بمناسبت نزدیک شدن ایام حجّ


Share/Save/Bookmark

بمناسبت نزدیک شدن ایام حجّ
by salman farsi
28-Oct-2011
 

در لغت به معني قصد و هدف قرار دادن كار معين است و در اصطلاح فقه اسلامي به قصد رفتن به سوي مكه و خانه خدا در روزهاي معيني از سال به هدف انجام تكاليف ديني آن  است و بر هر مسلماني واجب است با داشتن شرايط براي يك بار در عمر خود آن را انجام دهد و انجام ندادن آن با دارا بودن شرايط و اقرار و اعتراف به وجوب آن از گناهان كبيره شمرده شده است.

علاوه بر اين انكار اصل اين تكليف و فريضه در صورتي كه مستند بر شبهه نباشد سبب كافر شدن مسلمان مي گردد. عبادت حج از سنن يكتا پرستي حضرت ابراهيم (ع) بوده است كه پس از قرنها فراموشي و انحراف و آلودگي به مظاهر شرك بت پرستي، پيامبر اسلام (ص) آن را مجددا احيا نمود و مسلمانان را به انجام آن تشويق كرد.

 

گردهمائي‌ ميليوني‌ مسلمانان‌ در حج‌، پديده‌ئي‌ بي‌نظير و شگفت‌انگيز است‌. همه‌ي‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ از همه‌ جاي‌ جهان‌ و از همه‌ي‌ قشرهاي‌ اجتماعي‌، دراين‌ چند روز در خانه‌ي‌ خدا، زادگاه‌ اسلام‌ و پيامبر عظيم‌ الشأن‌ آن‌ گرد ميآيند و آئينهاي‌ پررمز و راز حج‌ را برپا ميدارند. در اين‌ شعائر پرشكوه‌ و پرمعني‌، پيوند دلها با خداي‌ بزرگ‌، پيوند دلها با يكديگر، حركت‌ بر محور توحيد، سعي‌ و تلاش‌ همگاني‌، رمي‌ شيطان‌ و برائت‌ از طاغوت‌، ذكر و تضرّع‌ و خشوع‌ در برابر خدا، و احساس‌ عزت‌ و عظمت‌ در پرتو اسلام‌، همه‌ در عمل‌ و بگونه‌ئي‌ نمادين‌ به‌ ملتهاي‌ مسلمان‌، آموزش‌ داده‌ ميشود؛ و مهرباني‌ و همزيستي‌ با برادران‌ و استحكام‌ و سرسختي‌ با دشمنان‌، و رها شدن‌ از پيرايه‌هاي‌ خودپرستي‌ و پيوستن‌ به‌ درياي‌ عزت‌ و عظمت‌ الهي‌ در قالب‌ مناسك‌ حج‌ تجسّم‌ مي‌يابد.

 

حاجيان از آخرين روزهای ماه ذيقعده از موطن خود بقصد مناسک حج وارد سرزمين عربستان می شوند.و از روز هشتم ذيحجه در ميقات احرام عشق بسته و پس از بيتوته در سرزمين هاي عرفات،  سرزمين آمرزش گناهان و انجام قربانی و مني سرزمين برآورده شدن آرزوها و انجام حج ابراهيمی در روز دوازدهم اين ماه سرزمين منی را بقصد مکه ترک ميگويند.

حج از نظر شرعى مجموعه اى از اعمال مخصوصى است كه به قصد اطاعت پروردگار انجام مى گيرد و يكى از اركانى است كه اسلام بر آن بنا شده است. امام محمدباقر(عليه السلام) مى فرمايد: 
«بنى الاسلام على خمس، على الصلاة والزكاة والصوم والحج و الولاية»
«اسلام بر پنج پايه استوار گشته است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت»

حج خواه واجب باشد و خواه مستحب، داراى فضيلت بسيار و پاداش فراوان است. روايات زيادى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) و اهل بيت او (عليهم السلام) در فضيلت حج وارد شده است.

… در قرآن كريم سوره هاي به نام حج نازل شده كه بيست و دومين سوره قرآن است. آيات اين سوره درباره چگونگي مناسك حج راهنما مي باشد. علاوه بر اين در چند سوره ديگر: بقره،‌ 158 و 189 و 196 و 197 و آل عمران، 97 و توبه 3 درباره برخي از مناسك حج نظير طواف، وقت و زمان حج، قرباني عمره تمتع، ممنوعيت زناشويي، ممنوعيت كارهاي ناشايست و ممنوعيت دعوا و درگيري و فخرفروشي احكامي وضع شده است.

ـ در لغت روايات فراواني از امامان معصوم (ع) دربارة اصل و وجوب حج و چگونگي انجام آن آمده است و در حقيقت آيات قرآن درباره حج تنها اصول كلي آن را بيان كرده است ولي چگونگي به جاي آوردن مناسك حج و خصوصيات آن را مسلمانان از سفر حجي كه پيامبر (ص) به جاي آورد آموخته اند و امامان در روايات خود به جزييات مسائل اين حج پرداخته و سنت پيامبر در كيفيت انجام اين مناسك را براي مسلمانان  تشريح نموده اند.

