سو قصد به سفير عربستان يا خودكشى سياسى به سبك ايرانى


Share/Save/Bookmark

سو قصد به سفير عربستان يا خودكشى سياسى به سبك ايرانى
by Azad
13-Oct-2011
 

روز سه شنبه، دادستان عمومى امريكا اريك هولدر در يك نشست خبرى اعلام كرد كه توطئه انفجار در سفارت عربستان سعودى در واشنگتن وترور سفير عربستان را كشف و آمران آن را دستگير كرده اند. ايشان از دو نفر ايرانى به اسامى منصور ارباب سير و غلام شكورى بعنوان افرادى كه در اين توطئه دست داشته اند نام برد. منصور ارباب سير تبعيت امريكائى و همچنين ايرانى دارد در ماه سپتامبرامسال در فرودگاه نيويورك دستگير و بنا به اظهارات مسولين قضائي امريكا به قصد خود براي اين عمليات اعتراف كرده است ، و غلام شكورى كه از اعضا رده بالاى سپاه قدس مي باشد، و خود متهم به ترور ٥ امريكائى در عراق مي باشد در ايران بسر مي برد. شكورى طراح و تامين كننده هزينه اين عمليات تروريستى بوده است
بنا اظهار مسئولين قضائى و پليس فدرال امريكا ، منصور ارباب سير ٥٦ ساله كه شهروند امريكا و در شهر كورپوس شريستى ايالت تكزاس زندگى مي كند، در طى يكسال گذشته چندين سفر به مكزيك داشته است و طى اين سفرها با يكى از اعضا باند بين المللى مواد مخدر مكزيكى بنام "زناس" تماس مي گيرد و از آنها مي خواهد كه در مقابل مبلغ ١.٥ ميليون دلار، ساختمان سفارت عربستان سعودى را كه در يكى از نقاظ پر رفت و آمد و توريستى واشنگتن دى سى قرار دارد منفجر كنند. وى مبلغ يكصد هزار دلار راهم بعنوان پيش پرداخت مطرح مي كند. فردى كه از سوى باند زتاس در اين معامله شركت داشته است خود از افرادى بوده است كه از مدتها قبل با مسئولين اداره مبارزه با مواد مخدر دولت امريكا همكارى ميكرده است. وى سالها پيش پس از آزادى از زندان قول همكارى با دولت امريكا را در مبارزه با باندهاى مواد مخدر مي دهد. باند بين المللى مواد مخدر زتاس كه ساليانه چندين ميليارد دلار از محل قاچاق و فروش مواد مخدر درآمد دارد ، در طى چند سال گذشته و در پى فشار بين المللى به دولت مكزيك براى مقابله با آنها به يك جنگ علنى با دولت مكزيك و حتى دولت امريكا برآمده و در بسيارى از كشتارهاى انتقام جويانه يكسال اخير در نواحى مرزى امريكا و مكزيك دست داشته است. اينكه آقاى منصور ارباب سير چكونه قصد داشته با مبلغ ١.٥ ميليون دلارى چنين تشكيلاتى را به خدمت اهداف خود در آورد خود جاى سوال دارد.
اعلام كشف اين موضوع از سوى دادستانى امريكا و متعاقب آن اظهار نظر مسئولين وزارت خارجة امريكا، مسئولين سازمان امنيت ملى امريكا، و سازمان اطلاعات امنيتى امريكا، پليس فدرال امريكا و فضاى سنگينى كه توسط رسانه هاى داخلى و بين المللى به آن دامن زده شد ، موجب ايجاد فضاى ترس و بدگمانى در ميان ايرانيان مقيم امريكا شده است.
مسولين وزارت خارجه جمهورى اسلامى ايران در واكنش به اين رويداد آنرا توطئه امريكا و اسرائيل دانستند، نماينده دائمى ايران در سازمان ملل متحد آنرا سناريوى هاليودى ناميد كه به يك شوخى بيشتر شبيه است. در ٢٤ ساعت گذشته كارشناسان متعدد خاورميانه ، شمال افريقا، كارشناسان مبارزه با تروريسم هر يك به گونه اى به بررسى اين واقعه پرداختند. گروهى از امكان حمله امريكا به خاك ايران صحبت به ميان آوردند.
