شمارش معکوس

برای حمله نظامی به ایران؟


Share/Save/Bookmark

شمارش معکوس
by Hossein Bagher Zadeh
01-Feb-2012
 

به نظر می‌آید که شمارش معکوس برای حمله نظامی به ایران آغاز شده است. سلسله تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران که از چند سال پیش شروع شده بود به بالاترین حد خود نزدیک می‌شود. کشورهای غربی عموما تحریم نفت و نهادهای مالی و بانکی ایران را تصویب کرده‌اند و حد اکثر تا پنج ماه دیگر آن را عملی خواهند کرد. فشار اروپا و آمریکا بر مشتریان آسیایی نفت ایران و به خصوص ژاپن، هند و کره جنوبی برای همراهی با این موج تحریم ادامه دارد. پس از اعمال این سلسله از تحریم‌ها، زمینه چندانی برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران باقی نمی‌ماند، و اگر غرب بخواهد فشار قابل توجه بیشتری بر رژیم جمهوری اسلامی وارد کند ظاهرا گزینه چندانی جز کاربرد حمله نظامی نخواهد داشت. این گزینه همواره مد نظر سیاستمداران غربی بوده است، و با اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا به نظر می‌رسد کاربرد آن در یک سال آینده به طور جدی مورد توجه قرار خواهد گرفت. آیا به این ترتیب، شمارش معکوس برای حمله نظامی به ایران آغاز شده است؟

کشمکش طولانی رژیم ایران با کشورهای غربی بر سر مسئله فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مرحله حساسی نزدیک می‌شود. در جریان این کشمکش، کشورهای غربی برای اعمال فشار بر رژیم ایران از ابزارهای مختلف دیپلماتیک و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی کمک گرفته‌اند و در عین حال همواره از حمله نظامی به عنوان یک گزینه ممکن یا نهایی یاد کرده‌اند. لبه تیز تحریم‌ها در ابتدا متوجه سیاست‌مداران و شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی و اقتصادی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود و به تدریج دامنه آن گسترش یافت. امروزه سدها شخص و نهاد در فهرست تحریم‌های سازمان ملل یا تحریم‌های یک جانبه یا دوجانبه اروپا و آمریکا و برخی از کشورهای دیگر قرار گرفته‌اند. اکنون و در آغاز سال میلادی جدید، آمریکا و اتحادیه اروپا یک سلسله تحریم‌های جدید نفتی و مالی را علیه ایران به تصویب رسانده‌اند که تا آخر ماه ژوئن آینده به مرحله اجرا در می‌آیند.

شواهد حاکی از آن است که تحریم‌های جدید ضربه شدیدی به درآمد مالی دولت و اقتصاد ایران خواهد زد و بر تمامی شئون زندگی مردم و حیات اقتصادی آنان تأثیر خواهد گذاشت. در واقع، آثار این تحریم‌ها از هم اکنون آغاز شده است و علاوه بر اوج گرفتن روند افزایش قیمت‌ها و اعتصابات کارگری، بازار ارز به یکی از شدیدترین تلاطم‌ها در طول بیش از دو دهه دچار گردیده است. بخشی از نابسامانی‌های اقتصادی اخیر به تحریم‌های قبلی بر می‌گردد و یا از سوء سیاست اقتصادی دولت و به خصوص کاربرد سیاست ناپخته و تورم‌زای هدفمندی یارانه‌ها ناشی شده است. ولی جهش بهای ارز و تورم ناگهانی بهای مسکن و سایر مایحتاج زندگی در یکی دو ماهه اخیر، بدون تردید به اعلام تحریم‌های جدید مربوط بوده است و نشان می‌دهد که مردم تا چه حد از امکان اعمال این تحریم‌ها نگران شده‌اند.

