دعوت به بازی: وطن کجاست؟


Share/Save/Bookmark

دعوت به بازی:  وطن کجاست؟
by Javad Yassari
19-Feb-2009
 

یکی دو هفته پیش یک جعبه بنفشه’ رنگارنگ خریدم.  یادم آمد آخرهای زمستان، باغبان می آمد و بنفشه ها و پامچال ها را در باغچه’ منزلمان در تهران می کاشت.  خیلی وقتها تا شب عید دوباره برف می آمد و مادرم برای بنفشه های پوشیده از برف غصه می خورد.  می ترسید یخ بزنند و بسوزند.  اما بنفشه طاقتش زیاد است، دوام می آورد.  یکی دو آخر هفته گذشته’ بنفشه ها را با دقت دور تا دور باغچه کاشتم.   چند روز رفتم سفر.  وقتی برگشتم، اول دلم می خواست سگم اردشیر را ببینم و بعد هم با عجله رفتم سراغ بنفشه ها.  سر جایشان بودند و پا گرفته بودند.  به باغچه و خانه ام نگاه می کردم و به این قضیه فکر می کردم که خانه ام کجاست؟  آنجا که اردشیر و بنفشه ها و بطری های شیراز و مرلو مرتب پیش هم چیده شده اند یا خانه’ پدری که در امیرآباد تهران بود؟  همانی که دونبش سر کوچه واقع شده بود و شمالی بود و حیاطش تابستانها پر از عطر یاس و آخرهای زمستان پر از بنفشه و پامچال بود؟  وطن من کجاست؟  آنجا که چند روز پیش با تاکسی از فرودگاهش به خانه رفتم یا آنجا که سالهاست دیگر آن را ندیده ام؟  من ایرانی ام؟  بله، هستم.  پس اینجا چکار می کنم؟  رهگذرم؟  صاحبخانه ام؟  میهمانم؟  پس چرا این میهمانی تمام نمی شود؟  حالا دیگر مال اینجایم؟  پس چرا دیوانه و دلتنگ ایرانم؟  چرا هر ویدیویی که از ایران می بینم، هر خبری که از آن می شنوم مرا دلتنگ ایران می کند؟  چرا موسیقی اش غمگین و خوشحال و مجنونم می کند؟  چرا شعرش را با تمام سلول های بدنم می خوانم و فکر می کنم می فهمم؟ راستی وطن کجاست؟  وطن من کجاست؟

باری، پاسخی دارم.  اما قبل از اینکه پاسخم را بدهم، می خواهم شما را به یک بازی اینترنتی راجع به همین سئوال دعوت کنم.  از شما درخواست می کنم منت بگذارید و در این بازی اینترنتی شرکت نمایید.  پس از پاسخ به این سئوال، می توانید از دوستان دیگر ایرانین دات کامی به نام دعوت کنید تا آنها هم پاسخ خود را بدهند.  همچنان می توانید بدون دعوت از شخص خاصی فقط نظر خود را بنویسید.  سئوال این است:  به نظر شما، وطن چیست؟ وطن کجاست؟

شاد و سربلند باشید دوستان عزیزم.  به امید دیدار و خواندن تفکرات شما.

ضمنا، از اینکه در سه بلاگ قبلی مشاعره و نوستالژی ایرانی نیز شرکت کردید از شما ممنونم. هر چه فکر کردم نتوانستم تصمیم بگیرم چه کسی برنده’ مسابقات شده است.  اگر شما میدانید، بفرمایید تا هدیه’ ناقابلی تقدیم برنده یا برندگان شود.  با تشکر.  ج. ی.

 


Share/Save/Bookmark

more from Javad Yassari
 
Souri

Barandeh Jayezeh.......

by Souri on

Dear Friend, Mr Yassari

You have always great and uniqe ideas for gathering all the friends together, regardless of their personal ideologies.

Before I speak about the subject at hand (because it takes more time and reflection) I must just mention that the winner of the Moshaereh blog was already determined, The winner is Mona khanom with her beautiful poems and her perseverance, more than every one else, she always kept the flame alive. She was the one who gave us the 1000th poem on that blog, which is a firs time seen in the whole  life of Iranian.com.

Look forward to read of your and other friends beautiful comments about "Vatan", 

BTW: Would you please post a picture of gole Pamchal here? I am not sure to remember what flower was it.....:(

And also later, in Nowruz, I'll be glad to see your Souri Banafshe's picture!!

thanks for your nice thought