب خون»

داشته اند. در دامه به ارزش های جنبش مردمی می تازد و می افزاید: «تو رو به شعار های آبکی و توخالی»… و تازه نه تنها جنبش معاصر بلکه جنبش به کودتا کشیده مصدق را به ریشخند می گیرد: «نقی تو رو به این جماعت حالی به حالی صبح زنده باد میگن و شب مرده باد»

دوستان عزیز شاید خوب است به خودمان حق دهیم که حتی شعارها و اعتراضاتی که درون جبهه مدنی ایران ارائه می شود را با دید انتقادی بررسی کنیم.

به این ترجیع بندِ آقا نقی ها میشود اضافه کرد که:

آی نقی …

آی نقی…

به این ترانه هایی که عینِ دریان… ولی به عمق یک متر...

ونداد زمانی

مجله مرد روز


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
ونداد

روزبه گیلانی عزیز

ونداد


تلاش دوست داشتنی شما برای نشان دادن چماق تکفیر و جنجال و بحران سازی موروثی در حکومت نفتی نظامی ستودنی است. بنا بر این، شاید بهتر است رفتار و شیوه تفکر و حتی روش های صحیح منطقی خود را پیگیرانه ادامه دهیم و وارد بازی  تکفیر و تقدس نگردیم. به میمنت اندیشه آزادی که دوست داریم و امیدواریم شیوه اصلی رفتار در اینده اجتماع ایران شود از انتقاد و بررسی اعمال همدیگر سر باز نزنیم. نگذاریم هاله جدیدی از تقدس به هر دلیل ممکن ما را وا دارد که از همدیگر سئوال نکنیم و توقع بهتر بودن نداشته باشیم. به نظر می رسد نجفی سنت شکن بر طبق عادت، خودش به سرعت تبدیل به موجود مقدس ( شهید زنده) شده که خوب صحیح و جایز نیست در باره اش حرف زد و انتقاد کرد.
ممنون از توجه شما  .



Roozbeh_Gilani

هيچ آدابی و ترتيبی مجو

Roozbeh_Gilani


هرچه می خواهد دل تنگت بگو

ماجرای حکم خمينی در مورد قتل سلمان رشدی را همه به خاطر داريم. و اين را که او آن حکم را برای چه صادر کرده بود: سرگرم کردن اعوان و انصار خود که از شکست او در جنگ هشت ساله، و کار او در «معامله ی آبرو با خدا» (حتی وقتی که باخدا هم معامله می کرد کلک می زد و کالای ناموجود را به خدا می فروخت!) سرگيجه گرفته بودند و وا رفته بودند و وا داده بودند.
اما خوب است که همچنين چند مورد زير را هم که احتمالاً از خاطرمان رفته است، به عنوان مثال، و بر سَبيل مشتِ نمونه ی خروار، در ذهن خود مرور کنيم:

ـ در اواخر تابستان ۱۳۷۸ جوانی مسلمان و معتقد، از طرف داران اصلاحات، طنزواره يی نوشته بود با عنوان «کنکور در وقت ظهور».
دار و دسته ی خامنه اي، به منظور مقابله با فضای نسبتاً باز شده ی بعد از دوم خرداد، دستگيرش کردند و نزديک بود که به اتهام توهين به امام زمان، اعدامش کنند.

حتی «سردار نقدی»، گفته بود که اگر اين کافر از زندان بيرون بيايد هم خودم «حکم خدا» را در باره اش اجرا خواهم کرد، و اجرای «حکم خدا» احتياج به کسب اجازه از کسی ندارد!

جنتي، امام جمعه ی مادام العمر ميلياردر صاحب معادن زنجيره يی و آشامنده ی خون کارگران کودک و جوان و پير و زن و مرد معدن که کارشان با جان کندن تفاوت چندانی ندارد هم در زمين چمن دانشگاه تهران معرکه گرفته بود و زار زار گريه می کرد (و احتمالاً دو دستی روی عمامه اش هم می کوبيد) که خاک بر سر ما؛ حالا ديگر کار به جايی رسيده است که در مملکت شيعه، به ساحت امام زمان اسائه ادب می کنند ... ما را ببخشيد ای مولای ما امام زمان!
گريه امانش نمی داد تا طفلک حرفش را ادامه دهد. و جمعيت هم مثل ابر بهار همراه «آقا» گريه می کردند.