مسئله این نیست که با تحریم نفت ایران از سوی غرب، رژیم ممکن است بخشی از درآمد خود را از دست بدهد (که خود بنفسه بسیار مهم است). مسئله این است که با فشار غرب بر سایر مشتریان نفت ایران و آمادگی عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای نفت‌خیز برای تأمین کمبود حاصل از قطع نفت ایران و تحریم‌های مربوط به مؤسسات مالی و بانک مرکزی ایران، به نظر کارشناسان، تقریبا تمامی معاملات ایران با جهان خارج دچار مشکل خواهد شد و اقتصاد ایران با بحران بی‌سابقه‌ای روبرو خواهد گردید. با قطع یا کاهش فروش نفت، شاهرگ حیاتی رژیم که درآمد نفت است به شدت مختل می‌شود، و رژیم هم در پرداخت یارانه‌های نقدی و هم در حیف و میل اموال عمومی در نهادهای امنیتی و نظامی و ایدئولوژیک/مذهبی خود و نیروهای وابسته به خویش در خارج از مرزهای ایران با کمبود زیادی مواجه خواهد شد. علاوه بر این، با تحریم نهادهای مالی، مبادلات تجاری ایران با خارج دچار اشکال می‌شود و ممکن است حتا بر ورود مواد اولیه و داروها و لوازم پزشکی نیز تأثیر بگذارد. هم اکنون به گزارش خبرگزاری رویترز، دست‌کم ۱۰ کشتی حامل نزدیک به ۴۰۰ هزار تن غلات برای نزدیک به سه هفته در محدوده بنادر ایران متوقف مانده‌اند تا فروشندگان محموله‌های آنها بتوانند اسناد اعتباری لازم را دریافت و بعد بار کشتی‌ها را تخلیه کنند.

هم‌زمان با اعلام تحریم‌ها از قول آقای پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا نقل شده است که جمهوری اسلامی طی ۱۲ ماه آینده به ساخت بمب اتمی قادر خواهد بود. این کوتاه‌ترین زمان پیش‌بینی شده از سوی یک مقام برجسته آمریکایی از امکان دست‌یابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای است. او در همین گفتگو با تأکید بر این که ساخت بمب اتمی از سوی ایران «خط قرمز آمریکا و اسراییل» است اضافه کرده که «اگر ایران در جهت ساخت بمب اتمی حرکت کند و ما از این موضوع آگاهی یابیم، به هر کار لازمی دست خواهیم زد تا جلوی آن را بگیریم.». این سخنان توضیح و تفصیل چندانی نمی‌خواهد. وزیر دفاع آمریکا از یک طرف مدعی است که رژیم ایران ظرف یک سال آینده توانایی ساخت بمب هسته‌ای را پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر بدون هیچ اما و اگر می‌گوید که برای جلوگیری از ساخت این بمب به وسیله رژیم ایران آمریکا به «هر کار لازمی» دست خواهد زد. با توجه به این که آمریکاییان همواره بر گزینه نظامی تأکید ورزیده‌اند معنای «هر کار لازمی» روشن است.

خطر حمله نظامی آمریکا به ایران همواره در ده سال گذشته مطرح بوده است، ولی پس از تجربه فاجعه‌آمیز تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا حدی این خطر کاهش یافت. از آن به بعد، اسراییلیان مرتبا مسئله «خطر قریب الوقوع» ایران اتمی را پیش می‌کشیدند و آمریکاییان سعی بر این داشتند که این خطر را درازمدت‌تر ببینند. گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ حاکی از این که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۳ از فعالیت نظامی هسته‌ای خود دست کشیده است هم‌چون آب سردی بر روی آتش تند سیاستمداران اسراییلی و نومحافظه‌کاران آمریکا ریخته شد و خطر حمله نظامی علیه ایران را برای مدتی به عقب انداخت. با آمدن باراک اوباما به مقام ریاست جمهوری آمریکا و سیاست «آشتی‌جویانه» او در قبال ایران، گزینه نظامی عملا به کنار گذاشته شد، و وزیر دفاع او رابرت گیتس که در چند سال آخر ریاست جمهوری بوش به این مقام رسیده بود سعی داشت که کمتر از امکان کاربرد گزینه نظامی سخن بگوید.

