شاهین نجفی و هاله نور بالای سرش

چرا راه خودتخریبی و خود تحقیری پیشه کرده؟


Share/Save/Bookmark

 شاهین نجفی و هاله نور بالای سرش
by ونداد
31-Jul-2012
 

معلوم نیست کجا تو خارج می گرده که این همه نفرت از شهروندهای معمولی پیدا کرده؟ چرا اصرار داره اعمال معمولی شهروندا رو سیاه جلوه بده؟ با عینک مذهبی های افراطی ببینه؟ اعمال ما رو سرشار از گناه بدونه چرا اصرار داره ثابت کنه ملت بی فرهنگی هستیم؟ می خواد بگه ما خس و خاشاکیم؟

تازه از این ور دنیا، تو دل اروپا، نماینده صدای دهاتی های ایران شده. یکی بیاد این جوان جویای نام رو از جلو تلویزیون های بُنجلِ لس انجلسی بلندش کنه ببره با خودش تو جامعه، تو ایران و خارج کشور، تو صفای دراز مواد غذایی، تو موزه ها، تو مدارس فارسی خانواده های ایرانی. تو تلاش ایرونی ها برای برگزاری جشنواره های ایرانی، تو کلاس های اموزش رقصهای محلی، تو محیط های کار ناگزیرِ سخت و بی حرمت کننده، تو نخوابیدن های طولانی رانندگان تاکسی تو فرودگاهها، توی اشپزخونه رستورانها، توی دانشگاهای دنیا، پیش هزاران استاد دانشگاه ایرانی تو جهان، بین روسای ایرانی شرکت های بین المللی… بین کودکان ایرونی که شاهنامه رو حفظ می کنن…

یکی دعوتش کنه تو خونه ادم های معمولی، خانواده هایی که با بچه هاشون مشق های زبان های جهان رو می نویسن… منظورش از دهاتی ها کیست که می خواد صدای اونها باشه؟ یکی واقعا بگه چرا شاهین خان کول، چرا قصد بی ابرویی شهروندای ایرونی رو داره که بعد از سالها تحمل و توهین، ناچار از کشورشون آواره این جهان شدن؟… یکی نیست بهش بگه خارج، لس انجلس نیست عزیز. یکی نیست دستش رو بگیره ببره لس انجلس، نشونش بده که خود لس انجلس اونی نیست که تو ویدئوهای شیش و هشت شون می بینی.

کدوم ما از شهرستونی بودن مون ابا داریم. یا کدوم ما خارج نشین ها با لهجه خارجی حرف می زنیم؟ کی می تونه سینه سیلیکونی داشته باشه؟ کی اصلا می خواد دماغ عمل کنه اینجا؟ اینجا پول نداریم دندونامونو بکشیم. من که می گم این جوان خشن، هاله نور احاطه اش کرده…

چرا این اقای انقلابی، ذهنیت سیاه و سفید داره؟ هی داره خط و نشون می کشه بین خلق و بچه سوسولا، دهاتی و شهری، داخلی و خارجی.. یکی بهش بگه، هاله نور رو به پا؟ دور و برت رو ببین. حرف حسابت چیه اخه؟

ترانه اش هم که تازه داره می رسه به تقلید از ۵ سال پیشِِ محسن نامجو، که وسط ترانه پاپ و شهری، چهچهه رو ابداع کرده بود. این پوپولیسم و شعارهای گنده دادن مگه به اندازه کافی از تو دل حکومت نفتی نظامی شنیده نمی شن که ۳۳ سال ازگار در حال جنگ با « دشمن» هاست؟ همون شارلاتان های نماینده مستضعفین که دستور اخلاقی برای دنیا صادر می کنند و مشغول مدیریتش هستن!

اصلا این نجفی نورانی شده، چرا انرژی و خشمش رو طرف شهروندای معمولی داخل و خارج گرفته؟ ما چه مشکلی برایش ایجاد می کنیم؟ حکم قتلی که براش صادر شده از طرف حکومتی است که می گه نماینده روستائیان و مستضعفهاست. مگر همین حکومت طرفدار مثلا روستائیان نیست که هر روز خد،ا دارن از بچه فقرای معتاد و به ناچار خلاف شده اعدام می کنن بدون اینکه حکم تکفیرشون رو هم بدهند؟

