آرامش دوستدار اولین اندیشمندی است که فرهنگ ایرانی را در بستر دینی مورد مداقه قرار می دهد. امتناع تفکر در فرهنگ دینی, تتوری ای است که دوستدار مطرح می کند. از نظر او دین -که در نوشته های دوستدار به معنای ناپرسایی است- در طول سده ها آنچنان تار و پود فرهنگ ایرانی را به جنس "ناپرسا" ی خود بدل کرده است که امکان پرسشگری در فرهنگ دین خوی ایرانی امری محال است. این مستند توسط موسسه فرهنگی خیام تهیه و تنظیم شده است که با اجازه ی کتبی از کارگردان محترم و مجوز شفاهی از جناب آقای دوستدار در فضای مجازی قرار گرفته و هدفی جز روشنگری ندارد
>>>Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
در يک فرهنگ دينی هر مسئله جوابش از پيش داده شده است
Siamak AsadianTue Mar 13, 2012 08:16 AM PDT
آرامش دوستدار در يک فرهنگ دينی هر پديده و مسئلهای که پيش بيايد، جوابش از پيش داده شده است
ملاحظات فلسفی در دين و علم» اولين کتاب آرامش دوستدار، متفکر و نويسنده ی مقيم شهر کلن آلمان و استاد پيشين فلسفه در دانشگاه تهران، حدود دو سال پيش توسط انتشارات خاوران در پاريس تجديد چاپ شده است. آرامش دوستدار در مورد اين كتاب و ريشههاى انديشه مركزى دو كتاب بعدى خود در آن، به پرسشهاى صداى آلمان پاسخ داده است
//www.nilgoon.org/archive/aramechdustdar/index.html
آدم دیوانه کیست؟ گزارشی بر سخنی از نیچه ۱
Siamak AsadianTue Mar 13, 2012 07:58 AM PDT
فضای حیاتی تفکر فلسفی عملاً اروپاست، لااقل در صورتی که ما فلسفه را نحوهی تفکر خاصی بدانیم که از آن مغرب زمین است، مغرب زمینی که خود را وارث تفکر یونانی کرده است. معنی این گفته این نیست که فلسفه چون موهبت الهی به مغرب زمین ومغرب زمینی تفویض شده ، بلکه بعکس و نخست اینکه زور و تاب فکری فرد یا افراد یک قوم است که میتواند امری را از آن خود سازد و به انحصار خود درآورد، چنین کاری را غرب در مورد فرهنگ یونانی انجام داده است. به همین معنی میتوان بعنوان مثال گفت: حافظ نه هرگز به سبب ایرانی بودنش در بینش عرفانی خود از آن ماست بلکه از آن ماست، در صورتی که ما بتوانیم در بینش عرفانی وی رخنه کنیم و این بینش را از آن خود سازیم. بنابراین آنچه در این مورد نیز قاطع و موثر است بستگی و سنخیت ذهنی و فکریست، نه الزاماً پیوند قومی.
//www.aramesh-dustdar.com/index.php/article/102/
امتناع تفکر در فرهنگ دینی
Siamak AsadianTue Mar 13, 2012 07:30 AM PDT
امتناع تفکر در فرهنگ دینی, تتوری ای است که دوستدار مطرح می کند. از نظر او دین -که در نوشته های دوستدار به معنای ناپرسایی است- در طول سده ها آنچنان تار و پود فرهنگ ایرانی را به جنس "ناپرسا" ی خود بدل کرده است که امکان پرسشگری در فرهنگ دین خوی ایرانی امری محال است.