معانی فحش‌های مختلف... من بی حسم یا چمه؟


Share/Save/Bookmark

Monda
by Monda
25-Apr-2010
 

این جریان از بلاگ‌های شازده اسداله میرزا تو کلّه‌ام افتاد. ممنونم شازده.

سال‌ها بود که فحش نخورده بودم. یعنی‌ واقعیتش اینه که فکر می‌کنم سکوت مطلق در بعضی‌ موارد از هر فحشی دردناک تر و موثر تره.

چند روز پیش یک آقای خوشگل ۸۰ ساله نزدیک بود بزنه بهم، موقع رانندگی‌ پای سل فنش بود، محکم بوق زدم، بهم یک انگشت داد. شیشه ماشینش را کشید پایین و‌ بهم داد زد: بیچ! من که تو شوک بودم، تنها جمله ای که به مغزم رسید این بود: آر یو سریوس؟!

درست روز قبلش با یک کوپل خیلی‌ ناراحت و بد اخلاق ایرانی‌ کار می‌کردم (قرار بود مثلا اخلاقشونو درست کنم)، موقع ترک دفترم شوهره به زنش گفت، این جنده خانم قده خر سرش نمی‌شه، نمیدونه من چقدر از تو متنفرم... من که پشتشون راه میرفتم با آرامش پرفسینلم توضیح دادم: من همینجام، فهمیدم چی‌ گفتین، هفتهٔ دیگه انشالله با همین حرف شما جلسمونو شروع می‌کنم. بد جور به من نگاه کرد و‌ خداحافظی کردن. خانومش گفت ببخشید ماندا جون،...

با خودم فکر کردم (۱۰ دقیقه تا مریض‌های بعدی وقت داشتم)، چرا گفت جنده؟؟ میتونست بگه نفهم، الاغ، ولی‌ جنده از کجا اومد تو ذهنش؟!

یادم افتاد که در ایران جنده جزو فحش‌های ناموسی بود. بعدا یک سری فحش‌های ناموسی دیگه با هم ریخت تو کله ام. مثل خار کس ده. که اصلا به نظر من فحش محسوب نمی‌شه، چون شامل حال هر خواهر مزدوجی میتونه بشه. ولی‌، جندگی یک شغل است، فحش نیست. در ادامهٔ این افکار به ذهنم رسید که بعضی‌ مردهای ایرانی‌ وقتی‌ قافلشون تنگ میاد، فورا یکهو می‌رن سراغ بد دهنی به مقام شغلی و اجتمایه زنی‌ که عصبیشون کرده.

در حالی‌ که خانم‌ها معمولا، وقتی‌ با آدم های‌ بی‌ انصاف یا نفهمی طرف میشن، فکر نمیکنن یارو جنده است مثلا. من به شخصه فکر می‌کنم طرف بی‌ تربیت یا نادان است، ذهنا قاطی‌ است، هر چی‌...

اون شب با خودم فکر می‌کردم، سال‌ها بود که فحش فارسی نخورده بودم.

دقیقا یادم افتاد که از سفر آخرم به تهران، ۱۲ ساله پیش، که راننده تاکسی داد زد: آبجی‌، خار مادرتو! که البته حقم بود چون داشتم خیابون یک طرفه را در کمال پر رویی میرفتم که زود تر به مقصد برسم. یادمه اون روز هر چی‌ خاله‌ام ناراحت شده بود، من ککم هم نگزید. (چرا، از خلاف خودم خیلی‌ کم شرمنده شدم. ولی‌ زودی یادم رفت) چون کلاس نقاشیم تو خیابان ویلا سابق بد جایی‌ بود. ضمنا بهتون بگم برام سوال مطرح شد که چرا خار مادرمو، چرا خودمو نه؟! خاله توضیح داد: منظورش این بود که از خودت خوشش نیومد (قابل نبودم)، راستش ترجیح میدادم به خودم فحش بده نه به خواهر یا مادرم، بخصوص مادرم که اصلا تقصیری نداشت. حالا خواهرمو بگی‌ یک چیزی چون یادم داده بود چه جوری برم تو خیابون یک طرفه.

