کارپردازان انگلیس در ایران - قسمت ششم


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
20-Feb-2012
 

 

در قسمت های گذشته مطالبی در مورد سید ضیا الدین طباطبایی ، رشیدیان ها ، اردشیر جی ، شاپور جی  ، حسین فردوست ، بهرام شاهرخ ، نواب صفوی ، جمال امامی و  جعفر شریف‌امامی عرضه شد. در این قسمت به معرفی دو تن دیگر از کارپردازان انگلیس در ایران می پردازیم:

١٠ - حسنعلی منصور
 
حسنعلی منصور در اردیبهشت ١٣٠٢ در تهران متولد شد. پدرش، رجبعلی منصور از اعضای اولیه لژ (ماسونی)بیداری ایرانیان بود كه در دوران رضاشاه سالیان مدید در مشاغل حساس جای داشت و در آخرین ماه های سلطنت او به صدرات رسید
//www.tebyan.net/politics_social/history/iran/political_history/2010/1/21/113664.html

رجبعلی منصور پدر حسنعلی منصور کارمند وزارت امورخارجه بود. نقش رجبعلی منصور در این سمت، در تنظیم قرارداد ١٩١٩ مؤثر بود. این قرارداد ایران را عملاً به یکی از مستعمرات انگلیس تبدیل می­کرد و نزدیکی و جانبداری او از انگیسی­ها نیز از همین قرارداد مشخص می­شود
 //www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=36160

حسین فردوست می‌نویسد: علی منصور از مأموران انگلیس بود. پسرش حسنعلی مانند پدر پرورش یافته انگلیسی‌ها بود. ولی حسنعلی منصور از آن گروهی بود كه به آمریكایی ‌ها وصل شدند. او چه در «اصل چهار» و چه بعدها كه نخست‌وزیر شد از طرف آمریكایی ها به شدت تقویت می ‌شد
//www.tebyan.net/politics_social/history/iran/political_history/2010/1/21/113664.html

حسنعلی منصور (اردیبهشت ۱۳۰۲ - ۷ بهمن ۱۳۴۳ خورشیدی) نوهٔ دختری حسن رئیس ظهیرالملک (حکمران و دولتمرد عصر قاجار و پهلوی) بود. او پس از پایان دوران تحصیل و اخذ مدرک لیسانس حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران، کار دولتی خود را از وزارت امور خارجه آغاز کرد(۱۳۲۴) و با پشتوانه قوی خانوادگی مدارج ترقی را طی کرد. او پس از یک ازدواج ناموفق، با فریده امامی نوه دختری حسن وثوق(وثوق الدوله) ازدواج کرد و با خانواده‌های متنفذ وثوق، قوام، امینی و... هم نسبت فامیلی پیدا کرد
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D9%86%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%B1

حسنعلی منصور ابتدا با نوشی تیمورتاش ازدواج کرد که سرانجام به جدایی کشید. وصلت بعدی وی با فریده امامی بود و فرزند آنها احمد منصور (۲۱۱۱ - ۱۹۶۰) نام داشت که موسیقیدان و گیتاریست بود. لیلی خواهرفریده امامی  بعد ها با امیر عباس هویدا ازدواج کرد. جواد منصور برادر حسنعلی منصور در زمان صدارت هویدا، مشاور نخست وزیر بود. توران منصور خواهر حسنعلی منصور مدت کوتاهی همسر فریدون هویدا (برادر امیر عباس هویدا ) بود ولی بعدا با منوچهر تیمورتاش ازدواج کرد 
//en.wikipedia.org/wiki/Hassan-Ali_Mansur

او در اواخر سال ١٣٢٤ به عضویت هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس صلح پاریس در آمد. وی در نیمه­های سال ١٣٢٩ در کابینه ی رزم آرا به ریاست دفتر وزیر امور خارجه منصوب شد، آنگاه در کابینه زودگذر حسین علا به ریاست دفتر نخست وزیری برگزیده شد و با استعفای علا و روی کار آمدن دکتر مصدق در وزارت امورخارجه معاون اول سیاسی شد، سپس در کابینه دوم علا ریاست دفتر نخست وزیر را به عهده داشت.. ..
//www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=36160