خانم هيلارى كلينتون در اظهارات خود ضمن محكوم كردن اين موضوع اين كار ايران را بسيار نسنجيده دانست و مطرح نمود كه نياز به يك هماهنگي بين المللي براى تنبيه ايران مي رود و اين خود مي تواند انزواى بيشتر ايران را در گام نخست بدنبال داشته باشد
جو بايدن معاون رئيس جمهورى امريكا، اعلام كرد كه گزينه افزايش تحريمها و حمله به ايران هنوز وجود دارد. وى از يك تلاش ديپلماتيك بين المللى براى هماهنگى در تشديد تنبيه ها عليه ايران سخن گفت
جو بوئير مسئول حزب جمهورى خواهان و رهبر اكثريت مجلس نمايندگان امريكا، از پرزيدنت اوباما خواست كه بشدت با احمدى نژاد و حكومت جمهورى اسلامى بايد برخورد نمايد. وي گفت پاى ايران را در آتشى كه خود روشن كرده است بايد نگه داشت. پيتر كينگ مسئول كميته امنيت ملى مجلس نمايندگان امريكا كه خود جمهورى خواه است از اين عمل بعنوان اعلام جنگ ايران بر عليه ايالت متحده نام برد.
در همين حال توركى الفيصل اولين مقام رسمى عربستان كه اظهار نظر كرد اعلام كرد شواهد موجود همگي نشان از دست داشتن مقامات رسمى ايران در اين توطئه است و بايد آنها جوابگو باشند
بررسى اين موضوع در شرايط فعلى كه خيلى از مسائل در پرده اى از ابهام قرار دارد بسيار مشكل است و تنها مي توان بر اساس حدس و گمانهائى در اين زمينه صحبت كرد.
قبول اينكه جمهورى اسلامى ايران در شرايط تنش موجود در ميان خود و امريكا دست به چنين عملى زده باشد، نشان از حماقت سياسى آنان، عدم درك شرايط موجود و عدم درك درست از عواقب آن خواهد بود. انجام يك عمل تروريستى در خاك امريكا از نظر حقوق بين الملل عملا مي تواند به اعلام جنگ به امريكا تلقى شود. با اينكه ترور مخالفان جمهورى اسلامى در امريكا هميشه مطرح بوده است، كه نمونه آن ترور در دهه ٨٠ و بعدها تلاش براى ترور برخى از فعالان سياسى و اجتماعى مطرح شده است و گوشه هائى از اين تلاشها توسط سايت ويكى ليكس منتشر شده است، با اينحال بعد از دادگاه ميكونوس در برلين المان و در پى محكوم شدن سران حكومت ايران در ترور دكتر سعيد شرفكندى ، دبير كل وقت حزب دمكرات كردستان ايران، فعاليت تروريستهاى جمهورى اسلامى و شكل آن ترورها تغيير پيدا كرده است.
حساسيت نحوه برخورد سران جمهورى اسلامى و دولت امريكا با مسائل فى مابين به گونه ايست كه معمولا اين مسائل در سطح بالاى تصميم گيرى با آن برخورد مي شود، اين بدين معناست كه در ايران تصميم گيرنده نهائى دفتر خامنه اى، مشاوران وى و نهايتا خود وى خواهد بود. اگر چنين مطلبى صحت داشته باشد يعنى اينكه خامنه اى به امريكا چراغ قرمزى براى حمله به ايران داده است، و اين در شرايط مو جود صحيح بنظر نمى رسد.
روابط ايران و امريكا جداى از كش و قوسهاى موجود عملادر حالت جنگ سرد بوده است. نمونه جنگ سرد را ما در طى ساليان گذشته و در دوران اتحاد شوروى بياد داريم، هنوز هم نمو نه هاى آنرا ميان كوبا و امريكا، كره شمالى و امريكا مشاهده مي كنيم، با اينحال تفاوت اين دو حالت در اين است كه حتى در دوران جنگ سرد دو كشور امريكا و اتحاد شوروى روابط ديپلماتيك خود را حفظ كرده بودند، گفتگوهاى ديپلماتيك را دنبال مي كردند و هر دو به خوبى خطر جنگ و تاثير آن در نابودى بشريت را مي دانستند به همين دليل گزينه جنگ براى حل مشكلات فى مابين را در زبان ديپلماتيك خود وارد نمى كردند. مشكل ميان جمهورى اسلامى و امريكا اينست كه ايران از قصد خود براى نابودى امريكا، متحدان اروپائى آن و اسرائيل در صورت داشتن بمب اتمى همواره سخن گفته است. آنان بي علاقه نيستند كه اولين بمب اتمى اسلامى را بر سر دشمنان اسلام در هر نقطه از جهان فرو بياورند.
