کار پردازان انگلیس در ایران : ٤٩ - خاندان نمازی


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
04-Nov-2012
 

 

در این قسمت به معرفی خاندان نمازی می پردازیم

خاندان نمازي از تبار دو برادر : حاج محمد حسن و حاج محمد حسين ، فرزندان محمد علی تاجر نمازی شیرازی است. محمد نمازی ، فرزند محمد حسن  و مهدی نمازی ، فرزند محمد حسین ، یعنی محمد و مهدی نمازی پسر عمو بوده اند. البته محمد علی تاجر نمازی شیرازی ، برادری نیز بنام محمد هاشم داشته که او هم فرزندی بنام عباسعلی داشته است. گویا محمد هاشم نمازی نیز دارای دو فرزند ذکور بنام های محمد رضا و محمد کاظم بوده است
Various Sources
کمپاني‌هاي م. نمازي و ح. نمازي هنگ‌کنگ به آن دو برادر (حاج محمد حسن و حاج محمد حسين) تعلق داشت. طبق اسناد موجود، اين دو کمپاني شرکت ‌هاي پوششي براي فعاليت سرويس اطلاعاتي بريتانيا (اينتليجنس سرويس) بودند. برادران نمازي با کمپاني‌هاي انگليسي و آمريکايي و يهودي و پارسي فعال در تجارت جهاني ترياک پيوند نزديک داشتند و از اين طريق ثروت هنگفتي اندوختند. بانک هنگ‌کنگ شانگهاي و شاخه ايراني آن (بانک شاهنشاهي انگليس و ايران) و کمپاني کشتيراني شبه جزيره و شرق از مراکز عمده سرمايه‌گذاري اين شبکه بوده و هست.
//www.shahbazi.org/pages/Freemasonry_Sassoons3.htm

١ - حاج محمدحسن نمازی : پدر محمد نمازی درشیراز متولد شد. در جوانی در بندر هنگ‌کنگ مستقر شد و به یکی از تجار عمده تریاک ایران و عراق بدل گردید. در سال ١٣٠٥ اندکی پس از استقرار حکومت پهلوی ، به شیراز بازگشت و در سال ١٣١٤ ش. در این شهر در٧٨ سالگی درگذشت.
شیخ عبدالرسول نیّرشیرازی  در کتاب خود درباره محمد حسن نمازی  وخاندان نمازی می گوید:
"شما طایفه ی نمازی جزخون مردم خوردن وچاپیدن و دروغ گفتن و تظاهر و ریاکاری چیز دیگری ندارید. اف بر شما و طینت خبیث شما! وای از قساوت شما! ... این نمازی ها فقط به دوچیز ایمان دارند و به جزاین دو به همه چیز بی علاقه هستند: یکی شهرت طلبی ، دیگرمال دوستی. آن از هر طریق بشود ولو کار به شرک و سجده ی بت باشد، این از هر راه باشد ولو مستلزم قتل نفوس زکیه گردد. من انچه می نویسم مدعی هستم خالی از غرض ومرض است....حاج محمد حسن قهرمان دروغ است. بی رحم وبی عاطفه... خیلی جای دور نمی روم وشما را زحمت نمی دهم. شب ماه رمضان دریک منزل قرائت قران است، درمنزل دیگر بساط قمار، درمنزل دیگر سفره ی عرق وشراب"
//ghasemi57.blogfa.com/post/24
رکن‌زاده آدميت مي‌نويسد: "حاج محمد حسن نمازي بيشتر صادرات ايران را ترويج مي‌كرد و ترياك محصول ايران را به چين مي‌برد و شنيدم كه امتياز استخراج طلا از معدني در نزديكي هنگ كنگ را از دولت انگليس گرفته بود و گاهگاه مي‌ديدم كه شمش طلا به شيراز مي‌فرستاد". حاج محمدحسن نمازي ماسون هم بود.
//www.shahbazi.org/pages/Freemasonry_Sassoons3.htm

٢ - حاج محمد حسين نمازی : پدر مهدی نمازی بود. حاج محمد حسين همکار و دنباله رو برادرش حاج محمد حسن بود و سر انجام در سال ۱۳۲۶ درگذشت.
سرلشکر محمد حسین فیروز پسر عبدالحسین میرزا فرمانفرما میباشد. فرمانفرما جزمعدود ایرانیانی بوده که نشان بند جوراب انگلستان را دریافت نموده است. این نشان نشانهای درباری و اشرافی انگلستان است که توسط پادشاه (ملکه) انگلستان اعطا می‌شود. سرلشکر محمد حسین فیروز مدتها در راس مصادر مهم بوده است. او شوهر صفیه نمازی دختر حاج محمد حسین نمازی وخواهر مهدی نمازی میباشد
//ghasemi57.blogfa.com/post/24
عبدالحسین میرزا فرمانفرما از کارپردازان انگلیس در ایران بود
//iranian.com/main/blog/all-iranians-84