میزبان یه دکتر استاد دانشگاهم که ۴۰ تا مقاله بین المللی داره که توی ایران نوشته… می گه دیگه نمی تونم توی ایران بمونم. می خوام بیام تو رستورانای خارج ظرفشویی کنم. دارم دیوونه می شم… امنیت نیست. امید نیست. امکان برنامه ریزی برای اینده نیست. چرا اینا رو فریاد نمی زنه این مرد انقلابی تابو شکن؟. چرا بند کرده به مردمی که ریختن بیرون با همون موهای ژل زده و سینه سرشار از اشعار خوب شاملو؟ که فرصت بشه موسیقی گوش می دیم. یه کم شعر می خونیم. گاهی مثل همه بشر دنیا مشروب می خوریم. چرا راه خودتخریبی و خود تحقیری پیشه کرده؟

ونداد زمانی


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
rrrezz

An artist expresses his/her

by rrrezz on

An artist expresses his/her feelings, thoughts and opinions however it is not a bad idea to think what psychological impact a work of art can have on people. I believe it's not 'good' to put other people into a dead end. The scene that Najafi depicts for Iranians if not a dead end, is certainly very dark.


CallmeRed

نمی دونم چرا

CallmeRed


نمی دونم چرا شاهین نجفی یک دفعه دچار شبهه شد و حتی دریکی ازمصاحبه هاش ادعای پیامبری هم کرد!! گفت که من رسالت دارم که حرفهایی به مردم بزنم!!!!!!!ا

کارهای اخیرش هم که با بیان کاملا لمپنی، کاربرد الفاظ شدیدا عامیانه و لحن تندو خشن و انتقادی  مهر تاییدی براین ادعاست!!!ا

کارتوحلقم رو که گوش کردم فکر کردم این آدم چقدر پرازعقده ست، عقده های حل نشده و حسادت و کینه به مردمی که درسطح اقتصادی بالاتری ازخودش قرار دارند. شکی نیست که نابرابری های اجتماعی درایران بیداد میکنه، اما اینطور کینه و بغض به آدمهایی که گناهی ندارند جز حماقت، درست نیست!!!!

فکر کنم دراولین فرصت باید با یک روانپزشک مراجعه کنه که بتونه با عقده ها و کمبودهای زندگیش کنار بیاد و بعد به کارهنری و رسالتش ادامه بده!!!ا


ونداد

Dear Multiple Personality Disorder

by ونداد on

خواندمش. مرسی از ادرس. جالب توجه اینکه اگر اشتباه نکنم این ترانه از روی اینترنت برداشته شده است!



ونداد

فرد جان چشم. دقت بیشتری خواهم کرد

ونداد





Multiple Personality Disorder

ونداد،

Multiple Personality Disorder


اگر تاکنون نخوانده‌اید، لطفاً این بلاگ را هم بخواند.


Fred

آقای ونداد

Fred


حق شماست که از هر چه که میخواهید دفاع کنید و یا رد کنید، عرض من این بود که در این راسته لزومی به مغلطه و سفسطه نیست. 

 

سرحال باشید. 


ونداد

بی ایراد وجود ندارد. دوران مطلق گرایی رسما به سر آمده است.

ونداد


چوقوک عزیز من متوجه سئوال تان نمی شوم از اینکه یک قشر اجتماعی باید ایراد! داشته باشد. همه قشرهای مختلف بر اساس منافع و شیوه معیشت شان رفتار می کنند. مهم به نظر محدود من این است که ایا در برابر حکومت قرون وسطایی ایران در حد توان خود می ایستند یا نه؟ مهم این است که در مسیر تفاهم و همکاری عمومی بر علیه مدیریت ناکارامد موجود در ایران باشیم. مرسی از توجه ات.



ونداد

فرد عزیز

ونداد


این نظری است که در باره جنبش مدنی دارید. محترم هست و حتما ناشی از تجربه  شعوری و اجتماعی شما است. تنها هم نیستید. حضور نگاه انتقادی شما نیز ضروری است.به نظر من، جنبش سبز فرخنده ترین تحول سیاسی در تاریخ این کشور کهنسال است. معایب و ضعف های فراوانی هم دارد.



choghok

ونداد آیا طبقه وسط بی ایراد است

choghok


من قبول دارم که میشود کمی نقد را مثبت گفت ولی بدون افرادی مثل نجفی و نقد ما هم تبدیل به بسیجی میشویم که کمترین نقد را نمیپزیریم. نام بردن از جنبش سبز برای این بود که گوشزن کند که ما چه زود ندا را فراموش کردیم.


