!تجربه‌های عجیب در یک قدمی مرگ


Share/Save/Bookmark

!تجربه‌های عجیب در یک قدمی مرگ
by ونداد
28-Jan-2011
 

ونداد زمانی- دکتر نلسون از معتبر‌ترین محققین در زمینه توجیه علمی مربوط به اتفاقات فیزیکی است که در حول و حوش لحظات آخرِ حیات به وقوع می‌پیوندد. کتاب جالبی که او در این زمینه نوشته است خوانندگان را به مسیری دقیق که هم به آخرین دستاوردهای مطالعاتی مغزبه وسیله‌‌ی «ام. آر. آی» سوق می‌دهد و هم با پرسش‌های فلسفی و بازنگری‌های تاریخی درباره‌ی تجربیات استثنایی در لحظات نزدیک به مرگ آشنا می‌سازد.

مجله امریکایی «سالن» برای معرفی دقیق‌تر تغییر و تحولاتی که در یک قدمی مرگ صورت می‌پذیرد و اینکه چه رابطه‌ای بین پدیده‌ی فوق و خدا وجود دارد مصاحبه‌ای را با دکتر نلسون در مرکز پزشکی دانشگاه کنتاکی تدارک دیده است که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:

قبل از هرچیز، اول به ما توضیح بده که ماجرای دیدن نور در آخر تونل را چگونه تفسیر می‌کنی؟

دکتر نلسون: شرح دادن درباره‌ی تونل مزبور خیلی آسان است. بیشترین دلیل برای داشتن تجربیات خارق‌العاده در یک قدمی مرگ به کم شدن جریان خون در مغز افراد ربط پیدا می‌کند. وقتی که اتفاقی بحرانی و یا حادثه‌ای افراد را به حالت مرگ می‌کشاند، درست در‌‌ همان لحظات، چشم بشر زود‌تر از مغز از کار می‌افتد و بسته می‌گردد. به عبارتی، اول قدرتِ دیدن دنیای بیرون مختل می‌گردد. ولی در‌‌ همان حال قابلیتِ بینایی و تجسم درونی همچنان فعال باقی می‌ماند. برای همین احساس بودن در یک تونل به آدم‌ها دست می‌دهد. احساسی که افراد در حین «غش کردن» نیز از خود بروز می‌دهند. نور درون تونل نیز به این خاطر امکان وجود می‌یابد چون انتقالِ خون به مغز کم و مختل می‌شود و رابطه‌ی دوجانبه‌ی مغز و چشم دچار اختلال می‌گردد. تشخیص و توهمِ دیدن نور سفید، نور مهم‌ترین واکنش قابل روئیتی است که چشم در آن هنگام می‌تواند مرتکب گردد.

دلیل دوم برای دین نور، به سیستمِ دفاعی «حرکات سریع چشم» ۲ که در حقیقت قابلیت داشتن «هوشیاری در حین خوابیدن» است ربط دارد. در طول خواب، وقتی که چشم و عدسی در حالت فوق، بسته می‌گردند و دیدن ظاهری متوقف می‌گردد تنها راه کنترل و هوشیاری (در حال آماده باش و نگرانِ پیرامون) از طریق سیستم «حرکات سریع چشم/ هوشیاری در حین خوابیدن» صورت می‌پذیرد. به همین دلیل است که ما حتی در خواب چیزهایی را در رویاهای خود می‌بینیم و همین نوع دیدن رویایی است که در لحظات بیهوش شدن و غش کردن به ما اجازه می‌دهد نور و تونل را احساس کنیم. در سئوالات بعدی بیشتر به آن می‌پردازم.

میلیون‌ها امریکایی اذعان داشه‌اند که مرگ را از نزدیک لمس ‌کرده‌اند. آیا برای تجربه ادعا شده، افراد باید در مرز بین مرگ و زندگی باشند؟

مردم متوجه نیستند که بیهوش شدن (که تجربه‌ای است همگانی) با در یک قدمی مرگ بودن فرق زیادی ندارد و بسیاری از مردم با علائم و اتفاقاتی که قبل از مرگ در بدن رخ می‌هد آشنا هستند. بنا براین، بسیاری از آن‌ها می‌دانند که به قول معروف علائمِ در چند قدمی مرگ بودن چه می‌تواند باشد. علائم و نشانه‌هایی که با آن در حین بیهوشی و غش کردن همذات‌پنداری می‌کنند.

