Slashing Zeroes from Currency

Iran planning to remove three zeroes from Rial

03-Apr-2011
Share/Save/Bookmark

Recently by Ghormeh SabziCommentsDate
Majid Tavakoli: Prisoner of the day
5
Dec 02, 2012
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day
2
Dec 01, 2012
Abdollah Momeni: Prisoner of the day
2
Nov 30, 2012
more from Ghormeh Sabzi
 
Red Wine

...

by Red Wine on

جناب هوشی بزرگوار...

نمی‌دانیم که چرا در رابطه با جریانات بهایت و آنچه با ایشان گذشت اصرار میفرمأید،بنده هیچ گونه بحث و صحبت در این رابطه نداریم و همانجور که گفتیم.. به این قوم همیشه احترام می‌گذاریم و از جریانات دیگر چیزی به میان نمیاوریم که این مباحث تخصصی میباشد و از وقت و حوصله ما خارج !

اینجا بحث بر پول ایران زمین است و ثروت این مملکت و بد بختی و فقر فعلی‌ ایرانیان.

روز خوش.

 


hooshie

جناب شراب قرمز کم لطفی‌ می‌‌فرمائید

hooshie


 

کدام کتاب پهلوی و یا اسلامی قربان؟ دکتر فریدون وهمن و دکتر بهمن چوبینه که دیگر از  سر سپردگان پهلوی‌ها نیستند. این دوتن هم از بهایی و بابی کشی در قاجار نوشته اند و هم از مظالم آخوند‌ها به بهأئیان در دوره پهلوی ولی تفاوت اینجاست که قاجار‌ها از سر تعصبات کور مذهبی‌ دست به این فجایع می‌‌زدند ولی در مقابل پهلوی‌ها به بهأئیان در همه سطوح مملکتی پروبال دادند. اینهم دو نمونه نقل قول با ذکر مأخذ:

 سرکوب بابیان و بهائیان در دوره قاجار

با قتل فجیع باب گروهی از پیروان وی به خونخواهی او برخاستند و قصد جان ناصرالدین‌شاه را کردند. مخالفت بهاء‌الله، به عنوان یکی از پیشوان جنبش بابی، با ترور شاه سودی نبخشید و ترور صورت گرفت. ولی شاه از این سوءقصد جان به در برد. در پی این رویداد بود که به نام دین و دربار بابی‌کشی در سراسر ایران به راه افتاد که می‌توان آن را از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر دانست.

این فقط عاملان ترور نبودند که باید مجازات می‌شدند. از پیروان باب باید خون زن و کودک و پیر و جوان در سراسر کشور ریخته می‌شد تا خشم مهد علیا، مادر ناصرالدین‌شاه، فرو بنشیند. بابی‌کشی با مشارکت مردمی مسخ‌شده چنان ابعاد شنیع و ددمنشانه‌ به خود گرفت که اعتراض دیپلمات‌های اروپایی و روسیه را برانگیخت. افسر اتریشی کاپیتان آلفرد فون گومونز که در آن زمان در ایران مأموریت داشت در گزارش خود چنین نوشت:

«... روشی که این شکنجه‌گرها بکار می‌برند، شرایط محیط، مصیبتی که بدن این محکومین بخت‌برگشته تا لحظه دادن جان باید تحمل کنند، همه و همه به قدری ناگوار است که یادآوری آن خون را در رگهای من به غلیان می‌آورد. بدن محکومین را با میله‌های سرخ داغ می‌کنند، چشم‌های آنان را با مته سوراخ می‌کنند، سرشان را با پتک خرد می‌کنند، در بدنشان سوراخ‌های متعدد ایجاد کرده در آن شمع می‌گذارند، پوست کف پای ایشان را کنده پایشان را در روغن مذاب می‌گذارند و بعد به آن نعل می‌کوبند و مجبورشان می‌سازند که با همان حال در بازارها راه بروند. محکوم بدبخت کوشش می‌کند بدود اما بر زمین می‌خورد. تصور نکنید حال با یک تیر او را خلاص می‌کنند. خیر، بدن متلاشی شده‌ی این محکومین را به طور واژگون با دست‌هایشان از درخت آویزان می‌نمایند و آنگاه حاضران باید با طپانچه مهارتخود را با نشانه رفتن مغز و یا قلب و یا چشم محکوم نشان دهند ... در اسلام چیزی به نام ترحم وجود ندارد.» (ص ۳۷۷)

//persianbooks3.blogspot.com/2010/04/farsibooks.html

سرکوب بهائيان در دوران شاه و شيخ،( بهرام  چوبينه)

 

 