اون شب که از سر کار بر گشتم خونه، داشتم با خودم فکر می‌کردم: چه فحشی میتونه منو اذیت کنه؟ (بغیر از سکوت های‌ مطلق های‌ بعضی‌ آدمها در بعضی‌ موارد، البته)

بعد آمدم در iranian.com او‌ دیدم شازده داره از ته دلش فحش میده، به هر چی‌ مسلمان های‌ دو آتیشه یا اسرائیلی یا اون سرگرد او‌ همفکرهاش. دیدم بابا راست میگه! واقعا بدون فحش نمی‌شه با بعضی‌ آدم‌ه روبرو شد.

در عرض ۳۱ ساله گذشته، به ما مزخرفات چپونده شد، زندگانیه مارو ویران کردن، گر و‌ گر میکشن، تجاوز می‌کنن، زندانی می‌کنن، از مردم میدزدن، حالا چی‌ باید کرد؟ تنها کاری که از آدم‌های فهمیده‌ای مثل شازده بر میاد اینکه بهشون فحش بعده. ولی‌ شازده چرا به انگلیسی آخه؟ و اگر بغیر از حکومت متجاوز، خیانتکار، دروغگو، پست و ظالم، فحش دیگری در ذهنت هست تورو به جان عزیزت رو کن. من یکی‌ دلم آرام میگیره.

ولی‌ اگر با یکی‌ یکی‌ آدم‌های نفهم (الاغ) طرف میشی‌، فکر می‌کنم با حلاجی موضع خودتون، شما که اینقدر عالی‌ مینویسی، شاید بهتر بشه بحث کرد. نه؟ اگر هم تو کلشون نرفت بابا جان، ولشون ده به امون خدا (همون خدائی که جمهورییه اسلامی بهش اعتقاد داره و‌ به اسمش میکشن و‌ میچاپن ها) ... شازده جان هر چی‌ شما بگی‌ خار مادرشونو، فایده نداره. تازه جی جی دیلیتتون هم میکنه.

موضوع اصلیم در این بلاگ فحش دادن بود، نمیدونم چرا رفتم به فکر شازده.... آها یادم افتاد... منظورم این بود که بگم، هیچ فحشی منو دیگه ناراحت نمیکنه. بعد از این همه سال که بهم به عنوان یک زن ایرانی‌ توهین شده. در هر لحظه با حجاب اجباری، حق کشی‌های مطلق، دیگه بی‌ حسّ شدم.

فقط الان آرامش ذهن لازم داریم، هممون، که ببینیم از اینجا به بعد چی‌ از دستمون بر میاد؟

ضمنا دوستم که داره میره ایران پرسید ماندا سوغاتی چی‌ میخوایی؟ گفتم فحش‌های جدید برام جمع کن و‌ بیار... خدا کنه دیگه زرشک و‌ زعفرون نیاره که فریزرم جا نداره.


Share/Save/Bookmark

Recently by MondaCommentsDate
Dance in Iranian Movies
4
Jun 17, 2012
Mellow
12
Feb 08, 2012
Sing for You
3
Jan 17, 2012
more from Monda
 
ebi amirhosseini

ماندا جان.....

ebi amirhosseini


نمیدونستم اینقدر دلتنگ کلمات زشت و قبیحه هستی عزیز؛ به خودم میگفتی کرور کرور برات با پست الکترونیکی میفرستادم,آخه من فرهنگ لغت متحرک این قبیل واژگان هستم خصوصا"نمونه های فارسی میانه
و فارسی باستان آنان.!!! از شوخی گذشته؛ از نوشته ات بسیار لذت بردم.

قربونت اگه تو زعفران و زرشک احتیاج نداری ؛ من که دارم ! به دوستت بگو بیاره من برات یه زرشک پلو خوشمزه بپزم و با پست سریع السیر برات بفرستم. خدا عمرت بده و سایه ات همیشه بالای سر ما باشه!

//www.facebook.com/photo.php?pid=89666&op=1&o=global&view=global&subj=76716578682&id=100000120812196

Ebi aka Haaji


Red Wine

پدر سوخته ها

Red Wine


ماندا جان، پدر سوخته معانی مختلفی‌ دارد که احتمالا به قبل از ادوار قاجاریه می‌رسد ! شاکی‌ نیست که کسانی‌ که اینجور فحش‌ها را میساختند،اندک علم و سوادی داشته اند و در آن زمان به عنوان مثال کسی‌ که خراج نمیداده،پدر سوخته لقب میگرفته است ! (به خصوص به این معنا که اگر کس کار بد کند،پدرش در آتش و لعن خداوند گرفتار شود و و بیشتر به کسی‌ گویند که بی‌ پدر باشد و بس !)) شاید به این معنا بوده است که یاد زیادی فقیر است و دارا نیست و یا زیادی زرنگ است و دانا نیست !

