ترانه جدید شاهین نجفی تند و بی پروا است. لحن بی حرمت کننده و بی در و پیکرش به هرچه که در ایران امروز است تاخته… توی این احوالات خشن و بی حرمت کننده که رئیس جمهور غاصب، مردم وطنش را خس و خاشاک می نامد… حکومتی که توهین، فحاشی و تصویر زننده از مردم کوچه و خیابان دادن هایش، شلاق ها و اعدام ملا عام هایش، روح و روان مردم را جریحه دار کرده… این ترانه سیلی دیگری است در صف درازِ بی احترامی ها…
شاهین نجفی در این ترانه مثل اقایِ معاملات ملکیِ کاسبکاری است که می خواهد متاعش رو به هزار قسم آب کند… به همه فحش داده و هر کس بخواهد اعتراض کند ناچار است بپذیرد که در یکی از این صف های کذایی ترانه شناسایی شود…
ملاهای بحران طلب البته بدشان نمی آید بازار مکاره و مظلوم نمایی راه بیندازند و خوب البته مثل همیشه فرصت طلبانه تکفیرش کردند …
ما شاید خوب است که رفتار مان با حکومت نالایق عصر حجری فرق داشته باشد.
این ترانه دو قسمتی در بخش اول خود هر چند به کژی های سیستم نابخردی که می شناسیم اشاره می کند ولی به همان اندازه نیز مخالفان حکومتی ها را نیز به زبان احمدی نژادها به تمسخر می کشد:
نقی تو رو قسم به عشق و ویاگرا
تو رو به لنگ های هوا شده و چاکرا
تو رو به سنگک و مرغ و گوشت و ماهی
سینه ی سیلیکونی و بکارت راه راه
نقی تو رو به ممه های گلشیفته
که بخش بزرگ این اتهامات منفی ( بینی عمل کرده ها، بی ناموسِ های غیر محجبه، موی سر ژل زده ) به عبارتی انگشت نشانه اش به سمت جنبش جوان سبزِ شهری است.
قسمت دوم ترانه با حمله به اخلاقیات شهرنشینیِ تبعیدیان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خارج کشور اشاره دارد و به طور مشخص به نگاه متوهم کیهان متوسل می شود:
راستی اسم رهبر جنبش سبز چی بود؟
که خودش باید خوب بداند که بیش از ۴۰۰ روز در زندان قرون وسطایی و حصر به سر می برند. در ادامه سمت و سوی قَسم های منفی را باز به سمت جنبش سبز و تک تک مظاهر مدنیت گرفته و نگاه پارانویایی و لجن پراکنی های کیهانِ جمهوری اسلامی را تکرار می کند:
به سیاسیون فسیلی تو غربت
به بیوه های باکلاس پلاس دیسکو
به بحث های روشن فکری تو چت
به غیرت مرد های اون کاره
به زنان مدافع حقوق مرد
به انقلاب رنگی از تو تلویزیون
پس از آن به همه شهروندان ایران می تازد که ظرف ۳۰ سال گذشته شاید زیاد کتاب نخوانده اند چون کتاب های خوب از کتابخانه ها جمع اوری شده است و انتشارات خوب محدود مانده اند و نشریات مستقل ادبی و فرهنگی سانسور و بسته شده اند و نسنجیده اذعان می کند:
« سه درصد جمعیت کتاب خون»
داشته اند. در دامه به ارزش های جنبش مردمی می تازد و می افزاید: «تو رو به شعار های آبکی و توخالی»… و تازه نه تنها جنبش معاصر بلکه جنبش به کودتا کشیده مصدق را به ریشخند می گیرد: «نقی تو رو به این جماعت حالی به حالی صبح زنده باد میگن و شب مرده باد»
دوستان عزیز شاید خوب است به خودمان حق دهیم که حتی شعارها و اعتراضاتی که درون جبهه مدنی ایران ارائه می شود را با دید انتقادی بررسی کنیم.
به این ترجیع بندِ آقا نقی ها میشود اضافه کرد که:
آی نقی …
آی نقی…
به این ترانه هایی که عینِ دریان… ولی به عمق یک متر...