ساواك در ١٩ تیر١٣٣٧  كه حسنعلی منصور در دولت منوچهر اقبال معاونت نخست‌وزیر را عهده‌دار بود، بیوگرافی او را چنین ثبت نموده است: «... پدرش بی‌اندازه متمول كه در حدود ٥٠ میلیون تومان ثروت دارد. نامبرده لیسانس حقوق از دانشكده حقوق تهران رشته سیاسی در سال ١٣٢٤ بوده است. فرانسه خوب می‌داند و با انگلیسی به اندازه رفع احتیاج آشنایی دارد. وی تمام روزنامه و مجلات عادی و تا اندازه‌ای كتب اقتصادی را مطالعه می‌كند. به زن و مقام علاقه ‌مند است،  تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ایرانشهر گذرانده ، لیاقت و شایستگی ندارد و حتی به‌علت ترقی بی‌جهتی كه نموده و به‌علت نفوذ پدرش و اینكه دكتر اقبال نسبت به پدر او مدیون بود، او را به این سمت منصوب كرد كه مورد تنفر قاطبه جوانان قرار گرفت. ابتدا در وزارت امورخارجه در لندن بود، بعد منشی وزیرخارجه و سپس رئیس اداره چهارم سیاسی. به‌علت نفوذ پدر نشان تاج دریافت داشته. وی شخصیتی ندارد تا تمایلی داشته باشد، ولی پدرش از عمال درجه اول سیاست انگلیس است. عضو جمعیت یاران دبیرستان ایرانشهر بوده، متواضع ولی بی شخصیت است، افكار عالی به هیچ‌ وجه ندارد و تمام ترقی او روی نفوذ پدرش می‌باشد. كم مغز، بی‌تجربه و عزیز بی‌جهت...»
//www.tebyan.net/politics_social/history/iran/political_history/2010/1/21/113664.html

فعالیت‌های سیاسی حسنعلی منصور با تأسیس «كانون مترقی» به ریاست خودش در ١٣٤٠آغاز شد. این كانون یك مجموعه سیاسی مورد حمایت امریكا با هدف كمك به اصلاحات ارضی و طرح‌های اقتصادی شاه بود كه با عضویت «نخبگان تحصیلكرده متمایل به غرب» تأسیس شد. این كانون در ١٣٤٢ به «حزب ایران نوین» تغییر نام داد. «كانون مترقی» تشكیلاتی بود كه توانست حمایت كندی رئیس جمهور آمریكا را از دكتر علی امینی سلب و وی را به حمایت از چهره‌هایی مانند حسنعلی منصور متقاعد سازد....تأسیس «كانون مترقی» و سپس «حزب ایران نوین»، و عَلَم كردن حسنعلی منصور به‌عنوان رهبر «نخبگان» و تحصیل‌كردگان غربگرای ایران، طرحی بود كه توسط شاپور ریپورتر و اسدالله علم و با همدستی گراتیان یاتسویچ، رئیس «سیا» در ایران، ریخته شد....با بركناری امینی، اسدالله علم قدرت را به دست گرفت و به‌عنوان یك دولت «محلل» زمینه‌های صعود حسنعلی منصور و «نخبگان» محبوب كندی را به رأس دیوان سالاری ایران فراهم ساخت..... مهمترین فراز سیاسی حكومت كوتاه مدت حسنعلی منصور ارایه طرح كاپیتولاسیون به مجلس شورای ملی و تصویب این طرح در مهر ١٣٤٢ در مجلس بیست‌ویكم بود.
//www.tebyan.net/politics_social/history/iran/political_history/2010/1/21/113664.html

حسنعلی منصور، خمینی را در ۸ فروردین ۱۳۴۳ از تهران به منزلش در قم بازگرداند.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D9%86%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%B1

گفته می شود بر خلاف اسدالله علم ، حسنعلی منصور در برابر خمینی نرمش نشان داد و او را بدستور اربابان اصلی خود از تبعید در تهران معاف و با احترام و تشریفات به منزلش در قم باز گرداند و از همین جا، پای خمینی را در صحنه ی سیاسی ایران باز نمود.
Various sources and articles

پس از سخنرانی سید روح الله خمینی در چهارم آبان ۱۳۴۳ در قم علیه تصویب قانون اجازه استفاده مستشاران امریکایی در ایران از مصونیتها ، خمینی دستگیر و در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید شد.
در اول بهمن ۱۳۴۳ حسنعلی منصور در مقابل مجلس شورای ملی توسط محمد بخارایی، عضو گروه جمعیت هیئتهای مؤتلفه اسلامی وابسته به فداییان اسلام ترور شد. حسنعلی منصور پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ و پس از چند عمل جراحی در بیمارستان پارس تهران درگذشت و پیکرش را با تشریفات مخصوص در آرامگاه رضا شاه در شهر ری دفن کردند. پس از انقلاب  ۱۳۵۷ به دستور صادق خلخالی آرامگاه رضا شاه و مقابر پنجاه تن از وابستگان رژیم پهلوی از جمله قبر حسنعلی منصور را خراب کردند.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D9%86%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%B1