ـ باز در همان دوران خاتمي، و باز به منظور مقابله با فضای بعد از دوم خرداد، هاشم آغاجری از اصلاح طلبانِ آن زمانْ هنوز حکومتی را به جرم يک سخنرانی در دانشگاه و چند حرف ساده ی برگرفته از شريعتي، حکام شرع، مرتد اعلام کرده بودند و واقعاً نزديک بود که دارش بزنند.

ـ حسن يوسفی اشکوری در اروپا گفته بود که احکام اسلام قابل تغييرند. بعد از ورود به کشور سرضرب خدمتش رسيدند و حالش را چنان جا آوردند که ديگر نرود خارج تا برای تبليغ دوم خردادی ها از اين حرف های بدْ بد بزند؛ و تا همه بدانند که احکام اسلام فقط وقتی قابل تغييرند که خدای خودِ خدا، يعنی ولی فقيه اراده کند، يا مثلاً وقتی که لازم باشد که در کهريزک ها به جوانان مردم تجاوز کنند.
به اتهام ارتداد به زندانش انداختند و بعد از حبس هم «خلع لباس» اش کردند، و از «افتخار» ملبّس بودن به عبا و عمامه محرومش ساختند. و چه سعادت ناخواسته يی که کاش او قدرش را هرچه بيشتر و شايسته تر بداند و پاسش بدارد.

ـ باز در همان سال های خاتمي، هرچه دشنام و بد و بيراه را که در چنته داشتند نثار دين و خدا و پيغمبر و امامان کردند و در نشريه يی با نام و نشان و آرم نشريه ی دانشجويان انجمن اسلامي، و به نام آن ها چاپ و پخش کردند؛ و بعد هم رفتند و چند تايی از مسئولان نشريه، از جمله مجيد توکلی را به جرم کاری که خودشان کرده بودند گرفتند و روانه ی زندان ساختند.

ـ عصر روز عاشورا کارناوالی در «بالای شهر» تهران به راه انداختند و کف زدند و پا کوبيدند و سوت کشيدند و رقصيدند و بشکن زدند و خواندند و ديمبل و ديمبل راه انداختند و همراه اين کار ها عکس خاتمی را هوا کردند و تراکت های انتخاباتی او را پخش کردند، که ای مؤمنين! اگر به جای اين سيد ناسيد که هوادارانی اينچنين هتّاک دارد، به کانديدای ولی فقيه رأی ندهيد دنيا کُن فيَکون خواهد شد.

ـ و اصلاً چرا راه دور برويم؟ در همين عاشورای ۱۳۸۸ آن همه کشتند و آدم از روی پل به زمين پرت کردند، و با ماشين از روی اين و آن رد شدند و شمر و يزيد را هم به گريه انداختند و بعد داد و بيداد به پا کردند که شما ها حرمت روز عاشورا، يعنی حرمت شمر و يزيد راشکسته ايد و آن ها را به گريه انداخته ايد!

ما با چنين موجوداتی طرف هستيم.

//www.roshangari.net/as/sitedata/20120514125430/20120514125430.html


ونداد

آرش کمانگیر عزیز

ونداد


درست می فرمایید او حق دارد که به همه حمله کند. پس اجازه دهید بر اساس این حق منطقی، فرصت انتقاد از او هم وجود داشته باشد. مرسی از توجه شما



