گلایه یک ایرانی از بازماندگان خاندان پهلوی

برای گریز از بتسازی و مرده پرستی


Share/Save/Bookmark

گلایه یک ایرانی از بازماندگان خاندان پهلوی
by deev
23-Jan-2011
 

در ماهی که گذشت شاهد نوشتارهای بسیاری در سوگ شاهپور علیرضا پهلوی در ایرانیان.کام بودیم ولی گفتنش دردآور است که سانحه هواپیمای ایران ایر که ۷۷ کشته بر جای گذاشت و قلبها را باید حداقل به اندازه مرگ علیرضا میلرزاند توجه چندانی بر نیانگیخت و نوشتارهای کمتری در همدردی با آن حادثه دلخراش در این سایت به جای مانده که البته این روند فقط مخصوص ایرانیان.کام بوده که بیشتر مطالب آن را دوستان برونمرزی مینویسند و در سایت بالاترین.کام که بیشتر کاربرانش در داخل کشور به سر میبرند توجه یکسانتری به این دو پیشامد ناگوار شده است - این نابرابری در ابراز احساسات که خون یک نفر را صرفا به خاطر نام خانوادگیش از ۷۷ نفر رنگینتر جلوه داده مرا به نوشتن این گلایه وا داشت.

نخست قبل از آغاز سخنم باید بگویم که من به عنوان یک ایرانی از محمد رضا شاه و رضا شاه برای تلاششان در سازندگی و آبادانی کشورم سپاسگزارم زیرا برای من ارزش این دو مرد نهفته در کارنامه آنهاست که زیر بنای ایران نوین را پایه نهادند ولی علیرقم تمامی خدماتی که شاه و رضا شاه به کشورم کردند از بازماندگان خاندان پهلوی به سختی گله مندم چون گویی به جز نام خانوادگی هیچ نشان نیکی از نیاکانشان به ارث نبردند.

هر گاه پیشوند شاهزاده همراه نام کسی می آید مردم انتظار رفتاری همگام با این واژه را دارند زیرا شاهزاده یعنی کسی که باید الگو رفتاری نمونه در گرامیداشت فرهنگ کشورش باشد و با این نکته گلایه ام را با رضا آغاز میکنم که بر خلاف وظیفه اش در پاسداری از فرهنگ ایرانی نکوشیده و نامهای تازی «نور - ایمان - فرح» را برای هر سه فرزندانش برگزيده‌ است.

آیا این گزینش در شأن شاهزاده ای است که از کودکی برای پادشاهی ایران آموزش دیده و پرورش شده؟ آیا هیچ سلطان یا شیخ عربی را میشناسید که برای یکایک فرزندانشان نامهای فرانسوی برگزیند؟ حداقل شاه فقید نامهای ایرانی شهناز و لیلا را بر دخترانش نهاد اما گویی رضا از بیخ عرب است! آیا شاهزاده ما از ستیز تازیان با تمدن پارسی بیخبرند که حتی نام یکی از فرزندانش را از نامهای ایرانی بر نگزیند؟ آیا این ژرف نادانی کسی را که امید به رهبری ایرانیان را دارد نمیرساند؟

از رضا بگذریم انتقاد را به سوی آن دو شاهزاده ای میگشایم که در نهایت نا امیدی خودکشی کردند و همچنین از شهبانو برای پرورش فرزندانی که شکیبایی نبرد با مشکلات زندگی را نداشتند گرچه بازگویی این نکته بسیار تلخ است اما در گفتن حقیقت شرم روا نیست - خودکشی یک فرزند را میتوان به فال نگونبختی یک خانواده گرفت اما خودکشی دو فرزند جای تردیدی در کمبود روانی و پرورشی یک خانواده باقی نمی گذارد که بار آن پس از مرگ شاه بر دوش شهبانو بوده است.

از پیری اندرزی شنیدم که گفت اگر خود را با کار سرگرم کنی زمانی برای افسردگی نخواهی یافت و این نکته را در زندگی لیلا و علیرضا میتوان دید که گرچه از رفاه بسیار فراتری از دیگر هممیهنانشان برخوردار بودند هنوز افسردگی بر آنان چیره گشت و افسوس چون این دو شاهزاده میتوانستند الگویی در نیکورزی باشند ولی نه تنها گامی در راه نیک برنداشتند بلکه سرانجام با خودکشی الگوی یاس و شکست و سرخوردگی گشتند.

