قلع وقمع

محو اصلاح‌ طلبی از گفتمان سیاسی ایران


Share/Save/Bookmark

قلع وقمع
by Hossein Bagher Zadeh
05-Aug-2009
 

با تنفیذ و تحلیف محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهور جدید اسلامی ایران، و نمایش «دادگاه» سران اصلاح‌طلب، کشمکش بین دو جناح حاکم در این نظام به مرحله آشتی‌ناپذیری رسیده است. جناح ولی فقیه عزم خود را بر نفی کامل جناح مخالف به نمایش گذاشت و راه را بر روی هرگونه سازش و راه حل مرضی الطرفین (که خوش‌بینانی انتظار می‌کشیدند) بست. به راه انداختن نمایش «اعترافات» سران نیروهای اصلاح طلب در آستانه اعلام رسمی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به روشنی به منظور ضربه زدن به حیثیت و اعتبار این جناح در جامعه صورت گرفت. علاوه بر آن، حاکمیت، رهبران این جناح را نیز بلافاصله هدف قرار داد. روزنامه کیهان به عنوان خط دهنده سیاست حاکم در تیتر صفحه اول خود از «خیانت» آقایان خاتمی و موسوی سخن گفت، و آقای خامنه‌ای از این افراد (و احیانا دیگرانی مانند کروبی و رفسنجانی) به عنوان «خواص مردود» یاد کرد. جمهوری اسلامی به قلع وقمع کامل جناح اصلاح طلب خود برخاسته و دیگر جایی برای آنان باقی نگذاشته است.

البته روند حذف جناح اصلاح‌طلب از دور دوم ریاست جمهوری خاتمی آغاز شده بود، و با برآمدن احمدی‌نژاد در دور پیشین ریاست جمهوری جای چندانی برای اصلاح‌طلبان در حاکمیت باقی نماند. ولی به آنان اجازه داده می‌شد در حاشیه قدرت باقی بمانند و به صورت اپوزیسیون رسمی یا وفادار نظام عمل کنند. رهبران این جناح مانند خاتمی و کروبی در درون نظام دارای نفوذ و اعتبار بودند و از امکانات حکومتی برای فعالیت‌های سیاسی خود بهره می‌گرفتند. احزاب اصلاح‌طلب با آزادی نسبی به کار خود ادامه می‌دادند، و روزنامه‌های آنان همراه با مشکلاتی منتشر می‌شد. انتقاد از حکومت احمدی‌نژاد رایج بود. و مهمتر از همه این امید و انتظار در بین اصلاح‌طلبان وجود داشت که در انتخاباتی بعدی بتوانند به کمک رأی مردم توازن قدرت را به نفع خود به هم بزنند و جای پایی در قدرت پیدا کنند. حاکمیت به اصلاح‌طلبان اعلام جنگ نداده بود، و شورای نگهبان به نامزدهای اصلاح‌طلب نیز (با محدودیت‌های خاصی) اجازه می‌داد که در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند.

این رابطه با انتخابات اخیر و حوادث پس از آن دست‌خوش تحول شد، و اکنون با عزم حاکمیت بر نفی و حذف اصلاح‌طلبان به پایان رسیده است. بحران اخیر که شکاف عمیقی در درون ساختار حاکمیت ایجاد کرده و سران پر نفوذ رژیم را در برابر هم قرار داده، اکنون وارد مرحله تعیین کننده‌ای شده است. نامزدهای اصلاح‌طلب که توانسته بودند با وعده‌های جدیدی در زمینه حقوق بشری و شهروندی خیل عظیمی از مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشانند با ناباوری تمام شاهد آن بودند که رقیب این آرا را به نفع خود مصادره کرده است. مردمی نیز که به امید شکست احمدی‌نژاد به نامزدهای اصلاح‌طلب رأی داده بودند نمی‌توانستند صحنه سازی انتخاباتی را بپذیرند و در مقیاس میلیونی به خیابان‌ها ریختند. این تظاهرات اعتراضی از سوی حاکمیت به خاک و خون کشیده شد. علاوه بر این، حاکمیت فرصت را برای تصفیه حساب نهایی با اصلاح‌طلبان مغتنم دید و به دستگیری وسیع چهره‌های برجسته آنان پرداخت. ادامه اعتراضات مردمی به اصلاح‌طلبان قوت قلب می‌داد که در برابر کودتای خامنه‌ای/احمدی‌نژاد مقاومت کنند. در سوی دیگر، حاکمیت کمترین نشانه‌ای از عقب‌نشینی یا مصالحه از خود نشان نمی‌داد، و به جای آن به سوی حذف کامل این جناح از حاکمیت گام بر می‌داشت.

