وزارت امور خارجه كشورمان به مقامات مصري تاكيد كرد كه از هرگونه برخورد خشونتآميز با موج مردمي اين كشور احتراز نمايند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) يك منبع آگاه در وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به تحولات جاري در كشور مصر، اظهار كرد: حركت مردم عدالتخواه مصر بر اساس آموزههاي ديني و ناشي از بيداري اسلامي در منطقه بوده و در جهت بازگشت اين كشور به جايگاه اصلي خود در صحنههاي داخلي، منطقهاي و بينالمللي ميباشد.
وي افزود: مصر و مردم اين كشور استحقاق موقعيتهاي بالاتر و تاثيرگذارتري در خاورميانه و جهان اسلام را دارا ميباشند و مناسبتر به نظر ميرسد مقامات اين كشور ضمن تمكين به خواستههاي به حق مردم خود از هرگونه برخورد خشونتآميز نيروهاي نظامي و امنيتي با اين موج مردمي احتراز نمايند.
انتهاي پيام
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
توکه لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمی برد؟
Amir Sahameddin GhiassiSat Jan 29, 2011 01:10 PM PST
نمونه خوب
آقای خامنه ای به سرعت نامه ای به او نوشت و پایبندی خود را به نظرات او اعلام کرد. آیت الله خمینی هم در پاسخ او در ۲۱/۱۰/ ۱۳۶۶ نوشت:
"جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جدا جانبداری می کنید، می دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید... امید است ائمه محترم جمعه و بویژه امثال جنابعالی که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسئله را تعقیب و در خطبه های نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید".
بیش از یک سال از نزاع های آیت الله منتظری بر سر زمامداری آیت الله خمینی می گذشت. آیت الله منتظری در یکی از نامه های اعتراضی خطاب به او نوشته بود:"شنیده شده فرموده اید: "فلانی مرا شاه و اطلاعات مرا ساواک شاه فرض می کند". البته حضرتعالی را شاه فرض نمی کنم؛ ولی جنایات اطلاعات شما و زندان های شما، روی شاه و ساواک شاه را سفید کرده است.من این جمله را با اطلاعات دقیق می گویم".
آیت الله منتظری در نامه ۱۷/۷/ ۱۳۶۵ به آیت الله خمینی، پس از توضیح وضعیت زندان ها (گنجایش سی هزار نفری و موجودی صد هزار نفری، وجود پانزده هزار زندانی سیاسی و عفو ۵ هزار نفر از آنان توسط آیت الله منتظری، و...)، به سلطانیسم رژیم- به مفهومی که ماکس وبر گفته است- اشاره می کند.
در مفهوم وبری، نظامیان/خشونت گران، متعلق به بیت سلطان و ادامه بیت سلطان هستند. آیت الله منتظری به وضعیت اسفبار زندان ها اشاره می کند، اصلاحاتی که خود جهت بهبود صورت داده را ذکر می کند، سپس تأکید می کند که جنایتکاران،"منتظر استشمام نظر بیت حضرتعالی هستند تا خشونت ها را از سر گیرند".
آیت الله منتظری خطاب به او نوشته که نظام سلطانی تو چنین کرده است:"آیا می دانید در زندان های جمهوری اسلامی به نام اسلام جنایاتی شده که هرگز نظیر آن در رژیم منحوس شاه نشده است؟! آیا می دانید عده زیادی زیر شکنجه بازجوها مردند؟ آیا می دانید در زندان مشهد در اثر نبودن پزشک و نرسیدن به زندانی های دختر جوان، بعداً ناچار شدند حدود بیست و پنج نفر دختر را با اخراج تخمدان و یا رحم ناقص کنند؟! آیا می دانید در زندان شیراز دختری روزه دار را با جرمی مختصر بلافاصله پس از افطار اعدام کردند؟ آیا می دانید در بعضی زندان های جمهوری اسلامی دختران جوان را به زور تصرف کردند؟ آیا می دانید هنگام بازجویی دختران استعمال الفاظ رکیک ناموسی رایج است؟ آیا می دانید چه بسیارند زندانیانی که در اثر شکنجه های بی رویه کور یا کر یا فلج یا مبتلا به دردهای مزمن شده اند و کسی به داد آنان نمی رسد؟ آیا می دانید در بعضی زندان ها حتی از نور روز هم برای زندانی دریغ داشتند این هم نه یک روز و دو روز بلکه ماه ها؟ آیا می دانید برخورد با زندانی حتی پس از محکومیت فقط با فحش و کتک بوده؟ آیا می دانید در جمهوری اسلامی برخلاف آنچه در فقه خواندیم نه جان مسلمان محترم است و نه مال او...بالاخره زندان ها در شرف انفجار بود که من دخالت کردم و در اثر پیگیری خیلی بهتر شده است ولی افراد تند و وارثان امثال لاجوردی منتظر استشمام نظر بیت حضرتعالی هستند تا خشونتها را از سر گیرند و می گویند خشونت نظر امام مدظله است زیرا لاجوردی نماینده معظم له بود و این روش را می پسندید...حدود هشت سال است با خشونت و اعدام زیاد و مصادره های بی جا حکومت کردیم و به جایی نرسیدیم".