جای گفتن دارد که گاهی خودکشی نیز میتواند گامی هدفمند باشد و نمونه بارز آن را میتوان در خودسوزی اخیر «محمد بوعزیزی» بانی جرقه انقلاب تونس یافت و یا در نوجوانانی که در جنگ ایران و عراق بر روی مینزارها گام نهادند و یا خلبانان کاماکازی ژاپن در جنگ دوم جهانی ولی افسوس که حتی در آخرین تصمیمشان کسی خیری از خودکشی شاهزادگان ما ندید و آنان جان گرانقدرشان را بیهوده به دور انداختند.

سالها پیش ایرانیان حومه سانفرانسیسکو داوطلبانه سرمایه ای اندوختند و ساختمانی را در نزدیکی دانشگاه برکلی خریداری کردند و از آن مرکز آبرومندانه ای به نام «پرژن سنتر» برای گسترش فرهنگ ایرانی ساختند که هر سال جشن چهار شنبه سوری بزرگی در روبروی این مرکز بر پا میشود که مورد استقبال ایرانیان و آمریکاییها و دانشجویان خارجی است. باید پرسید چرا در سی سال گذشته خاندان پهلوی عرضه تاسیس چنین مرکزی را نداشته؟ چرا ما هیچ جای دنیا «پهلوی سنتر» نداریم که در آن کتابی در مورد شاه فقید بخوانیم؟ چرا هیچ بورس تحصیلی به نام پادشاه ما که مروج آموزش دانشگاهی در ایران بود نداریم؟ چرا هیچ سازمانی خیریه ای / کتابخانه ای / بیمارستانی به نام خاندان پهلوی وجود ندارد؟ آیا اداره چنین مراکزی نمیتوانست لیلا و علیرضا را با کار مثبتی مشغول کند که به جای پوچی زندگانیشان به کمک کردن به دیگران بیاندیشند و امیدوار باشند؟

چند سال پیش داریوش اقبالی خواننده برجسته کشورمان برای کمک به ترک اعتیاد ایرانیان سازمانی را با هزینه شخصی و همیاری همفکرانش بنیاد نهاد که گفته می‌شود تاکنون به ترک اعتیاد نزدیک به ۴۰ هزار نفر  کمک کرده‌ است ولی علیرقم آنکه لیلا در گریبان اعتیاد چشم دوخت آیا خانواده پهلوی هیچ کمکی به این سازمان کرده اند؟ هزینه ورود هر سخنرانی رضا پهلوی آنچنان گزاف است که گویی وی هیچ علاقه ای به گفتگو با ایرانیان بی بضاعت را ندارد ولی دریغ از یک همیاری در یک «فاند ریزینگ» برای یک کار نیک یا شرکت در یک همایش مردمی - انتظاری که از یک شاهزاده بیجا نیست.

ولی همین شاهزاده در سو استفاده سیاسی از مرگ برادرش دریغ نمیکند و با فرصت طلبی هر چه بیشتر خودکشی وی را پشتیبانی و همدردی با مشکلات کنونی مردم ایران قلم میزند و به قولی نفت ریخته را نذر مسجد میکند اما خودکشی لیلا و علیرضا تنها نتیجه افسردگی و بی بنیگی مفرط آن دو بوده است. اگر درد لیلا و علیرضا از دست دادن پدر و رانده شدن از کشورشان بود دختران صدام هم در غربت زندگی میکنند و پدر و شوهر و برادرانشان را از دست داده اند ولی هنوز انقدر امید به زندگی دارند که دست به خودکشی نزنند.

برخی از دوستانم مرا نکوهش کرده که از مردگان به جز نیکی سخن نگویم و خرده گیری نکنم ولی این نگرش درست نیست زیرا در آن صورت دیگر کسی نباید از کارهای خمینی ایرادی بگیرد زیرا او نیز مرده است. اگر از کاستی این شاهزادهگان سخن گفتم از کینه و سنگدلی نبوده بلکه از فقر کارنامه باقیمانده آنهاست چه بسا اگر بازده شایسته ای از خود به جای میگذاشتند آنها را میستاییدم و به تلاششان افتخار میکردم اما افسوس اینگونه نبوده.

