ماکوان مولودزاده اعدام شد


Share/Save/Bookmark

SCE Campaign
by SCE Campaign
06-Dec-2007
 

روز پنجشنبه، 6 دسامبر (15 آذر)، گزارش شد که حکم اعدام ماکوان مولودزاده، بیست ساله و ساکن شهر پاوه، روز چهارشنبه در زندان کرمانشاه اجرا شد در حالیکه اجرای حکم قبلی دادگاه برای اعدام این فرد پیشتر به دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شده بود.

این پرونده براساس شکایت سه نفر به جریان افتاد که ادعا کرده بودند ماکوان هنگامی که سیزده سال سن داشت به آنان تجاوز جنسی کرده بود. به نوشته روزنامه اعتماد ملی، چاپ تهران، قرار بود این حکم در یک پارک در شهرستان پاوه اجرا شود اما به جای آن، بدون حضور وکیل مدافع و شاکیان پرونده، در زندان کرمانشان به اجرا در آمد.

شعبه اول دادگاه کیفری کرمانشاه پس از رسیدگی به این پرونده، برای متهم حکم اعدام صادر کرده بود اما این حکم با اعتراض وکیل مدافع و خانواده متهم مواجه شد.
در پی ارسال نامه والدین ماکوان برای آیت الله شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، در مورد غیرقانونی بودن حکم صادره، وی دستور توقف اجرای حکم و رسیدگی مجدد به پرونده را صادر کرد. با اینهمه، چند روز پس از صدور این دستور، پرونده برای تایید حکم اعدام به تهران ارسال شد و بدون توجه به نظر قبلی رئیس قوه قضاییه تایید و اجرا شد. انتشار خبر اعدام این جوان ایرانی، انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر را در پی داشته است که نسبت به کثرت موارد صدور و اجرای حکم اعدام و همچنین اعدام نوجوانان در جمهوری اسلامی ابراز نگران کرده اند

دروری دایک یک تن از سخنگویان عفو بین الملل در این رابطه گفت: "اعدام ماکوان، یک بی عدالتی فاحش است که عفو بین الملل، بی محابا آن را محکوم می کند".

این سخنگو، دقت نظام قضایی ایران را زیر سوال برد و گفت باید دید که آیا آیت الله شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ایران، کنترل موثری بر سازمان تحت امر خود دارید یا خیر .

عفو بین الملل همچین از افزایش اعدام ها، به ويژه اعدام افراد زیر سن هجده سال در ایران انتقاد می کند.

به گفته این گروه مدافع حقوق بشر، از ابتدای سال جاری میلادی، تاکنون 290 نفر در ایران اعدام شده اند.

هنوز خبر اعدام ماکوان از سوی منابع خبری دیگر در ایران تایید نشده و مقامات قوه قضائیه نیز درباره آن اظهار نظری نکرده اند.

جمهوری اسلامی مجازات اعدام را لغو نکرده و قوانین این کشور، که مقامات دولتی آنها را منتج از احکام اسلام می دانند، برای تعداد قابل توجهی از جرایم اشد مجازات را تعیین کرده است.

دادگاه های جمهوری اسلامی نیز در موارد متعدد به صدور احکام مجازات اعدام، شامل سنگسار، مبادرت کرده اند که به اجرا گذاشته شده و به این ترتیب، ایران را در شمار کشورهای دارای بالاترین شمار اعدام قرار داده است

پرونده مبهم ماکوان

روز 6 آبان، روزنامه اعتماد ملی گزارش کرد که شعبه اول دادگاه کیفری کرمانشاه یک جوان ساکن پاوه به نام ماکوان را به جرم لواط در سن سیزده سالگی به اعدام محکوم کرده است

به گزارش اعتماد ملی، ماکوان در مهرماه سال قبل، مصادف با ایام رمضان، و هنگامی که در پاوه مشغول کشیدن سیگار بود توسط ماموران آگاهی بازداشت شد.

این روزنامه به نقل از اعضای خانواده این جوان گزارش کرد که ماموران چند روز پس از دستگیری ماکوان، او را سوار بر الاغ در شهر گرداندند در حالیکه اعضای خانواده تصور می کردند که دلیل این مجازات، کشیدن سیگار بوده است.

به نوشته اعتماد ملی، خانواده ماکوان گفتند که چند روز بعد تعدادی جوان "به دادسرا احضار شدند" و شکایت کردند که ماکان در سن سیزده سالگی آنان را مورد تعرض قرار داده و خواسته است تا این موضوع را با کسی در میان نگذارند.