روند حذف و نفی اصلاح‌طلبان از سوی حاکمیت، با رادیکال شدن خواست‌ها و شعارهای اعتراضی مردم، همآهنگ شده است. تصادفی نیست که در همان روزهایی که جناح ولی فقیه با نصب احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری و برگزاری نمایش تحقیرآمیز «محاکمه» اصلاح‌طلبان به نفی و قلع و قمع آنان برخاسته، رادیکال‌ترین شعارها علیه شخص خامنه‌ای در تظاهرات شنیده شده است. رژیم حاکم با حذف اصلاح‌طلبان در واقع یک حائل نرم بین خود و انبوه مردم ناراضی از نظام جئهوری اسلامی را از میان برداشته است. اکنون رهبری تظاهرات از دست اصلاح‌طلبان تضعیف شده از سوی حاکمیت به تدریج خارج می‌شود و شعارهای ضد جمهوری اسلامی و ضد خامنه‌ای جای شعارهای ضد احمدی‌نژاد را می‌گیرد. مردمی که این روزها به خیابان‌ها می‌آیند دیگر به دنبال تجدید انتخاباتی نیستند که با تنفیذ ریاست جمهوری احمدی‌نژاد عملا از موضوعیت افتاده است و بلکه استقرار «جمهوری ایرانی» را می‌طلبند. البته جمهوری، جمهوری است و از این رو تأکید بر «ایرانی» بودن آن تنها به عنوان نفی جمهوری اسلامی معنا پیدا می‌کند و گرنه زائد و بی‌معنی است.

در هر صورت در عزم جناح ولی فقیه بر قلع و قمع اصلاح‌طلبان کمترین نشانه‌ای از تردید دیده نمی‌شود. به عکس، شواهد و علائم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حاکمیت در نفی این جناح آماده است تا حذف فیزیکی آنان پیش رود. یعنی حاکمیت نه فقط دیگر حاضر نیست آنان را به عنوان اپوزیسیون وفادار یا خودی به رسمیت بشناسد و بلکه محو کامل سیاسی آنان را هدف قرار داده است، و اگر این اقدام حذف فیزیکی برخی از عناصر آنان را ایجاب کند در این کار تردید نخواهد کرد. زمزمه‌های مفسد فی الارض و محارب خواندن اصلاح‌طلبان دستگیر شده‌ای که حاضر به «اعتراف» در برابر دوربین‌های تلویزیونی نشوند خبر از چنین عزمی می‌دهد. در واقع، بازجویان و جلادان رژیم این افراد را در برابر یک گزینه درد و مرگ فیزیکی یا مرگ شخصیتی قرار می‌دهند ‌ گزینه‌ای که می‌تواند دگردیسی سیاسی و شخصیتی ۱۸۰ درجه‌ای افرادی مانند محمد علی ابطحی را توضیح دهد.

سؤالی که باقی می‌ماند این است که در برابر این سرکوب قاطع و خشونت‌بار حاکمیت، اصلاح‌طلبان چه سیاستی در پیش خواهند گرفت. آنان اگر بخواهند هم‌چنان به نظام وفادار باقی بمانند چاره‌ای جز تسلیم به ولی فقیه و کنار گذاشتن آرمان‌های اصلاح‌طلبانه خود نخواهند داشت. می‌توان تصور کرد که جمعی از اصلاح‌طلبان (به انگیزه دریافت سهمی از قدرت هم که شده) به این گزینه تن دهند. ولی برای سایر اصلاح‌طلبان پذیرش چنین گزینه‌ای آسان نیست. بسیاری از اینان که صادقانه به جمهوری اسلامی معتقدند نمی‌توانند سیاست‌هایی را که آینده این نظام را به خطر می‌اندازد تحمل کنند. ولی با سلطه بلامنازع ولی فقیه و نفی گرایش اصلاح‌طلبی در درون نظام، اکنون تلاش برای حفظ نظام معنایی جز حفظ نظام ولایت مطلقه فقیه خامنه‌ای (یا جانشین او) نمی‌تواند داشته باشد. برای اصلاح‌طلبان در قبال شرایط موجود و ولایت مطلقه‌ای که تسلیم کامل یا طرد آنان از ساختار حکومت را می‌طلبد راهی برای حفظ جمهوری اسلامی به تعریف آنان باقی نمانده است. آنان یا باید جمهوری اسلامی موجود را بپذیرند، یا آرمان جمهوری اسلامی را بالکل فراموش کنند. تجربه و گفتمان «مردمسالاری دینی» و مانند آن دیگر به پایان رسیده است، و اکنون باید بر هر فرد اصلاح‌طلبی روشن شده باشد که دموکراسی در ساختار جمهوری اسلامی سرابی بیش نبوده است.

در هر صورت با یکپارچه شدن حاکمیت در قالب نیروهای وابسته به ولی فقیه و پاکسازی نظام جمهوری اسلامی از جناح اصلاح‌طلب، صحنه سیاسی ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است. در این مرحله، گفتمان سه جانبه حاکمیت مذهبی/اصلاح‌طلبی/عرفی‌گرایی (سکولاریزم) که سیاست ایران را از سال ۱۳۷۶ تحت نفوذ خود داشت از بین می‌رود. اکنون دیگر انتخاب فقط بین حکومت مطلقه ولی فقیه یا عرفی‌گرایی است و فضایی در صحنه سیاسی ایران برای اصلاح‌طلبی باقی نمانده است. اصلاح‌طلبانی که آرمان‌های دموکراتیک داشته‌اند یا دارند چاره‌ای جز پیوستن به نیروهای تحول‌خواه و نفی حکومت مذهبی نخواهند داشت. موج عظیم مردمی که در قالب جنبش سبز به خیابان‌ها ریخته‌اند در مقابل حکومت مذهبی قرار گرفته است و به سمت تحول‌خواهی حرکت می‌کند. این دیگر بر رهبران اصلاح‌طلب درون این جنبش است که راه خود را برگزینند: یا با مردم و به سوی نظامی عرفی و دموکراتیک ، یا جدا شدن از جنبش سبز و اصرار بر دفاع از نظامی به نام جمهوری اسلامی که عملا در حکومت دیکتاتوری ولی فقیه خلاصه شده و کمترین فضایی برای اصلاح باقی نگذارده است.

