کارپردازان انگلیس در ایران - قسمت بیست و سوم


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
26-May-2012
 

 

درقسمت های گذشته مطالبی در مورد سیدضیا الدین طباطبایی، برادران رشیدیان ، برادران جی ، حسین فردوست ، بهرام شاهرخ ، نواب صفوی ، جمال امامی ، جعفر شریف ‌امامی ، حسنعلی منصور ، امیر عباس هویدا ، سيد حسن تقي ‌زاده ، برادران انتظام ، مصطفی فاتح ، شیخ عبدالکریم حائری یزدی ، محمد خلیل جواهری ، ابراهیم حکیمی ، علی اردشیر لاریجانی ، علی شریعتی ، محمدجواد لاریجانی ، عطاالله مهاجرانی ، محمدرضا مهدوی کنی  ، میرحسین موسوی ، عبدالحسین میرزا فرمانفرما و  روح‌الله خمینی و ناصر مکارم شیرازی عرضه شد. در این قسمت به معرفی ابوالحسن بنی صدر می پرداز یم:

٢٨ - ابوالحسن بنی‌صدر

ابوالحسن بنی‌صدر (متولد ۲  فروردین ۱۳۱۲ در همدان) اقتصاددان و سیاستمدار اهل ایران است که به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. او در بهمن سال ۱۳۵۸ رئیس جمهور شد و در خرداد ۱۳۶۰ پس از چندین تنش با اعضای حزب جمهوری اسلامی و نهایتاً با روح‌الله خمینی (بنیان‌گذار جمهوری اسلامی)، با عنوان عدم کفایت سیاسی توسط مجلس شورای اسلامی از مقام خویش عزل گردید.
پدرش نصرالله بنی‌صدر ، از روحانیون با نفوذ همدان بود که با روح‌الله خمینی نیز ارتباط دوستانه‌ای داشت.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%86%DB%8C_%D8%B5%D8%AF%D8%B1

نصرالله بنی‌صدر  با فضل الله زاهدی فرزند ابوالحسن‌خان بصیردیوان از مالکان همدان نیز ارتباط دوستانه‌ای داشت.
Various Sources

خانواده ی ابوالحسن بنى‏صدر : پدر او آيةالله سيد نصرالله بنى‏صدر و مادر او اشرفى فاتح بودند... ابوالحسن بنى‏صدر در ٧ شهريور ١٣٤٠ با  عذرا حسينى ازدواج كرد. اين زوج سه فرزند دارند، بنامهاى فيروزه بنى‏صدر فارغ التحصيل در رشته پزشكى و زهرا بنى‏صدر تحصيل كرده در علوم سياسى و على بنى‏صدر مهندس مكانيك .
//banisadr.org/index.php/zendeginameh
 

ابوالحسن بنی‌صدر در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد و چهار سال در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی فعالیت نمود. بنی صدر نماینده دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در کنگره جبهه ملی ایران در سال ۱۳۴۱ و مسوولین سازمان دانشجویان جبهه ملی در دانشگاه تهران بود... بنی‌صدر و همچنین حسن حبیبی (معاون اول اسبق برخی از روسای جمهور ایران) که از شاگردان احسان نراقی، نظریه پرداز، محقق و یکی از موسسان بنیاد فرهنگ ایران زیر ریاست عالیه فرح پهلوی بودند به همت احسان نراقی برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. او در دانشگاه سوربن پاریس با مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی اقتصاد فارغ التحصیل شد و به تدریس در دانشگاه پرداخت.  بنی‌صدر به زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی نیز تسلط دارد... اندکی پیش از پیروزی انقلاب ٥٧، با ورود خمینی به پاریس،  بنی‌صدر جزء معدود کسانی بود که در فرودگاه به استقبال خمینی آمد و سپس به جمع همراهان او پیوست... این دو در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ با پرواز ایرفرانس به کشور بازگشتند.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%86%DB%8C_%D8%B5%D8%AF%D8%B1

شاپور بختیار از طریق بنی صدر نامه ای به خمینی می نویسد تا حمایت وی را جلب کند
//nima-newstalk.blogspot.ca/2011_10_01_archive.html