 ٣ - حاج محمد نمازی فرزند حاج محمد حسن نمازی، در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در شیراز زاده شد. دوران کودکی را در هند و چین گذراند. سال‌های جوانی را در شیراز و تهران سپری کرد. در سال ۱۳۰۳ به قصد سیاحت به آمریکا رفت، اما این سفر سرنوشت او را تغییر داده و نزدیک به سی سال در آنجا اقامت کرد و پس از موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی به ایران بازگشت. اگر چه نیت اصلی وی ایجاد مجتمع بهداشتی و درمانی بود، اما او در سفر خود به ایران با پدیده نامناسب آب آشامیدنی برخورد و تصمیم گرفت علاوه بر ساخت مجتمع بهداشتی و درمانی نسبت به انجام سیستم مناسب آب لوله کشی نیز با مشارکت انجمن اقدام نماید. بنابراین او سازمان لوله کشی آب شیراز و نیز بیمارستان نمازی این شهر را (که در ابتدا به بیمارستان پانصد تختخوابی شهرت داشت)، راه اندازی نمود. از دیگر کارهای او، تأسیس آموزشگاه عالی پرستاری در شیراز بود. او همچنین در سال ۱۳۲۸ بنیاد خیریه‌ای به نام بنیاد ایران در واشنگتن تاسیس کرد. سازمان خیریه بنیاد ایران، در زمینهٔ ایجاد مؤسسات عام المنفعه در ایران فعالیت داشت... وی در فروردین ماه سال ۱۳۵۱ خورشیدی در شیراز و در بیمارستان نمازی که خود تأسیس کرده بود، و در سن ۷۶ سالگی درگذشت.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%DB%8C
به‌نوشته رائین، حاج محمد نمازی در هندوستان ماسون شد و تکاپوهای ماسونی خود را در آمریکا ادامه داد. محمد و مهدی نمازی از متنفذترین ماسون‌های ایرانی به‌شمار می‌روند. تصاویری از حاج محمد نمازی در کسوت ماسونی به‌همراه سایر اعضای «لژ روشنایی در ایران» در کتاب اسماعیل رائین منتشر شده است.
//naranjak.blogfa.com/post-19.aspx
درباره نیت واقعی و سوءاستفاده ‌های محمد نمازی از امور خیریه ، حرف و حدیث فراوان است. عبدالله خان قوامی، پسر ارشد  نصیرالملک، این‌گونه بیان میکند: «به قراری که بنده شنیدم قانونی است در آمریکا که اگر کسی مالیات بدهکار باشد می‌تواند معادل آن در کشور دیگر کار خیریه کند. حاج محمد نمازی از این قانون استفاده کرد و بیمارستان و موقوفه آب شیراز را ساخت ولی مثلاً به جای یکصد تختخواب هزار تا وارد کرد و کالاهایی را به بهانه خیریه وارد می‌کرد مازادش را در بازار می‌فروخت و از این طریق پول هنگفتی به جیب زد. او آقای هوشمند را که رئیس ثبت بود کرد رئیس اداره آب و هوشمند معاون خودش، آقای پاکزاد، را کرد رئیس ثبت و با استفاده از این موقعیت اراضی وسیعی را در شیراز به‌نام نمازی ثبت کردند. قسمتی از زمین‌های بالای آسیاب سه تایی را ابتدا دولتی کردند و سپس به‌نام محمد نمازی».
//shiraze.ir/
نظریه ی دکتر محمد مصدق درباره محمد نمازی : دکتر مصدق به شدت به نمازي بدبين بود و او را عامل انگليسي‌ها مي‌دانست. به‌نوشته دکتر غلامحسين مصدق، در زمان سفر مصدق براي شرکت در اجلاس شوراي امنيت به نيويورک (مهر ١٣٣٠)، محمد نمازي «مرد اوّل سفارت» بود و تمامي کارکنان سفارت ايران حقوق‌بگير او. «مثل ريگ پول خرج مي‌کرد... وي قصد داشت با استفاده از قدرت مالي خود اعضاي هيئت نمايندگي ايران حتي پدرم را زير نفوذ خود درآورد. پدرم در حين مسافرت به آمريکا به من، صالح و دکتر فاطمي و يکي دو نفر ديگر از همراهان گفت: ما در اين مأموريت به‌جز انگليسي‌ها و عوامل آن‌ها در آمريکا با دو ايرانی متنفذ هم سروکار داريم: يکي حاج محمد نمازي و ديگري گالوست گلبنگيان، بايد مراقب آن‌ها نيز باشيم».
Various Sources
رابطه ی خانوادگی آیت الله حائری شیرازی و خانواده حاج محمد نمازی : محمد حسن حائری (“شهاب الدین ” – داماد احمد توکلی نماینده مردم تهران – فرزند آیت الله حائری شیرازی – رئیس دفتر امام جمعه سابق شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس) و حسام الدین حائری (داماد یراق طلائی رئیس صداو سیمای استان فارس) و عبد الحسین حائری (فخر الدین – معلم دبیرستان) و نظام الدین حائری (ساکن وین اتریش و داماد آقای لنسر کمونیست مائوئی سابق که پس از تشرف به اسلام هم اکنون یکی از رهبران شیعیان اتریش است و دو فرزند او هم اکنون در حوزه علمیه در ایران در حال تحصیل می باشد) و علی حائری (دانشجوی دانشگاه آزاد – داماد دکتر احمد نجابت) فرزندان آیت الله حائری شیرازی (داماد آیت الله سید نورالدین حسینی هاشمی و نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز) هستند که ایشان نیزخویشاوند خانواده حاج محمد نمازی و حاج محمدباقر خلیلی هستند.
//iranian.com/main/blog/all-iranians-146