در ماه سپتامبر امسال و همزمان با حضور احمدى نژاد در جلسه ساليانه مجمع عمومى سازمان ملل، بحث ايجاد يك خط ارتباطى تلفنى مستقيم با ايران از سوى مسئولين نظامى امريكا مطرح شد و از سوى مسئولين وزارت خارجه امريكا هم ضرورت آن تائيد شد. آنان اعلام كردند كه حوادث بوجود آمده در خليج فارس در چند ماه گذشته كه منجر به درگيريهاى موضعى شده مي تواند خطر جنگ در منطقه را افزايش دهد.
انتشار اين گونه خبرها قطعا مي تواند بر روابط جمهورى اسلامى با همسايگان خود تاثيرات منفى داشته باشد، اين مسائل مي تواند تيرگي روابظ ميان ايران و عربستان را بشدت افزايش دهد. هر دو كشور مدعى رهبرى بر جهان اسلام و مسلمين جهان هستند، هر دو كشور با صرف هزينه هاى كزاف به تقويت پايگاههاى خود در ميان مسلمانان سنى و شيعه ادامه مي دهند. عربستان سعودى بارها از خطر بنياد گرائى شيعه در ميان مسلمانان سخن گفته است، و اين در حالى است كه اقليت شيعه عربستان و اكثريت شيعه در بحرين و يمن، و عراق و لبنان را بعنوان خطرى براى امنيت ملى عربستان و مسلمان جهان قلمداد مي كند و در همين حال ايران نيز با تقويت شيعه گرائى در منطقه به اين ترس عربستان دامن زده است. عربستان اكنون با صرف دلالرهاى نفتى خود در عراق و افغانستان به رقيب بلامنازع جمهورى اسلامى تبديل شده است. از سوئى اختلاف جمهورى اسلامى ايران و عربستان در استفاده از حربه نفت در معادلات بين المللى هر چند امر تازه اى نيست با اينحال بعنوان اهرمى براى مهار يكديگر تبديل شده است.
سال گذشته و در پى انتشار اسناد محرمانه ويكي ليكس ، روابط سران جمهورى اسلامى با همسايگان عرب خود بشدت تيره شد ، و اين ايران بود كه با پرداخت هزينه گزافى در پى حل اين اختلافات بر آمد. واقعه سوقصد به جان سفير عربستان در خاك امريكا مىتواند هزينه به مراتب بيشترى را بر جمهورى اسلامى تحميل كند. اگر انتشار اسناد ويكى ليكس تغيير وزير خارجه و همكاران وى را به همراه داشت اينبار مي تواند توازن نيروها در درون جمهورى اسلامى را بشدت تغيير بدهد. دولت امريكا مي تواند با استفاده از اين موضوع فشارهاى سياسى و اقتصادى و تحريمهاى بيشترى را بر ايران تحميل كند، سپاه قدس را بعنوان يك هدف در نظر داشته باشد ، و اگر ايران را به سر ميز مذاكره نكشاند تا بمباران موضعى نقاط حساس نظامى و اتمى ايران كشانده شود.
جمهورى اسلامى چاره اى جز عقب نشينى از خيلى از خاكريزهاى خود در شرق عربستان، يمن، بحرين، عراق و افغانستان ندارد. شايد اين آخرين فرصت براى رهبران جمهورى اسلامى باشد كه خود را از منجلابى كه كنده اند نجات دهند. كشور ايران از هر طرف در محاصره نظامى امريكا و متحدان وى قرار دارد، فشارهاى اقتصادى و سياسى ايران را عملا فلج كرده است، اختلافات ميان سران جمهورى اسلامى در استانه انتخابات آينده رياست جمهورى تشديد شده است. چند ماه آينده ايران آبستن حوادثى خواهد بود كه مي تواند توازن نيروها در منطقه را تغيير دهد.


Share/Save/Bookmark

more from Azad