ونداد

داتیس عزیز

ونداد


نشان دادن ناهنجاری های رفتاری ایرانیان و به زیر سئوال بردن ان عمل بسیار درست و ضروری است ولی نگاه منفی و یاس آلودی که در باره جنبش مدنی و معترض ایرانیان در این ترانه ارائه شده به نظر من ضد مدنی است. دماغ عمل کردن، دیسکو رفتن، چت کردن، ازادی روابط جنسی . فمینیست بودن قبل از موج اعتراضات مردمی هم وجود داشته است و همیشه وجود خواهد داشت. اعتراضی که مردم بعد از انتخابات 88 نشان دادند یک جرقه احساسی و انفجاری نبوده است که فروکش کند. وقتی جمعیت اصلی شهرنشین  ایرانی به جمهوری اسلامی اعتراض کرد بر اساس شعور ریشه دار زیستن و تجربه  دوران طولاتی حکومت مقدس و مطلق بوده است. هیچکدام از 3 میلیون شهروندی که در تهران به خیابان امده اند نظرشان بر نگشته است و در اولین فرصت، دوباره بروز خواهد یافت. این دیدگاه که ملت ما را فرصت طلب، بی سواد و دمدمی مجاز می داند یا نظر اگاهانه ای ندارد یا از مجموعه تفکر رادیکال های مثلا انقلابی است که اصلا احترامی برای مبارزه مدنی و صلح امیز مردم ما ندارد. بر همین اساس، اشاره ترانه به بخشی از واقعیت ها و نتیجه های بی حرمت کننده از ان گرفتن، می تواند درست نباشد.داتیس عزیز، در نوشته من اشاره ایی به این نشده است که از خودمان انتقاد نکنیم و یا این نظر مطلقا درست است اما اشاره شما به بی نقص بودن ترانه، متضاد لحنِ ضد تقدس گرایی است که در ترانه عنوان شده است. داتیس عزیز چه کسانی یقین دارند که بدون خطا و مطلقا درست هستند؟ اگر این گفته شما تقدس نیست پس چیست؟



ونداد

روحانی عزیز کدام تخطئه؟

ونداد


پرسیدن و ارائه تعابیر مختلف را تخطئه فرض کردن شاید درست نباشد. به احترام اقای نجفی هم که شده اجازه دهید نظرات داده شود. آن را با اختیار گوش کنید و با ذهن مستقل خود نپذیرید. به همین سادگی. منع نقد و مخالفت به سود هیچکدام ما نیست. اگر هم نظری دارید که می تواند تعبیر مرا منطقا رد کند که عالی است. دو تا از بزرگترین برج های دنیا را تروریست ها پودر می کنند و در کنار آن حق مسجد ساختن هم داده می شود. هزاران نظر بر رد و دفاع از این عمل صورت می گیرد. این است نفس ازادی که هنوز به درستی تجربه نکردیم. به امید آن روز و به امید دلبازی  همه مان



ruhany

زحمتی می کشم از مردم نادان که مپرس

ruhany


کاش می فهمیدیم که شاهین نجفی  چه می گوید , از که می گویدو برای چه می گوید ... و با بهانه دفاع از جنبش اعتراضی مردم ایران آنچه را که خیلی  پیشتر از اینها باید گفته می شد - و حالا گفته شده است - فرصت طلبانه به بهانه "نقد" تخطئه نمی کردیم  ... به قول حافظ  :زحمتی می کشم از مردم نادان که مپرس 


Datis

Flawless!

by Datis on

I think this song is fantastic; the problem is that most of us don't like to hear the truth!


Arash Kamangir

Shahin is right to attack everybody!

by Arash Kamangir on

Thanks to Internet and living abroad we all have come to know other cultures and when you compare them to ours, then you know what a mishmash the life and culture of iranians has become!! Shahin is right to attack iranian culture which is a mixture of what regime allows and what people would like to do. The current situation is pushing iranians mentally to the edge.


ونداد

صائب نخوانده فحش می دهی

ونداد


ما شاید خوب است که رفتار مان با حکومت نالایق عصر حجری فرق داشته باشد.