 

شرايط واجب شدن حج

 

ـ بلوغ و دارا بودن رشد عقلي
- آزادي
- دارا بودن لوازم و وسائل سفر
ـ فراخي وقت و زمان كا
في براي رسيدن به مكه
ـ صحت و سلامتي بدن
ـ امنيت راه

اقسام حج:

ـ حج افراد : اين گونه حج بر مسلماني واجب است كه فاصله منزل تا مسجدالحرام كمتر از 88 كيلومتر بوده باشد….

 ـ حج قرانْ: مانند حج افراد است.

ـ حج تمتع: اين گونه حج بر تمام كساني واجب است كه فاصله وطن و منزلگاه دائمي آنها تا مكه و مسجدالحرام بيش از 88 كيلومتر بوده باشد. از اين رو بيشتر مسلمانان اين گونه حج را بجا مي آورند. حج تمتع از دو عبادت جداگانه ولي پيوسته به هم تشكيل شده است كه عبارتند از: عمره تمتع، حج تمتع. مقصود از پيوسته و جداگانه بودن اين دو عبادت اين است كه مسلمان حج گذارمی بايست عمره تمتع را با شرايطي و در حال احرام پيش از روز نهم ذي الحجه به جاي آورده و آن گاه از احرام بيرون مي آيد، ليكن در فاصله ميان پايان يافتن مناسك عمره تمتع و روز نهم ذي الحجه حق بيرون رفتن از مكه را نداشته و بايد خود را براي حج تمتع و پوشيدن احرام و رفتن به سوي دشت عرفات در روز ذي الحجه آماده كند….

ـ با فرا رسيدن روز نهم ذي الحجه مكلف حج گذار بايد خود را آماده انجام حج تمتع كند

//fbm1.blogfa.com/post-32.aspx

 


Share/Save/Bookmark

more from salman farsi
 
Amir Sahameddin Ghiassi

متاسفانه اصل فدای فرع میشود

Amir Sahameddin Ghiassi


متاسفانه اصل فدای فرع شده است  نه ما به کلام مولوی که دنیا در برابر عظمت آن سر تعظیم فرود آورده است  عمل می کنیم و نه به عقل سلیم مراجعه می نماییم و نه به انصاف خود؟  آیا این مسلمانانی که به حج میروند قرآن کریم را با ترجمه خوانده اند که بایست همان معشوق آنان درکنارشان باشد. آیا در باره دوستی وبرابری و برادری و یا اینکه اسلام فرموده  اطلب العلم فرضیټه کل علی مسلمه و مسلم  عمل کرده اند  یا به اینکه الطلب العلم ولو به سین توجه فرموده اند. آیا به همسایه ګرسنه  فرزندان کشورشان که در فقر و نداری ګرفتارند رسیدګی کرده اند؟  متاسفانه آنان هیچ یک از کارهای سازنده را نکرده اند و با ثروتهای مشروع و یا غیر مشروع خود به حج میروند تا  نام حاج آقا و حاج خانم را هم یدکی بکشند مثل همان اسم مسلمانی که حتی قرآن را هم کامل با ترجمه آن نخوانده اند ولی بت پرستانی هستند که حتی به کلام ستارګان علم و دانش کشورهای خود هم که راه را نشان داده اند توجهی ندارند.  مشګل ما مشګل تعصب و تمامیت خواهی است مشګل دیکتاتور است که همه ما یا حداقل اکثر ما دیکتاتور هستیم ولی خوب موقعیت نداریم  مظلوم وار نشسته ایم و درست مثال  اینکه یارو شناګر خوبی است ولی آب نمی یابد.  ما در مسخره کردن هم در تخطیه کردن هم مشګلی نداریم  آنچه که ما نداریم عشق  محبت  انصاف و همکاری با هم هست که برای همین هم که هست همه ګرفتار شده ایم. حتی همه بهاییان با که این همه در فشار و ناراحتی هستند و به زندانهای غیر قانونی و حتی اعدامهای بی دلیل محکوم میشوند  باز هم اګر دستشان به دم ګاوی بند شده میخواهند زیر رو را بخورند و غارت کنند و هیچ در اندیشه اینکه بایست به آموزه های محکم و سازنده و خوب امر بهایی عمل کنند کاری ندارند و مثل بعضی از مسلمانان همان تعصب همان تمامیت خواهی را رهبر خود قرار داده اند. که این همه جنګ جدل حاصل کوته نظری است   چون درون پاک کنید  حرم دیر یک کعبه بت خانه یکی است.  انسان باید با محبت و باعشق یکی باشد نه با دزدی دغلی فساد و سو استفاده از حربه دین برای غارت و دزدی و فساد؟  کسانی را می شناسم که هم قربانی تعصب مسلمانان شده اند و هم مورد بی مهری و ظلم بهاییان واقع شده اند و در بایست تاوان ملیت خود را بپردازند.  و با بی تفاوتی وظلم دست پنجه نرم کنند.  توکز محنت دیګران بی غمی  نشاید که نامت نهند آدمی. حالا هی برو حج و هی ادعادی دین داری بکن  نامها را کنار بګذاریم و انسانهایی واقعی مملو از مهر محبت و انصاف بشویم و این دو روزه زندګی را به خود ودیګران تلخ نکنیم   دیدید سرهنګ قذافی را که مثل یک سګ زخمی خون آلوده از دست دیګران کتک میخورد و به آنان مثل یک احمق التماس  میکرد؟ آیا او همان نبود که تنها در یک بانک میلیاردها دلار در حساب داشت و با همه سران کشورها ی دنیا رفت آمد داشت و در ثروت و شهرت غرق شده بود.