تصویر حسنعلی منصور
//3nasl.com/UserFiles/Contents/2168344/7.jpg


 ١٠ - امیر عباس هویدا

 وی در  ۲۸ بهمن ۱۲۹٨ متولد شد. پدرش حبیب الله عین الملک سالها سفیر ایران در لبنان و عربستان و دیگر کشورهای عربی بود ... مادرش بانو سرداری دختر ادیب السلطنه و نتیجه عزت الدوله (خواهر ناصرالدین شاه) از صلب یحیی خان مشیرالدوله بود. بنا بر ادعای موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران او از اعضای لژهای فراماسونری بود. امیر عباس و برادر کوچک‌ترش فریدون به اقتضای شغل پدر در لبنان رشد و نمو یافتند و در مدرسه لائیک فرانسوی بیروت تحصیل کردند و امیرعباس در اواخر تحصیل در دوره دبیرستان به اروپا رفت و سالها در انگلستان و بلژیک و فرانسه زندگی و تحصیل کرد. او پس از اتمام تحصیلات خود در رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد بروکسل به ایران بازگشت و با توجه به سوابق پدرش عین‌الملک هویدا، رشته تحصیلی‌ و تسلط او به زبان‌های عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی و آشنایی با یک دو زبان اروپایی دیگر، در وزارت امور خارجه ایران مشغول به کار شد.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3_%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7

حبیب الله پدر هویدا در مدرسة انگلیسی بیروت تعلیم دیده بود و زبان فرانسه و انگلیسی و همچنین زبان مادری یعنی عربی را به خوبی سخن می گفت قبل از سال ۱۲۹۸ که احمدشاه قاجارکماکان بر تخت سلطنت تکیه داشت از بیروت به پاریس می رود. گرچه حبیب الله از طبقة متوسط بود اما توانست با تعلیماتی که از طرف انگلیس به او داده شده بود خود را به خانواده های اشرافی ایران نزدیک کند. پس از ورود به پاریس با رابط خود جعفرقلی سردار اسعد بختیاری انگلوفیل ملاقات کرد و پس از چندی معلم فرزند اسعد شد. پس از مدتی اسعد که به حبیب الله علاقه فراوانی پیدا کرده بود، از احمدشاه خواست که معلم عرب جوان را لقب ایرانی عین الملک عطا کند. بنابراین با کمک سردار اسعد بختیاری که چندین کتاب برای او به چاپ رسانیده بود لقب عین الملک گرفت. پس از چندی حبیب الله عین الملک به تهران آمد و با افسرالملوک از خانوادة انشاء که هیچگونه رابطه ای با خانوادة سلطنتی قاجار نداشت ازدواج کرد. افسرالملوک ۱۵ ساله بود که با حبیب الله ۴۰ ساله ازدواج کرد. در زمستان سال ۱۲۹۸ امیرعباس به دنیا آمد. بعد حبیب الله با کمک بختیاری ها به وزارت خارجه رفت و مأموریت سوریه و لبنان گرفت و کنسول ایران در این منطقه شد. در این سمت او همواره با انگلیس در رابطه قرار داشت و خدمتگزار واقعی آنها بود.
//www.sazmanepars.com/Farsi/Gahnameh/49/49_03.htm

احسان طبري از رهبران حزب توده در كتاب «كژراهه‌» نوشته است كه هويدا در مأموريت فرانسه با حزب توده نيز مرتبط گرديد و با ايرج اسكندري آشنا شد.
//www.ir-psri.com/Show.php?Page=ViewArticle&ArticleID=84