از شهبانو گلایه بسیار است زیرا اگر نام وی را به جستجوگر تصاویر گوگل بسپاریم او را در میان مهمانان طراحان برجسته مد دنیا ازجمله جشن «والنتینو» در رم و مراسم ختم «ایو سنت لورن» و تقدیر «ژان لویی شرر» و «سونیا رایکیل» در پاریس و نمایش نقاشیهای «کلادیو براوو» در نیویورک و«اندی وارهول» و «رومرو بریتو» در پاریس و مرکز هنر «فرانسوا پینو» در ونیز و غیره میابیم ولی دریغ از پشتیبانی از شرکت کتاب ایرانیان در لوس آنجلس یا سایت ایرانیان.کام و بالاترین.کام و نمایشنامه هوشنگ توضیع و شهره آغداشلو و کنسرت کیوسک و آبجیز و آیا نمیتوان گمان کرد که اگر شهبانو زمان بیشتری را در رسیدگی به فرزندانشان میگذراندند شاید میتوانستند از خودکشی  آن دو جوان جلوگیری کنند؟

در پاسخ به گلایه من برخی از دوستان تحصیلات عالی شاهپور علیرضا را به میان می آورند ولی آیا میتوان به دانشگاه رفتن شاهزادگانی که انباشتن دانش و فرهنگ از وظایف آنهاست فخر ورزید؟ اگر شاهزاده ای به دانشگاه نرود که باید بر روزگارش گریست و از آن گذشته کجا میتوان کارنامه فرهنگی شاهزاده را یافت و ارزیابی کرد؟ هیچ نوشتار پژوهشی به نام علیرضا پهلوی در جستجوگر «گوگل اسکالر» که منبع معتبر اینگونه نوشتارهاست یافته نمیشود زیرا او هرگز پایان نامه دکترایش را به اتمام نرساند که نوشتاری قابل رجوع از خود به جای بگذارد و حتی درستی منبع نوشتار «مینوی خرد» را که اخیرا در سایتهای ایرانی به اسم او چاپ شده را نمیتوانیم بیازماییم زیرا مرجعی از آن را در هیچ سایت دانشگاهی نمیتوانیم بیابیم آن هم در روزگاری که بیشتر کارهای پژوهشی دانشگاه های معتبر آمریکا در جستجوگر گوگل اسکالر به ثبت میرسند - وانگهی فقط یک نوشته از یک دانشجوی رده دکترا کار ناچیزی است و ارزش ستودن آنچنانی ندارد بنابرین اگر نوشتارهای قابلی وجود ندارند که بتوانیم از آنها چیزی بیاموزیم و بستاییم باید با افسوس گفت که سالها تحصیلات عالی این شاهزاده عواید مثبتی برای جامعه نداشته.

برخی دیگر بر این باورند که خانواده پهلوی کارهای نیک بسیاری انجام داده اند اما نخواسته اند آشکارشان کنند و این نگرش آرزومندانه است زیرا زمانی که نیکورزی میتوانسته برای حفظ آبرومندی این خانواده کمک مفید و موثری باشد چرا کارهای نیک خود را پنهانی انجام دهند؟ خانواده ای که به خاطر خشم افکار عمومی از زادگاهشان گریزان شدند با مهر ورزی و کمک به دیگران میتوانستند موج کجفکری افراد را به راستی برگردانند لذا به پنهانگری نیاز نبود  پس با منطق میتوان نتیجه گرفت که این گمان گزاف است زیرا من هم میتوانم ادعا کنم از خاندان پهلوی پشتیبانی کرده ام ولی نخواسته ام که آشکار شود.

آنچه که گفته شد تنها برای گریز از بتسازی و مرده پرستی ما ایرانیان است تا به جای آنکه از افراد کورکورانه بت بسازیم و مرده ها را تنها به دلیل مرگشان ستایش کنیم بتوانیم کارنامه افراد را بسنجیم و اگر پر بار بودند آن را تقدیر و اگر سبک بودند آن را نقد کنیم. اگر با چنین بینشی به پیشینه افراد بنگریم خواهیم دید  زندگی و مرگ لیلا و علیرضا ارزشی بیش از یک خط در پاورقیهای  تاریخ ایران نخواهند داشت - حقیقتی تلخ ولی اجتناب ناپذیر

Original article: //deev.blogspot.com/2011/01/blog-post_19.html

Google Scholar Search Result: //scholar.google.com/scholar?hl=en&q=%22alire...


Share/Save/Bookmark

Recently by deevCommentsDate
Billionaire
-
Oct 24, 2012
DeLaRaM (Feat Deev, EviN, Amin)
2
Sep 20, 2012
Man Yeh Jadu Garam
1
Sep 10, 2012
more from deev
 
rend

بت شکنای تهروجلسی

rend


 من تا حالا ملتفت نشده بودم که چرا این  احمدی نژاد و بقیه اعوان و انصارش یه مدتیه مثه بید داران بخودشون میلرزن. حالا فهمیدم چرا!! از وقتی‌ که این بابا دیوه و بقیه رپیستای تهرونجلس شروع کردن به چهچه زدن پایه هار جمهوری اسلامی همینطور داره میلرزه.  بابا یه رحمی کنین به حال این بدبختا. دیوه میگم اینقدر بت میشکنی یه وقت میش مثه ممد بت شکنا. اونوقت کار بیارو باقالی بار کن. یه ممد بت شکن داشتیم این، روح الله بت شکنم اومدو رفت حالا از تهرونجلس   بهمن بت شکنم بهش اضافه شد. همین روزاست که ولایت فقیه از هم بپاشه.