ونداد زمانی
Recently by ونداد | Comments | Date |
---|---|---|
با افتخار تمام سوئدی هستم | - | Oct 31, 2012 |
فیلم « پرویز» و سناریویی برای آینده ایران | - | Oct 18, 2012 |
نقش فریب در عشق | 3 | Oct 13, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
تأثیر سفسطه بر نقد
FredMon May 14, 2012 12:39 PM PDT
سفسطه گر نازنین، شما در این نقد غرض آلود بسیار سفسطه کردید و یکی از چندین سفسطه در نقد شما مثال آورده شد، در جواب یک سفسطه دیگر کردید.
عرض شد:
موارد بسیار است؛ برای مثال روی "سه درصد جمعیت کتاب خون" انگشت گذاشته شده، و استدلال شده شاید بدلیل وجود سانسور است.از قرار پیش ار انقلاب خوش عاقبت هم اوضاع کتاب و کتاب خواندن همچنان تعریفی نداشته، نقد کننده بجای آوردن آمار و ارقام در رد این ادعای نجفی، که آنرا رد هم نمیکند، به "تاختن به شهروندان" وانمود کردن آن متوسل شده است که اگر ادعای نجفی کذب هم میبود باز تاختن نمیباشد.
و حالا سفسطه جدید شما آن است که:
"تریج قبای عزیز نظر شما را جلب می کنم به گزارش روزنامه نگارانه حرفه ای دویچه وله در باره تاثیرات ویران کننده فرهنگ کتابخوای در 30 سال گذشته ایران."
شما نجفی را به "تاختن به شهروندان" متهم کرده اید برای کم کتاب خوان خواندن ایرانیان، گزارش دویچه وله چکار دارد به سفسطه شما؟
بفرمایید با آمار و ارقام که ایرانیان کتابخوان هستند؛ اکنون که سانسور است، بر منکرش لعنت؛ پس لابد زمانی بوده که ایرانیان کتاب خوان بوده اند، کی، کجا؟
شما با این سفسطه که نجفی که میگوید ایرانیان کتاب خوان نیسنتد به او ایراد میگیرید که به نا حق به شهروندان تاخته، که البته در آن صورت هم تاختن نمیباشد. سفسطه کردید و ادامه میدهید.
قلمدون عزیز
وندادMon May 14, 2012 12:27 PM PDT
مشکل ایران مذهب نیست. مذهب پدیده ای است انتزاعی و متغیر که توسط هر قشر و گروهی می تواند بهره برداری شود. افزایش و توسعه ذهن انتقادی است که از تکرار نفرت و خشونت و استبداد خواهد کاست نه قطع و قمع مکانیکی یک پدیده اجتماعی. رضا شاه به زور کشف حجاب کرد و بلشویک ها به زور کلیسا را بستند ولی آیا از بین رفتند؟.
تاثیر استبداد بر فرهنگ کتابخوانی
وندادMon May 14, 2012 12:10 PM PDT
دویچه وله در باره تاثیرات ویران کننده فرهنگ کتابخوای در 30 سال گذشته
ایران
//www.dw.de/dw/article/0,,15802632,00.html
مرسی از توجه تان
موج لمپن « نقی» و ادعای تابو شکنی
وندادMon May 14, 2012 12:03 PM PDT
واکنش به نقد
وندادMon May 14, 2012 12:29 PM PDT
نکته جالب توجه در تمام واکنش ها که بر حق ازادی بیان نجفی تایید می کنند این است که حق انتقاد من به زیر سئوال رود. هیچکدام به طور مشخص نقد از موضع سکولار مرا مخاطب قرار ندادید. به نظر من این ترانه رپ هر چند نمی شود با اشعار غولان ادبی همطراز کرد ولی به راحتی عین انتقادی که به خوانندگان رپِ ضد زن، خشن و مروج مصرف و زندگی لوکس در امریکا و اروپا می شود قابل کنکاش است. من سطر به سطر دلائلم را توضیح دادم. نگفتم که ایشان را باید تکفیر کرد یا ممنوع و.... ولی اجازه داشته باشیم که از زاویه دیدی که قابلیت پشتیبانی منطقی برای نقد دارد برخورد شود.