بعضی از مردم که به دلائل مختلف تا آستانه‌ی مرگ هم رفته‌اند از تجربیات استثنایی و روحانی که داشته‌اند سخن می‌گویند. احساسات اشراقی و صوفیانه نظیر احساس آرامش، عشق و اتحاد وجودی با دنیای پیرامون، خارج شدن از بدن و مشاهده خود از بالا، از جمله آن‌هاست. آن‌ها داشتن تماس و گفت‌وگو با اعضای فوت شده‌ی خانواده خود را نیز مطرح می‌کنند. این ادعا‌ها ریشه‌اش در چیست؟

تجربیاتی که مثال زدی و بسیاری دیگر از این نوع ابراز‌ها در افراد مختلف با شرائط فیزیکی و روحی مختلف دیده شده است. روایت بعضی‌ها از تماس با موجودات روحانی شکل عمیق و معنی‌دار به خود می‌گیرد. البته همه‌ی آدم‌ها تونلِ نورانی را نمی‌بینند و حتی دیده شده است که بعضی از مردم تجربه‌ی نزدیک‌شدنشان به مرگ را ناخوشایند نیز یافته‌اند. آنچه عمومیت دارد نشاط روحی روانی است که در این وضعیت ایجاد می‌گردد. نویسنده‌ی روسی داستایوسکی از خاطراتش درباره‌ی دورانی که خطر اعدام سایه‌اش را بر زندگی او انداخته بود می‌نویسد و خاطر نشان می‌کند که نتیجه‌گیری‌های معنوی بسیار مثبتی از آن دوران برایش حاصل شده است.

اولین دلیل علمی بعد از یک تجربه کمابیش مرگبار،‌‌ رها شدن هورمون دوپامین در بدن افراد است. افزایش دوپامین اضافی در مغز، ناشی از سیستم پاداشی است که در بدن انسان‌ها بعد از جستن از خطر تعبیه شده است. درگیر شدن با خطر باعث لذتی می‌گردد که باعث افزایش هوشیاری و ترغیب برای نشان دادن واکنش سریع در اوقات خطرناک را به همراه می‌آورد. در ضمن سیستمِ «هوشیاری در حین خوابیدن» نیز در این موقعیت فعال می‌شود. بسیاری از موجودات زنده با داشتن سیستم حفاظتی «هوشیاری در حین خوابیدن» قادر هستند تا آمادگی کامل برای فرار و مقابله با حمله جانوران و دشمنان را حتی در حین خواب نیز داشته باشند. تحقیقات نشان داده است اگر بخش «هوشیاری در حین خوابیدن» که در واقع سیستم واکنش سریع در بدن موجودات است از کار انداخته شود مغز نمی‌تواند و نمی‌خواهد از سیستم لذت بخشی (ر‌ها ساختن دوپامین) بهره ببرد.

در تحقیقات‌ات، تجربیاتی که افراد در آستانه‌ی مرگ از خود بروز می‌دهند را تحت عنوان فرضیه‌ی «مغشوش شدنِ هوشیاری در حین خوابیدن» نام گذاری کردی. منظورت از مغشوش شدن سیستم دفاعی فوق چیست؟

وقتی که انسان در معرض خطر جانی است بدن او به این واقعیت تهدیدکننده واکنش نشان می‌دهد. وقتی که انسان اولیه مثلاً در افریقا و در حین خوابیدن به غرش شیر عکس‌العمل نشان می‌دهد به این دلیل است که در حین خوابیدن و بیهوش بودن، می‌تواند هوشیاری موضعی نیز داشته باشد. این در هم غلطیدن بخش خودآگاه و ناخودآگاه گاهی به در هم تنیدن تصورات و افکار دو موقعیت بدن نیز می‌انجامد احساسات و عوالمی که بسیاری آن را در تجربه‌ی معروف «در یک قدمی مرگ بودن» ابراز می‌کنند. به‌هم‌ریختگی تخیلات و رویا‌ها در لحظات خطر، بحران و تصادف ناگهانی یعنی به‌هم خوردن و مخلوط شدن افکار، آرزو‌ها و حتی افکار ناخودآگاهی که ده‌ها سال از آن دور بودیم و از یادمان نیز رفته است. این رفت و برگشت به غریزه‌ی بدوی و بازگشت به اکنون، گاهی تصادفاً می‌تواند به خلقِ پندارهای اشراقی و روحانی نیز منجر گردد.

