آشنایی با بیماریهای مقاربتی


Share/Save/Bookmark

mostafaiy
by mostafaiy
23-Sep-2007
 

از مسائل عمده جنسي ميباشند و به دليل افزايش روزافزون اين بيماري ها بخصوص افزايش شديد بروز بريماري ايدز داري اهميت زيادي ميباشند و آشنايي با آنها براي همه افراد جامعه بخصوص جوان نيازي مبرم و ضروري است ، هرچقدر كه آگاهي افرد از اين بيماري ها بيشتر باشد ، احتمال ابتلا به بيماري كمتر خواهد بود ، به علت شناسايي كم و تاخير در گزارش ، تعداد موراد بيماري ها در دنيا كاملا مشخص نيست اما با اين وجود سالانه بيش از 300 ميليون مورد جديد از بيماري هاي قابل درمان ( تريكوموناس ، سوزاك ، كلاميديا و سيفليس ) گزارش ميشود كه تريكوموناس از شايع ترين آنها ميباشد .

در مقاله زير سعي شده تا چند بيماري شايع و قابل درماني جنسي به اختصار معرفي شوند و خواننده بتواند اطلاعاتي لازم را از بيماري هاي مورد نظر بدست آورد ، اميد است كه با رعايت نكات بهداشتي و همچنين مطالعه اطلاعات زير بتوانيد براي سلامت و بهداشت خودتان و كساني كه دوستشان داريد ، گام برداريد .

سوزاك يا گنوره

يكي از شايع ترين بيماري هاي آميزشي است ، يك عفونت واگير دار مقاربتي است كه توسط باكتري بنام گونوكوك ( نايسريا گونره آ ) ايجاد ميشود و از فرد مبتلا از راه آميزش جنسي به فرد مقابل منتقل ميشود ، در اين بيماري غشاء مخاطي مجراي ادراري تناسلي داراي التهاب چركي است و با ترشح فروان و گاهي تب و درد زير شكم مشخص ميشود و در صورت عدم درمان ميتواند باعث ناباروري و مرگ شده ، همچنين خطر سرايت عفونت از دستگاه تناسلي از طريق خون به قلب و مفاصل نيز وجود دارد .

علائم سوزاك در آقايان وجود ترشحات چركي در مجراي ادرار و درد و سوزش هنگام ادرار كردن است و در زنان به صورت ترشحات زرد رنگ واژينال به مقدار زياد ميباشد .

اين بيماري با داروهايي مثل سفرياكسون + داكسي سيكلين قابل درمان است و با رعايت اصول بهداشتي در روابط جنسي قابل پيشگيري و با آزمايش ادرار و برسي ترشحات قابل تشخيص است ، در صورت ابتلا فردي به بيماري فوق شريك جنسي وي نيز حتما بايد تحت درمان قرار گيرد . انكلوزيون كلاميديا تراكوماتيس كلاميديا يك عامل بكتريايي است كه موجب بيماري هايي نظير اورتريت غير گنوكوكي ( التهاب پيشباره ) و اپيديدميت ( التهاب مجراي اپيديديم ) در مردان و سرويست يا التهاب دهانه رحم و بيماري آماسي لگن در خانم ها ميشود ، كه ميتواند به عنوان عاملي جهت عقيمي و زمينه سازي براي حماله گي خارج رحمي در زنان و عفونت هاي غير گنوكوكي پيشابراه در 50 % از موراد ابتلاي مردان باشد و علائمي نظير سوزش در هنگام دفع ادرار ، ترشح غير چركي و تكرر ادرار دارد و با راعايت بهداشت جنسي قابل پيشگيري است ، براي درمان لين بيماري ميتوان از داروهايي مانند ، داكسي سلين و آزيترو مايسن استفاده كرد و درصورت مشاهده مورد بيماري در يك فرد بايد شريك جنسي و فرزندان فرد نيز مورد درمان قرار گيرند . ( اين بيماري قابل انتقال به جنين است و همچنين ميتواند ايجاد عفونت كونژكتويت انكلوزيون چشمي توسط خود فرد از طريق تماس دستهاي آلوده به چشمان خود بشود . )

شانكروئيد : ( شانكر نرم )

يك بيماري مقاربتي است كه عامل آن باكتري هموفيلوس دوكره اي بوده وبه شانكر نرم معروف است ، دوره كمون 3-5 روز داشته و بعد از دوره كمون يا هفتگي ضايعات نرم و بسيار دردناك چركي ظاهر شده كه در دو سوم موارد همراه با بزرگي غدد لنفاوي و كشاله ران ميباشد و با آزمايشات و برسي غدد لنفاوي قابل تشخيص و با آنتي بيوتيك هايي مثل سفرياكسون و سيپروفلوكساسين قابل درمان است قابل ذكر است كه رعايت بهداشت جنسي براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است . سيفليس ( شانكر سخت ) بيماري مقاربتي است كه در اثر يك باكتري به نام تريپونما پاليدوم ايجاد شده است و در ابتدا با يك زخم بدون درد دستگاه تناسلي ظهور ميابد و در صورت عدم درمان به ساير قسمتهاي بدن از جمله قلب و سيستم عصبي ( مغز و نخاع ) سرايت ميكند ، همچنين ابتلا به آن در زمان بارداري ميتواند صدمات جبران ناپزيري به جنين وارد آورد و حتي منجر به مرگ او قبل از تولد شود ( زمان اانتقال بيماري از جفت به جنين از هفته 10 – 15 بعد از بارداري ميباشد ) ، اكثر موارد سيفليس در افراد 15- 30 سال كه از نظر جنسي فعال هستند رخ ميدهند ، تابلوي اين بيماري ميتواند به صورت يك ضايعه ضعيف روي آلت تناسلي تا گرفتگي دستگاه هاي مختلف بدن باشد ، اين بيماري با آزمايشات خاص قابل تشخيص و با دارويهايي مانند پنيسلين جي و تتراسايكلين قابل درمان و با رعايت نكات بهداشتي قابل پيشگيري است . واژينيت