Fred

رک گویی بجای مغلطه و سفسطه

Fred


فرموده اید:"نگاه تمسخر آمیز او به طبقه متوسط و به نوعی جنبش مدنی اصلاح طلب ( که در ترانه نقی نیز وجود داشته است)"

به گمان من هر دو حمله اخیرتان به شاهین نجفی؛ در دو نوشته مجزا،  که مملو از مغلطه و سفسطه هستند واکنش به راستگویی نجفی در باره سبز بازی "اصلاح طلبان" حکومتی است که در این کامنت رک  و راستش را گفته اید.

ایکاش رک گویی را پیشه کنید و بجای شاخ و برگ دادن های بیهوده  و مغالطه و سفسطه؛ دلایل مخالفت خود را با دیدگاه دیگران منجمله نجفی که در دوران این نظام زاده و نمو کرده و چند سالی بیش  نیست که به خارج آمده در باره عبث بودن جنبش سبز حکومتی " اجرای بدون تنازل قانون اساسی" و " بازگشت به دوران طلایی امام"  بیان فرمایید.


ونداد

ناشناس روزانه عزیز

ونداد


نجفی مرتکب جرمی نشده است. او ترانه ایی خوانده است که از نوعی افراط و انحصار طلبی و ذهنیت مطلق بین می تواند ابراز شده باشد. او حق دارد و حتما هم باید بخواند چون به هر حال نماینده شیوه تفکری در ایران است. از دید سلیقه ایی و محدود من، نگاه تمسخر آمیز او به طبقه متوسط و به نوعی جنبش مدنی اصلاح طلب ( که در ترانه نقی نیز وجود داشته است)می تواند مشابه باشد با طومار گناهانی که در خطبه های نماز جمعه برای مردم مخالف شان می چینند. به همین دلیل، من هم حق دارم بگویم که نگاه و نیت ترانه او دست راستی، تحقیر کننده و ضد مدنی است .



Anonymous Everyday

vandad

by Anonymous Everyday on

If he advocated putting them in prison or harassing them because he doesn't like what these people do or how they are, you would be right, but he doesn't. He merely expresses his disgust at how certain Iranians live their lives and he expresses his disgust. There is nothing "gashte ershadi" about it. Also It ain't useful to keep seeing things in either white or black. The logic you are using about his attitude matching "gashte ershad's" is flawed. People can agree on certain things without necesserily being in the same camp.


ونداد

همیشه هر ادعایی بخشی از واقعیت است

ونداد


ناشناس روزانه کسی منکر این نوع ادمها نشده است. سئوال این است که اصلا چه اشکالی دارد ادم ها هر طور می خواهند باشند تا مادامیکه خللی به جامعه نمی زنند؟ دوما چرا نجفی به اخلاقیات و رفتارهای شهری از زاویه یک گشت ارشادی نظر می اندازد? مشکل اصلی تناقضاتی که او و همه می بینند می تواند به خاطر بحران مدیرت یک مجموعه توهم زده مذهبی در ایران باشد. خانه از پای بست ویران است نجفی در حال تخریب ایوان است



Anonymous Everyday

Are you denying such people exist?

by Anonymous Everyday on

Frankly I don't get how people can get offended by this. There's no way anybody can deny such people as Najafi is descibing in this song exist and they make most of the rest of us wanna puke. Are they the majority? No, but as long as they exist, this dude has a right to criticise them as much as he wants in his music. More power to him.


ونداد

پس هم خوب را بگوییم و هم بد

ونداد


چوقوک عزیز تذکر درستی دادی. مرسی



choghok

هم این و هم آن

choghok


اون چیزهایی که شما میگویید در مورد ایرانیها گفته های شاهین را نفی نمیکنند. بله ایرانیها خیلی گارهای خوب کردند و میکننند ولی ما دارای فرهنگهای بد هم هستیم مثل چشم و هم چشمی یا تظاهر. 

 

عزیز نسیم نویسنده ترک میگفت ترکها دیوانه اند ولی من دوستشون دارم.  