چه تفاوتی هست بین چند قدمی مرگ بودن و تجربه‌ی افرادی که کمابیش می‌میرند ولی با مداخله‌ی علم، دوباره زنده می‌شوند؟ مثلا چه اتفاقی می‌افتد برای افرادی که ساعت‌ها در سرما یخ زده‌اند و به نظر می‌رسد که مرده‌اند ولی دوباره زنده می‌شوند؟

کسی پس از مرگ شانس حیات نمی‌یابد. وقتی که فردی در آب بسیار سرد غرق می‌شود سلول‌های مغزش بسته می‌شوند و دیگر کار نخواهند کرد ولی هنوز نمرده‌اند. ولی وقتی قلب یک انسان از کار بیفتد سلول‌های مغز پس از حدود۵ دقیقه از هم می‌پاشند. سلول منفجر شدهٔ فوق تحت هیچ شرائطی دوباره شروع به کار نخواهد کرد. سلول‌های یخزده اگر صدمه ندیده باشند امکانِ برگشتن به حالت عادی در هوای گرم را خواهند داشت

//radiozamaaneh.net/

Katherine Don , "Spiritual Doorway in the Brain": The science of near-death experiences

//www.salon.com/books/our_picks/index.html?st...
/near_death_experience_interview

1- The Spiritual Doorway in the Brain: A Neurologist's Search for the God Experience."
2- "The Rapid Eye Movement", REM


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
Simorgh5555

The facts of Islam

by Simorgh5555 on

A scientific fact: the Prophet Mohammed was nothing but a delusional fantasist with delusions of grandeur. He was an epileptic and had mental problems. Furthermore, he was a mass murderer whose preferred method of execution was decapitation before enslaving the women and children of those he assailed. He was also a thief that raded caravans and stole their loot. To top it off the prophet Mohammed was a paedophile who had sexual intercourse with a nine year old and the ripe old age of 55. What makes it worse it was the daughter of one of his ardent followers. Islamic has to be one of the most evil phenomena in last two thousand years and its evil yoke has destroyed our beloved Iran. There is a scientific fact for you. 


Mehdi

A fifth grade science question...

by Mehdi on

Actually your question is more scientific than what this Dr. Nelson in claiming here.

Having said that, I don't fully understand your question. It sounds very hypothetical. I think if, and that is a big if, science proved the existence of God, it would follow that that science would also prove which religion is right or wrong and to what degree, etc. 

But I find it a better approach to break down the concept of God into smaller parts. For example: creator of physical universe or parts of it; fully or partially responsible and in charge of what happens in this world, and similar smaller parts. Then it becomes easier and more meaningful to try to understand.

For example, you can decided whether there is some sort of intelligence behind the creation of this universe or not. That does not put you into any religion. It does not explain who that creator is or what he may be like. It simply discusses whether there is some sort of intelligence behind it or is it a dumb thing.

One thing you can get out of it for example, is that if it is a dumb thing then you and I discussing it loses all its meaning. It is like saying you and I are two bricks discussing this. Then we have to wonder if bricks are aware of anything. We really can't say it is a dumb thing because then the person saying that cannot defend himself as to why he is here discussing it. Why should it matter? If we are not aware and we are no different than a dumb object then we are not actually here understanding anything - it is all an illusion to a brick that is us! You can't even really finish such a thought - it is that stupid. So I think those who are "materialist" have already defeated themselves!