saeb

به کار خدا دخالت نکنید

saeb


مگر نه اینکه این بابا گناه کرده و کفر گفته ؟ به شما چه ! او خودش می‌داند با خدایش.هر کس مسئول عمل خودش است.دوست ندارید گوش نکنید،شما را که نبیبرند جهنم چون شاهین نجفی کفر گفته،اما شما با غیرتها که‌های میگید میکشیم ،قیمه می‌کنیم ، ای‌ دین ای‌ پیغمبر ما را بردن ،لوطی برو ببین هر شب چند تا بچه گرسنه می‌خوابند ؟با غیرت برو ببین چند تا دختر تازه بلوغ و بیگناه برای یک لقمه نان خانواده باید زیر شتر‌هایی‌ مثل شما بخوابند .شماها از دین فقط قسمت بکش بکش و بکن بکن را بلدید. برید دکان و بازارتان جمع کنید،شماها از همه کونتان گهی تر است.


hamsade ghadimi

جناب ونداد،

hamsade ghadimi


جناب ونداد، اختیار دست شماست.  کی‌ گفته نمیتونین انتقاد کنین؟  من فقط دلیل اینکه از آهنگ شاهین نجفی خوشم آمده و با احساس و درک من مطابقت می‌کند توضیح دادم. من هیچ انتظاری ندارم که شما شبیه من فکر کنید.  و به من بر نمیخوره که متن شعر ایشون مستقیم یا غیر مستقیم به من توهین میکنه.  این سبک موسیقی رپ هست و بس.


ونداد

همصدای قدیمی

ونداد


این طور هم که شما می گویید می توان دید و قضاوت کرد. ولی همانطور گه می دانید برای ترانه یک خواننده رپ امریکایی ( ام اُن ام) نیز در نشریات می نویسند و انتقاد اجتماعی می کنند. چرا نحوه بررسی را محدود کنیم؟ نظر من هم یک تعبیر از هزاران تعبیر می تواند باشد. خطر تقدس بخشی و یافتن دلیلی که بهانه کنترل و سانسور آن چیزی است که همه خواهان  نفی ان هستند ولی وقتی نوبت خودشان شد می گویند نه نمی شود حرف زد و انتقاد کرد و چون حالا در جنگ هستیم..نه نه الان کشور اماده نیست و مردم امادگی ازادی ندارندو ... ازادی مگر چیز دیگیری است جز امکان ارائه نظرهای کاملا متفاوت؟ 



ونداد

سام عزیز

ونداد


تمام مردم ایران تکفیر شده هستند. هر سال بیش از 20 هزار نفر بدون تکفیر  در جاده ها تلف می شوند. صدها هزار معتاد داریم. زندانها پر است از جوانان وطن و در صف اعدام، بزهکاری و ناهنجاری اخلاقی ملت را دیوانه کرده است. این حکومت بلای جان همه است میلیونها ایرانی و سرمایه های مادی و فرهنگی از ایران فرار کرده است و حالا شما بر طبل یک تکفیر سیاسی که در اصل بهانه ای است برای مظلوم نمایی این دیوانگان حکومتی می کوبی. و به  استناد ان می گویی لطفا در باره یک ترانه نظر ندهید. ایا این خود تکرار شهید پروری و تقدس گرایی نیست. 

 


default

YOU ARE WAY OFF..................

by sam jade on

مساله شعر یا ترانه ،نیست ، مساله این است که کجای دنیا‌ ، یک نفر را علنا تهدید به مرگ می‌کنند با اسم خدا و دین ، باید آن آخوندی را که فتوای مرگ صادر میکند دستیگر کرد و به دادگاه برد ،محاکمه کرد ، مگر می‌شود به اسم خدا و دین یا بی‌ احترامی ، دستور قتل یک نفر را داد ،آزادی بیان مقوله دیگریست و محدودیتهایش جای خود دارد ، کی‌ به یک آخوند یا مبلغ دینی  اجازه خدائی میدهد که جان بستاند ،  که به نام خدا دستور قتل صادر کند.کدام خط قران یا هیچ کتاب قانونی به یک شخص اجازه داده که دستور قتل صادر کند .جای بد بختیست که روز به روز قوانین ضدّ بشری را به اسم دین به ما تحمیل می‌کنند.فتوا یعنی‌ نظریه شخصی‌ نه حکم قانون. دیروز سلمان رشدی بود امروز شاهین نجفی ، فردا هم حتما ایرانیان دات کام ، و و و