هويدا در اول آبان ١٣٢٥كارمند دفتر حفاظت منافع ايران در آلمان و اول فروردين ١٣٢٨ كارمند كنسولگري ايران در اشتوتگارت شد. در اين سالها وزير مختار ايران در آلمان عبدالله انتظام پسر ميرزا محمدخان انتظام السلطنه فراماسون قديمي بود؛ كسي كه بعدها وزير خارجه و رئيس هيأت مديره شركت ملي نفت ايران شد. او در اين هر دو سمت‌، هويدا را به همكاري خود برگزيد.در ٢٩ مهر ١٣٣٠ هويدا به دعوت كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد مأمور خدمت در اين سازمان شد و مدت ٥ سال نزد «وان هك گدهارت‌» كميسر عالي پناهندگان سازمان ملل كه از فراماسونهاي مشهور فرانسه نيز بود در ژنو ماند.
//www.ir-psri.com/Show.php?Page=ViewArticle&ArticleID=84

هویدا از طریق آشنایی با عبدالله انتظام و دوستی با حسنعلی منصور پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد و در دولت منصور به وزارت دارایی منصوب شد.
ادارة کل نهم ساواک در گزارش مورخ ١٧ اسفند ۱۳۴۲ که به مناسبت انتصاب هویدا به وزارت دارائی تهیه شده، ارزیابی خود را به ادارة کل سوم ساواک چنین اعلام داشت: « در اطراف سوابق امیرعباس هویدا وزیر دارائی و عضو سابق هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تحقیقات لازم معمول و مطلبی دایر بر عضویت مشارالیه در احزاب و دستجات سیاسی شنیده نشد ولی عضو جمعیت فراماسونری (لژ مولوی) و جزو دار و دستة آقای حسین علاء وزیر سابق دربار و سناتور فعلی می باشد و با حسنعلی منصور هم جهت گرفتن مقام وزارت طرح دوستی ریخته و روابط دوستانه و نزدیک برقرار ساخته است.  مشارالیه شخصی عیاش و از لحاظ صحت عمل و درستی مورد اعتماد نبوده و اهل زد و بند در محیط اداری و خارج می باشد. از لحاظ مدیریت و شایستگی در کار اداری متوسط بوده و ترقی خود را مدیون عبدالله انتظام می داند و عموم کارمندان شرکت از او ناراضی هستند و حملات روزنامه ها به انتظام ناشی از اقدامات وی بوده و معروف است که از فرقة بهائی پیروی می نماید. ضمناً روزنامه های وابسته به مجمع مسلمانان مجاهد که از طرف شمس قنات آبادی اداره می شد علیه نامبردة بالا مطالبی متکی به اسناد و مدارک و دلایل، منتشر نموده اند و از نظر شم سیاسی نیز طرفدار سیاست غرب (انگلیس) می باشد. »
//www.sazmanepars.com/Farsi/Gahnameh/49/49_03.htm

امیر عباس هویدا پس از ترور منصور به عنوان نخست وزیر منصوب شد و ۱۳ سال در این پست ماند. هویدا پس از ۱۳ سال تصدی پست نخست وزیری، از کار کنار رفت و جمشید آموزگار به نخست وزیری منصوب شد و هویدا به عنوان وزیر دربار مشغول به کار شد. این تغییر و تحولات همزمان بود با آغاز حرکات انقلاب ٥٧ و رژیم برای آرام کردن مردم، هویدا و چند تن دیگر از رجال سرشناس سیاسی را بازداشت کرد. البته هویدا می‌دانست که این بازداشت برای آرام کردن مردم است و با بازداشتهای سیاسی و معمول فرق دارد.اما نمی‌دانست که بازداشتش تا روز پیروزی انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه خواهد داشت. وی تنها مقام بلند پایه رژیم بود که علیرغم داشتن امکان فرار، از ایران نگریخت و از طریق داریوش فروهر تسلیم دولت موقت مهندس مهدی بازرگان شد. به گفته مسعود بهنود در کتاب ۲۷۵ روز بازرگان (صفحه ۲۶۷) او در ۲۲ بهمن ۵۷ پس از فرار نگهبان‌ها از پادگان جمشید‌آباد از زندان بیرون آمد و به منزل آقای طالقانی تلفن زد و از آن طریق خود را تسلیم کرد. سپس به دادگاه انقلاب تحویل داده شد و با حکم صادق خلخالی در ١٨ فروردين ١٣٥٨ اعدام شد
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3_%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7