 در قدیم هیچ چیزی بیخود و بی‌ حساب به مورد استفاده خاص قرار نمیگرفته است و بهترین محل برای ساخت این واژه ها،بازار بوده است و مکاتب !

متأسفانه افرادی زیادی در این مکب خانه ایرانیان دات کام به دشنام گویی و کذابی میپردازند که این قابل قبول نیست ! ما قبلا گفته ایم... ناراضی‌ هستیم از این جریان و دیگر هم نظر سیاسی نمیدهیم چون نمیخواهیم خودمان را مثل این افراد به پایین آورده و وقت خود را تلف کنیم،اینان کم کم از بین خواهند رفت و ما به حقمان خواهیم رسید.

صف کشيدند پدر سوخته ها
چشم بر منصب هم دوخته ها

 


i_support_khamenie

jj not accurate

by i_support_khamenie on

let's see if JJ's statement is accurate:

According to www.mywebsiteworth.com:

Google.com (established in2004) is worth:

46,000,000,000 ---------46 billion

Rajanews.com (established in 2007) is worth:

252,000 US dollars

iranian.com (established in 1996) is worth:

35,000 US dollars

And according to :
//www.websitevaluecalculator.com/

iranian.com is worth $126

Great strides and achievements from someone who takes on the iranian government

Now where do I send the check


Jahanshah Javid

Heeehee

by Jahanshah Javid on

Very well written. Enjoyed it a lot. And very important point: no profanity can be as hurtful and insulting as what women and Iranians in general have been through in the past 31 years.


divaneh

آخ چقدر خندیدم

divaneh


ماندا جان دست شما درد نکنه که اینقدر ما را خنداندی. راستش را بخواهید فحش نقل سخن است و بدون آن زندگی خسته کننده می شود. برای راحتی اعصاب هم معجزه می کند. مثلاَ من نمی توانم بدون فحش دادن به راننده های بد رانندگی کنم و هرچند که آنها این دشنامهای زیر لبی را نمی شنوند اما لا اقل دلم خنک می شود.

شما هم البته یک خرده زیادی بدبین هستی. مثلاَ وقتی یکی می گوید "خوار مادرتو" ممکن است به این منظور بوده که "خوار مادرتو سلام برسان". اما آن خیابان یک طرفه در ایران مرا یاد سفر چند سال پیشم به ایران انداخت. شوهر خواهر بنده مثل شما یک طرفه را خلاف می رفت و سرش را تکان می داد و با اشاره به راننده هایی که از جهت درست می آمدند و دچار زحمت شده بودند و خشمشان را در بوقشان می ریختند می گفت: نگاه کن، نگاه کن، عین خر و گاو، عین خر و گاو.

با خواندن این بلاگ شما یک راه حل خوبی برای پایان دادن به اعتصاب کامنتی شازده هم به نظرم رسید. بیایید همه آن قدر به او فحش بدهیم تا مجبور شود که بترکد و او هم فحش را نثار جد و آباد ما کند و اعتصابش شکسته شود


afyoun

Dear Monda

by afyoun on

 

 

Followed by reading your blog, I'm convinced that you have mistaken me for another person. BUT, you're very perceptive, as my view on Iran, life, religion, sargord, ..., is more or less in the same frequency as the person you have in mind.

I was away for a long time but recently I've realized that islam's mercenaries gradually but factually are taking over this site "under the protection and in the name of democracy and freedom of speech" while back home, their internal savage comrades kill our hamvatans just "thinking" about democracy and freedom of speech.

However, thanks again


Bugsy

In case your friend's return-flight got delayed

by Bugsy on


Anahid Hojjati

ماندا جان با بلاگ خوبت درد دل ما را شروع کردی

Anahid Hojjati


 

ماندا جان , از نوشته ات خیلی خوشم آمد. من فحش دادن شازده در بلاگهای آخرش را می فهمم و با فحش دادن معمو لی فرق دارد.   اما باقی اوقات بعضی ها فحش می دهند چون منطق ندارند. وقتی به دوستی گفتم تازگی ها آنلاین فحش می خورم, فوری گفت که برای همین است که آنلاین زیاد نمی نویسد. به دوستم توضیح دادم که بعد از ١٥ ماه شعر و مقاله نویسی , من هم پروفایلی پیدا کردم وبرای همین فحش می دهند. در آن موقع یاد اف یو دوست فرنچمون بیشتر از یکسال پیش نبودم. البته اف یو ایشان به خاطر بلاگی بود که در انتقاد از بلاگهایش نوشته بودم.  بعضی کسان دیگر در این سایت تحملشان بسیار کمتر است. این گونه افراد اگر یک کامنت ببینند که مطابق میلشان نیست , به اسامی مختلف فحش می دهند ,حتی اگر کامنت اصلأ مربوط به اونها نبوده. بعد هم اسم خود را می گذارند حقیقت گو.  به فول نوجوانی هایمان , آخ چشمم.