در دوران اقامت کوتاه خمینی در پاریس، بنی‌صدر از نزدیکان و مشاوران خمینی قلمداد می‌شد و پس از بازگشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به ایران در دوازهم بهمن‌ماه سال ٥٧، در حلقه‌ نزدیکان وی قرار گرفت.او عضو شورای انقلاب بود و پس از ‌ اشغال سفارت آمریکا و گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در آبان‌ماه ٥٨ به صف مخالفان این اقدام پیوست. پس از استعفای مهدی بازرگان از مقام نخست وزیری دولت موقت جمهوری اسلامی، ابوالحسن بنی صدر نامزد نخستین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی شد و با حدود یازده میلیون رأی به این مقام برگزیده شد. رقبای وی در این انتخابات، حسن حبیبی (نامزد حزب جمهوری اسلامی به رهبری محمد بهشتی)، صادق طباطبایی، احمد مدنی، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، کاظم سامی، محمد مکری، حسن غفوری فرد و حسن آیت بودند. ابوالحسن بنی‌صدر، یک ماه پس از پیروزی در انتخابات با حکم خمینی به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. چندی بعد با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی، مقام فرماندهی کل قوا را نیز از آن خود کرد. با وجود اختلافات بسیار با حزب جمهوری اسلامی و سران آن از جمله محمد بهشتی و اکبر هاشمی رفسنجانی به نخست وزیری محمد علی رجایی تن در داد. روابط میان وی و نخست وزیر و نیز مجلس شورای ملی که به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد به تیرگی گرایید. بنی صدر بر سر انتخاب بسیاری از اعضای کابینه با نخست وزیر وارد مناقشه شد. وی که سردبیر روزنامه‌ "انقلاب اسلامی" بود با بیشتر رهبران روحانی نظام جمهوری اسلامی وارد مبارزه‌ای تبلیغاتی شد. با آغاز جنگ ایران و عراق، ابوالحسن بنی صدر در نامه‌ای به خمینی وزیران کابینه‌ نخست وزیر را بی‌کفایت و "تهدیدی بزرگ ‌تر از تجاوز عراق به خاک کشور"خواند. به تدریج شکاف بیشتری میان وی و رهبران روحانی نظام به ويژه خمینی پدید آمد و سرانجام وی با وجود آنکه رییس جمهوری بود، برای مدتی به زندگی مخفی روی آورد. در سی و یکم خرداد ماه سال١٣٦٠ مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به عدم کفایت ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر رأی داد. پیش از آن خمینی وی را از مقام فرماندهی کل قوا خلع کرده بود. شش هفته پس از رأی مجلس، ابوالحسن بنی‌صدر همراه مسعود رجوی رییس سازمان مجاهدین خلق... از فرودگاه مهرآباد و با هواپیمایی که بهزاد معزی، خلبان هواپیمای محمدرضا شاه هنگام ترک ایران، آن را هدایت می‌کرد، از ایران گریخت و به فرانسه پناهنده شد. در فرانسه، ابوالحسن بنی صدر با مسعود رجوی و شماری دیگر از نیروهای مخالف حکومت جمهوری اسلامی شورای ملی مقاومت را تشکیل داد، ولی در سال ١٩٨٤ به دلیل اختلاف نظر با رهبری سازمان مجاهدین خلق، از جمله به دلیل مهاجرت این سازمان به عراق، این شورا را ترک گفت. وی در ورسای، شهری در حومه‌ پاریس، تحت مراقبت امنیتی دولت فرانسه اقامت دارد. ابوالحسن بنی‌صدر در ماجرای دادگاه میکونوس که جمهوری اسلامی متهم به ترور رهبران مخالف کرد شده بود، علیه نظام جمهوری اسلامی شهادت داد. ابوالحسن بنی‌صدر در فرانسه به انتشار منظم هفته‌نامه‌ "انقلاب اسلامی در هجرت" و نیز نوشتن و انتشار رشته کتاب‌هایی در زمینه‌ی مسائل گوناگون اسلامی پرداخته است.
//www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090130_ir_banisadar.shtml

داستان انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری از زبان محلاتی
//www.irdc.ir/fa/content/5589/print.aspx

روز یکم اسفند ماه ١٣٥٧ هجری شمسی ، هواپیمای بویینگ ٧٠٧ شاهین که شاه را به مراکش برده بود با هفده سرنشین به فرودگاه مهر آباد بازگشت. این هواپیما به خلبانی سرهنگ معزی هدایت می شد که تمام سرنشینان آن به محض پیاده شدن از هواپیما روی زمین زانوزدند و خاک مهر آباد را بوسیدند. مردم با ورود این هواپیما و استقبال دولت بازرگان احساس کردند خیانتی در کار است زیرا کسانی که در آن اوضاع مغشوش شاه را ازایران خارج کردند امکان نداشت به سادگی و بدون نظر و برنامه ی خاص وارد ایران شوند . همین خلبان در سال شصت توانست بنی صدر و رجوی را نیز از فرودگاه مهرآباد به پاریس فراری دهد.
//www.tebyan.net/literature_art/specialedition/2007/2/20/32873.html