مرسی از توجه تان
Good for Najafi
by Anonymous Observer on Mon May 14, 2012 08:47 AM PDTand good for all who are changing Iran's culture for the better. "Tohin" and insult--especially towards those in public light--are inseparable and integral parts of free speech.
Get over yourselves already.
شاید وقتش شده باشد
ghalam-doonMon May 14, 2012 06:27 AM PDT
شایث وقتش شده باشد که به همه این گروه ها و اشخاص و جنبش ها تاخته شود. شاید وقتش شده باشد که پته این آقایان و خانم هایی که هر روز در رسانه هایشان قر می زنند و هیچکار مثبتی هم نمی کنند را روی آب بیندازیم.
شاید وقت آن رسیده باشد که آینه را به سمت خودمان بگیریم و ببینیم که ما فرزندان کوروش و داریوش و هوخشتر! زیاد هم تعریقی نداریم. سراسر دروغ و تهمت و... هستیم!
بقول دوستی اگر روزی این رژیم سرنگون شود، این عزیزان خانه و زندگی و "بیزنسی" را که در ینگه دنیا به راه انداخته اند رها نخواهند کرد. حال می خواهد حکومت سکولار سوپر دموکراسی در ایران راه بیفتد یا هر نوع حکومت دیگری.
بعله. این دوست خواننده رپ فارسی خیلی هم خوب گفته. وقتش رسیده که دیگران هم صداشان در آید.
You are reading too much into this
by ramintork on Mon May 14, 2012 05:08 AM PDTThis is not W B Yeats and his 1916 poem, it is a good fun and insightful song. The lyrics fit the genre. So what if he is critical of the superficial aspects of our society in diaspora?
I know we don't deserve such a regime but the apathy or lack of cohesion in fighting such an evil regime and the way people can be bought or rally behind IRI lobbies or the way they become obsessed over the superficial or shallow consumerist goals and forget about fighting the regime is something that an artist could criticise?
everybody should support Shahin
by Arash Kamangir on Mon May 14, 2012 02:49 AM PDTRegardless what shahin has said or meant, we need to support him fully and let IR and its ayatollahs know that you can't issue bloody fatwa to murder people like sheep! We are all shahin and we all regard shia cult as a terror idealogy.
تریج قبا
FredMon May 14, 2012 12:05 AM PDT
این نقد از ترانه نجفی پر از سفسطه است.
موارد بسیار است؛ برای مثال روی "سه درصد جمعیت کتاب خون" انگشت گذاشته شده، و استدلال شده شاید بدلیل وجود سانسور است.
از قرار پیش ار انقلاب خوش عاقبت هم اوضاع کتاب و کتاب خواندن همچنان تعریفی نداشته، نقد کننده بجای آوردن آمار و ارقام در رد این ادعای نجفی، که آنرا رد هم نمیکند، به "تاختن به شهروندان" وانمود کردن آن متوسل شده است که اگر ادعای نجفی کذب هم میبود باز تاختن نمیباشد.
نجفی در چند سطر، روی بسیاری از درد ها و معضلات انگشت گذاشته، به عبارت دیگر، آینه را روبه مردم گرفته.
بدیهی میباشد که بدلیل راستگویی نجفی منجمله راجع به طیف "اصلاح طلب" رژیم، به تریج قبای بسیاری برخورده باشد؛ ولیکن حتی اگر نجفی دشمن مردم هم میبود که نیست نباید با سخن حق جدل کرد.
Critical,not offensive
by choghok on Mon May 14, 2012 12:05 AM PDTWe have to make a distinction between being criticle and being offensive. Shahin has not being offensive to none in the lyrics. Only thing that has made people even think that this is offensive is the references to sex in his lyrics.
You can not find one verse where he talks bad about religion or any religious personality.
Just like the friday sermons use to swear Shia personalities to show that the state is doing the right thing or that the state should do this or that, Shahin uses the same terms to show how everything really is.