Israel's Netanyahu upbeat on Obama plans for Iran
reuters
09-Dec-2008 (one comment)

TEL AVIV (Reuters) - The man many tip to be Israel's next leader said on Monday he believed Barack Obama was serious about denying Iran nuclear weapons even though Obama made no mention of a U.S. military option in an interview. Netanyahu, currently opposition leader, is seen as more hawkish on Iran than his main rival Tzipi Livni.

>>>
recommended by Darius Kadivar

Share/Save/Bookmark

 
default

Is Obama accepting mullahs having the bomb?

by Anonymous123 (not verified) on

از سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل
//hamdami.com

روزنامه اسرائیلی:«دولت باراک اوباما ممکن است
چترحمایتی دربرابر اتم ایران به اسرائیل اعطا کند»

یک مقام آژانس بین المللی انرژی اتم فاش ساخت که جمهوری اسلامی ایران در ماههای آینده به مقدار کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت نخستین بمب اتمی خود دست خواهد یافت و یک شخصیت سیاسی نزدیک به دولت آینده باراک اوباما گفت: رئیس جمهوری آینده ایالات متحده به زودی اعلام خواهد کرد که اسرائیل زیر چتر حمایتی نیروهای مسلح آمریکا قرار خواهد گرفت و اگر ایران در صدد حمله اتمی به اسرائیل برآید، با ضربات تلافی جویانه اتمی ایالات متحده روبرو خواهد شد.
بررسی دقیق میزان درستی این گزارشها هنوز معلوم نیست.
روزنامه اسرائیلی معریو Maariv در شماره امروز خود (پنجشنبه 21 آذرماه1387-11 دسامبر2008) از قول یک مقام آژانس بین المللی نوشت: مشکل اساسی در مورد تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز آن است که حکومت ایران در لحظه ای که اراده کند، می تواند آن را به سوی کاربرد نظامی سوق دهد.
روزنامه اسرائیل هاآرتس Haaretz نیز امروز از قول یک شخصیت سیاسی آمریکائی که با دولت آینده اوباما همکاری نزدیکی خواهد داشت، نوشت: اوباما در یکی از سخنرانی های خود به زودی خواهد گفت که هرگونه حمله هسته ای علیه اسرائیل پیامدهای ویرانگرانه خواهد داشت و ایالات متحده کشور اسرائیل را زیر چتر حمایتی هسته ای خود می گیرد.
آگاهان سیاسی گفتند: یکی از مفاهیم چنین اقدامی از سوی آمریکا ممکن است آن باشد که دولت آینده واشنگتن با اتمی شدن ایران کنار می آید.
در ادامه گزارش آمده است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آینده ایالات متحده، این اندیشه را در جریان رقابت انتخاباتی با سناتور باراک اوباما بر سر مقام ریاست جمهوری از جانب حزب دموکرات، عنوان کرده بود. او گفته بود که ایالات متحده باید به اسرائیل و کشورهای عربی که ممکن است مورد تهدید اتمی ایران قرار گیرند، "چتر حمایتی بازدارنده" اعطا کند و "حکومت ایران بداند که هر گونه تهاجم (اتمی) علیه اسرائیل، واکنش گسترده ای به دنبال خواهد داشت".
به موجب این گزارش، کلینتون پیشنهاد کرده بود که این چتر حمایتی بر فراز کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و از جمله عربستان سعودی نیز گسترده شود، به شرط آن که آنها از قصد اتمی شدن دست بردارند. این منابع خبری آمریکائی گفتند که ایالات متحده هم زمان با چتر حمایتی، توان دفاعی اسرائیل را نیز برای خنثی کردن موشک دشمن، در ابعاد چشمگیر بالا خواهد برد. نخستین اقدام در این راه، استقرار شبکه بسیار قوی راداری در صحرای نگب در جنوب اسرائیل است که موشک های نظامی ایران را از لحظه ای که از زمین به پرواز درآید شناسائی خواهد کرد و به اسرائیل امکان خواهد داد برای خنثی کردن آن به اقدام بپردازد.
پرزیدنت برگزیده باراک اوباما چند روز پیش گفت که حاضر است با ایران وارد گفتگو شود و بسته های تشویقی سخاوتمندانه ای به آن کشور پیشنهاد کند، و اگر ایران پاسخ رد بدهد با تحریمهای بسیار گسترده تری روبرو خواهد شد.
برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که مفهوم اعطای چتر اتمی به اسرائیل آن است که در برابر حمله غیر اتمی ایران، اسرائیل از پشتیبانی و دفاع برخوردار نخواهد شد و اصولا چنین طرحی به مفهوم آن است که آمریکا با مسلح شدن حکومت ایران به بمب اتمی کنار می آید؛ و چنین شیوه ای نمی تواند مورد پذیرش اسرائیل قرار گیرد.
یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل، که از او نام برده نشد، به روزنامه هاآرتس گفت: در حالی که ایالات متحده در جلوگیری از اتمی شدن ایران، در آن ایامی که هنوز بمب اتمی نداشت، تردید نشان داد و با قاطعیت عمل نکرد، چگونه می توان اعتماد کرد که پس از مجهز شدن ایران به بمب اتمی، به چنین تعهدی عمل کند؟ این مقام گفت: هرگونه سخن گفتن در مورد چتر حمایتی، به تلاشهای جاری برای جلوگیری از اتمی شدن حکومت ایران زیان می رساند.
روزنامه هاآرتس از قول یک مقام دولت پرزیدنت بوش، چنین پیشنهادی را "غیر قابل اعتماد و پوچ" توصیف کرد.
روزنامه معریو به نقل از ناداو ایال خبرنگار اعزامی خود به مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: به گفته یکی از مقامات آژانس، گرچه ایران هنوز به اندازه کافی اورانیوم غنی شده ندارد، ولی هر گاه اراده کند، در ظرف چند ماه خواهد توانست مقدار لازم را برای ساخت نخستین بمب خود آماده سازد.
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان اوباما در مورد امکان مذاکره با ایران گفته بود: آنها خودشان می دانند که ما از خط اتمی شدن عبور کرده ایم، پس بهتر است به جای "تقابل"، به "تعامل" روی آورند.