ماندا جان با بلاگ خوبت درد دل ما را شروع کردی . ایول


Monda

رد واین عزیز، ممنونم از توجهت

Monda



 

دلم می‌خواد فحش‌های قبل از قاجار را بخونم. میدونم که فحش دادن همیشه کاربرد داشته ولی‌ سطح و جهتش برام خیلی‌ جالبه. مثلا چرا زمان قاجارییه اینقدر پدر سوخته مد بود؟  همینطور که شما عرض کردین، این فحش‌ها از دربار روز و نویسندگان دوران پخش میشد. از علما (مثل زاکانی) فقط بگوش باسوادها میرسید، که ضمنا شعور حلاجی عبید رو داشتن.

این iranian.com مثل یک مدرسه است، اگه کسی‌ گوش شنوا داشته باشه میتونه توش کلی‌ چیز یاد بگیره، یا دست کم انگیزه خود اموزی پیدا بکنه. شما فکر میکنی‌ این اشخاصی که از صبح تا شب اینجا طرفداری این و‌ اون می‌کنن، اصلا هیچ به خودشون زحمت میدن که مواضع دیگران را مطالعه کنن، یا همینجوری فل بداهه باید تبلیغ بپرونن؟

بعضی‌‌هاشون مثلا ۱۰ روز می‌رن مسافرت به ایران که نوروز یا کریسمس با فامیلشون باشن، اون وقت میان اینجا به بقیه درس میدن راجع به اینکه مردم ایران چی‌ لازم دارن، چی‌ لازم ندارن. بعضی‌‌هاشون هم که چشم  بسته، اهر چی‌ بابا جون و‌ مامان جونشون گفته، یا از ترس جونشون هی‌ کامنت میندازن که مبادا iranian.com بالانسش از بین بره. مثل این که بالانس اینجا دردی به حال اونجا میکنه.  یا این که میکنه و‌ من غافلم؟


 

 


Monda

کاپیتان جان

Monda


 

من متوجه اون برخورد بین شما و شازده نبودم. متاسفانه فرصت نمی‌شه تمام کامنتها و بلاگ هارا خوند. اینشاالله که جریان بین شما با تفاهم موضع همدیگه حل شده؟.


Monda

Marjan jan!

by Monda on

Do read it again only if you shall contribute your view of the Cosmos :o)


Monda

قربون شما و عطار برم

Monda



ممنونم از لطف شما استاد سعادت نوری.

 


Monda

Fohsh Therapy

by Monda on


اتفاقا یک مدل کار کردن با عصبانیتها استفاده از فحش است. ولی‌ بعد از فحش دادن، اگه به خودمون بیاییم متوجه  میشیم که خیلی‌ کار‌های موثرتر و مثبت تری میشه انجام داد. 

داتیس جان، مرسی‌ از کامنتت.

 


Red Wine

...

by Red Wine on

ماندا جان، قربان صداقتت که مدتی‌ بود مطلبی جالب در زمینه اجتماعی نخوانده بودیم ! با اصل نوشته شما کامل موافق هستیم،منتهی ما ایرانیان همیشه خدا از الفاظ زشت استفاده کرده ایم،شاید مقصر اصلی‌ شاه عباس صفوی باشد که دهان پاره بود و لیچار گو !

متأسفانه خیلی‌ از دوستان عزیز ما در این سایت،فارغ از درس و علوم سیاسیند و ناشی‌ در دادن نظرات جامعه در رابطه با آن ! هستند اشخاصی‌ که کور کورانه طرف جریانی را میگیرند که از بطن آن اصلا خبری ندارند ! مثلا اینها که طرفداری از احمدی‌نژاد یا دولت اسلامی میکنند،۹۹ درصد به پارسی چیزی نمینویسند ! تنها انگلیسی ..!