اکنون و پس از «شکست» سیاست اوباما در قبال جمهوری اسلامی، و ارزیابی‌های حاکی از این که رژیم ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود، زنگ‌های خطر جنگ باز به صدا در آمده است. تجربه ناموفق تعامل و مذاکره غرب با حکومت ماجراجوی احمدی‌نژاد که از حمایت کامل خامنه‌ای برخوردار بوده است، غرب را به اعمال فزاینده تحریم‌های سیاسی و اقتصادی کشاند، و عدم تأثیر این تحریم‌ها در تغییر سیاست رژیم ایران، گزینه نظامی را محتمل‌تر کرده است. اکنون همه امید غرب در این است که تحریم‌های نفتی و مالی جدید رژیم ایران را به مذاکره و پذیرش خواست‌های غرب وادارد، و اگر این تحریم‌ها مؤثر نیفتد و غرب «خطر» ایران اتمی را نزدیک ببیند کاربرد گزینه نظامی از یک تهدید فراتر می‌رود و به عمل نزدیک می‌شود. با توجه به ارزیابی زمانی آقای پانه‌تا، می‌توان گفت که شمارش معکوس برای حمله نظامی به ایران در ظرف ۱۲ ماه آینده تنظیم شده است.

اثرات محسوس تحریم‌های اخیر و در حال اجرا بر روی اقتصاد و وضع مالی حکومت و کشور و اظهاراتی از قبیل آن چه که از سوی آقای پانه‌تا نقل شده، به وضوح مقامات کشور را نیز به نگرانی انداخته است. دعوت رژیم از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران و اظهارات وزیر خارجه مبنی بر آمادگی کامل رژیم برای همکاری با آژانس به احتمال زیاد در واکنش به این نگرانی‌ها صورت گرفته است. و حضور دو مقام برجسته آژانس در بین بازرسان نشان دهنده اهمیتی است که آژانس و غرب برای این دیدار قایل شده‌اند و احتمالا برای این است که درجه آمادگی رژیم ایران برای همکاری با آژانس محک زده شود. در هر صورت، این دیدار ممکن است سرنوشت‌ساز باشد: اگر رژیم ایران بتواند اطمینان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عدم فعالیت نظامی خود به دست آورد ممکن است موفق شود تحریم‌های جدید نفتی و مالی را از میان بردارد و خطر حمله نظامی به ایران را رفع کند؛ به جز این صورت، این دیدار می‌تواند کلید گاه‌شمار معکوس جنگ را بزند و در ظرف ۱۲ ماه آینده ایران را در معرض حمله نظامی غرب/اسراییل قرار دهد - و در این فاصله، ایران به احتمال زیاد دستخوش التهاب‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی برآمده از تحریم نفت و ارتباطات مالی و خطر روزافزون جنگ خواهد بود. رژیم و مردم ایران بر سر یک دو راهی تاریخی و سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند.

Iran Emrooz


Share/Save/Bookmark

Recently by Hossein Bagher ZadehCommentsDate
فقر فرهنگی نقد در اپوزیسیون
1
Dec 02, 2012
از ادعا تا عمل
5
Nov 21, 2012
انتخاب مجدد اوباما
3
Nov 15, 2012
more from Hossein Bagher Zadeh
 
Harpi-Eagle

Short sighted analysis ...

by Harpi-Eagle on

Dr. Bagherzadeh, although I find most of your previous articles to be very accurate and precise analysis of various socio-political issues, I have to say in my opinion, in the article above you have overlooked the long term planings of the last few administration of the U.S., all the tragedies and catastrophies happening in the 3rd world generally and the middle east specifically are links of a very long and well programmed chain of events starting with the conspiracies designed and executed by Jimmy (The Mole) Carter, Cyrus Vance, Brezinski and company, and their French and British counterparts.  This long term planing then culminated during GW Bush's terms into the Greater Middle East plan (Khavarmianeh Bozorg) and is being followed very shrewdly by Obama.  The ultimate plan would be to use possible military action to break up Iran into smaller regions ruled by different ethnicities.

I just hope we as a nation are smart enough to neutralize this phase of their diabolical plans and are able to destroy the Islamic Republic Govenrment and Veliat Faghih by our own hand and without jeopradizing our beloved Iran as one land for one nation.

Payandeh Iran, our Ahuraie Fatherland


Harpi-Eagle

Short sighted analysis ...

by Harpi-Eagle on

Dr. Bagherzadeh, although I find most of your previous articles to be very accurate and precise analysis of various socio-political issues, I have to say in my opinion, in the article above you have overlooked the long term planings of the last few administration of the U.S., all the tragedies and catastrophies happening in the 3rd world generally and the middle east specifically are links of a very long and well programmed chain of events starting with the conspiracies designed and executed by Jimmy (The Mole) Carter, Cyrus Vance, Brezinski and company, and their French and British counterparts.  This long term planing then culminated during GW Bush's terms into the Greater Middle East plan (Khavarmianeh Bozorg) and is being followed very shrewdly by Obama.  The ultimate plan would be to use possible military action to break up Iran into smaller regions ruled by different ethnicities.

