در مورد ایران، اوباما با اسرائیل همدل نیست


Share/Save/Bookmark

Reza Nasri
by Reza Nasri
04-Mar-2012
 

برداشت من ار صحبت‌های آقای اوباما در کنفرانس ای-پک این است که:

اولاً، او حمله‌ی نظامی را مشروط به محرز شدن برنامه‌ی نظامی و رسیدن ایران به «سلاح» هسته‌ای کرد، و نه منوط به دستیآبی ایران به «قابلیت» هسته‌ای آنطور که اسرائیلی‌ها انتظار داشتند. او در سخنرانی‌اش چهارده بار کلمه‌ی «هسته‌ای» را بکار بُرد، اما فقط یک بار آن را با پسوند «برنامه» همراه کرد. سیزده بار دیگر، صحبت او صرفاً از «سلاح» هسته‌ای بود. جالب است که او - برخلاف مقامات اسرائيلی - حتی یک بار هم از واژه‌ی «قابلیت» استفاده نکرد.

دوماً، اوباما تاکید کرد که در مقطع فعلی، هم آمریکا و هم اسرائیل می‌دانند که ایران سلاح هسته‌ای ندارد. این اشاره‌ای بود به ضرورت معتدل‌تر کردن فضا و تصمیم‌گیری بر مبنای داده‌های موثق و قابل اتکاء. طبعاً، چنین اظهاراتی با مدعیات اغراق‌آمیز و سیاست «ایران‌هراسی»‌ای که دستگاه‌های تبلیغاتی رسمی اسرائیل با هدف سوق دادن آمریکا به جنگ دنبال می‌کنند همخوانی نداشت. در همین راستا، اوباما نسبت به صحبت‌های «لق» (یا لفاظی‌ها) در مورد جنگ نیز هشدار داد و این نیز بلافاصله موجب اعتراض برخی نمایندگان مجلس و مقامات اسرائیلی شد.

سوماً اوباما تاکید کرد که به دنبال سیاست «مهار» یا containment نیست و هدفش ممانعت از دستیآبی ایران به سلاح هسته‌ایست. این نیز با رویکرد استراتژیک مورد علاقه‌ی اسرائیل (و دولت‌های پیشین آمریکا) که همواره بر ضرورت مهار «همه‌جانبه‌ی» ایران در منطقه اصرار می‌ورزند مغایرت داشت. در همین راستا، اشاره‌ی اوباما به ضرورت تداوم «دیپلماسی» و بازگرداندن ایران به جامعه‌ی جهانی نیز چندان با رویکرد «انزوا جویانه»‌ی اسرائیل هماهنگ نبود.چهارماً، او با ذکر خاطراتی تلخ از دیدارهایش با معلولین و خانواده‌های سربازان کشته شده‌ی آمریکایی در جنگ، تلویحاً به عدم آمادگی افکار عمومی کشورش برای ورود به یک جنگ جدید خبر داد و عملاً از لیدرهای جامعه‌ی یهودی آمریکا خواست تا در قضاوت‌هایشان نسبت به خدمات او به اسرائیل، بیشتر به «سوابق» و عملکرد گذشته‌اش استناد کنند تا به آنچه هم‌اکنون از او توقع دارند (حمله به ایران).


Share/Save/Bookmark

more from Reza Nasri
 
MM

The opinion of the members

by MM on

The opinion of the members attending the speech gives the following result:

1. Obama does not want to contain a nuclear Iran but rather prevent A nuclear Iran.  But, the question is where is the red-line here? Obviously not 5%, but is it 20%, 90% nuclear material or the bomb itself.  A wide stretch and amenable to interpret based on circumstances.

2. Obama said that Israel should make her own decisions and be ready to defend.  But, I doubt that Israel will be able to do the task alone or not come running to uncle Sam for assistance (money or otherwise).


Arash Kamangir

Demo:

by Arash Kamangir on

Many Iranians have realized what at stake is and moreover they have not lost thier pride and dignity like you and your likes have done. Those of us who believe in removal of IR with force deeply believe that IR is an evil that has left the free world no choice. Can I just recommend that as Fereydoun Farokhzad said you and your likes go and eat your big mac and don't worry about politics!


jmyt17

در مورد ایران، اوباما با اسرائیل همدل نیست

jmyt17


 

I am not a fan of IRI at all.

They are planing to attack Iran.

1-They do not wanna see Iranian as free nation.

2.To bring back every-things under control, they need a war, and the only choise they have is IRAN...


iamfine

Demo

by iamfine on

I assume you are referring to Fred


Demo

همدلان سرسخت اسراییل

Demo


با تشکر از برداشت قابل ستایش نویسنده از سخنان اوباما لازم به ذکر است که متاسفانه و بدبختانه همدلان سرسخت اسراییل را جماعت به اصطلاح ایرانیانی تشکیل میدهند که حاضرند بخاطرحمله اسراییل به ایران حتی والدین خود را هم در سایت «ای بی» به حراج بگذارند. حتی یکی از آنها بقدری همدلی کله شق است که روزی ٢ بار در خانقاه خود شمع روشن نموده و چون یک تمساح علفخوار! به اندازه یک دریا آبغوره میگیرد (اشک میریزد!).