 


salman farsi

Sister Mona

by salman farsi on

Thank you for your intervention as opportunistic as it may be sister. While I don't disrespect your faith (be it as it is an off-shoot of Islam) can you perhaps tell us what is it that your faith gives is followers that Islam does not?  

For an Islamic democracy


Mona Tahiri

Hello Friends

by Mona Tahiri on

One lady over here is ready to perform Belly dance in Mekka and one gentleman wants to drink more alcohol. What has happened to the iranian people? I am amazed! In Iran many moslems love the Baha'is they rever Bahaolla, respect him. It is the regime that is creating the problems. Your comments are the manifestations of your nature / your behaviours. How dirty! If you don't like something leave it, but do not insult it please for the sake of someONE you believe in.

If you don't like Islam, then come to Baha'i faith. It is so cool. Please visit our website to learn about this new religion that is spreading in the whole world so rapidly.

www.bahai.org


anglophile

حاجی آقا سلمان بشنو از مولانا ببین چی‌ میگه

anglophile


   ای قوم به حج رفته کجایید کجایید

معشوق همین جاست بیایید بیایید



معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار

در بادیه سرگشته شما در چه هوایید



... گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید

هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید



ده باراز آن راه بدان خانه برفتید

یک بار از این خانه بر این بام برآیید



آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید

از خواجه آن خانه نشانی بنمایید



یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید

یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید



با این همه آن رنج شما گنج شما باد

افسوس که بر گنج شما پرده شمایید


Roozbeh_Gilani

دارا بودن لوازم و وسائل سفر

Roozbeh_Gilani



Tavana

فاضل و فضل و فَضُله!!!

Tavana


و کاسه از آش داغتری ساخته شده از <پر جن> که یادش رفته از یک قطره آب منی خلق شده و تصور میکند که صاحب کمال و فضل خود است در حالی که اختیار دفع فَضُله خود را هم از بدن ندارد و دیر یا زود در زیر خاک تبدیل به استخوان میشود حال عرب و عجم شناسی میکند و خود گشته مسخره تمام عالم.

"اى مردم مثلى زده مى ‏شود كه به آن گوش فرادهيد: كسانى كه به جاى خداوند مى ‏پرستيد، اگر هم دست به يكى كنند، هرگز مگسى را هم نتوانند آفريد، و اگر مگس چيزى از آنان بربايد، نمى ‏توانند آن را از او بازپس گيرند، هم پرستنده و هم پرستيده هردو ناتوانند
آنها خدا را آنگونه كه بايد بشناسند نشناختند، خداوند تواناى پيروزمند است. (آیه های ۷۳ و ۷۴ از سوره حجّ)"


fanoos

Anonymous O. I would love to belly dance in Mecca during Haj.

by fanoos on

Any chance for me to travel to Mecca during this period?


Anonymous Observer

Is it true that they added this new ritual to Hajj?

by Anonymous Observer on


Anonymous Observer

Thanks for the reminder

by Anonymous Observer on

I usually increase my level of alcohol consumption during these days--and also during Ramadan.  I had almost forgotten this year.  Thanks for the reminder!


divaneh

سرزمین منی دیگه کجاست؟

divaneh


من که رغبتم نمیشه تو همچین سرزمینی راه برم. جا قحطی بود؟


Oon Yaroo

Is Mansoor Arbabsiar going to Haj this year?

by Oon Yaroo on

Wonder how many IRR's saboteurs disguised as prospective Hajies will be sent to Mecca this year!

And, more importantly, how the Saudi police will respond and retaliate in the face of the recent attempt by the IRR to assassinate its ambassador in US!?


fozolie

And have you ever thought of why you need to do this?

by fozolie on

To go to Mecca and repeat a series of Arab pagan rites is nothing but to pay homage to the Arab nature of of Islam as a national Arab movement. Free yourself of this lunacy. 

Mr. Fozolie