Princess

Deev, it's your dishonesty that really bugs me.

by Princess on

You write an article with a title pretending to be about something, yet anybody with even a small amount of intelligence who reads it would quickly realise it is actually about something else.

If you had come out and said outright what your problem was, I'd have more respect for you. I would still tell you what I have already told you, but I would have more respect for you.

As to your "complaint" about Reza, or Alireza or whomever of the Pahlavi family, I find it extremely hypocritical. For over thirty years all we have been saying and hearing has been, "Oh the Pahlavis are so passe, Iran would never go back to be a Monarchy, Reza Pahlavi is gutless", taking every opportunity to poke fun at them, yet I find it most ironic that all of a sudden the ones who have been most vociferously against the Pahlavis are expecting from them to lead and set an example.  There is something wrong with that picture. Isn't there a persian proverb for that? "First prove you are my brother than claim your inheritance." 

I don't have a high opinion of the monarchists, but believe if anybody was to criticize the Pahlavis, (and in fact, I would agree with most of the criticism you have voiced in this piece if I actually expected something form the Pahlavis) it would have to be them, the monarchist, not us who kicked them out of Iran and have been laughing at their attempts to do anything ever since.

I was younger than you when the revolution took place. I grew up expecting nothing from the Pahlavis, least of which to serve as role models and become our leaders. Frankly, I was surprized myself to feel the way I did when I heard of Alireza's death. I think what shook me most was the method of his death, I doubt I would have felt the same had he died in a race car accident.

Anyway, what I am trying to say is I don't trust your motives, because I can see through you.  

 


Ferfereh

انقلابیون اسلامی آتئیست

Ferfereh


از کی‌ تا حالا شما انقلاب یون ۵۷ شدید پارسی‌ و ایران پرست ؟ شما که
دنباله یه آخوند بودید (کی‌ بود کی‌ بود من نبودم)، شما‌ها که تا دیروز
اسلام اسلام از دهان تون نمیافتد حالا یک شب شدید "آتئیست ". آقای رضا
پهلوی شخصیت خودش رو در تمام عمر ش نشون داده و شما‌ها هم نشون دادید، من
که نه دنباله پادشاهی هستم نه سلطنت، فقط امیدوارم آدم‌های ترسو و بیسواد
توی اون مملکت جای نداشته باشند. در ضمن تا دیروز به ما میگفتید جاسوس
صهیونیسم، کافر، ... حالا باد از طرف دیگه آمده،  ما شدیم بسیجی‌، پاسدار،
....

deev

Ferfereh

by deev on

فرفره - خواهشمندم شفاف کنید که نخست کجای مقاله بالا دروغ است و دگر آنکه منظور شما از «حرفهای بت بزرگ» دقیقا کدام بت است؟


اگر ترس شاهزاده از کافر خوانده شدن است که وای بر شجاعتش که به این سادگی تسلیم خرافات شد و اسلامی بودن را به ایرانی بودن ترجیح داد ولی شما بگویید آیا او نمیتوانست نام حتی فقط یکی از کودکانش را از نامهای ایرانی برگزیند؟


در ضمن تردید نداشته باشید که با دشنام گویی و کجرفتاری کمکی به حفظ آبرو و شخصیت شاهزاده نمیکنید - اینگونه ترفندها را بسیجیان نیز برای مقابله با دگر اندیشان به کار میبرند


Ferfereh

دروغگو‌ها و حقه بازها

Ferfereh


این دروغگو‌ها و حقه بازها اگر رضا پهلوی اسم بچه‌های خود را پارسی‌
می‌گذشت میگفتن "و‌ا اسلام آآآ که دین از دست رفت و این رضا پهلوی کافر
است"، این‌ها مثل کفتار می‌‌ماند، منتظر میشن تا یکی‌ یک زخمی بخوره بعد
بهش حمله کنند، اینها فسیل‌های ۵۷ هستن و یا کپی‌ آنها، یک سری آدم ترسو و
بیسواد که فکر میکنند با قر قره کردن حرفهای بت بزرگشان خود را بزرگ نشان
بدهند

deev

سوزن به خود

deev


pas-e-pardeh
گغتی یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوال دوز به بقیه - چشم

من نیز مدتها از افسردگی رنج برده ام و حتی دو سال از عمرم را به صرف داروهای ضد افسردگی از جمله پروزاک و زولافت هدر داده ام پس بدان این تجربه شخصی را دارم و چنین بوده که به من ثابت شده کار و ورزش و خلاقیت عوامل عمده بهبود افسردگی اند بنابرین سخن رحمانیان در اینکه افسردگی را میتوان یک پدیده فکری دانست دور از حقیقت نیست و همه مردم با آن می جنگند.