عدم فرار هویدا از ایران ممکنست به چند دلیل باشد: اولا هویدا از سقوط رژیم پهلوی نگران نبود و باطنا بویژه در اواخر دوران قدرت ، به دستور اربابان اصلی خود در جهت تغییر رژیم بود. چنانکه در طول محاکمه اش در دادگاه انقلاب از خود سلب مسولیت کرد و چند بار به تکرار گفت "سیستم مقصر بود ، سیستم مقصر بود ". ثانیا تصور می کرد که با روی کار آمدن رژیم جدید،  اربابان اصلی باز هم از او حمایت و محافظت خواهند کرد، غافل از آنکه سیاست پدر و مادر ندارد و آنها ماموریت او را خاتمه یافته تلقی کرده و حتی دیگر راضی به زنده ماندن او نبودند.
Various sources & artivles

تصویر امیر عباس هویدا
//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Hoveyda.jpg/250px-Hoveyda.jpg
 

 

نظر شما چیست؟
 

xxxxxxxxxxx

ادامه در قسمت هفتم


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
All-Iranians

هويدا: صلاح نيست ديگران بفهمند من فراماسونر‌ هستم!

All-Iranians



All-Iranians

Jenab Maziar 58

by All-Iranians on

Thank you again for your visit and your suggestion. They will be here for sure. But please allow us to cover some other guys first. You may also like to view this //iranian.com/main/blog/all-iranians-13


maziar 58

A I

by maziar 58 on

next ?

Khomeini and shoraka.

Maziar


anglophile

اگر نظر تخصصی بنده را جویا باشید ...

anglophile


اگر نظر تخصصی بنده را جویا باشید ... 

 

باید  عرض 
کنم که اسامی که شما تا بحال معرفی فرمودید باعث تبسم بسیاری از دوستان در وزارت خارجه دولت فخیمه شده است. فقط اینرا بگویم که لیستی که بنده در اختیار دارم را در هیچ کتاب و مقاله‌ای  یافت نخواهید کرد. امیدوارم بنده را عفو فرمأیید که به علت معذورات حرفه‌ای از پردن نام این افراد مستاصل می‌‌باشم.


All-Iranians

A Request

by All-Iranians on

Among many British Agents in Iran, who should be introduced next?


All-Iranians

Jenab Anglophile

by All-Iranians on

Thanks again. You may also like to view this

//www.ghaffaris.com

 


anglophile

خدا رحمت کناد جناب حسین علا و حضرت عبدالله انتظام را

anglophile


جناب "ایرانیان" از اینکه از این مردان شریف یادی به عمل می‌‌آورید بسیار سپاسگزارم. مرحوم حسین علا در جریان قائله آذربایجان و رساندن ندای ایرانیان به جهانیان نهایت تلاش و وطن دوستی را از خود نشان داده و به همیاری مرحوم تقی‌ زاده از یک سؤ و البته کاردانی احمد قوام از سوی دیگر آذربایجان عزیز را برای مام وطن حفظ کردند. اصولا انگلوفیل‌های ریشه دار همیشه به ایران وفادار بوده و مصدر خدمات والای فراوانی برای وطن خویش بودند. مقایسه بفرمأیید با امریکنوفیل‌ها و یا روسوفیل‌ها که جز فتنه و فساد چیز دیگری به دیگری به همراه نیاوردند.   //iranian.com/main/blog/anglophile/hossein-ala-rare-newsreel-azerbaijan-crisis-1946 مرحوم عبدالله انتظام نیز یک انسان به تمام معنا و یکی‌ از اقطاب دراویش نعمت اللهی بوده و افتخار آشنایی ایشان و همسر دومشان نصیب اینجانب شده بود. از ایشان جز خیر و خوبی‌ چیزی به جای نماند. خدا همه این بزرگواران را رحمت کناد. 

All-Iranians

Jenabaan

by All-Iranians on

Shemirani and Dr Saadat Noury Thank you for your visits and your supportive comments. AI will make some modifications on the text of this blog when it will be defeatured. You may also like to view this

عبدالله انتظام و دوستی با حسنعلی منصور و هویدا //fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D9%85


All-Iranians

Jenab Anglophile

by All-Iranians on

Thanks. We are going to allocate an episode to you (Anglophile as Hassan Taghi Zadeh) soon, for sure. 


anglophile

قربان مارو یادتون نره

anglophile


 

 

حالا درسته که ما به اندازه مشاهیر گذشته و دولتمردان سابق برای دولت فخیمه "کارپردازی" نکردیم ولی به اندازه یه خط هم که شده یه یادی از این حقیر بفرمایید. :))


maziar 58

AmPfsM

by maziar 58 on

Sir The late shah was able to ORDER him out of jail and out of Iran with ONE order MOLOKANE

But he didn't.......

