گلهای ماندگار، روایتی از مسعود بهنود

گلهای ماندگار، روایتی از مسعود بهنود
by alborz
11-Apr-2011
 

 پی نوشت از سایت فارسی بی بی سی: حدود چهل سال پیش، در اوایل دهه پنجاه شمسی، مسعود بهنود روزنامه نگار و مجری تلویزیون، با چند نفر از موسیقیدان های مهم آن زمان گفتگوهایی انجام داده که بعضی از آنها از گزند حوادث این چهار دهه جان سالم به در برده اند.

این مصاحبه ها با کسانی صورت گرفته که گاه حتی تعداد قطعات عکسی که از آنها موجود است از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود. گفتگوهایی با غلامحسین بنان، ادیب خوانساری و احمد عبادی سه موسیقیدان بزرگ، دستمایه برنامه نوروزی امسال تماشا قرار گرفته اند. مسعود بهنود برای روایت دوباره این مصاحبه ها به سراغ ه الف سایه رفته تا تصویر کاملی از این پیشکسوتان موسیقی ایران بدست دهد. 

امیدوارم که همه دوستاران موسیقی اصیل ایران فرصت مشاهده این فیلم مستند را داشته باشند.

البرز

 

 


Share/Save/Bookmark

more from alborz
 
Paykar

o.k.

by Paykar on

O.k.


Red Wine

...

by Red Wine on

جناب پیکار عزیز . . .

این فیلم مجموعه یی از یک پروژه است که آقای بهنود آرزوی ساختنش را داشته است،فیلم چندان مورد پیچیده گی‌‌ ندارد،ساده و خوش طرح است،صدا برداری سر صحنه است و تدوین شده از چندین ساعت فیلم برداری است.

اینکه فیلم اصلی‌ کجاست یا آیا این چیزی بوده است که آقای بهنود آرزویش را داشته است را ما خبر نداریم،عجیب اینجاست که این فیلم حالا ظاهر میشود و چندان صحبتی‌ در قدیم از این فیلم به میان نبود،لااقل ما که دستی‌ در این چنین موضوعاتی داریم..از وجود آن با خبر نبودیم.

آقای بهنود صاحب بلاگ هستند،میتوانید بدانجا رفته و با ایشان تماس گیرید و سوالاتتان را از ایشان بپرسید.

در مورد مرحوم بنان تنها این چنین اشاره کنیم که ایشان برخوردی درست با موسیقیدانهای مجلسی نکردند و خود را به کناری کشیده و داستانها نقل کرده اند که ما از طفولیت شاهد بودیم که این مطلب چندان خوش به ذائقه دیگران که در اطراف ایشان بودند به نظر نرسید.

این افراد،مردمانی بلند مقامند،اندکی‌ دلگیر و لحظه بد شادند.شاید اصل مطلب چیز دیگری است و ما نمیخواهیم حالا بدان بپردازیم...

سکوت را مستحب دانیم بلکه کس دلگیر نشود و ما شرمنده .

بهارتان سبز باد .

 


Paykar

Thanks for the link Alborz.

by Paykar on

Thanks for the link Alborz.


Paykar

Dear Red wine

by Paykar on

Do you know if the original( uncut version) film is still around? I am curious about what all these great ones had to say. My devotion to Banan's work does not extend to his personal life, because I know very little about it. It seems that you have personal knowledge of Ostad's relationship with other musicians...

If ostad seemed to be very proud of his work and talent, I think he was not far off, his legacy speaks for itself.


alborz

شراب قرمز گرامی‌...

alborz


عیدی شما محفوظ است و امیدوارم که امسال هم مثل سالهای گذشته از حضور شما استفاده کنم.

من هم با شما هم فکرم و با اینکه از زمینه این فیلم آگاهی‌ نداشتم متوجه نکاتی‌ که شما متذکر شدید بودم ولی‌ چون برای این رفتگان احترام قائل بودم از آن گذشتم و چند لحظه حضورشان را غنیمت شمردم.  این بزرگان هم محصول آن محیط بودند و تواضعی که آنقدر در فرهنگ ما صحبتش است، در عمل نایاب است.

ممنونم از نظریات آگاه کنند شما،

ارادتمند،

البرز


alborz

Paykar, here is the link

by alborz on

... to the ghazal Hafez,

//hafez.recent.ir/default.aspx?item=998

Glad that you have enjoyed this post.