 

 

From: Iran Emrooz


Share/Save/Bookmark

Recently by Hossein Bagher ZadehCommentsDate
فقر فرهنگی نقد در اپوزیسیون
1
Dec 02, 2012
از ادعا تا عمل
5
Nov 21, 2012
انتخاب مجدد اوباما
3
Nov 15, 2012
more from Hossein Bagher Zadeh
 
benross

اتحاد برای رفراندم

benross


تا زمانی که رژیم اسلامی نام «اسلامی» را بر خود دارد، تشنج در ایران ادامه خواهد یافت. آنچه اصطلاحاً در ایران «اصلاح طلبی» نام گرفته است در واقع «مهندسی تشنج» است. صرفنظر از ارزیابی‌های متفاوتی که هریک از ما از توان وبُرد این مهندسی داریم، قاعدتاً باید بر این توافق داشته باشیم که نتیجهٔ نهایی این مهندسی، اگر بناست به پایان تشنج بیانجامد، می‌بایست پایان رژیم اسلامی و برقراری یک سیستم سکولار باشد. قرار دادن این هدف نهایی که از طریق یک رفراندم به رأی مردم محقق خواهد شد، در هالهٔ سکوت و رمز یک اشتباه بزرگ سیاسی است. این یک بحث آکادمیک نیست که بنشینیم و سی سال دیگر بحث و جدل کنیم که حالا جمهوری می‌خواهیم یا مشروطهٔ پادشاهی. سوال اصلاً اینجا نیست. یک سیستم سکولار امکانات این را همواره می‌تواند در خود فراهم کند که در صورت نیاز تغییراتی -ولو بنیادی- در ساختار خود ایجاد نماید. سوال اصلی این است که ما یک سیستم سکولار می‌خواهیم یا یک سیستم اسلامی. پاسخ این سوال هرگز از درون دلمشغولان «مهندسی تشنج» برنخواهد خاست. این پیامی است که مبارزهٔ سیاسی از بیرون از رژیم اسلامی باید پرچمدار آن باشد و ضمن حفظ دیالوگ با همهٔ گروه‌ها و اقشار اجتماعی، همچون فانوسی راهنمای جنبش مقاومت مردم و نیز مهندسین تشنج باشد. 

Farhad Kashani

Mr. Bagher zadeh, Great

by Farhad Kashani on

Mr. Bagher zadeh,

Great article as always. Keep up the good work.


vildemose

Iran at the Crossroads of

by vildemose on

Iran at the Crossroads of History" is a recent HuffPost by the first president of Iran after the 1979 revolution:

"The regime's own cadres oppose Ahmadinejad, and the deepening economic crisis has both deprived the regime of resources and spurred further public discontent. This has provided an opening in which the Iranian people can determine the outcome of the struggle.

If the Iranian people cease resisting, times will become even harder; if they continue, their uprising will be transformed into a full-fledged revolution. This would make the establishment of democracy a real possibility. All indications now point to the Iranians' determination to see this uprising through."

-- Abdhassan Bani-Sadr, writing in Huffington Post, July 31, 2009


vildemose

s.Bahar:   You would

by vildemose on

s.Bahar:

 

You would be right if they don't kill Rafsanjani, MOusavi, or other top reformers official.

I think Khamenie et al are determined to kill or jail all of them.


s.bahar

دوست عزیز - در اشتباه هستید

s.bahar


جناب باقرزاده عزیز

با تشکر از زحمتی که کشیده اید و سعی کرده اید اوضاع جدید را ارزیابی کنید. من با شما موافقم که وارد شرایط جدیدی شده ایم ولی با شما موافق نیستم که خط اصلاح طلبی به آخر رسیده. برعکس تمام شواهد حاکی است که جنبش اطلاح طلب رسمیتر شده و در پی مشروعیت حقوقی است. البته این کار آسان نخواهد بود و زمان خواهد گرفت ولی به نظر من به آن سو پیش میرویم. نیروهای رادیکال خارج از جنبش اصلاحات به تدریج به برتری جنبش سبز داخل تن خواهند داد و در درون آن هظم خواهند شد. شرایط کاملا جدید است و چند دستگاه نظری وجود دارد. ولی فکر میکنم ارزیابی شما صحیح نباشد. ارادتمند


Maryam Hojjat

Well said, Dr. bagher Zadeh

by Maryam Hojjat on

Thanks for your great blog.

Payandeh IRAN & Iranians

Down with IRI & his supporters