مشارکت عمومی

مشکل لابی گری در بالاترین


Share/Save/Bookmark

مشارکت عمومی
by oazadi
08-Jan-2008
 

سایت بالاترین این روزها روزنه هایی از امید را دارد به چشم می بیند. نوشته داور نبوی به عقیده من می تواند آغاز تغییر باشد. داور نبوی در این نوشته کاربران حذف شده هجرت کرده را داده است و در کنار کاربران بالاترین را به تحمل عقیده تشویق کرده است. من هم تصمیم دارم به این پروسه کمک کنم. خیلی از مواردی که کاربران ناامیدانه از آنها به عنوان غیر دمکرات بودن بالاترین یاد می کنند نه تنها ذات یک سایت آزاد هست، بلکه اساسا با دمکراسی هیچ نوع تناقضی ندارند.

خیلی شنیده ایم که دمکراسی در عین ماهیت مثبت خود خالی از معایب نیست. اساسا دمکراسی در قبال یک جامعه مانند یک پنجره در برابر یک اتاق اثر می کند. وقتی یک پنجره باز می شود این فقط هوای آزاد و تمیز نیست که وارد می شود، گرچه محصول عمده همان هوای تمیز است. در کنار این فضا مقداری دود و گرد و غبار هم وارد می شود. یک رژیم دمکراتیک بنا بر ماهیت تغییر پذیر در سر راه پنجره طوری قرار می دهد اما به طور قطع به هیچ وجه از شر ناخالصی ها خلاص نمی شود. این روندی است که رژیم های دمکراتیک در طول تاریخ گذرانده اند. بنابراین پذیرش آثار بد دمکراسی گام اساسی در پذیرش دمکراسی است.

اساسا دمکراسی اتوپیا سازی را گرچه مورد توجه دارد، اما حاضر نیست اصول اساسی خود چون انواع آزادی ها را فدای آن کند. حکومت های کمونیستی که قصد رسیدن به یک آرمانشهر را دارند لزوما آزادی هایی چون بیان و عقیده را فدای رسیدن به آن مسیر می کنند چون اعتقاد دارند دگراندیشی ها و دگرباشی های خاصی را مانع رسیدن به مسیر خود می دانند. اما در یک حکومت مثل آمریکا این اتفاق نمی افتد. حکومت آمریکا برای مثال پذیرفته است که انسان ها ذاتا طمع ثروت دارند. در آمریکا تلاش برای ثروت مند شدن تا جایی که حقوق دیگران را آشکارانه ضایع ننماید نگاه داشته می شوند.

اینک میخواهم بر طبق این توضیحات مسئله ای را بیان کنم که نام آن را من "لابی گری" در بالاترین میدانم. مسئله این است که بعد از مدتی خیلی از افراد بالاترین با همه روابط خارج از بالاترین پیدا کرده و متوجه شده اند که با هم عقاید یا منافع مشابه دارد. خیلی هم واضح است که از هم و علایقشان دفاع می کنند. اینطور است که می بینیم وقتی یک لینک ضد مذهبی می آید یک عده که لابی مذهبی دارند شروع می کنند از آن حمایت کردن و پان ترک ها از لینک های خودشان حمایت می کنند و به همین ترتیب.

این مسئله از نظر من جز همان بخش نامناسب ولی لازم دمکراسی است. خصوصیت دمکراسی این است که نماینده نظرات افراد آن است. حکومت های دمکراتیک می کوشند بیشترین امکان را برای مشارکت عمومی فراهم کنند و مشارکت عمومی طبق تجربه در مشارکت فردی معنا نمی یابد زیرا به قول معروف یک دست صدا ندارد. این اساس خلق مفاهیمی چون جمهوریت، لیبرال دمکراسی، حزب، جامعه مدنی و مطبوعات است که امروز به عنوان اجزای غیر قابل تفکیک دمکراسی مشخص می گردند.

نکته مهم اینجاست که اگر نظر اکثریت یک جامعه از نظر فردی مناسب نباشد و آن را برای جامعه بد بداند آیا می تواند به خود این اجازه را بدهد که نظر خود را تحمیل بر جامعه بکند. تمام صحبت من این است که وقتی گروهی قدرت صف بندی و جناح بندی و نیز بخشی از کاربران را دارد باید بتواند لینک های مخالف خود را حذف کند.  این حق آنهاست نه موهبت سایر کاربران به آنها.

البته این بدان معنا نیست که نباید از اقدامات خلاف لابی ها در بالاترین جلوگیری کرد. مسئله قرض دادن آی دی ها یا هزار مسئله دیگر- که نمی گویم خودم از آن بری هستم- باید به مرو از بین برند. نباید بی قانونی به اسم دمکراسی و دمکراسی به اسم بی قانونی نقض شود. این قانون دمکراسی است و دمکزاسی یادگرفتنی است. بالاترینی مکان خوبی برای یادگرفتنی چیزی است که هنوز یاد نگرفته ایم.