ونداد

روحانی عزیز چشم، سعی ام را می کنم

ونداد


دوست عزیز بی شک نوشته من هم کامل نیست و به هر حال یک زاویه دید را مطرح کند و به همان نسبت محدود و سلیقه ایی است. چشم سعی می کنم دلبازتر ببینم. مرسی



ruhany

آینه شکستن خطاست ...

ruhany


آقای  ونداد ... اینطور که معلوم است شما هم هاله ای نورانی تر از شاهین نجفی بالای سرتان در آینه دیده اید! ... حضرت عالی هم  در مقام "مرد روز" به  جای اینکه حکومتی را  "که هر روز خد،ا دارن از بچه فقرای معتاد و به ناچار خلاف شده اعدام می کنن بدون اینکه حکم تکفیرشون رو هم بدهند؟" سوژه نوشته هایتان قرار دهید به شاهین  نجفی بند کرده اید,   که هم آب در خوابگه مورچگان ریخته است ... و هم نقش "معمولی" شهروندان "معمولی" را در آینه ای شفاف مقابل چشمان نزدیک بینشان قرار  داده است ... نگاهی به دل نوشته هایتان در "مرد روز" ی که احساس "کول" بودن از آن فوران میزند، نشان  میدهد که سوراخ دعا را گم کرده اید و با موهای آب زده "معمولی"  - و نه ژل زده -  در لوای حق انتقاد از شاهین نجفی به خود حق داده اید   او را  "خیلی ظریف" لات بنامید , تحقیر   کنید  و  "دستور اخلاقی"  هم  صادربفرمایید  ...!  فقط خدا را شکر که هنوز مشغول مدیریت آن جامعه "معمولی"  نشده اید ...  "مرد روز" عزیز ... آخه بهتر  "دور و برت رو ببین" ... "ذهنیت سیاه و سفید"ت را به دور بیانداز و  و سنگینی بار ی را که شاهین نجفی با درد و نا خوشنودی از آن ناله میکند حس کن .... ! 
 

ونداد

همسایه قدیمی عزیز

ونداد


درست می گوی همسایه قدیمی عزیز از اینکه موسیقی « رپ» قرارش بر اعتراض است و گاهی حتی در هر نوع موسیقی شعارهای اعتراضی عمومی نیز سر داده می شود ( با شما هستم معلما، دست از سر بچه ها بردارین-پینک فلوید)، اما اینجا در باره نوحه های دست راستی نجفی بخصوص در دو ترانه نقی و این ترانه، می توان خط لات منشانه و ضد مدنی را در تک تک سطور دید.  نمونه مشخص ان ترانه های ضد زن «ام ان ام» است که به طور جدی با ترانه های خشونت امیزش برخورد شده است.



hamsade ghadimi

  جناب ونداد،

hamsade ghadimi


 

جناب ونداد، درود بر شما.  به نظر من درست نیست که سبک موسیقی‌ شاهین نجفی و سایرین هنرمندان "ضّد بازی" را تحت اللفظی ترجمه کرد.  موقعی که سروش لشکری، خواننده "رپ" و متولد تهران، می‌گوید تهران آشغالدونی هست و خود او آشغال است میشود به قول شما تفسیر کرد که لشکری ادعا می‌کند که تمامی شهروندان تهران زباله هستند و یا میشود تفسیر کرد که او به بی‌رحمی و فسادی که در تهران رایج هست اشاره می‌کند و او خود را بهتر از کسی‌ نمیداند (هالهٔ نور ندارد!).  اگر متن این سبک موسیقی‌ را در چارچوب زمینه علمی‌ تحلیل کنیم، حق با شما است.  این خواننده‌ها قاعده‌های علمی‌ را رعایت نمیکنند، زمینه‌یابی‌ نمیکنند، واژه‌های که استفاده میکنند به دقت موشکافی نمیکنند، به منابع کتابخانه‌یی و اسناد بین‌المللی رجوع نمیکنند و غیره...

به طور کلی‌، من شخصاً از این نوع موسیقی در امریکا لذت نمیبرم چونکه دور تکامل متن اشعار خواننده‌های امریکایی از نگرانی‌های اجتماعی رسیده که کی‌ بیشتر پول داره، جواهر داره، دوست دختر داره و غیره ولی‌ رپ ایرانی‌ هنوز به بی‌عدالتی و ویژگی‌های منفی‌ که در جامعه ایرانی‌ دیده میشود تمرکز می‌کند.  قیاس ضّد و نقیض در این است که بسیار کسانی‌ را که شاهین نجفی در ترانه‌هایش تمسخر می‌کند از او پشتیبانی میکنند ولی‌ شما که روشن فکرید با نمایندگی از آنها به نجفی حمله می‌کنید!


