مهاجرت شروطی دارد

پاسخ یکی از روحانیون بلندپایه به نامه سروش


Share/Save/Bookmark

مهاجرت شروطی دارد
by Mahmoud Farjami
26-May-2010
 

در پاسخ به نامه دکتر سروش به روحانیون بلندپایه قم، یکی از ایشان طی نامه‌ای به نامه وی پاسخ گفت. به گزارش خبرنگار ما از قم، این نامه در پاسخ به نامه دکتر سروش که در آن از مراجع و علمای ناراضی قم خواسته بود اگر ناراضی هستند از قم به نجف عزیمت کنند نوشته شده است. در آن نامه سروش به برخی علمای ناراضی قم و مشهد توصیه کرده است که چنانچه نمی‌توانند به رفتار حکومت اعتراض کنند لااقل به عتبات مهاجرت کنند تا بدینوسیله نارضایتی و جدا بودن راه خود از حکومت فعلی ایران را به مردم نشان دهند. مطلبی که برخی از ناظران محافل دینی و روشنفکری دینی از آن به نوعی اتمام حجت یاد کرده‌اند. متن نامه این عالم سرشناس قم به آن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت جناب مستطاب آقای دکتر سروش

نامه شما واصل شد. در ابتدا گمان کردم متن مناجات‌نامه خواجه عبدالله عراقی است و بعدا این ظن در من تقویت شد که شاید شعری از شیخ ابولمعالی مستنصر باشد که مشهور است از شدت فقاهت صاحب کرامت شده بود و حتی کفش‌هایش از جلوی پاهایش فرار می‌کردند. منقول است که هر دوی اینها شطحیات می‌گفته‌اند اما بعدا مفقود شده. یک مقداری کلمات عربی به طور تجزیه البته در آن مفهوم بود اما ترکیبا چیزی مستفاد نمی‌شد. عاقبت توسط جمعی از ادبای مسلط به زبان فارسی به زبان عربی اعراب صدر اسلام ترجمه و بعدا توسط جمعی از شاگردان به فارسی امروزی ترجمه و در اختیار اینجانب قرار گرفت که به جهت ضعف بصر توسط یکی از محارم قرائت شد. لاکن بجهت آنکه خیلی اطناب داشت در نیمه آن پرسیدم منظور حضرتعالی چیست که گفتند می‌گوید اگر ناراحتید و ناراضی می‌باشید اما نمی توانید حرفی هم بزنید لااقل به نجف مهاجرت کنید.

به جهت این مطلب البته امتناعی ندارد که ما با اهل بیت به نجف مهاجرت کنیم لاکن چند مشکلی هست که چون یکی از فرزندانم می‌گوید شما آدم با فضل و کمالاتی هستید و از بسیار چیزها مطلع، سوالا با شما درمیان می‌گذارم:

اول اینکه در روایت معتبر است که حرام است مومن خود را به زحمت و دردسر بیندازد علی ذالک آیا نجف فی یوم الحاضر امکانات وافی بجهت اسکان مرجعیت دارد؟ فی المثل کولر گازی اسپلیت اوجنرال و آب شرب معدنی دماوند و قالی کرمان گل درشت و زعفران اصل قاینات و ریواس تازه نیشابور و نعلین دست‌دوز چرم ایتالیایی و صابون مراغه و از این قبیل امور آنجا بقدر کافی یافت می‌شود؟ و مهمتر اینکه اگر ما به نجف اشرف هجرت کنیم تکلیف وجوهات چه می‌شود؟ لابد می دانید که قسمت اعظم وجوهات و سهم امام به صورت شهریه در اختیار طلاب قرار می‌گیرد تا با تحصیل دروس‌های مهمه‌ای از صرف و نحو عربی گرفته تا مسائل مربوط به نماز و جهاد و خمس و کنیز و حیض و نفاس و استبرا و وطی از دبر و امثالهم، فاضل شده ان‌شالله با حسن خلقی که خواهند داشت به جمع اذناب و مریدان ما بیفزایند. آیا در نجف اشرف هم که در تحت تیول اجانب است می توان با این حساب‌های بانکی متمرکز که آقا سید جعفرمان می گوید کار کرد؟ کارت به کارت هم می‌شود کرد؟