من نیز از بی بنیگی رنج میبرم و شکستهای فراوانی را چشیده ام ولی هنوز به بهبود زندگی ام امیدوارم - من نیز ریشه هایم را از دست داده ام و تا ابد چه در ایران و چه در غربت احساس غریبگی خواهم کرد - من نیز از اعتیاد رنج بردم تا بر آن پیروز شدم - من نیز حق دیگران را خورده ام و دروغ گفته ام - من نیز وقت با ارزشم را به بیهودگی هدر داده ام - شاید نوشتن این مقاله یک مورد آن بوده باشد ولی از اینکه با این گلایه و بت شکنی همراه آن بار دل را سبکتر کردم راضی هستم


deev

norooz / doctor mohandes

by deev on

norooz, you raised some very good points re: sanctions
Here are some photos to give depth to the gravity of the situation of the Iran Air crash that was brushed aside here by Alireza's death: //www.asriran.com/fa/news/154052

doctor mohandes, thanks for your sane and amusing replies, I think depression is a mix of a disease and a state of mind meaning some are genetically more prone to suffering from it if exposed to depressing conditions, but one can also battle it to snap out of the rot


oktaby

GR

by oktaby on

Disease is not a negative term despite its potential use as such. For example U.S. CDC (center for disease control) and is a common term of reference; or a person who defends the rapist republic as a very recent comment does is diseased in the heart, mind and soul.

Oktaby


G. Rahmanian

DM Jaan,

by G. Rahmanian on

I don't recall seeing your comment referring to depression as genetic. And if you have said so, I haven't seen/read it. BIG PEACE!


norooz

Reality Bites

by norooz on

Everything Deev wrote about Pahlavi family is true.  So are his criticism of some who made an idol in just a few hours after Alireza's suicide.  Even though, they had no idea where he is or what he was doing.

Yes, indeed everyone was shedding crocodile tears for Alireza, but soon celebrated 77 killed in plane crash and argued that civilians don't deserve a simple signature to possibly prevent another plane crash.  Hell, that is nothing.  They didn't even give a damn about hundreds of thousand who got killed and injured to save their country.  Wait! it gets even worse. They even helped the enemy to kill and injure the true sons and daughters of Iran who volunteered to give their lives. 

What did Pahlavis did during these times? besides promoting sanctions and wars on Iran and Iranians and spending many millions of dollars if not billions taken from poor Iranians?  They had 31 years to make it right and have a clear conscious, but they have decided not to. As i wrote before, "Stolen money will be spent on doctors and medications" and Pahlavis seem to be OK with that.


G. Rahmanian

Oktaby:

by G. Rahmanian on

You referred to depression as a disease and I said it is not and it is simply a state of mind. Not because someone close to me died, but because people with cases of depression survived. I am not referring to this particular case. I just think it is not fair to describe people with depression, "diseased!"


default

Pase pardeh

by Doctor mohandes on

Yes . How can i make your day go better?.

I am so sorry for you that You see opinions against that of your own as Moazeh and Basically K... sher. That is even more sad and depressing that the state this young was in.

 

 


default

GR jan

by Doctor mohandes on

Please Ponder deeply over what Oktaby says. He is right, and i am sorry buddy but You are wrong.

do not say with absolute conviction that it is not genetic. because there is another surprise there for you too.

I will gladly have my head examined, and heck let's make it a complete checkup, I mean do my entire blood workup and Lipid profile while at it, and why the heck not, But in this day and age we are way past the point of Depression is just an state of mind.

Peace.


pas-e-pardeh

دقیقاً اکتابی

pas-e-pardeh


خوب گفتی 

 
اگر پهلوی ها از یکسو نتوانستند انتظارات ایرانیان را برآورند و از سوی دیگر زیادی خشن و بیرحم بودند، و مردم  خودشون  میدونستند دارن چکار میکنید و سی سال پیش اینها رو از مملکت انداختند بیرون و حقشونو کف دستشون گذاشتند، دیگه امروز اونی رو که دنبالش بودن لابد دارند. نه؟ قبل از پهلوی و قاجار بهتربود یا بعد ازپهلوی و خمینی؟ 

اگر موافقید که گوه خوردیم پس مسولیت خود مردم ایران کو؟  یک کمی بیاین پایین اینجا با بقیه باشین ببینیم په خاکی بر سرمون کنیم.  ما دکتر مهندس و واعظ به اندازه کافی داریم. 