hamsade ghadimi

ونداد، این شعر

hamsade ghadimi


ونداد، این شعر نجفی را باید در متن سبک هنر ایشون نقد کرد.  شعر نجفی مقاله علمی‌ نیست که کلیه دیدها را ارائه کند. شعر ضّد بازی (یا رپ) نجفی دید نسل عقیم بعد از انقلاب را نمایش می‌دهد.  مبارزه با این رژیم پلید فقط به یک نوع نیست.  ممکنه برای شما "جنبش مدنی ما از مرحله رفتار پرخاش گذشته است" ولی‌ یه سفر برو ایران و ببین که مردم چه جوری به زمین و زمان فحش میدهند.  مردم در خیابان‌های ایران احساسات خود را بدان فیلتر بیان میکنند و شاهین این احساسات را به نوع شعر رپ اجرا می‌کند.  اگر بخواهیم که کمبود شعر نجفی را از نظر پژوهشی تحلیل کنیم، امکان دارد که به ما ورچسب ملا لغتی بزنند!  این هم از بحث روشن‌فکری تو چت من. :)


ونداد

قلمدون عزیز برای حکومت تقدسی نمانده است

ونداد


اینها شمشیر را به رو بر مردم بسته اند. دروغ، ریا، فساد، رشوه، بیکاری و تورم و هزاران برنامه ناهنجار تقدس شان را محو کرده است. با هجو و مسخره کردن امامی که اصلا  وجود خارجی در 30 سال گذشته حکومت شان نداشته است  بهانه مظلومیتی است برای این دیو صفتان و چه خوب و مزورانه عکس العمل نشان داده و پیراهن عثمان کرده اند. این دیوانگان عاشق بحران هستند و ترویج بی احترامی و جنگ و نفرت و فحاشی... بگذارید در فساد و اشتباه خود بپوسند. فرصت به انها ندهید. جنبش مدنی ما از مرحله رفتارِ پرخاش گذشته است.در اخرین انتخابات مجلس پایین ترین درصد حضور مردم را حس کرده اند. مردم ما از جمله معدود مردم جهان هستند که در عمل از حکومت فاصله گرفته اند.  به ملت و شعور کهنسالش احترام بگذاریم و  نگذاریم شعارها و رفتارهایی که تلاش دارند ملت ما را بی عار و غرق شده در فساد و سازشگر تصویر می کنند میدان بگیرند که به سود شخصیت عمومی ما نیست. من تلاش کردم نشان دهم که بخش بزرگی از شعارهای موج « نقی» بیش از حد بعضی از بحران های رفتاری فرهنگی سرزمین ما را که در درجه اول مسئولش سیستم اجتماعی و ارزش های ناهنجار حکومت است را برزگ می کند. از این زاویه دید، فقط یک گوشزد  و یادآوری را عنوان کردم. همین.



ghalam-doon

"مشکل ایران صرفاً مذهب نیست"

ghalam-doon


ولی شوربختانه جمهوری اسلامی مذهب را بازیچه دست خودش کرده و موجب شده که این خواننده رپ احساسات مذهبی عده ای را جریحه دار کند. ولی شاید زمان آن فرارسیده که احساسات مذهبی مردم جریحه دار شود تا بفهمند این آخوندها از چه قماشند. مردم را در خیابان ها می کشند و جیک این حضرات آیات عظام در نیامد. سران جنبش سبز را در حصر قرار داده اند و جیک این حضرات در نیامد. اینقدر دزدی و غارت بیت المال مردم در کشور هست و این حضرات به فکر خمس و زکاتشان هستد. حالا خواننده ای یک ترانه خوانده و این آقایان حکم ارتداد صادر می کنند! انگار مشکل جامعه مسلمان فقط و فقط همین ترانه است! نخیر! این حضرات از موقعیتشان در جامعه می ترسند. می ترسند که اگر این جبنش (یا هرچه می خواهیم اسمش را بگذاریم) فراگیر شود و بقیه خواننده ها هم از خرافات دینی بخوانند، آنوقت شاید عده ای به فکر بیفتند که این اسلامی که این آقایان مظهر آن هستند دیگر چه صیغه ایست؟ اسلامی که وقتی مردم را می کنشند و شکنجه می دهند صدایش در نمی آید ولی وقتی یک خواننده یک ترانه می خوااند بجای امر به معروف، حکم ارتداد صادر می کند! 

