انشأ نویسی در باره فوائد نمک


Share/Save/Bookmark

انشأ نویسی در باره فوائد نمک
by Ari Siletz
10-Nov-2010
 

در فرهنگ ایران نمک نشناسی خطاییست نابخشودنی. بر خلاف فرنگی‌‌ها که نمکنشناسی را گناه کبیره هفتم هم حساب نمیکنند، ایرانیان‌ می‌باید تخصص عالی‌ در این علم داشته باشند تا لعنت نشوند. البته معرفت نمک شناسی‌ از علم آن جداست، ولی‌ علم اولین قدم بسوی معرفت است ، مگه نه‌؟ با این توضیح مختصر سئوالهای زیر را در مورد نمک پاسخ میدهیم.

واژه "نمک" چند سال قدمت دارد؟

این واژه در زبان پهلوی هم رایج بود. قبل از آن خبر ندارم. و نمیدانم اصطلاح نمکنشناسی را آنموقع بکار میبردیم یا نه‌. و اگر نه از چه طعم یا ادویه برای اینکار استفاده میکردیم.

چرا بجای "نمکین" واژه "شور" را بکار میبریم؟

از آنهم بیخبرم (این چه جور پاسخگویی شد؟) ولی‌ در زبان پهلوی هم میگفتیم "شور."

نمک عادی از چه عناصری تشکیل میشود؟

فلز قابل انفجار سودیوم و گاز بسیار سمی کلرین.

پس چرا نمک کشنده نیست؟

چون ایندو عنصر مثل زن و شوهر به هم چسبیدند و نمیگذارند دیگری رفتار زمان مجردی را ادامه دهد.

محصول نمک دنیا چقدر است؟

۲۶۰ ملیون تن!

آیا ما این همه نمک روی غذا می‌ریزیم؟

نه بابا! کمتر از ۳% به آشپزخانه می‌رسد. ۱۷% هم مصارف غذائی دیگر دارد، لابد دامداری و اینجور چیزا. بقیه به مصارف صنعتی می‌‌خورد، مثلا تولید کاغذ، رنگ پارچه، صابون، مایه ظرفشوئی، و یا کلور برای قرمز کردن چشم در استخر و یا بد مزه کردن آب لوله کشی‌.

نمک چگونه به دست میاید ؟

اینروزا آب دریا را میریزن تو حوض کم عمق و در آفتاب بخار می‌ کنند، نمکش می‌مونه. گاهی هم از معدن نمک استخراج می‌کنن. بعضی‌‌ها هم نمک را از مغازه میخرند.

تولید نمک ایران در دنیا رده چندم را دارد؟

ایران فقط از چهارده کشور دیگر در این صنعت عقب است. % ۱.۲۵ نمک دنیا در ایران تولید میشود. قابل انکار نیست که در زمان اشکانیان در نمک سازی مقام اول را داشتیم (چون تاریخ در مورد اشکانیان زیاد نمی‌داند نسبت هر برتری به این سلسله قابل انکار نیست). در مقایسه امروزی آمریکا ۲۲% تولید می‌کند (شنیدیم چین از آمریکا در چند سال اخیر جلو زده) و اسرائیل (به روایتی رژیم صیهونیستی) با کمتر از ۰.۰۵% به پای ایران هم نمیرسد .البته اگر عناصر نمک وزن اتمیشون مثل اورانیوم ناب ۲۳۵ بود مساله بر عکس میشد.

چرا مرحوم اکبر مشتی‌ در بستنی درست کردن از نمک استفاده میکرد؟

نمک درجه حرارت یخ زدن آب رو از صفر درجه میاره پایین. مثلا اگر در یک لیتر آب یخ ۱۵۰ گرم نمک بریزیم این معجون سرد تر میشه و تا منهای ۱۰ درجه سانتیگراد یخ سفت نمیشه، همینجور آب یخ میمونه با اینکه سرما پوستین پلنگ را از رو میبره. اگر دیگ خامه و شکر و گلاب و پسته را بتپانیم تو یک بشکه از این آب یخ نمک و دیگ را با احتیاط پارو بزنیم تا آب نمک توش نره چه بستنی میشه. اکبر مشتی اگر به یخش نمک نمی‌زد یخچال مخصوص و برق و موتور و بر و بساط های فرنگی‌ لازم میشد و بستنیش مفت نمیارزید.