I just hope we as a nation are smart enough to neutralize this phase of their diabolical plans and are able to destroy the Islamic Republic Govenrment and Veliat Faghih by our own hand and without jeopradizing our beloved Iran as one land for one nation.

Payandeh Iran, our Ahuraie Fatherland


G. Rahmanian

Terrorists in Tehran provoking another war!

by G. Rahmanian on

The belligerent Mullahs and their goons have openly declared they want to manage the world. Iranians know very well what their style of management is like.

Iranians must unite and bring the regime down before it's too late. In the event of a war, Iranians must rise against the totalitarian regime at home.

Any war provoked by the regime is only to prolong its murderous existence.

Helping the Mullahs and their goons who are despised by the majority of the people of Iran in their war efforts, is a treasonous act.


vildemose

In his Washington Post

by vildemose on

In his Washington Post column today, David Ignatius stated flatly that defense chief Leon Panetta thinks it's a "strong likelihood" that Israel will bomb Iran in either April, May, or June. The columnist didn't explain how he learned this, and reporters asked Panetta this afternoon whether he disputed the assertion. "No, I'm just not commenting," he said, according to AP. He added that Israel has made no secret that it is considering military action to disrupt Iran's nuclear program.

"What I think and what I view, I consider that to be an area that belongs to me and nobody else," said Panetta.
 

 //www.newser.com/story/138892/israel-will-attack-iran-soon-no-comment-says-panetta.html?utm_source=part&utm_medium=inbox&utm_campaign=newser

 A state of war only serves as an excuse for domestic tyranny.--Aleksandr Solzhenitsyn.


alx1711

Yankees are getting

by alx1711 on

Yankees are getting desperate to pay their debts and with the forecast of their dollar devaluing by 40% they need to get out now. So where can they get some petro dollar and oil? obviously Iran.

This is also a chance for Saudie Cockroaches to rise try and become a wannabe superpower in middle east.
Arabs also need Americas support to sell their cheap oil and import prostitutes.

Yes we need a non Islamic regime in Iran, but waging war against Iran will strengthen Islamic ideologies and diminish the democratic anti Islamic movement in Iran.

In a very near future Islamic ideology will root away no matter what...


Arash Kamangir

The sooner the better

by Arash Kamangir on

If the regime can be toppeled with military intervention of any kind, then it should start as soon as possible. Let us bring this ugly chapter of history behind us!


G. Rahmanian

It's like inviting a suicide bomber to your party! 

by G. Rahmanian on

For the international community to allow IR to acquire a nuclear bomb is like inviting a suicide bomber to a party where you have invited all your relatives, friends and neighbors.  


Soosan Khanoom

...... خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان

Soosan Khanoom


The Iranians can change their "regime" a thousand times and as long as the Banksters/Globalists don't totally control it, there will be the same propaganda to "free" the people of Iran from their "horrible regime". And if the IRI  regime gets along with them then all of a sudden IRI becomes the most democratic regime ever ... One should be very naive not to see it and put all his or her hope on these Banksters to free Iran ...  

 


IranFirst

Well said Mr. Bagherzadeh

by IranFirst on

Terrorist IRI with N-bomb is not acceptable to the civilized people of the world, but that should not be the only area that Terrorist IRI is pressured about, first and formost freedom of 75 million Iranians who have been taken hostage by this un-elected occupying force/IRI should be the goal. Anything short of a Regime change will only prolong the suffering of Iranains. With a weaker terrorist IRI (due to sanctions), and support from the rest of the world, Iranians can topple this regime.


Soosan Khanoom

Which Nuke?

by Soosan Khanoom on

It's all about controlling every aspect of Iran and the region it inhabits............ Anything less than that will be met with warfare of every imaginable variety. Besides, the Iranian people are tough, resolute, and very patient....... They have put up with the west's terrorism for a long, long time.  They have already endured every misery and hardship thrown at them..... both from the western countires as well as the dictatorial regime within ... There's nothing that can be done to the Iranian people short of outright extirpation and genocide that will cause them to bow to the Globalist Agenda.