همین روزنامه در گزارشی در شماره روز 25 آبان نوشت که پس از صدور حکم اعدام، خانواده متهم طی نامه ای به رئیس قوه قضائیه گفتند که حکم بدون توجه به قوانین اسلامی و موازین قانونی صورت گرفته وخواستار لغو آن شدند. به نوشته اعتماد ملی، آیت الله شاهرودی نیز این حکم را مغایر قوانین شرع و فتاوی آیت الله خامنه ای تشخیص داد اما ظاهرا مقامات قضایی کرمانشاه با اتکا به "علم قاضی" همین حکم را به تایید دیوان عالی کشور رساندند و به اجرا گذاشتند.

به گفته والدین و وکیل مدافع ماکوان، شاکیان پرونده پس از آغاز محاکمه اظهار داشتند که شهادت آنان دروغ بوده است و همچنین، این مساله نیز مطرح است که اگر جرمی هم واقع شده باشد، هنگامی صورت گرفته که متهم سیزده سال داشته و از نظر شرعی و قانونی صغیر محسوب می شده است.

به گفته والدین ماکوان، دادگاه به منظور قانونی جلوه دادن رای خود مدعی شده بود که جرم در سن سیزده سالگی آغاز شد و همچنان ادامه داشته است اما از اعزام شاکیان به پزشکی قانونی برای مشخص شدن واقعیت این اتهام خودداری ورزید.

اعتماد ملی نوشته بود که شاکیان پرونده خود درخواست کرده بودند توسط پزشکی قانونی تحت آزمایش قرار گیرند اما این درخواست نیز اجابت نشد.

روز چهارشنبه، 5 دسامبر، دیده بان حقوق بشر، از سازمان های مدافع حقوق بشر، با صدور بیانیه ای خواستار خودداری از اجرای حکم ادعام ماکوان مولودزاده شد و گفت که نه تنها شاکیان پرونده شکایت خود را پس گرفتند بلکه متهم نیز گفته است که اعترافات او در جریان بازجویی تحت فشار اخذ شده بود.

به گفته دیده بان حقوق بشر، وکیل مدافع آقای مولودزاده روز 12 آذرماه اظهار داشت که از شعبه مربوطه در دادگاه کرمانشاه به وی اطلاع داده اند که حکم اعدام می تواند اجرا شود حتی اگر تکلیف تقاضای اعاده دادرسی هم مشخص نشود.

در حالیکه منابع قضایی جمهوری اسلامی هنوز در مورد اعدام جوان بیست ساله پاوه ای اظهار نظری نکرده اند، مشخص نیست که آیا این پرونده به مرحله دوم دادرسی رسید و در چنین صورتی، آیا ایرادهای وارد شده به مرحله اول مورد توجه قرار گرفت یا نه.

source BBC Persian News


Share/Save/Bookmark

more from SCE Campaign
 
default

We are in 80% to 90% group for big change in Iran.

by (:-)-<--o-----< (not verified) on

Soon or later, we will get this change. Backwardness belongs to dust bin of history.


default

Khak Bar Saretoon!

by Milan (not verified) on

With their Islamic revolution, these Mullahs shifted Iran into reverse with no sign of slowing down their ass-backwards movement. Now, 30 years later, they have reached the 18th century Europe's religion-based criminal justice system. Next stop: 17th century here we come...all the way down to the 7th, when we reach the glorious age of pure Islamic Sharia.


default

Chi begam, akheh chi begam?

by A (not verified) on

Chi begam, akheh chi begam?


IranFr

din eshgho mohabatast

by IranFr on

khoda mord, marg bar khoda.

Baz berid donbaleh din. Halam az harchi dino mazhabeh beham mikhoreh.

 

Din eshgho mohabateh : zereshk .....

 

 


default

Ayatolah Shahroudy was support and help my friend in Iran 1993

by efshagari (not verified) on

my firnd name j....from shahroudi city he was try to rip , have sex the young boy, I meet on tehran and he told me he wanted by police , lather he get job at ministry justice with Ayatollah shahroudi ,and gurd security, guard, then Shahroudy make phone call to passport office and they help my friend to have Iranian passport SAP, and he move from Iran to Kowaite, He call me from Kowaite and he told me Shahroudi brother's like to help me to move and work in Kowaite in jewelery store if I like to go there...I am telling this story because I am sick about this regime , if shahroudi asking to stop the execution why they are hanging up this young man....when in Iran we have so many guy's like him having sex by age young as 13 years
ayatollah shshroudi is not bad guy, but he should be responsible for his job also, I hops my friend and members of the shsroudi family in Kowaite he never get to try and have sex with others boy also...


Jahanshah Rashidian

IRI's atrocity

by Jahanshah Rashidian on

This crime was cooked by some local thugs of the regime because he was caught while smoking in ramaddan, forced to confess committing homosexuality when he was only 13 and killed after having wrapped up the process. Shame on IRI's mozdoors on this site.