Share/Save/Bookmark

more from oazadi
 
testing

test

by testing on

Test

 


default

به نظر ميرسه

mohandes (not verified)


به نظر ميرسه رويكرد منطقي در بحثهاي بالاترين جديدا رخ داده وضعيت وحشتناك و نااميدكننده اي كه قبلا وجود داشت و سرشار از توهين و اهانت بود اصلاح شده اميدوارم اين موضوع ادامه بيابد وگرنه بالاترين بزرگترين قسمت مردم و قشر بافرهنگ جامعه را از دست خواهد داد.


oazadi

Stop the hate speech, plz

by oazadi on

As the author of this article, I see no relationship between the point of this article and what you, sirs and madams, are discussing. I am one of the critics of the utopian ideology of Bahaism, but that doesn't make me to disrespect the school of thought or use any unproven information to attack that like being spy of forieng countries or so.


default

به Mona Khanoom: آخه

Fariborz Shamshiri (not verified)


به Mona Khanoom:

آخه دوست من این مطلب چه ارتباطی به بهاییت و بهاییان داره. این مطلب مربوط به سایت اینترنتی بالاترین که هر کسی می تواند از آن استفاده کند!

به نسترن:

شما اگر ظرفیت تحمل دیدن نوشته های مخالف دیدگاه خود، در هر زمینه ای را نداشته باشید، بهتر است از همین سیستم استبداد زده خود استفاده کنید که سانسور کردن، در ریشه و روانمان جاری شده است.

چرا دین برای شما بت کده ای است که به انگار شما، کسی نباید به مخالفت با آن بپردازد؟ دین هم یک روش فکری است با اصول خاص خود که کاملا قابل انتقاد و مخالفت و ... است و خواهد بود.

بهر حالف بنظر من، سیستم فعلی بالاترین که مفهوم حذف کردن را در ویژیگیهای خود دارد، سیستم است که بر اصول استبداد زده تهیه شده است. ناگفته نماند، که بدلیل همین اشکال، من، تا این لحظه عضو بالاترین نبوده ام.


default

Don't fight the name issues.

by mikhail yahood (not verified) on

Don't fight the name issues. Mona is not just a name of one girl in the world. Mona Khanoom is making a point of lobbying and people should not take it personal. if you have a response then give it to her.


default

Hamvatananeh aziz Irani ,please stop this hate monger!

by Tahirih (not verified) on

For love of God and for love of our country,please stop this person who writes under the name of Mona Khanom.Mona is the Name of a 16 yr old Bahai girl who was hanged in 1983.
He , in a sick way uses her name to spred vicious rumours about Bahais.
The topic of above article has nothing to do with Bahais .why is he spreding hate about Bahais under the name of this inocent bahai girl who was killed by IRI?
JJ I know "nothing is sacred" but this is beyond tolerance of different opinion!
Imagine the pain of Mona's family if they see this.Not only they killed her ,but they are making a mokery of her name.
If this person uses another name I have no problem with him saying anything he wants to about bahais.
He can make a point and we may or may not even answer him ,but using Mona's name is low!

And for this person: just know God will deal with you soon.


default

البته ما در

نسترن (not verified)


البته ما در بالاترين شاهد نوعي دين ستيزي توهين گر از سوي برخي بوديم كه بسيار فضاي بدي را بوجود آورده بود .اميدوارم كه شاهد حضور اينگونه افراد ديگر نبوده و نباشيم.


default

The International Web Site of the Bahai Faith

by Mona 19 (not verified) on

O well-beloved ones!

The tabernacle of unity hath been raised; regard ye not one another as strangers. Ye are the fruits of one tree, and the leaves of one branch.

www.bahai.org

P.S. To Mona Khanoom

To be a Baha'i simply means to love all the world; to love humanity and try to serve it; to work for universal peace and universal brotherhood

Best Wishes,
Mona


default

Bahais are the most lobbiest

by Mona Khanoom@bahaiawareness/com (not verified) on

Bahais are the most lobbiest in capital hill in favor of Zionizt agendas. They are the new threat to Iran.


default

چه اشتباه بزرگی

Fariborz Shamshiri (not verified)


بنظر من سایت بالاترین توسط افرادی تهیه شده (انجام شده) که آزادی را به معنای واقعی درک نکرده اند و بهتر بگویم که با تفکر استبداد زده تهیه شده است، که در آن اجازه حذف لینکی داده می شود فقط و فقط به این علت که گروهی و یا حتی همه اعضاء از آن لینک خوششان نمی آید!!!! چه دلیلی مضحکی برای حذف کردن یک طرز تفکر بیشتر از این. اگر یک تفکر، یک لینک، مخالفت همگان را برانگیزد، در همان حال تفکری است که حضور دارد و با حذف از بالاترین اتفاقی نمی افتد، جز آنکه، نشادنه سیستم غلط رایج در بالاترین است.

من اعتقاد دارم که اگر دست اندرکاران بالاترین با تفکری آزاد این سیستم را تهیه می کردند، همانند بسیاری از دیگر سیستم های مشابه، لینکی که مخالفت دیگران را بر می انگیخت، در نهایت، به انتهای لیست می رفت، نه حذف شدن از لیست! امیدوارم دوستان دست اندرکار در بالاترین، به مبانی فلسفی آزاد اندیشی و آزادی تفکر بیندیشند و اصول آزادی را در برنامه های خود بگنجانند.

اشتباه نکنید، بالاترین، رای برای ریاست جمهوری یا نماینده مجلس شدن نیست، که نگارنده این مقاله به گمانم به اشتباه، رفتارهای اعمال شده در بالاترین را با اصول دموکراسی مقایسه می کنند. اطمینان دارم که تهیه کنندگان بالاترین با این طرز تفکر بالاترین را ساخته اند و برنامه ریزی کرده اند! چه اشتباه بزرگی!