جناب دیو: 
اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوال دوز به بقیه


oktaby

GR

by oktaby on

It is off topic and a subset of confused content of the blogger but…my insight into depression is not via books or big pharma. Has someone dear to you had this 'state of mind'? and fought with it for 20 years plus? Until they died? If your answer is yes, then I'll accept you 'state of mind' terminology.

deev, you are starting to bend the air

Oktaby


G. Rahmanian

To Oktaby:

by G. Rahmanian on

I wish everyone would refrain from calling depression a disease. Depression is NOT a disease! It is a state of mind, such as anger, jealousy, love, jingoism, unretrained devotion to an ideology or fetishism. Research in the US that refers to such a state of mind as a disease is financed by pharmaceutical companies which are more interested in selling their worthless drugs. Depression is NOT genetic, either. Anyone who claims that it is must have his/her head examined!!!


deev

oktaby / Nader Vanaki

by deev on

یک فرد عادی حق دارد نام فرزندش را هر چه خواست انتخاب کند ولی رضا پهلوی یک فرد عادی نیست - شاهزاده ای که آرزوی رهبری ایرانیان را دارد باید بداند چگونه فرهنگ مرز و بومش را گرامی بدارد و اگر هم از صحنه سیاست دوری میجست هنوز به عنوان یک شاهزاده ایرانی این انتظار از او بیجا نبود - از مسئولیت مردم پرسیدید - آنرا در قیام دو سال گذشته شاهد بودید و اگر من از دشواریهای دیگر جامعه ایرانی سخنی نگفتم دلیل بر بی اهمیتی آنها نیست - تنها در جامه این نوشتار نمیگنجید.


default

G,R jan

by Doctor mohandes on

Okay... OOkay... I will read your comment and respond to it.

Quit freaking me out with all the Freaky deaky stuff. Take it easy:)))


Nader Vanaki

تاریخ و سرنوشت ما مثل میوه فروشی های خودمونه

Nader Vanaki


همه چیز دَر هَم و انتخاب ممنوعه و اگر خواستی انتخاب کنی نرخ کیلویی بالا می ره.  خوب، بد، زشت و زیبا همه اش رو باید بپذیریم.  این خانواده هم روزی که از ایران رفت عین بقیه مون مهاجر با مشکلات خودشون.  رضا پهلوی هم اسم بچه هاش رو هر چی گذاشت اختیار خودشه و اینقدر هم مصیبتی نیست که روی بچه ها اسم عربی بزاریم.  مگه توی آلمان کسی دیگه اسم بچه اش رو آدولف نمی زاره؟  حالا فرضاً یکی اسم بچه اش رو گذاشت سید علی، صبر کنیم بزاریم بزرگ بشه ببینیم چه جوری از آب در میاد.  از نوزادی که نمی تونه ریش بزاره و جا مهر روی پیشونیش داغ کنه بره دنبال شغل دولتی.

oktaby

افسانه شناسی‌

oktaby


 دیو شامل دیو سپید و دیو سیاه میشود. این دیو ما سپید است، قلبش در جای درست و حرفش هم نشان اغتشاش فکری است که بر بسیاری از ایرانیان حکم فرما. در جستجوی این که چه بود و چه شد و چگونه این ننگ اسلامی اینگونه ایران را آلودهٔ رذالت خود کرد، به هر گونه منطق پخته و نپخته رو میبریم که مرهمی بر این زخممان باشد.

 " اما خودکشی لیلا و علیرضا تنها نتیجه افسردگی و بی‌بنیگی مفرط آن دو بوده است " نشان  کم آگاهی‌ از مرض افسردگیست.

مرحم درد ایرانیان آزادی است. فرقی‌ نمیکند که نوع و نامش چه باشد. با رضا یا بی‌ رضا. جمهوری یا سلطنتی یا یک معجونی‌ از هر دو. مهم نتیجهٔ آن است.

از زمان جنگ ۹۱ محبوب‌ترین نام در کویت `بوش` است. بسیاری در ممالک عرب، تایوان، برزیل، اسپانیا... نامهای غیر بومی دارند. بهتر که نامها ایرانی‌ ولی‌ نام اکثریت ایرانیان غیر از پارسی‌ است و احتمالا اسم خود شما و من. شما این کاه را کوه  کردید. اجازه بدهید از شرّ ننگ اسلامی رها شویم, به نام‌ها هم میرسیم. صبر کنید ببینیم بعد از ۳۱ سال آن دختران و نوه‌های صدام چگونه میشوند و مقایسه کنید نه پس از ۷ سال در شرایط و دنیائی دیگر.