هر کس که موافق آنان نباشند،سلطنت طلب مینامند ! اگر از چپ هستند یا توده یی و کمونیست..در کشوری غیر از کوبا و کره شمالی‌ زندگی‌ میکنند (با اینکه ما یک جمهوری خواه ساده برای ایران هستیم اما باید اشاره کرد :همان که نیکو گفت رضا پهلوی !) آنان که طرفداری از فلسطین میکنند،حتا یکبار به آنجا سفر نکرده اند ! نظر فلسطینیها را در مورد ایرانیان نمیداند،حتا اسرائیلی‌های واقعی را هم نمیشناسند،تنها از روزنامه و تلویزیون اطلاع دارند و بس !

واقع باعث خجالت است ! به هر حال اینجور افراد مطمئناً جایی‌ در آینده ایران آزاد ندارند !

واقعا از مطلبی که نگاشتید،کمال سپاسگزاری را از شما داریم.

 


capt_ayhab

ماندا جان

capt_ayhab


ماندا جان

اولا که واقعاً از خواندن نبشتارتون لذت بسیار بردم، بسیار بجا و رک.

شاید من تا حدود زیادی مقصر هستم در مورد اون بلاگ شازده. ایشون بنا به
انتقادی که من کرده بودم اون بلاگ رو نوشتن.

قصد اصلی‌ اون بود که اصلا دلم نمیخواد که نویسندهٔ با قدرت مثل شازده
اینجارو ترک کنه. زیان زیادی به این جا خواهد خورد.

با سپاس فراوان

 

-YT 


Marjan Zahed Kindersley

Nice one!

by Marjan Zahed Kindersley on

'Will have to read it again.

Btw, apparently the letter 'K' is very satisfying  for the person uttering the consonant (facial smiling expression etc.), which could explain a lot about the Cosmos, "Iranian" bottoms and....


M. Saadat Noury

بسیار عالی نوشته اید

M. Saadat Noury


عطا ر نیشا بوری در باره ی محا سن فحش (دشنام، ناسزا ) چنین سروده است

یکی پرسید از آن شوریده ایام
که تو چه دوست داری گفت دشنام
که هر چیز دگرکه می دهندم
بجز دشنام منّت می نهندم :
عطا ر نیشا بوری


Datis

Fohsh Therapy!

by Datis on

ماندا جان سلام بسیار زیبا و دلنشین نوشتی و کلی خندیدم:) سالهای نخست غربت نشینی همیشه فکر می کردم که این جماعت چقدر بی نزاکت هستند چرا که مثل نقل و نبات فحش نصر زمین و زمان میکنند! همکارهای من هم فکر می کردند که من (نماینده رسمی همه ایرانیها!) چقدر با ادب هستم و سعی میکردند در حضور من کمتر خواهر و مادر یکدیگر را خجالت بدهند!  پس از گذشت چند سال بدون اینکه متوجه باشم در افاضه الفاظ ناخوشایند (برای شنونده) گوی سبقت را از همکارهایم ربوده ام . بعضی وقت ها هیچ چیز نمیتونه بهتر از چارتا فحش چارواداری آبدار آدم رو تخلیه کنه!   روز خوش  

Monda

ajaba

by Monda on

hamamoon ups and downs dareem. zendegi ups and down dareh. ups and down behemoon dars mideh.  kodoom flag manzooretooneh?


i_support_khamenie

ajaba

by i_support_khamenie on

Aghar vaghean Monda bee ehsas shodi mughabele fosh dadan, pas chera hamke yek badbakht harfi meezaned ke khoshed nemiyad, Flag meekoni?

Ajaba, yek rooz comedieye gayeha, rooze bad azadariye doost farzand, rooze bad soghateye fosh jam kardan az iran....ajaba, kheyle ups and downs dariha!


Monda

مرسی‌ هادی جان.

Monda



فکر می‌کنم خودم بتونم چند روز دیگه خدمتش برسم. وگرنه بهت خبر میدم تا بیایی. روزت خوش.

 


hadi khojinian

اوه

hadi khojinian


مرسی ماندا جانم . خیلی با حال بود و بهتر از همه این بود که فارسی نوشتی . این دفه که اومدم امریکا این یارو به من نشون بده  . حسابشو می رسم گرچه خودم می دونم تو زودتر از من حسابشو می رسی . اول سر صبحی تو جزیره کلی خندیدم . مرسی که روزم را با خنده  ساختی