چرا ماهی‌ دودی اینقدر شور است؟

در دوران قبل از یخچال گوشت را در آب نمک خواباندن کار بسیار عاقلانه‌ای بود وگرنه باکتریهای گوشت را زود مسموم و متعفن میکردند. معتقدم که این روش اولین بار در ایران انجام میشد زیرا که فقط خرس قطبی، سیاره برجیس و سنگ کعبه در ایران اختراع نشدند. از قدیم ما میدانستیم که در محیط آب شور مولکول‌های آب درون باکتری بیرون میایند تا غلظت نمک را در محیط بیرون کم کنند (آسموسیس). بدین وسیله باکتریها از تشنگی هلاک میشوند و فرصت نمیکنند گوشت را خراب کنند. خود ماهی دود دادن ‌ بیشتر به منظور خوشمزه کردن گوشت است، وگرنه دود به باکتری‌های درون ماهی نمی‌رسه. مگر اینکه اینقدر تو دود هیزم بمونه که ماهی‌ خشک بشه. اونوقت دود هنری نکرده، باکتری باز از تشنگی مرده نه اینکه دود خفش کرده باشه.

چرا پوست انسان به زبان کمی شور میاید.

کی‌ همچنین حرفی‌ زد، پوست کجاش شور بود؟ ولی‌ خوب بعضی‌ میگن عرق بدن به علاوه خنک کردن ما این خاصیت را نیز دارد که پوست مارا مثل ماهی‌ دودی کمی‌ شور نگه دارد تا (به توضیح قبلی‌) باکتریها حساب کار خود را بدانند.

استفاده اساسی نمک برای بدن چیست؟

چو نمک نباشد تن‌ من مباد. اولا سلول‌های عصبی از خواص الکتریکی عناصر نمک مثل سیم تلفن برای ارتباط با هم استفاده میکنند. دوما سلول‌های عضله (مثلا قلب) برای انقباض به عناصر نمک متوسل میشوند. سوماً همه سلول‌ها برای تعادل مقدار آب درون خود نمک لازم دارند...هزارومن ، بانمک بودن میان هنرپیشگان ایرانی‌ جانشین هنر است.

بدن انسان روزانه به چه مقدار نمک احتیاج دارد؟

حدود ۶ گرم. نمکدان را خالی‌ نکنید، بیشترش از طریق غذاهای دیگر می‌رسد. کمتر از دو گرم از نمکدان زیاد هم هست.

چه مقدار نمک برای مسمومیت کافیست؟

برای هر کیلو وزن یک گرم نمک باید در یک آن استفاده شود. حدود ۲۵ خیار شور بسیار گنده در طی چند دقیقه به حریف خود تعارف کنید و نه نپیزیرید.

در اینجا پژوهش ما در علم نمک شناسی‌ به کار برد‌های نظامی کشید و این توضیهات بی‌نمک تر شدند ، زیرا که نمک حق مسلم ماست و حوصله تحریم اقتصادی نداریم.


Share/Save/Bookmark

Recently by Ari SiletzCommentsDate
چرا مصدق آسوده نمی خوابد.
8
Aug 17, 2012
This blog makes me a plagarist
2
Aug 16, 2012
Double standards outside the boxing ring
6
Aug 12, 2012
more from Ari Siletz
 
Shazde Asdola Mirza

"در زمان اشکانیان در نمک سازی مقام اول را داشتیم"

Shazde Asdola Mirza


اری عزیز، اگر به آمار منتشر شده از طرف سازمان صنایع ملی‌ توجه فرمایید، خواهید دید که اشکانیان در "اشک در آوردن" و تولید فلفل مقام اول را داشتند!