But that does NOT mean that any religion out there is necessarily correct on everything they say. Maybe some of what they say in some way has some truth in it. After all, there must be a reason why so many people seek religious beliefs. It is not all because we are uneducated and un-scientific, as Dr. Nelson here would want us to believe. Only a very uneducated person with very superficial understanding of his surrounding could say such a thing. Also keep in mind that materialism promises to some the possibility of making slaves. Although slaves have been made through fake religions too, but materialism is probably the ultimate in slavery where people accept and surrender to the falsehood that they are just objects and therefore nothing means anything anyway. If person A turns the body of person B into pulp, why should that be right or wrong? It is just matter changing shape. Who is to say one shape or form is better or worse than the other. But such materialists sometimes then come back and say, "Well, it is wrong because person B would feel pain." but that doesn't make sense because matter does not sense anything. The whole point of materialism is that there is nothing truly conscious. It is really just a "hat trick" otherwise materialism is dead right at the start, before it even finishes a sentence!

 


Mehdi

ونداد عزیز

Mehdi


یعنی شما می گویید که اگر یک شخص بیهوش گردد و بِعد از آنکه بیهوش شد و نه قبل از آن، دکتر به دستیارش بگوید که دیروز یک ماشین تویوتای کرولای قرمز خرید ولی در راه خانه با یک ب ام و ۳۳۰ طوسی تصادف کرد و هزارو یک جزییات دیگر و شخص بیهوش پس از بهوش آمدن تمام این جزییات را بخاطر بیاورد این بخاطر این است که آن شخص تمام این جزییات به همان دقت قبلاّ در تلویزیون دیده؟! بابا جلّ الخالق! چطوری چنین چیزی ممکنه؟ اینجا ما صحبت از جزییات تقریبی نمی کنیم. یعنی یارو اگر نمرهّ ماشین رو هم بده بازشما میگی خیال کرده؟ میشه لطفاّ یه کم توضیح بدین چطور چنین چیزی ممکنه؟ 

comrade

A fifth grade science question...

by comrade on

This is my question: "Would a scientific proof of God's existence, necessarily prove the divine nature of any religion?"

I know it's an off-topic question, but that's the way my brain works even outside of the tunnel! 

Never increase, beyond what is necessary, the number of entities required to explain anything.

 


ونداد

مهدی جان

ونداد


من تلاش کردم از مثال دکتر نلسون استفاده کنم و بگویم که  یک مریض می تواند تصویر کند که از میز جراحی فاصله گرفته است و خودش و تیم جراح را از بالا ببیند چون بشر معاصر تصویر فوق را در برنامه های سرگرم کننده و حتی آموزشی دیده است.  فیلمهای زیادی در سینما و تلویزیون بویژه صحنه های را نشان می دهند که بعضی ها در حین تجربه یک قدمی مر گ می بینند. منظور دکتر نلسون این است که این تصاویر در آرشیو ذهن انسان مدرن وجود دارد و وقتی که با « هشاری در خواب» و حادثه ناگهانی مغشوش می گردد و خون کافی نیز به مغز نمی رسد مرز بین خواب و رویا از یک طرف و توهمات خواب آلود از طرف دیگر آرشیو بشر را نیز در هم می پیچاند و چیزی شبیه به خواب و رویای ویژه را تجربه می کند



Mehdi

ونداد عزیز

Mehdi


بنده کجا از یقین و ایمان صحبت کردم؟ اینجانب کشفیات علمی را که ظاهراّ این آقای نلسون بی شعور ازش بی خبره مطره کردم بابا.


Mehdi

حالا به فارسی

Mehdi


من شوخی نمی کردم. از خودم هم در نیاوردم. بیشتر از ۹۹ درصد اتم از فضای خالی تشکیل شده. این دو ویدئو که متاّسفانه به انگلیسی است توضیح می دهند.

//www.youtube.com/watch?v=kypne21A0R4 

//www.youtube.com/watch?v=45KGS1Ro-sc&feature=related 

 


Mehdi

Sorry for multiple posts in a row - I am just excited

by Mehdi on

This is the quantum part I was talking about: 

//www.youtube.com/watch?v=45KGS1Ro-sc&feature=related



Mehdi

Vandad

by Mehdi on

MM Brought up a very good, important and valid point and you just brushed it off and gave an answer that is not answer - with all due respect. How can a person hearing precise, exact words, action and even his own body from a distant location while unconscious, have those words, images and actions in his "contemporary" archive? Can you explain please?