٤ - مهدی نمازی فرزند محمد حسین :  درسال ۱۲۷۶ درشیراز متولد شد .از سال ۱۳۱۱ تا دوره چهاردهم بدون وقفه نمایندگی مجلس را عهده داربود. وی همچنین از اولین دوره مجلس سنا در سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۴عضو مجلس سنابود. نامبرده عضو حزب ایران نوین بود. البته پس از انحلال حزب ایران نوین ،وی عضو حزب رستاخیز گردید. مهدی نمازی دردوران جنگ جهانی دوم ، در مشارکت با دو یهودی ، پیمانکار ی ارتش ایالات متحده را در ایران بدست داشت. زمانی که ارتش امریکا ایران را تخلیه می کرد،نمازی و شرکایش کلیه وسایل مستهلک ارتش امریکا درایران از قبیل صدها دستگاه اتومبیل جیپ و کامیون و غیره ،که عموما استفاده نشده وکاملا سالم بود ،یک جا خریدند و در زمینی بزرگ انبار کردند و به تدریج با سود کلان فروختند. مشارکت مهدی نمازی با پیمانکاران یهودی ارتش امریکا درسالهای جنگ جهانی دوم ، تداوم عملکرد پسر عمویش ،حاج محمد نمازی درسالهای جنگ جهانی اول است.
عباسقلی گلشاییان عضو فراماسونری که پسرش فریدون نیز با روشن دختر حسین نمازی نوه مهدی نمازی ازدواج نموده وارتباط تنگاتنگی با این خاندان داشته در صفحه ۷۱۰ کتاب خاطراتش  ضمن گلایه از جوسازیهای مهدی نمازی پس از لغو انحصار صادرات کتیرا می گوید: " همین اقای مهدی نمازی اگر ثروتی تحصیل کرد ازکمک اینجانب ودکتر امینی بود". گلشاییان درصفحات ۷۰۶ و۷۰۷  همین کتاب  در مورد سوءاستفاده ها ورانت خوریهای مهدی نمازی نوشته است: باگذشتن قانون انحصار تجارت خارجی از مجلس درزمان مرحوم داور وزیر دارایی تقریباتمام صادرات ما به جز اقلامی که باشوروی و آلمان قرارداد داشتیم به انحصار دولت درآمد. یک قسمت از کالاها را خود دولت تهیه می کرد مثل برنج و پشم وپوست و...،یک قسمت را به بازرگانان واگذار می کرد،اینان نیز سهمی از دست دوم گرفته کار را به اشخاص واگذار می کردند واین امر وسیله سوء استفاده بود. از یکی از کالاهایی که دولت شخصا صادر نمی کرد و اجازه صدور ان را بطور انحصاری به مهدی نمازی واگذار کرده بود کتیرا بود. ایشان هم بدون اینکه کوچکترین اقدامی درجمع اوری وبسته بندی بنماید، مبلغی از دیگران می گرفت واجازه صدور می داد،یعنی خلاصه باج سبیل می گرفت. من طی تصویب نامه ای به دولت پیشنهادکردم  وانحصار کتیرا را لغو کردم .بدیهی است بااین عمل من ،مبلغ سالیانه ای که مفت عاید نمازی می شد قطع گردید. اما در کابینه سهیلی با کمک مرحوم هژیر تصویب نامه انحصار کتیرا را برقرار و واگذاری ان را به نمازی تجدید کردند.
//ghasemi57.blogfa.com/post/24
مهدی نمازی به دلیل بیماری پارکینسن در آذرماه ۱۳۵۸ فوت کرد
Various Sources