Immortal Guard

Salt Farm?

by Immortal Guard on

I enjoyed this article and learned a lot particularly about how salt preserves meat through osmosis and how salt lowers the freezing temperature of liquids.

I think the Persian word "Shoor" is most likely etymologically related to the English word "Shore"; of course with a shift in meaning! In the same vain the Persian word "Shahr" is related to the English word "Shire" with a shift in significance.


Souri

Oh I got in now, Dr S. Noury

by Souri on

This is Cresson in French. I love the taste.

Thanks for the information.

I had already read it in that other blog of yours (manabe taghzieh Iranian) but didn't pay attention to the details. You are so great for this site.

Thanks again


M. Saadat Noury

در زمینه ی گیاه بولاغ اوتی

M. Saadat Noury


 

بولاغ اوتی همان
Watercress
است.
بولاغ اوتی (نام‌های دیگر: آب‌تره ، علف چشمه، شاهی آبی، ترتیزک آبی) یکی از گیاهان دارویی است. بولاغ اوتی گیاهی است پایا و آبزی از تیره شب ‌بوها به ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر که غالباً در کنار جویبارها و مسیر جریان آب و گاهی در باتلاق‌ها می‌روید. در ایران و بسیاری از نقاط دنیا، بولاغ اوتی به عنوان سبزی خوردن و یا همراه با سالاد مصرف می شود و بیشتر طعم ترتیزک را دارد .
برای آگاهی بیشترنگاه کنید  به
//en.wikipedia.org/wiki/Watercress
//www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-6b9efe118a894003833c4b710383c896-fa.html

//www.pezeshkan.org/?p=21963
پی نوشت : سوری بانوی عزیز ، درست تلفظ فرمودید ، امید که آگاهی های بالا نیز قابل استفاده باشد.


Ari Siletz

For Souri (and aghadaryoosh)

by Ari Siletz on

 

افسوس که در اینجا فرصت نیست انشایی انتقادی در مورد فارسی شناسی‌ معاصر به قلم بیاوریم. ولی‌ با توضیح مختصری در مورد ریشه‌های چندگونه یک کلمه بسیار رایج اصل مطلب شاید روشن شود. 

میز (از ریشه پختن، منظور میز آشپزخانه)

میذ ( از ریشه پذیرفتن،منظور میز اتاق مهمانی)

میظ (از طریق ایستادن قلم در دوات، منظور میز نوشتن )

میض (از ریشه مریض، منظور میز اتاق عمل جراحی. حذف حرف `ر` نشاندهنده عمل آپاندیس است.)

با یکسان کردن صدای  "ز" در این کلمات با ریشه‌های گوناگون استاد دهخدا دقت املائی فارسی را کاهش داده، بطوری که مفهوم میز عمل جراحی آپاندیس امروزه به چهار واژه گسترش یافته است.


Souri

LOOOOL Ari, you kill me

by Souri on

I laughed loud (about zal and ze)

Also I wanted to ask Dr Saadat Noury about the (if I pronounce it well) boolagh outi, too.

Comrade: That one was very nice! It reminded me something so old that I had completely forgotten. Now I remember that it has once existed. The man who was bringing salt and taking dried bread.

Why he was doing that? What was the purpose of that? Do you know? I mean the dried bread? What for?


aghadaryoosh

آری جان پذیرائی

aghadaryoosh


آری جان پذیرائی به گفته صریح  هرودت! از زمان مادها با با ذال بوده، و از ریشه پذیرفتن  و کسی‌ یا چیزی را قبول کردن است،  پخت و پز صاحب خانه از ریشه پختن و پزیدن و بسته به کرم اوست که در کجا پذیرائی انجام شود. اگر متنی که در آن پذیرأیی با "ز" نبشته شده باشد داری بیاور تا سخنت به گوش دل‌ بپذیرم.


Ari Siletz

جناب دکتر سعادت نوری

Ari Siletz


از لطف شما بسیار سپاسگزارم.