برای این حضرات دین و مذهب بازیچه است که موقعیت خودشان را در جامعه حفظ کنند. برایشان احساسات مذهبی مردم پشیزی ارزش ندارد.  اگرپس از سی و اندی سال تحمل این رژیم هنوز به این نکته ساده پی نبرده باشیم پس بایستی اذعان کنیم که سرمان را زیر برف کرده ایم. دین و مذهب می ماند ولی دلیل نشد که این نوع مذهب باقی بماند. 


Fred

ونداد نازنین

Fred


این " نقد " نبود که اگر بود نقاد از اجزاء آن یا دفاع میکرد و یا تصحیح.

این نوشته ات پر از سفسطه است، تنها روی یکی انگشت گذاشتم، در آن یک مورد هم سفسطه کردی و ادامه میدهی، به صحرای کربلا زدی و ادامه میدهی، خود دانی.

زمان ایندست موعظه و حرفهای پدر بزرگانه بجای پاسخ دادن هم گذشته؛  سفسطه گری پاسخی جز همین که دیدی ندارد، اصرار بر بحث و گفتگو در مورد موضوع مشخص و از شاخه به شاخه نپریدن.

با سفسطه و مغالطه دائم مسلمین حاکم  که شامل طیف تاریخ مصرف تمام شده و از گود قدرت اخراج شدۀ "اصلاح طلب" هم میشود، میزان صبر و تحمل در برابر آفت سفسطه و مغلطه به حدی پایین آمده که در خود ایران و با وجود عواقب هولناک؛ ایرانیان آزاده پاسخ آنها را میدهند، در خارج و زیر سایه آزادی که دیگر جای خود دارد و اوجب واجبات است نازنین.

مشتری نوشته هایت بوده و هستم و خواهم بود، مسئله شخصی نیست، واکنش می زده به بوی می است و همین.


Soosan Khanoom

Shahin has not made fun of

by Soosan Khanoom on

Shahin has not made fun of anyone's religion here.  He made fun of the Iranian's twisted reality.  In his song he included every one ... those who live in Iran and those who are living abroad.. What he says is nothing but the truth.  


Kooshan

میمون هر چی زشت تر بازیش بیشتره

Kooshan


با نظرات جناب ونداد
موافقم. با فلسفی خون را با خون شستن موافق نیستم. دلیل نمیشه که بگیم این
رژیم فاسد است و فساد را ترویج میکند و ما هم بیایم وجدان خود و جامعه را
با یک سری الفاظی که ناپاکی و حرکات زشتی که چه بسا یک سیستم حکومتی که
میخاهم از بی برود دلیل برروااج این هاست بیایم آنها را برملا بکنیم! به
نظر من هرکسی درحد فرهنگ خودش با مردم رابطه ایجاد میکند و متاسفانه از 
شاهین نجفی بیشتر از اینها نبااید انتظار داشت. اما سخن من با خارج  گود
نشینهاایی مثل خودم هاست که این هجویات را سرمایه ادبی و سیاسی خودمون به
شمار نیاوریم. این کار ها همیشه نتجیه عکس داده و به حقانیت حکومت کمک
بسیاری میکند! شاید هم مساله من باشد چون از music مثلا EMINEM خوشم نمیاد!

من یکی با این کار نجفی حالا به هر انگیزه ی که داره مخالفم چون داره با
باورهای یک مردم بازی میکنه! و بازی اشکنک دارد، سر شکستنک دارد!
به امید روزی که تمام ایرانیان کنار مردم دنیا با صلح و آرامش زندگی
کنند.بیاید به دنیا با اینک خوبی، احترام، همیاری و همزیستی مسالمت-آمیز
نگاه کنیم  و این را در عمل ترویج و تدریس کنیم...آنوقت سیستم حکومتی نیز
که ما لیاقت آنرا داریم ایجاد میشود!       