Alborz


Red Wine

...

by Red Wine on

این فیلم را قبلا طپش و جهانشاه خان اینجا گذاشته اند و با آنکه یاد آورد خاطراتی بسیار زیبا از زمانی‌ که کودک بوده ایم است ولی‌ اشکال بزرگی‌ که دارد آن است که جناب بنان (خداوند ایشان را رحمت کند) مطالبی‌ را بیان فرمودند که آن حمل بر گلایه می‌گذاریم و دنباله آن را نمیگیریم.همانطور که قبلان در آن بلاگ گفتیم،از ساخت این مستند بیش از ۳۵ سال می‌گذرد،آنجور که ما شنیده ایم..فیلم قیچی زیاد خورده است،علت اصلی‌ این بوده است که نوازنده گان و خوانندهگان..تماماً بی‌ قید و شرط از خود صحبت به میان آورده بودند و از موسیقی‌ اصیل ایرانی و بی‌ باک حرف‌ها زدند و بی‌ باک گفته‌ها کردند.

اما بهنود تنها میخواسته که یک فیلم ساده درست کند که پیچیده برای عوام نباشد و اینجور برداشت می‌کنیم که اصل مطلب را تقریبا فراموش کرده و فیلمی را که میبینیم انی‌ نیست که لیاقت ایرانی باشد که عاشق پیشه در موسیقی‌ اصیل ایرانی است و تشنه یادگیری مسائل و نیکات جدید در موسیقی‌ دل‌ انگیز اصیل ایرانی است.

مرحوم بنان دوستان زیادی را از دست دادند و ایشان فراموش کرده بودند که در زمان حیاتشان چه کسانی‌ از ایشان حمایت میکردند بی‌ آنکه ردی از خود گذارند و بی‌ آنکه منم منم کنند و نا گفته‌ها را بیان کنند.

به هر حال سالها گذشته و اینان،این عزیزان دیگر در بین ما نیستند،ما عذاب زیادی را متحمل شدیم و آزارها دیدیم که خدا را کرور مرتبه شکر که اینان در مملکت خود بودند و در آنجا حمل و توشه سفر آخرت را کردند.

شاید بهتر باشد که مطالب به همین حال بماند.هدف نگاهداری از گنجینه بزرگمان.. موسیقی‌ اصیل ایرانی است و تقدیر از آنانیکه برای این گنج زحمت کشیدند و فداکاریها کردند.

از خداوند عزوجل خواستار آمرزش برای تمام آنانی هستیم که موسیقی‌ ایران زمین را پاس داشتند و طلب طول عمر برای آن دسته می‌کنیم که در قید حیات هستند و همچنان به پاسداری از این گنجینه ادامه میدهند.

البرز خان،دستتان درد نکند،بهارتان فرخنده باد (عیدانه ما پیش شما محفوظ بماند تا بعدا) .

 


Paykar

Yes

by Paykar on

Absolutely on the spot. I think in its totality(voice, melody and poem) it is the best work ever produced. the best among great works such as Karevan, Hala chera, Bahaar-e delneshin, booyeh joyeh moolyan va Azarbijan. Incidently all by Khaleghi but one ( Karevan).

I have a short version of Divan-e Hafez, which this poem is not included:(

 

Az royeh yar dar nazaram khergheh sookhteh

Jami, jami be yade goosheh Mehrab meezadam.

 

Har morgh-e fekr kaz shakheh sokhan bejast

Bazash be toreyeh to be mezrab meazadam.

 

Thank you again for posting this gem.


alborz

Paykar, I agree...

by alborz on

... with you in that none of the other masters are able to match his voice.  As for Mey Nob, it is indeed Banan's signature piece and if you have a Divan Hafez  you can find the lyrics by looking up the first verse...

Dishab be sayl ashke rahe khaab mizadam

Naghshi be yaade khate to bar aab mizadam

Enjoy,

Alborz


alborz

Souri Khanom Aziz,

by alborz on

I am glad that you enjoyed it also, as I found this documentary to be a gem.

Alborz


Paykar

Alborz

by Paykar on

I have been listening to Banan ever since my teen years. Watching Mr
Behnoud talk to him has been a great gift. I sincerely believe the
golden era of Iranian music ended with passing of these and other musicians such as Saba, Khaleghi, and  Mahjoobi.

I am listening to golha # 237 as I type this. " Be eghbaal-e sharar
naazam ke daarad omr-e kootaahi"; fantastic how Banan brings life to 
this dark poem of Rahi.

Thank you.

P.S. Banan talks about giving a prize to anyone who could sing " May-e Naab". Ostad Shajarian recordrd this song pre-revolution, but his Tahreer is inferior to that of Banan.


Souri

I truly enjoyed ....

by Souri on

Dear Alborz

Thanks for posting this informative and beautiful video. I truly enjoyed watching this.

Very nice of you the share it with us.