واژه بولاغ اوتی را در اینترنت جستجو کردم. آیا این گیاه (شاید به نام دیگری) در غذاهای رایج در ایران امروز هم استفاده دارد؟


comrade

یاد او هم به خیر

comrade


از نوه ویا نتیجه اون پیرمردی که با الاغ فرتوت خودش توی محله‌های شهر میگشت و از خانه‌ها نان خشک میگرفت و سنگ نمک میداد چه خبر؟

Never increase, beyond what is necessary, the number of entities required to explain anything.

 


Ari Siletz

جناب آقاداریوش گرامی‌

Ari Siletz


فرهنگ استاد دهخدا سالهاست موجب آن بوده که هموطنان ریزه کاری‌های املائی فارسی را دست کم گیرند. پذیرایی اگر در اتاق مهمانی انجام شود با "ذال"  مینویسیم، و اگر در آشپزخانه این مهمان نوازی صورت گیرد با "ز" تا مصدر "پختن" در ریشه واژه منعکس شود. به این طریق املا پیشرفته فارسی با تغییر یک حرف مکان وقوع فعل را تعیین می‌کند. و شاید در موارد گسطرده تر اطلاعات دیگری در مورد روش انجام فعل برساند.  خوشبختانه واژه نگار بهنویس به متن نوشته توجه دارد و این تصحیح را خود به خود انجام می‌دهد. 


M. Saadat Noury

سابقه ی تاریخی استفاده از نمک

M. Saadat Noury


 

سپاس، بسیار شیوا و دلپذ یر نگا شته اید.

در زمینه ی سابقه ی تاریخی استفاده از نمک ،مشیرالدوله پیرنیا مولف کتاب بسیار ارزنده ی ایران باستان درباره ی مسائل مربوط به تغذیه ی ایرانیان  در دوران هخامنشی چنین می نویسد:
"بنا به قول سترابون ، غذای روزانه ی جوانان پارسی پس از ورزش، نان و نان شیرینی و بولاغ اوتی  و نمک و عسلی است که می پزند و یا می جوشانند. آشامیدنی شان همان آب است ..."
منبع : تغذیه در ایران باستان


aghadaryoosh

"ز" یا "ذال"؟

aghadaryoosh


آری جان، با این طنز پخته ما را همچنان نمک گیر داری.
اما "نپیزیرید" تصور می‌کنم فعل نهی است از مصدر "پیزی ریدن" که احتمالاً این نیز یادگار قاجاریه باشد و معنایش را موشکافی نشاید.میدانم این نازنین شراب قرمز در دل‌ میگوید "ای نمک به حرام!" و نیزمیدانم پیشنهاد کاربرد "ذ" ویا "ذال " را گستاخی نمی‌‌پنداری، به هر حال لغتی بیش نیست، و همراه بسیاری لغات دیگر نمک پرورده تیزبینی قلمت در نوشته‌هایت هستند.


Flying Solo

Salted Jam

by Flying Solo on

Ari,

Rowland's quotes are packed with salted jam and need no rewrite.

Here is a gem:    

The cure for anything is salt water - sweat, tears, or the sea.

I would like to suggest your next Enshaa Title "Favaedeh Alcol"! Oblige us Ari, won't you?


Red Wine

persian westender

by Red Wine on

قدر مسلم این است که قاجار کوتاهی کرده است و اگر ما بگوییم خیر به این معناست که از تاریخ مملکت بیخبریم ! واقف هستیم که سران قاجار مرتکب اشتباهاتی شده اند و نقد ایشان بسیار واجب است تا مردمان حال و آینده درس عبرت گیرند و بلکه کاری کنند که مملکت از دست اسلامیون خلاصی یابد !

اما حضرت بزرگوار عزیز،مشکل اینجا نیست ! عیب کار در آنجاست که یک مشت نادان به جای انتقاد،نقد و بررسی‌..دشنام میدهند و توهین به بازمانده گان ایشان میکنند،اینجای کار خراب است و وای و صد وای بر ما که هنوز یاد نگرفته ایم که از حد دست خطا نکنیم و دل‌ نشکانیم که این امر غلط است و ناگزیر دوست آزار و دشمن پسند !