به التهاب و عفونت واژن در خانم ها واژينيت گفته ميشود ، كه ميتواند يا در اثر عوامل قارچي مثل كانديديا ايجاد شود كه اين حالت در زنان دچار ديابت ( مرض قند ) ، مصرف كنندگان قرص هاي ضد بارداري و زنان باردار بيشتر اتفاق مي افتد و با علائمي مانند خارش ، سوزش و ترشحالت غليظ چسپناك سفيد رنگ همراه ميباشد ، راه كار درماني اين بيماري معاينه توسط پزشك متخصص و استفاده از داروهاي ضد قارچ مانند كرم يا شياف ميكونازول ، كلوتريمازول ميباشد .

و يا در صورتي كه عفوت انگلي باشد ، اغلب موارد عامل عفوني تريكوموناس واژيناليس ميباشد كه يك انگل تك ياخته اي ميباشد كه معمولا 10 تا 25 % زنان را مبتلا ميكند و با علائمي نظير ترشح ، زخم سطحي ، سوزش ، خارش و مقاربت دردناك هماره ميباشد ، دوره كموني 5 تا 28 روزه دارد و با علاييم قاعده گي تشديد ميشود ، ترشحات بيمار مبتلا به واژينت تريكومونادي به صورت شل و آبكي بسيار زياد ، گازدار و سبز يا زرد رنگ ميباشد ، اين عفونت با داروهايي مثل مترونيدازول قابل درمان و با رعايت بهداشت جنسي قابل پيشگيري است ، لازم به ذكر است كه در صورت ابتلا به اين بيماري ، شريك جنسي فرد نيز بايد تحت درمان قرار گيرد .

تب خال تناسلي

عفونت هرپس يا تبخال تناسلي در 20 درصد بالغيني كه از نظر جنسيبالغ محسوب ميشوند ، ديده ميشود و عامل آن ويروسي به نام هرپس سيمپلكس است كه بعد از دوره كمون حدود 2-7 روز به صورت ضايعات دردناك مقعد با زمينه قرمز بوجود مي آيند ، كه همراه با تب و بزرگي غذذ لنفاوي كشاله ران است ، عفونت عمدتا در گروه 14 تا 29 سال ديده ميشود ، اين عفونت ميتواند روي دستگاه تناسلي مرد با در داخل و يا در خارج دستگاه تناسلي زن ايجاد شود و درواقع استرس و قاعده گي بيشتر ديده ميشود ، اين بيماري با آزمايش قابل تشخيص و با مصرف دارو هاي ضد ويروس قابل درمان است .

زگيل تناسلي

يك بيماري شايع جنسي است كه علت آن ويروسي به نام پاپيلوماي انساني است و ضايعات آن به صورت زوائد بزرگ و نرم ، آبدار و گوشتالود و گل كلمي در اطراف دستگاه تناسلي زن و مرد و اطراف مقعد و روي آلت تناسلي مرد ايجاد ميشود و با درمانهاي دارويي ، جراحي و يا استفاده از ليزر قابل درمان است .

جمع بندي و نتيجه گيري :

بيماري هاي فوق از جمله شايع ترين بيماري هاي جنسي هستند كه با رعايت نكات بهداشتي در زمان مقاربت جنسي از جمله استفاده از كاندوم و انتخاب شريك جنسي سالم و مطمئن قابل پيشگيري هستند ، به علت اينكه بحث بيماري ايدز كه از جمله مهمترين بيماري هاي جنسي است ، بسيار گسترده تر و مهم تر ميباشد ، در اين مقاله به دليل تاكيد بر بيماري هاي قابل درمان اشاره به آن نشد ولي در مقاله هاي بعدي سعي ميشود تا به تفصيل به اين بيماري مهم جنسي كه اطلاع رساني در زمينه آن از جمله اهداف اصلي وبلاگ است ، پرداخته شود .

سالم و سربلند باشيد /// مهدي مصطفايي

منبع : وبلاگ نگاه نو


Share/Save/Bookmark

 
default

Warning: Very Important

by Warning: Very Important (not verified) on

I am a doctor and am surprised that Hepatitis-B and Herpes have not been mentioned here.
Very Important: Condoms DO NOT provide protection against herpes and warts (aegils). These two are transmitted via skin-to-skin contact.
It is estimated that up to 30% of sexually active adults are herpes carriers, while 70% of these carriers are NOT aware of their situation.


default

Thank's for this information canadian need to read this one

by hajiagha on

Iranian artist

Is crazy place for living trust me read all this information

canada spending over 4.5 million dolors on one homeless or cray guy or a guy on drugs for his life time or better $45.ooo a years

1 of the 10 canadian are gay and homosexual

1 of the 3 Canadian get on help from welfare

only 1 of the 3 Canadian are working in Canada to pay TAX and run this country

Canadian women reciving 3 times higher as man for pay job

in canada for a 1 man we have equal 5 women which 1 man = 5 women?

In canada no one know exactly home many we have homeless most of them sleeping ont in - 40 clod and die in corner of the street

in canada most of are TAX go on breast Cancer and women right for women at same times are women not willing to get married or respect to who's hare working and pay TAX for all this expensive cost

Canada keep all information in secret to the other world

and why canada is sucks