ضدّ و نقیض حرف شما بسیار . شما با الگو نمائی از پهلوی‌ها مسئولیت تحرک و تعاون ایران را بر دوش آنان میگذاری و گناه هم از رضا پهلوی است چون کنار نمیشیند و حناق نمیگیرد. مسئولیت مردمی که پهلوی‌ها را از ایران بیرون کردند و پدر صاحب بچشان را رذالت اسلامی در آورد و ۳۰ سال ساکت نشستند کجاست؟  پس ایراد در فرهنگ استبدادی ما نیست؟ بعد از ۳۲ سال پهلوی‌ها را علت و معلول  (ایراد‌ها و کمبودهای سیاسی دوران پهلوی بحثی‌ دیگر است) می‌کنیم؟ درد ۷۷ نفر ایرانی‌ از ۲۰۰،۰۰ کسانی (کشتگان عراق جدا) که اسلامیون کشتند و میکشند ربط میدهی‌ به مرگ ناهنگام علیرضا. به حرف شما ما فقط الگو نداشتیم و علیرضا و لیلا و رضا هم یا بی‌ لیاقت اند یا بی‌ بنیه؟

عجبا

 


G. Rahmanian

DM Jaan:

by G. Rahmanian on

It seems many of us are stuck in our "yesterdays!" But here's what I said to someone very dear to me, recently: Each day incorporates a "yesterday" and a "today" that prepare us for a "tomorrow." If it ever comes.


deev

دیوانه سخن فرهیخته گفتی

deev


جالب آنست که تا کنون تنها گلایه دوستان به این نوشتار از بی احساسی من به سوگ این خانواده بوده و کسی نتوانسته نکات اشاره شده را مانند نامهای تازی یا کم توجهی شهبانو به هنر ایرانی یا کمکاری خانواده در امور خیره یا نایابی پژوهش های علیرضا یا اعتیاد لیلا را توجیه / رد / نفی کند و این همان بت پرستی که میگویم است - برای برقراری دموکراسی باید از آن بکاهیم و اننقاد پذیر باشیم.


divaneh

Dear Deev

by divaneh on

I agree with you that Pahlavi family could have laid the foundations of one or more cultural or charitable organisations in relations to Iran, and they would not be damned if they did. I do not expect it from them and it's their every right to wish not to do so, but then I don't want to hear all the hoo-hah about RP being the indisputable King of Iran from the monarchists neither. Every position comes with responsibilities.

I think some of us still need to learn that more than the right to criticism, it is the ability to accept criticism that we need to foster. We need to appreciate that criticism is not a refusal; but a call for improvement. 


default

Rend Ali mirza , Gr jan and Pase parde

by Doctor mohandes on

GR jan

Ali parvin khanoom?? that was so yesterday man:))

 

Pase pardeh

No indeed is the right reply to Both of those questions but There really was nothing in this article that directly offended him or his family or his memory. He presented a series of criticisms and to me those were valid to some extent. I never interpret them as offensive, disrespectful or anything of that nature. I did not tell HG to shrug off! I really do not see How you came to this conclusion from what i said. I guess You just decided to throw objectivity out the window and take a whole subjective perspective on the issue.

Of course he is fair game!! he is as much as EEVERYONE ELSE. Thas was the whole point of what i said. Why do you goin circles when all you wind up with is Throwing my own argument back in my face???!!! I , just like you, Saw the merits of his argument and i think he has a point there and it is legitimate. All while i respect this family and i sympathize with their horrible loss.

متعج

Rend ol soltan

Asabeto Khooord nakon. Boro noonat sookht. Bade jelo moshtariat. Roo Noonvayieh to hessab mikonan. Boro. Boddo... Sangake hazer shod.


deev

SamSamIIII / Comrade

by deev on

SamSamIIII
با سپاس از گفتار شما به تلاشم در پارسی نویسی خواهم افزود هرچند نامگذاری با سخن روزمره گفتن جداست
و دیگر آنکه گرچه علیرضا به کسی بدهکار نبود من نیز به او هیچگونه همدردی بدهکار نیستم بنابرین نباید از گلایه من ایراد گرفت




comrade, had to be now while people are making a martyr out of alireza, and "politically/diplomatically chosen" names are a sure sign of appeasing foreign powers instead of your own people specially when there are Persian equivalent names for two of those chosen names:

نور = روشنک


فرح = شادی


comrade

Grieving grievance

by comrade on

 

There's nothing, absolutely nothing wrong with the names of RP's (beautiful) daughters; I would go so far as to say that I commend his choice, especially if it was politically/diplomatically chosen.