از ان قرارداد‌ها سخن به میان آوردید و ما قبلان توضیح داده ایم که این قرارداد ها تماماً به دست لنین.. بعد از انقلاب بلشویک‌ها باطل شده اند و حال تو ببین که عده یی بی‌خبر فکر میکنند که این قوم تات زبان قزاق حاضر میشود با ما پارسی زبانان یکی‌ شود و به زیر بیرق ایران زمین رود ! خیر دوست عزیز... این امر غیر ممکن است..

اگر شما به آن مناطق سفر کنید (آنچه که ما در دفعات فراوان انجام داده ایم!) (منظور سرزمینهای قفقاز است،و همینطور قزاق و داغستانی و غیره !) و با ایشان صحبت کنید،بلافاصله می‌گویند که عاشق ما هستند،ادبیات و موسیقی‌ ما را دوست دارند و میپرستند اما از اینکه با ما شوند،اکراه دارند و حاضر نیستند.

متأسفانه بسیاری از هم وطنان علم کافی‌ در این زمینه ندارند و تصور میکنند که این سرزمینها واقعا مال ایران بوده اند،خیر ! آخر چه فایده دارد خاکی را متعلق به خود دانی‌ که با تو سر ناسازگاری دارد و از بسیاری از جهات به تو نمیخورد !؟

تکرار می‌کنم،قاجار کج روی کرد ! در چند مثال اشتباه فراوان کرد،روی این مسائل باید بحث و جدال شود،نه آنکه هر تنبان فروشی بیاید و دائم تکرار کند که اینان حرمسرا داشتند و اینان این کردند و آن کردند و دهان پاره گی کنند و به بازماندهگان محترم ایشان ناسزا گویی کنند !

ما به خدمت شما عرض کردیم که فرهنگ و ادب پارسی در زمان قاجار شکوفا شد،موسیقی‌ پر غوغا شد و هنر زیبای ایران زمینی‌ پر شاخه شد و زیباتر شد.

مطلب طولانی شد و روز پائیزی ما به اتمام رسید.

از لطف و توجه شما سپاسگزاریم.

 


Faramarz

خیلی با نمک بود

Faramarz


مرسی  آری، واقعاً که مثل  همیشه نمک گیرمون کردی!


persian westender

آقای رد واین

persian westender



 کامنت شما باعث شد یک تحقیقی بکنم و متوجه شدم، گویا شما از اعقاب سلسله قاجار هستید.

اگر شوخی‌ بین من و آری باعث رنجش شما شد عذر خواهی‌ می‌کنم، ولی‌ به هر حال نسب فامیلی داشتن باعث نمی‌شود از کوتاهی‌های آنها چشم پوشی کنیم، معاهده‌های ترکمن چای و گلستان، دو نمونه کوچک هستند. خوشحال می‌شویم از نکات مثبت این سلسله ما را مستفیض کنید. 

 


Bavafa

a very lovely piece, If Ari promises to write more in Farsi

by Bavafa on

I will promise to read more in Farsi.

Totally enjoyed reading the piece along with all the comments.

Many thanks to all

Mehrdad


Red Wine

...

by Red Wine on

صد البته که مدیون حضرات قاجاریم که فرهنگ و ادب پارسی را پاس نگاه داشتند و صد البته که بد خواهان نا ایرانی از این موهبت بیخبرند و دیروز هم آغوش روس و ازبک،امروز چلو خوری با سفیر بریتانیا و فردا کاسه گدایی بر دست و اصطبل نشین فوج قزاق !

خدا دست دشمنان ایران زمین را از مملکتمان قطع کند.

 


persian westender

  پیشرفت‌های

persian westender



  پیشرفت‌های نمکین سلسله قاجار در علم و تکنولوژی به همینجا ختم نمی‌شود. نقل است اولین بار، یکی‌ از پزشکان دربار فتحلیشاه بود که نمک برزخم پاشیدن را ابداع کرد (گویا در جنگ ممسنی).

