سرکوب زنان از کجا آغاز شد؟
Eshterak / اکرم پدرام نیا
07-Mar-2012 (3 comments)

سقوط زن
 با تغییر ساختار جامعه و از بین رفتن نظام اقتصادی، اجتماعی اولیه که براساس مالکیت عمومی بود و با روی کار آمدن مالکیت خصوصی مرحله‌ی گذارِ زن از یک موجود برابر با مرد به موجودی زیردست اتفاق افتاد. این فروپاشی شاید از شش تا هشت هزار سال پیش در خاور میانه آغاز شد؛ زمان شروع کشاورزی و دامداری در مقیاس بزرگ یا زمانی‌که مازاد مواد تولیدی فکر فروش و سود بیش‌تر را به ذهن انسان آورد و سبک نوی از زندگی را بنا گذارد.

>>>
recommended by Siamak Asadian

Share/Save/Bookmark

 
Siamak Asadian

...

by Siamak Asadian on

Azadeh jaan, thank you so much, as usual, for your informed commentary. Engels' work is mainly based on American anthropolgy, and as you mentioned he was well aware of the limitations of his work, and a lot more into critical thinking than most of his 'students.'  

I was wondering on your take on the issue of domestic labor as social labor? Keep up the great work.


Roozbeh_Gilani

گرامى باد 8 مارس، روز جهانى زن!

Roozbeh_Gilani


هشتم مارس «روز جهانى زن» نام گرفت كه يادآور مبارزه‌ى زنانى باشد كه از نزديك به دو سده‌‌ى پيش بارها با درخواست صلح و نان و آزادى به خيابان‌ها آمدند و فرياد دادخواهى سر دادند. اگرچه به نظر مي‌رسد بحران‌هاى نظام پوسيده‌ى سرمايه‌دارى كه ‌امروز گريبان بخش بزرگى از جهان را گرفته و سايه‌ى جنگ كه بر سر بخش‌هايى ديگر سنگينى مي‌كند، تحقق اين درخواست‌ها را نيازمند فريادهايى بس رساتر كرده است؛ چرا كه، به شهادت تاريخ، سنگين‌ترين بار را در روزگار سختى همواره زنان بر دوش مي‌كشند.
هشتم مارس «روز جهانى زن» نام گرفت كه خاطره‌ى زنانى را پاس بدارد كه براى دست‌يابى به عدالت و برابرى هر تحقير و تمسخر و حصر و حبسى را به جان خريدند. اما، گويى هنوز جان‌هاى بسيار بايد وثيقه شوند تا جهان بهاى سنگين ستم و تبعيض در حق نيمى از اعضاى خود را دريابد، چرا كه خشونت بر ضدّ زنان هنوز در گوشه‌ و كنار آن بيداد مي‌كند. در كشورهاى مدعى آزادى و برابري زنان هنوز فريب‌كاري‌ها هر دم افزون‌تر و سقف‌هاى شيشه‌اى هر روز ضخيم‌تر مي‌شوند. در سوى ديگر، زنان عربستان هنوز جز وعده‌‌هايى چند از شيوخ خود چيزى نديده‌اند. زنان مصرى با افسوس خزان «بهار عربى» را در حمله‌ به تظاهرات 8 مارس نظاره مي‌كنند؛ خبر شكنجه‌ى جسمى و روانى زنان زندانى بحرينى در رسانه‌ها مي‌پيچد؛ و هم‌چون مصر و سودان و سوريه و بحرين و يمن و افغانستان و پاكستان و . . . ، در ايران هنوز «غيرت » جامعه را بيش از همه حركتى فردى از هنرپيشه‌اى جوان به جوش مي‌آورد و آبروى جامعه در گرو تصوير اوست كه زينت‌بخش سايت‌ها و شبكه‌هاى اجتماعى و انگيزه‌ى هزاران بحث موافق و مخالف مي‌شود، نه رسيدن سنّ تن‌فروشى به دوازده‌سال، يا تاراج هزاران ميليارد ديگر از سرمايه‌ى اين سرزمين كه خبرش كم‌وبيش همان زمان از پرده برون افتاده است؛ نه درد بسيارگفته‌ى تبعيض و بي‌حقوقي زنان، نه آرزوهاى بر باد رفته‌ى هزاران دختر جوان سردرگم، نه چهره‌هاى از ريخت ‌افتاده‌ى دختران قربانى اسيدپاشي، نه پيكرهاى خودسوخته به آتش از سر نوميدي، نه خون‌هاى ريخته‌ تنها به جرم «نه» گفتن به «عاشقى» محروميت‌كشيده، نه زخم‌هاى برخاسته از فقر و جهل بزرگ‌ترها بر جسم و جان كودكان بي‌گناه، نه دامن‌گستري اعتياد نوجوانان و آسوده‌خاطري سوداگران مرگ، نه سال‌هاى عمر زنان و مردانى از پير و جوان كه تنها به دليل مبارزه براى آزادى در بند و زندان سپرى مي‌شود، . . .
روزنه‌هاى اميد، اما، هرگز بسته نيست؛ چرا كه عطش انسان‌ها براى صلح و عدالت و برابرى و آزادى هرگز فرو نمي‌نشيند. و بسا كه در هنگامه‌ى بحران، شدت فشارها بتواند چنان پرده از فساد سرمايه‌سالاران و رياكارى سلطه‌گران برگيرد كه فريادهاى آزادي‌خواهى و عدالت‌جويى در گوشه و كنار جهان را به هم پيوند بزند.
كانون نويسندگان ايران با شادباش هشتم مارس - روز جهانى زن - به تمامى زنان جهان به‌ويژه زنان و مردان آزاده‌ى ايراني، اميدوار است زنان حق‌طلب كه گاه با جوش و خروش و گاه با پايدارى صبورانه، اما همواره با گام‌هاى استوار، مبارزه‌ى خود را براى دست‌يابى به حقوق شايسته‌ى انسانى به پيش مي‌برند، سرانجام اين «طولاني‌ترين انقلاب» تاريخ را رقم بزنند.
كانون نويسندگان ايران
8 مارس 2012
(17 اسفند 1390)


Azadeh Azad

Engels was wrong! Deal with it!

by Azadeh Azad on

It is horrible to see that still some women are following the masculinist school of Marxist thought. It's the 21st century "for God's sake", not the 19th century!

The above write-up is a repetition of a thesis by  Engels in his 19 century book "The Origin of Family, the State, and the Private Property," which I have successfully rejected - and so have done many other feminists. The origin of women's oppression is the establishment of the institution of fatherhood  following the discovery of the biological role of men (albeit minimal) in the reproduction. Women's oppression IS NOT part of the class struggle, but the core of a separate socio-political and economic system called PATRIARCHYY. Yu may go to this blog

//iranian.com/main/blog/azadeh-azad/origi...

and from there to a series of blogs called "On the Origin and Nature of Patriarchy", which is continuously being written.So, keep coming back and checking out these blogs. I will be writing an article soon, arguing and proving that Engels did not answer the question of the origin of women's oppression. There are simply too many historical and anthropological mistakes in his work and many unanswered questions.

Engels himself was much more open-minded than today's Marxists. He said that future discoveries might prove that he was wrong. And he was wrong. He was wrong on the fundamental question of the relationship between patriarchy and private property. These two institutions are in a direct relationship only in the propertied classes. The majority of people today and throughout history are not and were not part of the propertied classes, yet patriarchy and women's oppression exist in ALL SOCIAL CLASSES, especially in lower classes.

~ Dr. Azadeh Azad