 And then gozashteh ha gozashteh ast & we cann't change it.

HOPE for a FREE IRAN from down south USA.
sincerely    Maziar


Red Wine

...

by Red Wine on

آل ایرانیانِ گرامی‌ ... می‌‌بینیم که جنابعالی نیز جوابی بر این مستنداتِ ما ندارید،دوستانِ دیگر هم که بی‌ تفاوت قافله تاریخ را رها و به فرع پرداختند،اینان نیز بی‌ تقصیرند،در دورانی تاریک به سر می‌‌بریم،آنچنان که از هیچ خبر نداریم و طبق طبق ادعا و کتاب‌هایِ بی‌ ارزش...دریغ از این مأخذ و منبعِ درست و حسابی‌.

عزت زیاد استاد .

 


Faramarz

AmirParviz

by Faramarz on

The sacrificial lamb part had to do with the late Shah arresting and putting Hoveyda in prison in 1978 to quiet down the masses which didn't work.


amirparvizforsecularmonarchy

Faramarz your statement is wrong, but then right

by amirparvizforsecularmonarchy on

You said "Hoveyda was made a sacrificial lamb by the late Shah (?????????) and he chose not to
leave Iran because deep down in his heart he knew that he had not done
anything wrong."  Your 2nd part was right and fair, hoveyda chose to stay, he would not leave Iran.  Where does the first part come from????????  If You know that it was Hoveyda that chose to stay, then you must know that the late shah asked him to leave and said to him that a) the shah could not guarantee him a free trial b) could not guarantee his safetly c) shah said it was a bad idea and would support him to leave.  All this sacrficial Lamb talk is gossip and not true historically speaking, since Shah could not force Hoveyda to leave and wished for him to leave due to the political instability and turmoil the USA was creating to oust the shah and plunge Iran into chaos and suppression and the shah knew a trial would be unfair.  


M. Saadat Noury

Thanks &

by M. Saadat Noury on

Thank you for your informative collection. Though it may need some modifications.


Shemirani

............

by Shemirani on

کاملأ با م م موافق هستم عضویت در  ف‌‌ م صرفاً جرم یا خیانت نیست  ! بلکه ف‌‌ م یک ابزاریست که مفید بودن آن یا نه بستگی به تعرض استفادش از آن است

همش بستگی به جنبه داشتن افراد و درجهی اینتگریتی شخصی‌ آنها می‌باشد ! درسته که در اوخل زمان تاسیس ف‌‌ م در ایران همه‌چیز زیر کنترل بریتانیا انجام شده و افراد وابستگی شدید به خارج داشتند و به کل فلسفهٔ ف‌ م ندیده گرفتند و فقدر از این قدرت جمعی سواستفاده برای منافع شخصی‌ کردند ....ولی‌ با زمان فلسفه و دیگاه افراد تغییر کرده من گمان نمیکنم افراد در ف‌ م در سالهای ۱۹۷۰ مثل قدیم به این شدد فکر خویش بودند   این هست که افکاری که ف‌ م خلاصه می‌کند به خیانتکار کمی‌ افکار کوتهبین و نادرستی هست همونطور که زمان انقلاب عضویت در ف‌‌  م مجازات مرگ داشت و کلا برچسب ف‌ م بزرگترین توهین حساب میشد 

About Hassan Ali Mansour i wasn't conviced by this links, and i don't know much about him, i ordered "five historical terrors" by Mehdi Shamshiri i will receive it in few weeks, if there is anything interessant about Mansour i will write about in here !

If Hoveida's father was an immigrant, his mother was Iranian, so he is Iranian. They said his father was Bahai but he wasn't ! Well from his life-work we can easily understand that he was a patriotic man no matter his religion ! what's matter to us is no matter the faith you have you keep it for and you don't mix with state's matters ! this is exactly what he did !

the economical growth in Iran, when he was in power was just miraculous, something we can reach again only in our dreams !

To me Hoveyda is one of the best Patriot Iran ever had ! May he rest in peace !

Thanks all Iranians az gerdehamayi etelaat mojood (ke dalil bar in nist ke sehat darand ya bahashoon movafegh hastid) balke kare gashtan baraye ma assantar kardeyid ! i enjoy reading your blogs !


RostamZ

-

by RostamZ on

-


Souri

dear All Iranians

by Souri on

I thought you were posting these blogs, from a book. Who is the author? I don't know your source. Sorry, if I did a mistake.


maziar 58

faramarz khan

by maziar 58 on

God bless your unbiased opinion.