البته در صحت این که اینکار را بانمکدان میکرد یا نه، تردید و شبهه وجود دارد.


 


Monda

گولهٔ نمک : ))

Monda



چرا نمک کشنده نیست؟

چون ایندو عنصر مثل زن و شوهر به هم چسبیدند و نمیگذارند دیگری رفتار زمان مجردی را ادامه دهد. 

 


Red Wine

...

by Red Wine on

آری خان این نهایت بی‌ انصافیست که شما کم به فارسی‌ می‌نویسید..لطفا بیشتر بنویسید که خوش نویسید و ما لذت میبریم!

از حضرت شاه شهید سخن به میان آوردید،یکی‌ طلب ما :) .

خدا شما را برای ما حفظ کند.

 


Ari Siletz

persian westender, blame antique salt shakers

by Ari Siletz on

قبل از اختراع تصادفی سر نمکدان سوراخ ها‌را  بزرگتر می‌ساختند چون ساعت‌ها طول می‌کشید تا یکی‌ یکی‌ دانه‌های نمک را داخل نمکدان انداخت. خوشبختانه این مساله به توسط مطبخ باشی‌ ناصر الدین شاه برطرف شد. داستان اینست که نمکدان می‌شکند و مطبخ باشی‌ از ترسش دور نمکدان تسبیحی می‌پیچد تا شکستگی نمکدان را به عذر تزئین پهنان کند. شاه از نمکدان خوشش میاید و در ضمن مطبخ باشی‌ متوجه میشود که چقدر نمکدان شکسته را راحت می‌توان پر کرد. ناصر الدین شاه این نمکدان را به پاریس میبرد و فرانسوی ها از این تدبیر ایرانی‌ اقتباس کرده و در پیشرفت آن سر نمک پیچدار را عرضه میکنند. بدین وسیله سلسله قاجار پس از سلسله اشکانیان مهمترین نقش را در تاریخچه نمک داشته است.

persian westender

دو نکته راجع به نمک

persian westender



به نظر من آدمهای بانمک، فشار خون بالائی دارند. در ضمن علت اینکه چرا بعضی‌ آدم‌ها نمک میخورند و نمکدون رو میشکنن، این هست که سوراخ نمکدون گشاده و غذا شون رو شور میکنه. اونها هم عصبانی میشن و نمکدون رو میشکنند 

 


Anahid Hojjati

Ari jan, thanks for a very informative blog

by Anahid Hojjati on

Dear Ari, I learned more about salt and remembered some that I once knew buit I had forgotten. I also liked the humor in your blog. Thanks for sharing.


Majid

?

by Majid on

 

اگر تو مدرسه همهء درسها رو با این شیرینی بیان میکردن چی میشد؟


Ari Siletz

Souri, Solo

by Ari Siletz on

Thanks for the encouragement. Hadn't written a favaaed enshaa in a long time. Last time it was gaav aahan (or perhaps memory fails and it was gaav and aahan separately).  

Souri, it was good seeing you at the concert. It was a great performance, but my standing ovations were for you, not the artists.

Solo, timeless Persian expression about salt rotting. Here's a time weathered salt wit by Hellen Rowland (died 1950) which may need a contemporary rewrite. Perhaps you  can advise.

“A wise woman puts a grain of sugar into everything she says to a man, and takes a grain of salt with everything he says to her.” 

 


Flying Solo

نمک

Flying Solo


 

عالی‌ بود.

بهترین آدمها رو می‌گویندSalt of the earth.

ضمنا مثل اینکه یه مثل معروف فارسی این می‌باشد.

 

هر چه بگندد نمکش میزنند

وای به روزی که بگندد نمک

 

 


Souri

Lovely blog!

by Souri on

That one was not only funny but also very informative.

I'll never look at "Salt" in the same way as before.

Because now I know that Namak is a very precious heritage from the dynasty of Ashkanian!!!

Thank you Ari jon, this was precious.