چند خط

یکی‌ از دوستان میگفت "بعد از انقلاب دور دور ترک هاست"


Share/Save/Bookmark

چند خط
by Shahriar Zahedi
15-Sep-2008
 


این روز‌ها از صدقه سر یکی‌ از این پایگاه‌های اینترنتی، کانال های تلویزیونی داخل ایران را تماشا می‌کنم. هر شب یک چند دقیقه‌ای از این کانال به آن کانال میروم تا ببینم چه به خورد این ملت بد بخت میدهند. برنامه‌ها که البته اکثرا همه مزخرف و بی‌ محتوا هستند ولی‌ نکته‌ای که جلب توجه می‌کند کثرت تعداد گویندگان و مجریان ترک در صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

بعضی‌ که بطور کلی لهجه دارند و دیگران که لهجه را به قول خارجی‌‌ها "ماسک" کرده اند،شکل و شمایلشان داد میزند که از خطه اذربایجان به تهران آمده اند. وقتی‌ هم که گزارشگران برای تهیه گزارش به میان مردم تهران میروند، که دیگر واویلا، انگار از قلب تبریز گزارش میکنند. البته اشکالی ندارد. یعنی‌ بنده سگ که باشم که بخواهم اشکال بتراشم.

چند سال پیش در هواپیما کنار یک ترک اهل ترکیه نشسته بودم. میگفت در سفرش به تهران با هر کس ترکی‌ صحبت کرده جواب شنیده. انگار در خود استانبول باشد.

یادم می‌‌آید زمان ما سه گروه ترک در تهران بودند؛ یکی‌ بعضی‌ افسران و درجه داران ارتش ، دوم برخی‌ معلمان ریاضی ، و گروه سوم هم بقال‌هایی‌ بودند که دکان دو نبش داشتند و اسم بقالی‌شان یا دریانی بود و یا تبریزیان.

این روز‌ها در تهران اگر به بازار فرش فروشان سر بزنید، بورس بورس فرش‌های تبریز است. از مال کاشان و کرمان و نایین چندان خبری نیست. زبان رایج هم البته ترکی‌ میباشد. حاج آقای صاحب حجره البته آقا زاده را که در تهران بزرگ شده به دکان میاورد که هم راه و رسم کاسبی را بیاموزد و هم در نقش مترجمی ایفای وظیفه کند.

یکی‌ از دوستان میگفت "بعد از انقلاب دور دور ترک هاست". خوب باشد. مفت چنگشان. ما که بخیل نیستیم. این ما بودیم که صحنه کارزار را خالی‌ کردیم و به خارج در رفتیم. آنها که ماندند بگذار حالش را بکنند. به علاوه، رهبر هم از خطه اذربایجان آمده و شخص دوم مملکت هم که ظاهرا اهل استان کرمان است، چهره اش به ترکمانان میماند.

یاد فیلم "طعم گیلاس" کیا رستمی می‌‌افتم. آقای بدیعی، قهرمان فیلم، که در لایه نمادین داستان سمبل ایران است، سوار بر یک رنج رور نمره قم به دنبال کسی‌ میگردد که بعد از اینکه او خود کشی‌ کرد و در قبر از قبل کنده حود خوابید، به رویش چند بیل خاک بریزد. اشغال جمع کن لر و سرباز کرد و طلبه افغان انجام این درخواست را نادرست می دانند و از قبول آن سر باز میزننند. در نهایت آقای باقری ترک که در موزه علوم طبیعی‌ کار می‌کند، با اکراه و به دلیل احتیاج مالی درخواست آقای بدیعی را می‌پذیرد.

باشیم تا صبح دولتمان بدمد............


Share/Save/Bookmark

Recently by Shahriar ZahediCommentsDate
In Southern Russia
-
Apr 08, 2012
Long live the Shah(s of Sunset)
-
Mar 12, 2012
نادر قلی‌ خان افشار
8
Jul 19, 2011
more from Shahriar Zahedi
 
default

Ajab..Ey Baba

by Pishi Khan (not verified) on

Azeris are not Turkish. They are ...we are Iranian. In fact, they are as Iranian as Eran itself, where Zoroaster and Cyrus were born.

Just as their language has been greatly influenced by Turkish (Ottoman invasion of that part of Iran and their subsequent influence), the Farsi language (Parsi) had been greatly influenced by Arabic (Arab invasion of Iran and their subsequent influence).

Regarding "Turkish looks" ... take another good look at the mirror...There isn't a family that I know of which is not a mixture of Fars and Azeri any more...they are us, we are them and we are ...Iranian!

God Bless Shah for many things but specially for 21st Azar. Iran is a much better place because of it.


Jahanshah Javid

Nefrat

by Jahanshah Javid on

Daryush, nefrat kojaa deedee? tozih bedeh baghiyeh ham befahman.


default

زحمت بسیار

داریوش (not verified)


زحمت بسیار کشیدید که نفرت خود از ترکها را در لابلای جملات پنهان کنید

حقیقت ندیدید و بد جوری ره افسانه زدید. دفعه بعد کمتر به خود زحمت داده و کمی هم فهش نثار ترکها کنید تا مملکت ایران هر چه بیشتر متحد و اباد شود.


Maral

تقصیر از كیست؟

Maral



آن زمان كه من بچه  بودم و در ایران زندگی میكردم یادم میاید كه هر سال ۲۱ آذر به عنوان سالروز نجات آذربایجان را جشن میگرفتند و رژه بزرگ نظامی در خیابانهای تهران برقرار بود.
خوب... میخواستید نجاتشان ندهید تا بقیه ایران را اشغال نكنند.

مثل انقلاب اسلامی , خودم كردم كه لعنت بر خودم باد


default

یکی‌ از دوستان میگفت "بعد از انقلاب دور دور ترک

Faribors Maleknasri M.D. (not verified)


would you please give a hint how you get Iranian TVs? I have somedifficulty finding the chanels.
Many Thanks and Greeting