محمدرضا شاه پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ انقلاب اسلامی ایران را توطئه ابوالحسن بنی‌صدر، ابراهیم یزدی و صادق قطب‌زاده می‌داند و عنوان «مثلث بیق» را برای آنان به کار می‌برد
//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE_%D8%A8%D9%87_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE

تصاویر
//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Ab%C5%AB_l-Hasan_Ban%C4%ABsadr_IMG_2044_edit.jpg/220px-Ab%C5%AB_l-Hasan_Ban%C4%ABsadr_IMG_2044_edit.jpg

 //www.newsecularism.com/2009/02/8.Sunday/Bani-sadr1.jpg

نظر شما چیست؟

 


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
All-Iranians

Must Read

by All-Iranians on

 

شرح زندگى ابوالحسن بنى‏ صدر

//banisadr.org/index.php/zendeginameh


All-Iranians

Jenab-e Mehrban

by All-Iranians on

 

گر نیک بنگری، همه تزویر می کنند!

//ganjoor.net/hafez/ghazal/sh200/ 


anglophile

A very good point Mehrban

by anglophile on

The same was true about US-Iraq relations. When the super powers cannot find ways of controlling a country from within, they will control from outside i.e. through war. This is why I believe they will never attack Iran in a full scale war. Why should they? Their agents inside maintain their interests with minimum cost.

Mehrban

Ey baba pas Bani Sadr ham baleh?

by Mehrban on

They say when US wanted to infiltrate the ranks of Viet Cong they could not find anyone that would cooperate with them.  


All-Iranians

Jenab-e Anglophile

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your informative inputs. You may also like to view this

بنی صدر و فراماسونری //www.alvadossadegh.com/fa/article/42-freemasonry/1474-httpwwwalvadossadeghcomfaarticle42-freemasonry1474-1388-11-25-21-51-52html1388-11-25-21-51-52.html


All-Iranians

Jenab-e Oon Yaroo

by All-Iranians on


anglophile

دو ماجرای جالب در باره بنی صدر

anglophile


 

 

 

اولا احسنت بر شما  که چه انتخاب درستی در این قسمت نموده‌ا‌ید. ارتباط جناب بنی صدر و کار پردازی ایشان سابقه خانوادگی دارد. دو ماجرا برایتان تعریف می‌کنم:

پدر بنی صدر و ۲۸ مرداد

همانطور که مرقوم فرمودید، پدر ابولحسن بنی صدر، یعنی‌ آیت‌الله نصرالله بنی صدر از علما و متنفذین همدان می‌‌بود که ارتباط و دوستی‌ نزدیکی‌ با خانواده زاهدی (که آنها هم همدانی هستند) می‌داشت. هنگامیکه مصدق دستور توقیف سپهبد زاهدی را داده بود و زاهدی در اختفا بسر می‌‌برد، مخفیگاه ایشان همانا خانه آیت‌الله بنی صدر بوده و از حمایت بی‌دریغ آیت‌الله بهره مند می‌گشت. چندی بعد زاهدی با حکم نخست وزیری از شاه به تهران آمد و بقیه ماجرا‌ که بهتر میدانید.

بنی صدر و فراماسونری

یکی‌ از کار‌های عجیبی‌ که بنی صدر بلافاصله  که پس از رئیس جمهور شدن انجام داد تسهیلاتی بود که برای اغلب فراماسونهای ایران که‌ یا هنوز در کشور بودند و حتّی برای آنان که بیرون رفته بودند فراهم آورد. از آن جمله بود: رفع و یا تعدیل احکام مصادره، استرداد و ادامه جقوق بازنشستگی پس از پاکسازی، رفع ممنوعیت خروج از ایران و قص علیهذا.

گفته میشود که این برخورد ملایم بنی صدر با جامعه فراماسونری ایران حاکی از عضویت ایشان در یکی‌ از لوژ‌های وابسته به فراماسونهای ایرانی می‌‌باشد.

 

امیدوارم این مطالب برایتان جالب بوده باشند.

 


Oon Yaroo

Dear AI, Great Job! Didn't Bani-Sadr give his young daughter to

by Oon Yaroo on

Masoud Rajavi?