I agree with the spirit of your blog pretty much, however I question its timing.

Never increase, beyond what is necessary, the number of entities required to explain anything.

 


pas-e-pardeh

Some things are sacred to me.

by pas-e-pardeh on

Everybody's own humanity, and their esteem in the eyes of other human beings, should be sacred to them.  Mine is to me. 

Just because you are allowed to say everything, you shouldn't blurt out  anything and everything. 

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد 


rend

اگه مردی اول از خودت شروع کن

rend


 یکی‌ که خودش ارزوشه که بت بشه ادعا میکنه که بت شکنه؟! شما خودتون قضاوت کنین. این کامنت بت شکن تهرونجلس هست همین دیروز:

 چون در یاوه گویی و فخر فروشی دور برداشتی مجبورم پوزه ات را با پز دادن بزنم یاد بگیری -  از "سمپل سایز" گفتی پس یکی از اولین کارهای مطربی ام را واست میگذارم که فسیلهای مجاهدین براش بدون اجازه و بدون حتی ذکر نام من ویدیو درست کردند گذاشتند یوتوب که تا به امروز بیش از نیم میلیون بیننده و هزار و دویست نظر دهنده داشته - شما تمام ویدیوهای سخنرانیهای گرانقدر نیم پهلوی بی عرضه را جمع بزنی شاید مجموعش به یک آهنگ مطربی اینجانب حقیر بی سوات نرسه( //iranian.com/main/blog/rend-1)


//www.youtube.com/watch?v=1_2n_tgBzVk

حالا تو میخوای بت بشی‌ یا آقا رضا؟


 

 


SamSamIIII

گلايه کمتر و ره گشود بيشتر

SamSamIIII


 

گلايه کمتر و ره گشود(راه حل) بيشتر

 "با رضا آغاز میکنم که بر خلاف وظیفه اش در پاسداری از فرهنگ ایرانی نکوشیده و نامهای تازی «نور - ایمان - فرح» را برای هر سه فرزندانش برگزيده‌ است."

 

درست فرمودي و من هم پيش از اين گفتم که نامگذاری فرزندان رضا پهلوي همش زير سر شهبانوي  ياوه ور(خرافاتي) و نيمچه امتي بانو ديباست. و کنون سرور گرامی ديو ,پند خود آينه گوش کرده و از کاربُرده يه مَن واژۀ تازی در بلاگ خود پرهيز .

 

"برخی از دوستانم مرا نکوهش کرده که از مردگان به جز نیکی سخن نگویم و خرده گیری نکنم ولی این نگرش درست نیست زیرا در آن صورت دیگر کسی نباید از کارهای خمینی ایرادی بگیرد زیرا او نیز مرده است"

 

جُدا ترازي(قياس من الفارق) ميفرماييد.. آی خمينی بُنيانده ميوه ايست که خود کاشته و  ماترک اش بايد پاسخگره کارکرد و بازده آن کِشت باشد. در برابر ,شادروان عليرضا نه ميوه ای کال کاشته و نه به کسي زور چپون کرده که بدهکار کسی باشد. با اين همه
از فرگاه ايزد داد ارزوی امرزش همه درگذشته گان را دارم.

 

شادکام و کم گلايه باشيد


deev

@pas-e-pardeh, i'm fair game

by deev on

@pas-e-pardeh, i'm fair game and you can critic me all day and I will take it like a man, I'm used to being always out-numbered but never out-done. You say "Is it fair to watch someone try to tear the heart out of a grieving mother who has lost two children?" and one can argue "is it fair to tear down an old feeble man who was jailed and exiled by savak?" yet many agree Khameneyi's actions deserve the tear down, there's no shame in speaking the truth even if it's painful the the actions and inaction of this particular grieving mother are not immune to criticism, read what's written below the site's logo, nothing is sacred, get used to hearing your opposition without having a fit or simply ignore them if you wish for an iranian democracy!

@hamsade ghadimi, very well said and my beef is with all the "chaploosi and slogans that were trumpeted and ridiculous" as to me Alireza was anonymous, I have no reason to resent him, it's all the effort into martyrizing him without any merit of his own that are pure "chaploosi" and in poor taste, so I too sympathize for my oppressed nation and depressed generation, I just don't find Alireza to be the best fitting poster-child, and just for your graceful reply I even say khodaa biaamorzatesh.