ونداد

واقعیت و حقیقت

ونداد


مجیدعزیز، منکر نگاه پر از کنایه و در مواردی درست ترانه نجفی نشده
ام. ولی بازگویی بخشی از واقعیت ها در شکل منفی به نظر من مسخ حقیقت کلی
است.احمدی نژاد شارلاتان هم با بی پروایی می گوید 6 میلیون یهودی در دوره
فاشیست ها کشته نشده... شاید این حرف و چانه زدن بر روی تعداد تلفات پاره
ای از واقعیت را در خود داشته باشد ولی در ذات خود مسخ حقیقت کشتار یهودی
هاست. این نگاه پوپولیستی تلخی که نجفی از جامعه شهری ارائه داد ( ناچارم
تکرار کنم: بکارت پاره پاره، لنگ ها هوا شده و بسیاری از واقعیت هایی که
همه می دانیم درست است) از چه زاویه دیدی به هجو کشیده شده است؟ آیا این
همان نگاه احمدی نژاد به دختران و زنان و حتی مردان ایرانی نیست که خس و
خاشاک خطابشان کرده؟ ایا این نگاه روزنامه کیهان نیست که جنبش مدنی و معترض
اجتماعی ایران را لا ابالی، فسیل و هرزه و .. معرفی می کند؟
با این
وجود قرار نیست همه برداشت های ما از پدیده های پیرامون مورد توافق باشد.
شما حتمادلائل شخصی و شعوری دارید که این ترانه را مفید می دانید. عالی. من
نه خواهان کنترل و سانسور ایشان هستم و نه چوب تکفیر بر سرش می زنم. به
نظرم رسید می توان از یک نوع نگاه آن را نقد هم کرد. مین
مرسی از توجه ات



ونداد

کانادا و و حس قبیلگی و یک صدا بودن

ونداد



یکی از منتقدین کانادا ( نورتروپ فرای) در باره کشورش می گوید که متاسفانه وقتی مهاجرین اولیه وارد کانادا شدند تنها راه حفظ حیات شان این بود که در پادگان نظامی اسکان گیرند ( از ترس سرما و بی غذایی، حیوانان و سرخپوست ها)... او می گوید این  شیوه تولد یک میهن، باعث شده کانادایی ها حالت پادگانی و قبیله ایی بگیرند... همه با هم یک چیز را تایید کنند و با هم تکفیر...
این نقد من  یک نوع تعبیر است از یک ترانه سیاسی شده... همین.  نه خواستار تکفیرش شدم و نه ادعای سانسورش را کردم. . این جماعت قهرمان و شهید پرور به بهانه مبارزه با تقدس از او شهید مقدس ساخته اند و قانون جسارت ممنوع نیز برقرار شده است. مگر نمی گویید که به هر چیزی باید پرداخت و به زیر سئوال برد پس چرا اینقدر جامه درانی..
...خوب این نقد اگر مشکل دارد با متن برخورد کنید  و اجازه گفتگو نقد و تصحیحی  و پیدایش ذهن انتقادی را ترویج دهید...

 


ونداد

 

by ونداد on

 


ونداد

فرد محترم

ونداد


مگر جماعت«نقی»، قصدشان زدودن تقدس نیست؟ پس چرا هیچی نشده از نجفی شهید زنده ساخته اید که نباید حرف هایش هیچ طور دیگری تعبیر شود؟ عزیز محترم پس فرق شما چیست که با این لحن و غیض از یک انتقاد ساده و مشخص به این گونه رفتار می کنی؟  هیچ چیز مطلق و مقدس نیست. نوشته من هم بی شک مشکل دارد و کامل نیست. ولی این شیوه شما چیزی جز نفی مطلق نیست. نکنید عزیز. این رسم دنیای دمکرات نیست. آرام و صبور باشید



maziar 58

miracle!

by maziar 58 on

Agha majid.....

welcome back

F** Naghi.

Maziar


Majid

.............

by Majid on

آئینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن آئینه شکستن خطاست

Fred

آمار و ارقام

Fred


عرض شد و تکرار میگردد؛ به صحرای کربلا زدن فایده ندارد.