I still remember his (late Hoveyda)parked Blue peykan kaar!! coming to us teen agers and trying the shoots with the 5 zari ball; God bless his soul.

Maziar


All-Iranians

Jenab Faramarz

by All-Iranians on

Thank you for your friendly comment. We really did not know that  so many people here are pro-Mason, pro-Mansour and pro-Havaida! Thank you again Faramarz and more power to you.


All-Iranians

Jenab Divaneh

by All-Iranians on

Thanks. As you may noted this is only a collection of various information. We will surely look for more reliable references in the collections to come. 


Nader Vanaki

یک هوا و نیم سبک کیهان

Nader Vanaki


خیلی لحن حسین شریعتمداری پیدا کرده و راحت تهمت به افراد میزنه.  یکی دو جلسه برو شنا و سونای بخار و آب هندوانه بخور حالت خوب میشه و منگی کیهانی از سرت می پره.


RostamZ

This is ridiculous

by RostamZ on

Just because someone say something without any proof or document does make it a truth. I think you should know better than posting from some IRI website. Better luck next time.


All-Iranians

Jenab MM

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your very patriotic comments. You may also like to view this

//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%82


All-Iranians

Jenab Souri

by All-Iranians on

Thank you for your visit and your input. You wrote

بنده هم با نظرات نویسنده این کتاب مخالفم

Which book you are talking about

PS: It should be noted that quoting from some Websites does not mean that All Iranians also support those views


All-Iranians

Jenab Red Wine

by All-Iranians on

Thank you for your visit and your comments. It should be noted that quoting from some Websites does not mean that All Iranians also support those views. You may also like to view this

 //en.wikipedia.org/wiki/Amir-Abbas_Hoveyda


Faramarz

AI

by Faramarz on

Hoveyda, unlike the other people in your series is well-known to many of the readers here who are over 40 years old and were around in the 70's. Also most of our elders who happened to be in the know back then knew a lot about Hoveyda.

I have to say that the description of him here seems extremely unfair and it does not ring true at all. Hoveyda, god bless his soul was of Bahaii faith, a highly educated and humble person. He used to drive his own little car to work and was very accessible by people who wanted to communicate their displeasure to the late Shah or the Imperial Court.

Hoveyda was made a sacrificial lamb by the late Shah and he chose not to leave Iran because deep down in his heart he knew that he had not done anything wrong. Unfortunately, Khalkhali, Yazdi, Emam and the gang were thirsty for blood.

 


divaneh

اهمیت ماخذ معتبر

divaneh


با سپاس از همۀ ایرانیان گرامی، بنده هم با سوری، شراب قرمز و مم خان موافقم که برخی از منابع استفاده شده در این مقاله بسیار مشکوک می باشند. برای مثال گاهنامه پارس که اظهار می نماید پدر هویدا فلسطینی بوده است و ایشان از فرقۀ بهایی پیروی می نمودند. این مقاله حتی اسم نویسنده هم ندارد و بوسیله یک سایت سیاسی ناشناخته به اسم سازمان پارس چاپ شده که بعید نیست مهرۀ دولت ایران باشد. به نظر حقیر این چنین مراجعی فاقد هر گونه ارزش واقعی می باشند. به همچنین اسناد ساواک که از سایت حوزۀ علمیه در ایران نقل شده است و به نظر می آید محصول طبع طلاب باشد و این خود برای بی ارزش بودن چنین اسنادی کافی است. اگر منصور اینقدر بی عرضه بود پس چگونه در میان آن همه گرگ نخست وزیر شد؟

بنده از این تحقیق شما تا حال بسیار لذت برده ام و امیدوارم که بتوانم با اطمینان بیشتری به مطالب مندرج آنها را مطالعه کنم.


MM

AI

by MM on

As I mentioned before, membership as a Mason is not a crime until one betrays the country.  Having said that, is there evidence that any JM members were either Masons or in the service of foreign powers?

If so, please provide more than one reference to describe their associations.

Secondly, if the foreign association of the folks you have identified was known to the Shah, any reason why he kept going back to them?

If the Shah kept going back to these foreign-associated rajaal, how would you describe Iran's independence before 1979? When was the last time Iran was independent prior to 1979?

Thanks. 

PS, it is depressing to think that Iran was being played like puppet for so long.