آتشگهی دیرنده


Share/Save/Bookmark

Sadaf Kiani
by Sadaf Kiani
27-Apr-2008
 

اگر تابستان امسال، در روزهای هفده تا بیستم جولای گذرتان به شهر ما تورونتو افتاد، انجمن فرهنگی هنری ایرانیان مقیم کانادا با برگزاری جشنواره ی یکی بود یکی نبود و با کهکشانی از جلوه های هنر و فرهنگ ایران در هاربر فرانت سنتر، یکی از زیباترین و معتبرترین مجموعه های هنری شهر به استقبال شما خواهد آمد تا با هم و در کنار هم تیرگان را جشن بگیریم.

هاربر فرانت سنتر در ساحل سبز تابستان تورونتو، جایی که آسمان گرمایش را در آب های خنک دریاچه ی انتاریو می شوید میزبان ایرانیانی خواهد بود که شکوه دلاوری و آزاده گی آرش، قهرمان کمانگیر سرزمینمان را به یاد می آورند و بزرگ می شمارند.

در روزگارانی تلخ، تورانیان که بر ما چیره شدند، در نیرنگی بی شرمانه، مرزهای دو کشور را به پرواز تیری مشروط کردند و آرش، آن کماندار کمانگیر اسطوره ها، با غرور و سربلندی، نیرنگ دشمنان را نقش برآب کرد. او جانش را در قله های سرسخت البرز، بر بلندای دماوند، در تیری رها کرد که از بامداد تا غروب روزی دیگر در پرواز بود تا سرانجام بر درخت گردویی در کنار آمودریا نشست که آنجا از آن پس مرز ایران و توران نام گرفت.

هزاران سال پس ازآنکه آرش جانش را به آزادی میهن هدیه داد و هزاران کوهسار دورتر از البرز، جشنواره ی تیرگان با پرده هایی از رنگ و نقش ایران، با ادبیات و فیلم و نمایش، با ترنم سازها و آوازها، با دست افشانی و پایکوبی در رقص های بومی و ملی ایران، شور و شوقی به تورنتو خواهد بخشید و نام ایران و فرهنگ غنی ایران را، نه تنها در بازگویی و بازنگریی تاریخی ایران باستان به اوج خواهد برد. بلکه درخشش چشمگیر هنرمندان امروز کشورمان، در عرصه های گوناگون هنری جهان را، قدردانی خواهد کرد.

این هنرمندان، به دعوت انجمن فرهنگی هنری ایرانیان مقیم کانادا، از سراسر دنیا، از ایران و اروپا، از امریکا و کانادا به جشنواره ی تیرگان خواهند آمد و همراه با بیش از دویست نفر داوطلب مشتاق و خستگی ناپذیر، با برگزاری برنامه ها، کارگاه ها، سخن رانی ها و نمایشگاه های گوناگون، جوامع مختلف کانادا را با ایران و ایرانیان، آنچنان که شایسته است، آشنا خواهند کرد.

رخشان بنی اعتماد، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی در بخش سینما، آیدین آغداشلو، غلامحسین نامی، ناصر اویسی و آثار زنده یاد مرتضی ممیز در بخش هنرهای تجسمی، آتیلا پسیانی، سهیل پارسا، نیلوفر بیضائی و جعفر والی در بخش نمایش، محمد رضا لطفی، حسن بهروزنیا، دریا دادور، گروه های موسیقی بهنا، چکاوک، لیان و گروه های دیگر در بخش موسیقی، آنا جانبازیان، شاهرخ مشکین قلم، سعید شنبه زاده، ساشار ظریف در بخش رقص و ده ها هنرمند دیگر در تیرگان خواهند درخشید و آرش و فداکاریش را در وسعت چهل هزار متری هاربر فرانت سنتر خواهند ستود تا این ستایش و تقدیر الهام بخش ایرانیان باشد در رسیدن به خود باوری و افتخار و غرور.

با کمک های بی دریغ هم میهنان، بیشترین بخش های این جشنواره رایگان است. تیرگان سخاوت پشتیبانی ایرانیان را از همه جای دنیا گرامی می دارد. دست یاری شما را به گرمی می فشارد و در شعغی وصف ناشدنی به انتظار دیدارتان در تورنتو نشسته است تا با همصدایی، سرودی هماهنگ از عشق و غرور و اصالت در گسترده ی آسمان بخوانیم:

آری، آری، زندگی زیباست
زندگی آتشگهی دیرنده پابرجاست
گر بیفروزیش، رقص شعله اش در هر کران پیداست
ورنه، خاموش است و خاموشی گناه ماست

tirgan.ca

harbourfrontcentre.com


Share/Save/Bookmark

 
default

Contact info

by Sadaf Kiani on

Dear Anonymouse ,

You are welcome to attend the festival. These artists have accepted the invitation and confirmed their attendance . If you like to learn more about the organization. please visit tirgan.ca

Hope you  find the answers for all your questions. 

Please feel free to contact the organization at:

info@onceuponatimefest.ca 


Anonymouse

I just don't understand

by Anonymouse on

This is great that they are all coming to Canada for this event and kudos to them and the organizer.  Any organization could invite them and these artists would not accept the invitation. 

What is so special about this organization? anyway, it sounds like a really interesting event to be held in the summer.  If I could I would go.


default

Great article! Thanks Sadaf

by Arezoo (not verified) on

Great article! Thanks Sadaf jan!


default

Khaste nabashid...

by Arian Shojaei (not verified) on

سرکار خانم کیانی

خسته نباشید و ممنون از مقاله جالبتون... برقرار باشید


Souri

Great !

by Souri on

Thank you Sadaf aziz (by the way) I like your name, is so sweet.

I plan to come there and attend to this big event.

Good luck.


default

More information

by Sadaf Kiani on

Souri jan,

They all come to Toronto, because they are invited to Tirgan Festival.

For more information please visit: tirgan.ca

 


Souri

Why ?

by Souri on

Not sure, but maybe they all come to Canada at that time because of the film festival which take place in Montreal every year at that same season.

Hope Sadaf will give us more explanation about that.


Anonymouse

The list is impressive

by Anonymouse on

Many of these artists are currently making films and music in Iran. Why are they coming together in Toronto?  I don't remember any other previous gathering by these guests.