دویم اینکه همانگونه که لابدا مستحضرید الان دنیا خیلی پیشرفت کرده و بحمدالله و قوته و اقعد ما هم عقب نیستیم. به خصوص در زمینه این اینترنت که خودتان می‌دانید چه چیزی خوبی‌ست و همه دنیا به مجرد اینکه ما یک فتوایی می دهیم ملتفت می‌شود. خیلی وقت است، شاید قریب به 15 سال که در قم کابل نوری آوردند که خیلی اینترنتی خوبی از آن می آید و ما هر روز شاید بی اغراق دو سه ساعتی در روز می‌نشینیم در کنار این چند جوانی که آقا سید صادقمان آورده که اینترنت کنند و به مسائل عملیه جواب می دهیم. حتی به کمال فروتنی و خضوع عرض کنم که همین اینترنت سبب شده که علم خودمان هم بالاتر برود. مثلا یک زن محترمه‌ای به نام سین. پیشی پشمالو چند وقت پیش در مورد یک چیزی سوال پرسیده بود که اول ملتفت لفظش نشدیم بعدا بتوسط مهندس سرچ کرده عمیقا متوجه شدیم بعد به احسن معانی حکمش را به ایشان ابلاغ کردیم. حیرت‌آور اینکه پنج روز بعد خبر آوردند همان صفحه سوال و جواب ایشان تا بحال یکصد و پنجاه هزار بار جستجو و مشاهده شده که شکرلله نشان از علاقه زاید الوصف مردم دنیا به مذهب حقه ما دارد. علی ایحال سوال اینجاست که در نجف اشرف هم اینترنت و کابل نوری مهیاست؟

سیم اینکه مرجع بزرگ عالم تشیع حضرت آیت الله سیستانی که ایرانی هم هستند سال‌هاست در نجف تشریف دارند. ایشان هم مرید و مقلد بیشتری از ما دارند و هم حساب‌های بانکی‌شان که جناب آقای شهرستانی زحمت نگهداری از آنها را می‌کشند 5 عدد صفر... آقا سید رضا اشاره می‌کنند 6 عدد... بله 6 عدد صفر بیشتر از حساب ما دارد. بعلاوه هیچ محدودیتی هم بواسطه بُعد مسافت ندارند. معذالک همانطور که می‌دانیم در تمام این سال‌ها و بخصوص در این یک سالی که گذشت مختصر کلامی از ایشان در این باره صادر نشد. سهل است داماد آقای آیت الله موسوی‌نژاد که از نزدیکان و معتمدان ایشان در مشهد است را هم که گرفتند و با آن وضعیت آقای ابطحی را در تلویزیون با تنبان زنانه آوردند که اعتراف کند و از فرط لاغری ما نشناختیمش؛ باز هم حضرت ایشان یک کلام حاضر نشدند بگویند که مثلا شکنجه حرام است و اعترافی که به جبر گرفته شده باشد معتبر نیست. تازه یادتان باشد که حضرت سیستانی اول کسی بودند که سایت اینترنت زدند و همین سایت خود را ما را هم آقای مروارید از مشهد که مسئول سایت‌های آقای سیستانی است مدد رساند و راه انداخت. پس مشکلی بجهت صدور و نشر فتوا یا لااقل حکم معمولی نبوده ولی با این وضع باز هم ایشان امتناع کردند که نشان می دهد حتما حکمتی داشته یا ضرورتی نداشته. با این وجود آیا به نظر شما رفتن به نجف خیلی فایده‌مند است؟

مطالب از این دست زیاد است که چون به وقت نماز شب نزدیک می‌شویم و نوشتن کاغذ و گفتن شعر و گرفتن ناخن در این ساعات مکروه است به همین اکتفا می‌کنیم.
و من الله التوفیق و علیه التکلان

دفتر حضرت آیت الله آقاجانمان (مُهر بیضوی)

بعد التحریر: ضمنا می‌خواستم سوال کنم آیا شما با آن سروشی که یکی دو سال پیش آقای آسید جعفر سبحانی در گعده می‌گفتند سب‌النبی کرده نسبتی دارید یا فقط تشابه اسمی است؟ اگر می‌شناسیدش بدانید که از همان شب اینجانب حکم به مهدور الدمی آن ملعون داده و این مطلب روی سایت ما هم هست که در حکم حجت شرعی است و چنانچه خود شما هم این کار را بکنید بدانید که بهشت بر شما واجب می‌شود و در آنجا حوریانی هستند که قد آنها هفتاد ضرع است و پوستشان مثل استبرغ بوده هر صبح در شیر و عسل غسل کرده و به چنان وجهی بر مومن خود را عرضه می‌کنند که آرزو می‌کند لیتنی هرگز به دنیا نیامده بود.

محمود فرجامی
//meemfe.wordpress.com


Share/Save/Bookmark

Recently by Mahmoud FarjamiCommentsDate
قصه‌ی قسمت
-
Jul 30, 2012
گلشیفته در قمارخانه
2
Jan 29, 2012
اولین سوره برای اسلام رحمانی احمد (ص)
4
Oct 04, 2010
more from Mahmoud Farjami
 
benross

با مجید موافتم.

benross


با مجید موافتم. اینگونه احاطه به ادبیات مکتبی کمیاب شده است. بیشتر مستفیض بفرمایید.