Also - I am not here talking about religious superstitious and mumbo-jumbo. But I am also not willing to accept "scientific" mumbo-jumbo. And so far what this "respected" guy is saying is scientific nonsense - no disrespect to you. 


Mehdi

Non-believers pay attention

by Mehdi on

An atom is more than 99% empty space, and the protons and neutrons make up a very small amount of the volume of an atom.

This is a SCIENTIFIC FACT observed under electronic microscope. Just Google it. You will find more than enough scientific sites and scientists telling you. If you can afford an electronic microscope or use someone's you can see it for yourself - you don't need to rely on some "respected" moron.

Joking aside, for those who actually have a scientific inclination and not hocus-pocus, this is a real and serious.

Short of having access to an electronic microscope (if you don't trust any scientific institution) I can only find you more authority by simply Googling the phrase "100% empty space" or something similar.

You trust YouTube as a very reliable scientific source, right? (this was a joke) Here it is - this video explains it very well (forgot how to embed it here - sorry):

//www.youtube.com/watch?v=kypne21A0R4

 


Cost-of-Progress

hey mehdi

by Cost-of-Progress on

I bet that's your Friday Prayer topic. At least you apparently read and write persian.

Are you people for real?

____________

IRAN FIRST

____________


ونداد

مهدی عزیز

ونداد


قرن هاست که دلائل به یقین و ایمان تکیه داده شده در تبیین جهانی که ما می شناسیم نقش داشتند، بد نیست نمونه های از تلاش انسانی و به دور از ایمان و اعتقاد نیز فرصت تبیین و توجیه پدیده ها را داشته باشند. جای نگرانی برای شما نباید باشد وقتی که یقین دارید به تفسیر قطعی و ازلی!




divaneh

Thanks Mehdi, that was very educational

by divaneh on

I didn't know that real scientist have proved that 99% of the world does not exist. I hope there were at least 100 of them or with that theory there would be less than 1 real scientist with such proofs.


ونداد

Dear MM

by ونداد on

Dr Nelson briefly menioned the fact that we know  and we saw many aspects of what we racall during Near Death expreience including the images of operations in hospitals. In fact there are many movies and TV shows that remade those kind of scenes in the fictional  locations. Therefore seeing those images is part of contemperoary archive in people's mind...




Mehdi

مادی گراها و علم دروغیشان

Mehdi


یه کم عجیبه که مادی گراها چرا اینقدر دروغ می بافند تا مردم را قانع کنن که روح دروغه و ما همه چیزی نیستیم جز ماده - هیچ فرقی با یه آجر نداریم. میگن علم ثابت کرده. چه دروغ شاخداری.  عالمین واقعی اینو تکذیب میکنن. دنیای مادی خودش یه پاش می لنگه. عالمین واقعی نشون دادن که خیلی بیشتر از ۹۹ درصد دنیای مادی اصلاّ وجود ندارِه بلکه از فظای خالی تشکیل شده. تازِه بر اساس فیزیک کوانتمی اون بقیش را هم نِمیشه گفت وجود داره. حالا اینا می گن این دنیایی که اصلاّ نمیشه حتی ثابت کارد وجود هم داره اصل هست و ما فرع! واقعاّ چه دروغ های شاخداری!

MM

I saw the program. Nice translation.

by MM on

Most of the technical explanations make sense.  However, one thing that you did not go into much is regarding the out of body experience.  This is, e.g., where the patient on an operating table with eyes shut, under anesthetics and a curtain between the operating area would recall what was said, what the surgeon's shoes looked like or describe the operation in laymen terms!!!!


ونداد

Dear Monda

by ونداد on

I'm glad that you found it intresting

Cheers

vandad


Monda

Very Interesting information

by Monda on

Thanks for sharing Vandad, in Persian, what I once experienced. Now I have some familiar words to connect to that experience of mine.