Azarbanoo

Vandad, Good Point

by Azarbanoo on

I like Shahin but your observation is Valid.


hadi khojinian

انتقاد

hadi khojinian


چرا که نه. هیچ چیز مقدس نیست الی خطوط نامریی روابط آدم ها و فرهنگ ها که آن هم جای حرف دارد . برای من همین مهم است که بتوانیم از دیگران انتقاد کنیم ولی در لابه لای نوشته ات خیلی ظریف شاهین را تحقیر کرده‌ای. شاید هم من اشتباه کرده‌ام. من به اسطوره سازی و این مزخرفات ایرانی معتقد نیستم ولی باید این را هم بگویم که نه تنها تو بلکه هر کس دیگری با ادبیات آکادمیک و حتی عامیانه می تواند حرف دلش را بزند. شاهین جان ما این روزها به جایی رسیده که فکر می کند این جوری ترانه خواندن می تواند دردی را بگشاید. خب هنرمندها حرف های خودشان را دارند و من و تو هم حرف های دیگر. خدا حافظ همه ی ما باشد حتی اگر وجود هم نداشته باشد.


ونداد

هادی جان هیچکس حق ندارد فرد دیگری را منع کند

ونداد


هادی جان من یک کلام نگفتم ایشان حق ندارد. ایشان ازاد است هر چه می تواند فریاد بزند و  به هر قشر و گروهی بتازد. سحن ساده این است که این حق را قائل شویم که بشود از او انتقاد کنیم. همین.



hadi khojinian

ونداد جانم

hadi khojinian


از حق نگذریم که این دفعه در رابطه با همشهری عزیزم تحلیل درستی نوشتی.  ولی رفیق جانم چرا به شاهین حق نمی دهی که عقیده‌اش را ارایه بده و حتی وسط حرفاش چهچه بزنه. خودت می دانی که هم خودت و هم نوشته هاتو چقدر دوست دارم ولی من شاهین و ترانه هاشو دوست دارم و نمی دانم شاید هم چون انزلچی هستم یهو رگ غیرتم گل کرد. اجازه بدهیم هر کسی حرفش را بزند حتی به غلط. تصمیم گیرنده مردم عامی و روشنفکرها و کلن همه هستند. البته این را هم بگویم که من طرفدار تصویر سیاه از ایران دادن نیستم. هم من و هم تو در این ور آب زندگی می‌کنیم و می ببینم که ایرانی ها چه زحمتی برای رشد کردن می‌کشند. اصلن چرا راه دور برویم یکیش خود من!!! من با بک گراندی که دارم هیچ وقت سعی نمی کنم نوشته ی خیلی سیاه و احمقانه داشته باشم . زندگی با همه وحشت‌ناک بودنش خیلی هم زیباست. اوه گاد... من چرا از خودم تعریف می‌کنم آخه... انشالله روزی می‌رسه که ما در مام مهین در کنار هم به ابادانی روح و روان و جسم همه‌ی ایرونی ها بپردازیم. هی رفیق جانم «ونداد» شادو به سامان باشی.

 


ونداد

مگه گشت ارشادی؟

ونداد


جمهوری اسلامی هر هفته در نماز جمعه طومار طومار از شهروندان گناهکار کشور
میگه. اونها را ضد انقلاب و غریزده و بیگانه پرست و بی ایمان و هرزه و
سوسول خطاب می کنه. چرا اقای نجفی مردم عادی را مورد حمله خویش قرار می ده. رقصیدن و نوشیدن و خندیدن و رفیق داشتن و ژست گرفتن و سفر رفتن و دماغ
عمل کردن و سیلیکون گذاشتن رفتار عادی و خصوصی مردمه. هیچکس حق نداره
مردم رو از اعمال شون تا جایی که به جامعه ضرر نمی رسونه منع کنه. مگه گشت ارشادی اقا؟



ونداد

قرتی بودن چه اشکالی داره؟ مگر خودت قرتی نیستی نجفی؟

ونداد


اصلا چه اشکالی دارد مردم ژست بگیرند. فانتزی سفر داشته باشند. احساس غرور
کنند. سیلیکن به سینه های شان بزنند. دوست پسر و دوست دختر داشته باشند.
موهای شان را ژل بزنند. موسیقی غربی و جاز گوش دهند. مشروب بخورند و شاد
باشند و برقصند ( اگر می توانند) ... یا کتاب های نخوانده داشته باشند. شعر
شاملو زمزمه کنند؟  با کمی دقت متوجه می شوید ک جمله به جمله ترانه ضد مدنی است. ضد شهروندان ایرانی است.  ضد جنبش مدنی ایران نیز می تواند تعبیر شود. 



Multiple Personality Disorder

جالب است

Multiple Personality Disorder


سپاس


maziar 58

.......

by maziar 58 on

Intersting observation.

Thanks          Maziar