در مورد کتاب خوان بودن ایرانیان با آمار و ارقام بفرمایید؛ این مابقی راه به دهی نمیبرد که موضوع صحبت ما همان کتاب خوان بودن و یا نبودن ایرانیان است.

میفرمایید نجفی به ناحق گفته؛ با آمار و رقم ثابت فرمایید.


ونداد

فرید محترم

ونداد


//www.dw.de/dw/article/0,,15802632,00.ht

وضعیت انتشارات، سانسور، جمع کردن کتاب های خوب و تاثیر گذار در فرهنگ کتابخوانی از کتابخانه ها.، اواره و زندانی کردن نویسنده ها و کانون های ادبی و فرهنگی... انباشتن و تکثیر کتاب های مذهبی و تبلیغاتی در کتابخانه ها و مدارس و از طرف دیگر بالا رفتن درصد مطالعه در اینترنت...
تلاش برای دستیابی به اطلاعات فرهنگی و ادبی و تحقیقی از طریق اینترنت و لیست بلند بالای واقعیت های فرهنگی و اجتماعی دیگر که نشان می دهد ملت ما بی سواد نیست و خیلی هم کم مطالعه نمی کند که در جمله شعاری این ترانه مردم را بی سواد خطاب می کند
این ترانه به هر چه مظاهر مدنیت است تاخته عزیز محترم. حساسیت شما را درک می کنم که متاسفانه جمهوری اسلامی فرصت طلبانه مظلوم نمایی کرده و حکم تکفیر ایشان را داده است. حکومت وحشی دستش برسد برای جهان هم حکم تکفیر صادر می کند ولی این ربطی به ذات این ترانه لات منشانه ندارد. شعار لات منشانه گروه نقی هم جر تقدس سازی برای حکومتی که تقدسی برایش نمانده نیست


Fred

آقای ونداد

Fred


آقای ونداد؛ اگر این برداشت شما از ترانه نجفی است که " ضد مدنی  و ضد جنبش اعتراضی شهروندان ایرانی" میباشد، پس مهربانی فرموده با آمار و ارقام همان مسئله کتاب خوان نبودن را که حالا به "بی سواد" بودن گسترشش دادید را ثابت بفرمایید.

به صحرای کربلا و خس و خاشاک و احمدی نژاد هم بزنید یا نزنید باز بر میگردد به سفسطه های بیشمار در این نقد غرض آلود. بفرمایید که ایرانیان کی و کجا کتاب خوان بودند، تا من هم مانند شما باورم شود که نجفی این حرفش صحت ندارد.

میدانم اهل کتاب خواندن هستید؛ لابد با کتابفروشی های خارج از کشور آشنایی دارید، من هم دارم؛ تا آنجا که من از آنان شنیده ام  از عدم میل ایرانیان به کتاب خواندن میگویند، تیراژ کتاب ها را ببینید، کتابهایی نه مانند بامداد خمار.

آقای ونداد، ایران و ایرانی در عین بلا میباشد؛ زمان راست گویی در آور چاره ساز است و پایان دادن به دفاع از ادعاهای دلخوشکنک.


ونداد

فرِد عزیز

ونداد


از جمله ادعاهای ضد مدنی  و ضد جنبش اعتراضی شهروندان ایرانی ترانه نجفی این است که می گوید ایرانیان بی سواد هستند و کتاب نمی خوانند ولی این نظریه که یادآور احمدی نژاد و خس و خاشاک دانستن ایرانیان معترض است می گوید ایرانی ها 3 در صد کتابخوان دارند. من در نقد خود می گویم مشکل اصلی بهم ریختن فضای فرهنگی و کم کتابخوانی 30 سال گذشته جمهوری اسلامی است و مقاله تحقیقی دویچه وله را منبع قرار دادم. لطف کنید تامل بیشتری به خرج دهید. بی شک این نقد کاملی نیست و ضعف های خاص خودش را دارد ولی شاید خوب است نیت گفتگو تبادل اطلاعات باشد
مرسی از توجه شما