بعضی‌ها سروش را می‌خوانند و گمان می‌کنند معلمان پدر و پدربزرگ‌های ما هرگز قصد نداشته اند چیزی بنویسند که معنی بدهد! 


fozolie

الله يحمينا ایرانیون من الإسلام الفوکولی

fozolie


پرودرگارا ایرانیان را از دست اسلامیون فوکولی رها بخش که اینان بودند که
ضحاک را به ایران آوردند. کابوس امروزی گول خوردن هنوز جوانان ماست (از
اراجیف شریعتی  تا ....). پرودگارا آنها رهشیار کن که روی این اسلامیون
فوکولی سنگ پای قزوین است.

Mr. Fozolie


mahmoudg

soroosh, one of the same with this regime

by mahmoudg on

This is the same guy who cleansed the Universities.  These institutions were closed for three years while he was rewritting their cuccicula to that of an Ismalic way of thought.  Backward and antii-human, as it could get.  Now we are supposed to hail him as a hero.  He is the same lot as Mohammad, Khomeni, Khamenei and the rest of the current and former rulers of the IRI.  All  must be brought to justice when this regime fallls and with it this cult we call Islam is marginalized forever.


Nosratallah

... البته استاد (سروش) شکر خورده که

Nosratallah


سلام

باشد تا ببينيم و تعريف کنيم. البته استاد (سروش) شکر خورده که

چنين طرحي را ارايه داده. شايد منظور استاد گروه جداشده از بدنه اصلي انقلاب اسلامي و خط امام راحل است که بايد مثل استاد سروش و امثالهم هجرت کنند.

اين گروه سبز(ي) فروش همه چيز و هر چيزي مينويسند ميبافند شايد که يکي از اين صدها هزار حرافيها گرفت. با نهايت تاسف بايد يه استاد گوشزد کرد که اين روش ؛ تند بگو زياد بگو با صداي بلند بگو تا به مستمع تلقين شود و باور کند. از روشهاي قديم است که امروزه در دوره دبستاني کودکان براي مزاح و تفريح با يکديگر استفاده ميکننر. استاذ با شرمندگي بايد بگويم : سي سال عقبي.

با احترام نصرت الله


David ET

مشکل سکولار شدگی اصلاح طلبان مذهبی

David ET


"آقای سروش بالاخره بايد روزی باور کند که اين آقايان گردن کلفت و متحجر شباهتی با زاهدان ظلم ستيز و «شهسواران عرصهء دين و دانشی» که ايشان در ذهن خود ساخته اند ندارند و از آن افسانه ها پوستی بيشتر بجای نمانده که معلوم نيست آن را بايد برای خوراک چه کس گذاشت."

//iransecular.blog.com/archives/876


maziar 58

...

by maziar 58 on

Aside from the humorose part of it...

In case any of you mollahs decide to Immigrate to where ever ..          We 'll  make sure they take -off any BUTS or IFS  from your applications.       

P.S  DO NOT EVER MENTION YOU'RE (were) IRANIAN.     Maziar


divaneh

گزنده و زیبا

divaneh


خدا اجر شما را دو چندان کتد که مرحمت نموده و ما و بقیه را متبسم نمودید. انشااله که لطف حضرت عالی دوباره شامل حال ما بگردد. ایضا با فرا رسیدن فصل گرما مستدعی است در مورد خشک کردن عرق صورت با کاغذ روزنامه که در آن نام خدا و یا معصومین و یا ائمه ذکر شده باشد چنان که عرق به جوف کاغذ فرو رود حکم شرعی صادر بفرمایید.

  


Anonymous Observer

Very nice

by Anonymous Observer on

sophisticated humor.  


Majid

کم نظیر........

Majid


 

 

 

نمیدونم چرا اینطور طنز ها کم نوشته میشه! سوژه که از زمین و زمان امّ القراء تراوش میکنه! بیشتر مستفیض بفرمايید.

 


aghadaryoosh

دست مریزاد

aghadaryoosh


یکی‌ از زیبا‌ترین طنز هایی که در عمرم خوانده‌ام ، دست مریزاد .


fooladi

Blogs like this are why I come to this site!

by fooladi on

Funny, witty, Farsi humour!

I think many centuries of brutal dicatorship and consequent lack of free expression has tought Iranian nation how to use dark, and critical satire in most effective manner , using our rich and well developed language, Farsi. I recently aquired a collection of "tofigh" magazine from pahlavi era, left behind by my late uncle, and can not describe the joy I get from reading these old magazines. You can not find anything like this in English language for obvious reasons.


reader1

Iranian Humour and Satire at its best ...

by reader1 on

Passerby

Never knew Iranian humour and satire could be so sophisticated. I take my hat off to Mahmood Farjami.


Datis

Absolutely fantastic!

by Datis on

Thanks a lot; really enjoyed reading it.