دو سال پس از این نامه، آیت الله خمینی در تابستان ۱۳۶۷ حکم قتل عام زندانیان سیاسی محکوم به حبس را صادر کرد. وقتی رئیس وقت دستگاه قضایی از او در باره شمول این حکم سئوال کرد، آیت الله خمینی در پاسخ او نوشت:"در تمام موارد فوق هرکس در هر مرحله اگر بر سر نفاق باشد، حکمش اعدام است، سریعاً دشمنان اسلام را نابود کنید".
آیت الله منتظری در این زمان نیز دو نامه جداگانه- در ۹/۵/۶۷ و ۱۳/۵/۶۷- به او نوشت و به شدت به این حکم و اجرای آن اعتراض کرد. اعتراض او از جهات مختلف بر حکم سلطان وارد می شد. اما یک جنبه آن با بحث کنونی ارتباط وثیقی دارد. او که شاهد بسط قدرت فردی سلطان و شخصی شدن بیش از حد رژیم بود، آیت الله خمینی را به نقض سنت متهم می کرد و وی را به رعایت سنت فرا می خواند.
آیت الله منتظری در پایان نامه اول خطاب به آیت الله خمینی نوشت:"و بجاست این حدیث شریف مورد توجه واقع شود:قال رسول الله:"ادرئوا الحدود عن المسلمین ما استطعتم فان کان له مخرج فخلوا سبیله فان الامام ان یخطی فی العفو خیر من ان یخطی فی العقوبه".
یعنی: "تا جایی که می توانید حدود را از مسلمانان دفع کنید(و اگر راهی برای مجازات نکردن یافتید، مجازات نکنید) چه آنکه اگر امام در عفو و بخشش اشتباه کند (و کسانی را عفو کند که مستحق نبوده اند) بهتر از آن است که در مجازات اشتباه نماید(و کسانی را به ناحق مجازات کند)". پیامبر گفته است که حدود شرعی با پیدایش کمترین شک و تردیدی در تحقق شرایط و موضوع آن، تعطیل می شود:"ادرءوا الحدود بالشبهات". مطابق میل شخصی حکومت کردن، یعنی زیرپا نهادن سنت پیامبر.
آیت الله منتظری در آغاز نامه دوم هم نوشت:"برای رفع مسئولیت شرعی از خود به عرض می رسانم".
آیت الله خمینی در ۱۵/۵/۶۷ به نامه های او پاسخ گفت. بر سر حکم خود ایستاد و خطاب به او نوشت:"مسئولیت شرعی حکم مورد بحث با من است، جنابعالی نگران نباشید".
For those who ran over people with police cars in Tehran
by Disenchanted on Fri Jan 28, 2011 11:17 PM PSTstreets, call for anti violance is funny if it wasn't so sad and shameless!
Now, that's funny!
by Disenchanted on Fri Jan 28, 2011 11:12 PM PSTTehran's Friday prayer leader also called Mobarak a dictator!
Mardaake ahmagh, look in the mirror!
Farcical
by G. Rahmanian on Fri Jan 28, 2011 08:26 PM PSTGuys! You're lucky SP is busy in a Grand Orgy with the 70 virgins, otherwise he would've proven you all wrong! Heif shod! Anyhow, SHAMELESS is just one of the countless IR's attributes. I think in this case, I'll call these bastards' actions FARCICAL!
خود سانسوری میکنم که دیلیت نشم!
MajidFri Jan 28, 2011 05:12 PM PST
مقامات قُرم «بببییییببببببب» کشورمون به «ببیییببببب» «بییییبببب» شون خندیدن که از این «ببیییببب» های زیادی خوردن!
این«ببیییببب» های وطن فروش یادشون رفته خودشون با مردم «حق طلب» ایران چکار کردن و میکنن!
اونوقت وقتی من میگم ای «بییییب» کِش ها مظهر کامل وقاحت و بیشرمی هستند شما میپرسین چرا!
مرگ بر هرچی دیکتاتور پُف«ببییبب» و حروم«ببیییبب»ست که حیا رو خورده و شرف و انسانیت رو «بیییبببب»!
پا نوشت: جای این «ببیییببب» ها هر چی به ذهنتون رسید معلول ذهن خودتونه! گردن من نندازین!
I think this Egypt development will not be good for IRI
by Anahid Hojjati on Fri Jan 28, 2011 05:02 PM PSTsomehow I believe even if Egypt turms out to be Islamic, the Egypt developments end up not being good for IRI.
shameless
by mahmoudg on Fri Jan 28, 2011 04:59 PM PSTاینا دیگه گند «وقاحت» رو هم در آوردن!
MajidFri Jan 28, 2011 04:55 PM PST
واقعاً حدّی بر وقاحت نیست ولی......
اگر تا حالا معنی کامل و همه جانبهء کلمهء وقاحت رو نمیدونستین دیگه عذر و بهانه ای ندارین!
بفرمائین! ولایت وقاحت بمعنی کامل!
no shame
by Fair on Fri Jan 28, 2011 04:38 PM PSTstateless terrorists have no shame- they have always been and will always be fascists, willing to kill anyone who stands in their way in the name of Allah. And today these hypocrites have the gall to tell others to not use violence. Scum of the earth, plain and simple.
Joke of the year
by David ET on Fri Jan 28, 2011 03:31 PM PSTNot sure to laugh or frawn