۵ - حسن نمازی  پسر حاج محمد نمازی : در ٧ بهمن ١٣٢٨ در شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد، در سال ١٩٧٢ تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد با اخذ مدرک لیسانس به پایان برد و در همین سال با مرگ پدر میراثی عظیم به او رسید.
نمازی از حامیان مالی بیل کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و به این دلیل در آخرین روز سال ١٩٩٨ کلینتون او را به عنوان سفیر ایالات متحده در آرژانتین منصوب کرد ولی به دلیل شکایت شریک سابق نمازی، سهراب وهاب‌زاده، مجلس سنا حکم کلینتون را تأیید نکرد. زمانی که کلینتون حکم نافرجام سفارت حسن نمازی را صادر کرد، برخی محافل ایرانی در این باره چنین نوشتند: «بیل کلینتون رئیس‏ جمهور آمریکا در آخرین روز سال میلادی ١٩٩٨ طی حکمی حسن نمازی، یک سرمایه‏ دار آمریکایی ایرانی تبار، را به‏‏عنوان سفیر این کشور در آرژانتین تعیین کرد. کاخ سفید با انتشار بیانیه ‏ای در این مورد، نمازی را چنین معرفی کرده است: آقای حسن نمازی از نیویورک در حال حاضر رئیس شرکت سرمایه‏ گذاری نمازی است. وی از سال ١٩٧٢ در بازارهای دولتی و خصوصی سرمایه ‏گذاری کرده است و تجربه زیادی در زمینه املاک و مستغلات دارد. از سال ١٩٧٩ تا ١٩٨٧نمازی در هوستون، تکزاس، و حومه واشنگتن دی سی به فعالیت‏های ساختمانی و از جمله ساخت یک اداره به مساحت ٣٠٠ هزار متر مربع، که توسط آی بی ام طراحی شده، مشغول بوده است... او و همسرش، شیلا، و سه فرزندش، یاسمین و کامیار و لیلا، در نیویورک سکونت دارند»
حسن نمازی در طول دو دهه گذشته یکی از مهره های حساس سیاسی در حزب دموکرات آمریکا بوده است.
حسن نمازی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا (سال ٢٠٠٨)، در رقابت های درون حزب دموکرات ابتدا سمت سرپرست کمیته مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون رابرعهده داشت .
در اوت ٢٠٠٩ حسن نمازی به اتهام ٧٤ میلیون دلار کلاهبرداری از سیتی بانک نیویورک با ارائه اسناد جعلی دستگیر و اندکی بعد با ٢٥ میلیون دلار وثیقه آزاد شد. حداکثر محکومیتی که برای نمازی پیش‌بینی می‌شود سی سال زندان است. این ماجرا، در پی دستگیری یک ثروتمند ایرانی یهودی‌تبار به نام فرهاد حکیم‌زاده در لندن، به اتهام بریدن صفحات کتب نایاب در «کتابخانه بریتانیا»،نام ثروتمندان ایرانی مقیم غرب را بر سر زبان‌ها انداخت.
//www.shahbazi.org/pages/Freemasonry_Sassoons3.htm

٦ و ٧ - پسران مهدی نمازی : شفیع نمازی پسر مهدی نمازی نمایندگی شرکت معروف سوکو نی واکسیوم رادر سال ۱۳۳۳ برعهده داشته است. شفیع نمازی و حسین نمازی فرزندان مهدی نمازی جزء لیست ۱۷۵ نفره ای بودند که در پاييز ١٣۵٧ كاركنان بانك مركزي اسامي انان رابه دلیل خروج ١٣ ميليارد تومان ارز اعلام کردند. در این لیست حسين نمازي، ٤۵٠ ميليون دلار و شفيع نمازي، ۵٠٠ ميليون دلار ارز از کشور خارج کردند
//naranjak.blogfa.com/post-19.aspx

