یادی از استاد بیژن ترقی‌


Share/Save/Bookmark

یادی از استاد بیژن ترقی‌
by Tapesh
25-Apr-2011
 

پنجم اردیبهشت ماه امسال مصادف است با دومین سالگرد پرواز پژوهشگر ادبی‌ و ترانه سرای بزرگ معاصر زنده یاد بیژن ترقی‌. گفتگو در مورد ترانه سرایی در فرهنگ ایران زمین بدون نام بیژن ترقی‌ معنایی ندارد و ایشان در کنار بزرگانی چون رهی معیری، اسمایل نواب صفا، معینی کرمانشاهی و.... پایه گذاران ترانه سرایی معاصر در ایران زمین هستند.

 ترانه‌هایی‌ چون بهار آرزو با صدای استاد بنان، برگ خزان با صدای بانو مرضیه و بسیاری ترانه‌های ماندگار در تاریخ موسیقی‌ ایرانی تنها جزئی از بیش از سیصد ترانه ساخته شده توسط استاد بیژن ترقی‌ هستند

گرفته باز دل‌ خسته‌ا‌م بهانه دوست

چه شد نوای دل‌ انگیز عاشقانه دوست؟

اگر چه دیر زمانی‌ است رفته از خاطر

رسد هنوز به گوش دلم ترانه دوست

از این صدا که به هفت آسمان در افتاده است

به گوش کس نرسد ناله شبانه دوست

ز جاده‌های پر از لاله و گًل و نسرین

روان شدیم و نجستیم آ‌‌شیانه دوست

ز آسمان و زمین، آن زمان که میجستم

نشان خانه بی‌ نام و نشانه ی دوست

گذشت طرفه نسیمی و گفت رو برتاب

که خامش است زمانی‌ چراغ خانه دوست

ترقی فعالیت ادبی خود را با استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، امیری فیروزکوهی، نیما یوشیج و شهریار آغاز کرده بود و با هنرمندان و آهنگسازان نامی روزگار خود چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، علی تجویدی، داریوش رفیعی و پرویز یاحقی همکاری نزدیک داشت. وی در ساعت ۲ بامداد شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ مطابق با ۲۵ آوریل ۲۰۰۹ در سن ۸۰ سالگی در منزلش درگذشت.این ترانه‌سرای پیشکسوت که در تابستان سال ۱۳۸۷ سکتهٔ قلبی کرد و بیماری‌اش تشدید شد، زمانی گفته بود:

 .با این‌که مردم هنوز ترانه‌های مرا زمزمه می‌کنند، از یادها رفته‌ام. از وقتی مریض شدم، کسی احوالی از من نمی‌پرسد


Share/Save/Bookmark

more from Tapesh
 
Red Wine

...

by Red Wine on

با دیدن این عکس و این مطالب و ویدئو..بلافاصله خاطراتی برایمان جان گرفت که بی‌ شک زندگی‌ مرا برای همیشه تحت شعاع خود قرار داد.افرادی چو مرحوم تهرانی،مرحوم ترقی‌،مرحوم محجوبی و غیره افرادی بودند آزاده که موسیقی‌ اصیل ایرانی را ترویج کردند و بدان ریشه دوانیدند در بین اجتماع ایرانیان ... حیف و صد حیف که بیشتر ایرانیان لیاقت این بزرگان را نداشتند و ندارند و صد هزار کرور شکر که هنوز معدود افرادی هستند که پی‌ به نقش خوب موسیقی‌ اصیل در فرهنگمان پی‌ بردند و جانفشانی‌ها میکنند در راه پاسداری آن.

اگر ایرانی واقعی‌ هستی‌ و دم از کوروش و داریوش میزنی‌..اول این را پاس دار..که این فرهنگ این مرز و بوم ایران زمین است، وگرنه چه فایده دفاع از ۴ سنگ و آجر و ایضاً خون پاک آریایی.. احمقانه است !

خداوند مرحوم ترقی‌ را رحمت کند که اشعاری بسی‌ نیکو میسرود و دیگر کسی‌ جای ایشان را نگرفت.

 


Reza86

His Memorial page:

by Reza86 on