 

تصاویر

حاج محمد نمازی
//www.jozeph.ir/jozeph/87/farvardin/DSC05602.jpg
گردانندگان لژ روشنايي در ايران در سال ١٩۵٠ : در رديف دوّم محمد نمازي و مظفر خانفرخ (ارفع‌السلطنه)
گردانندگان تشکيلات شيراز، در کادر مشخص شده‌اند
//www.shahbazi.org/Oligarchy/docs/doc285.jpg
بخشی از متن وقفنامه بیمارستان نمازی که توسط  محمد نمازی تهیه شد
//namazi.sums.ac.ir/icarusplus/export/sites/namazi-hospital/agent/gallery/payam.gif
حسن نمازی نفر دوم از چپ و هوشنگ امیر احمدی در بالا سر او
//www.iranian-americans.com/persian/wp-content/uploads//2009/08/namazee3.jpg

کار پردازان انگلیس در ایران :  ٤٧ - خاندان قراگوزلو - ٤٨ - محمد تقی مصباح یزدی


نظر شما چیست؟

xxxxxxxxxxx


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
All-Iranians

Jenab-e P_J

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

محمود عرفان، ماسون بلندپایه و قدیمی در مقاله مهمی که درباره تاریخ اوّلیه فراماسونری نوشته، شروع تکاپوهای ماسونی در شهر شیراز را به خاندان نمازی منتسب می‌کند و از دو عضو این خاندان، حاج محمدتقی شانگهای و حاج محمدحسن نمازی، به عنوان ماسون‌های قدیمی نام می‌برد. او می‌نویسد: «در سایر شهرها [به جز تهران] هر چند که لژ نبود ولی فراماسون‌ها بودند و به اوضاع جاهای دیگر دنیا فی‌الجمله آشنایی داشتند. در خراسان میرزا یعقوب صدرالعلما بود. در شیراز میرزا محمدتقی شنگهایی [شانگهای] که چندین دوره از فارس در مجلس شورای ملّی نمایندگی داشت و در هشتاد سالگی فوت شد و حاج محمدحسن نمازی بودند. حاج محمد نمازی که اکنون در نیویورک اقامت دارد و چون لوله‌کشی آب شیراز را بانی گردیده بر همه بازرگانان عصر خود در عمل خیر سبقت گرفته پسر این حاج محمدحسن می‌باشد.»

محمود عرفان، «فراماسون‌ها در ایران»، یغما، سال دوّم، شماره 12، اسفند 1328، ص 550.


P_J

Thanks Again ALL IRANIAN!

by P_J on

For an eye opening article.   Thought Namazi was a trust worthy name!   How Wrong!    


All-Iranians

Jenab-e Fatollah

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

//shiraze.ir/sysnews/cid/32059/%D8%AE%D8%A7%D...


Fatollah

به به، عجب آشی،

Fatollah


به به، عجب آشی، انسان شاخ درمیاره از خواندن این مطالب،


All-Iranians

جناب فرهنگی

All-Iranians


درست است. کاملا با شما موافقیم، اینهم شاهدش؛

قند آمیخته با گل نه علاج دل ماست
بوسه‌ای چند برآمیز به دشنامی چند
عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو
نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند
حافظ از شوق رخ مهر فروغ تو بسوخت
گاهگاهی نظری کن سوی ناکامی چند


Ladan Farhangi

بیمارستان نمازی

Ladan Farhangi


درست است که محمد نمازی یکی از کارپردازان انگلیس در ایران بود، فراماسون بود و مدتها در آمریکا اقامت داشت، اما یکی از کار های مفید او پایه گذاری بیمارستان نمازی در شیراز بود که بسیار مورد استفاده است. //namazi.sums.ac.ir/


All-Iranians

Jenab-e FN

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

عبدالنبی نمازی

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A8%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%DB%8C


Friendly Notes

آیت الله عبدالنبی نمازی را از قلم انداختید

Friendly Notes



All-Iranians

Must be also read

by All-Iranians on

در باره دستگیری حسن نمازی

//www.iranian-americans.com/persian/2009/08/297.html