تعقيب و کشتار بابيان و بهائيان از سرگرميهای هر روزی ملايان و پادشاهان قاجار بود. روند بابی و بهائی کشی تا اواخر دوران قاجاريه به بهانه های دينی و سياسی ادامه داشت. در جنبش مشروطيت ايران، بابيان سهم چشمگيری داشتند و می توان ادعا کرد که تلاشهای آنان در ايجاد انقلاب مشروطه ايران بسيار مهم و کار ساز بود. اما اين نه به اين معنی است که بهائيان طرفدار مشروطيت نبودند، بلکه می بايد چنان تعبير گردد که رهبران بهائی تأکيد داشتند که بهائيان در سياست دخالت نکنند تا بلکه جامعه نو بنياد بهائی از آسيب مشروعه خواهان متعصب که همگی ملايان زمان خود
بودند در امان بماند. در زمان رضا شاه بهائی کشی در چند شهر ايران اتفاق افتاد ، اما بطور کلی تعقيب بهائيان در آن دوران از سياستهای دوران رضا شاهی به شمار نمی رفت. رضا شاه در پی محدود ساختن قدرت روحانيت بود. در دوران رضا شاه انديشه "ملت" شدن توسعه يافت و تا حدودی انديشه دينی "امت" جای خود را به "ملت" داد. جامعه ای که ميرفت تا همه ساکنين ايران، خود را ايرانی بدانند، بدون آنکه مذهب، مرام سياسی و قومی در آن دخالت آشکاری داشته باشد. //raha.agahee.org/node/871

حالا ممکن است شما هم دو نمونه از مآخذ غیر وابسته به پهلوی و یا آخوند‌ها را نام ببرید. شما می‌‌فرمائید از گو گذشته حرفی‌ به میان نیاوریم ولی‌ خودتان از هر فرصتی برای در بزرگ کردن اجدادتان و توهین به دیگران کوتاهی نمی‌‌کنید. اگر ممکن است چند کتاب و مأخذ (البته به غیر از مرحوم پدر بزرگتان) ارائه بفرمایید.


Red Wine

...

by Red Wine on

جناب هوشی خان

این اولین باریست که میبینیم فردی بهایی (که محترم هستید و احترام شما دوستان واجب)..اینجور به تاخت و تاز در این زمینه مشغولید !

مسائل بسیاری را مطرح کردید که بلافاصله اینجور به ما میفهماند که جنابعالی کماکان مشغول ورق زدن کتب تاریخ نوشته شده پهلویون و اسلامیون هستید،اینجور تناقضات دیگر عذری موجه به خود ندارد ! دیگر کسی‌ در این زمانه گول این حرف‌ها و دروغ‌ها را نمی‌خورد،آمار کثافت کاریهای شیوخ اسلامی و قزاقان پهلوی سر به فلک است.

از کدام ایران ویران و ایران آباد صحبت به میان آوردید ؟! از زمان خاقان بزرگ هیچ جنگی در ایران صورت نگرفت و اراضی‌ اصلی‌ ایران به مملکت عودت داده شد،قفقاز ارزانی‌ خودشان که اینان از تبار ایران زمین نبودند و نیستند !

در زمان خودش..در منطقه.. ایران زمین بهترین شرایط خودش را داشت،حتی بهتر از مملکت عثمانی که اینان کارشان به آدم خوری رسیده بود و در هندوستان سگ خوری و هولوکاست بزرگی‌ که انگلیسیها در آنجا ایجاد کردند (دیگر اسمی از دیگر ممالک به میان نمیاوریم که اینترنت موجود است و شرم بر صورت !) که به طور حتم حضرت عالی از این جریانات خبر ندارید و تنها به ساز ابو عطا (ساخته شده به دست کاتبین مفنگی  پهلوی و اسلامی و با رهبری انگلیسیها !) دل‌ مبارکتان را خوش فرموده اید !

یادمان نمی‌رود که کودک بودیم و از پدر بزرگ شنیدیم که چطور به زور طپانچه روسی..چند نفر آمدند و نماینده گان را مجبور به دادن رای به نفع قزاق‌ها دادند.و مردم ؟ مردم چه ؟ تا آواخر قلدری رضا مردم را چزاندند و بی‌ ناموسی کردند و شاید چند کار خوب کردند که جملگی از زمان قاجاریه شروع شده بود و رضا تنها رضایت به رضای سرنوشت داد و دیگر هیچ !

یک نکته را نفهمیدیم ؟ قاجار با کدام نسناس اسلامیه وصلت کرد ؟ این بی‌ احترامی و این بی‌ اطلاعی شما را نادیده میگیریم که در خوش ایاّم بهاری هستیم و میل به گفتن دیگر مسائل در رابطه با بهائیان و دیگر افراد را نداریم که گذشته هر چه بوده گذشت و ما به حال معتقدیم و احترام افراد واجب است.ولی‌ تو رو خدا اندکی‌ کتب تاریخی خود را به روز کنید،نگذارید بیرق رادیکالیسمی در دستانتان جا گیرد،به ایران زمین فکر کنید و به ایرانیان و اجازه ندهید که عده یی از خدا بی‌ خبر برای اندک مال دنیا و مقام مادی گولتان بزنند.

بهارتان فرخنده باد.

 


fussygorilla

Wearen'tblessed

by fussygorilla on

absolute nonsense!  Turkey also about 4 years ago did drop Six zeros from its currency the Lira and it not only helped bring down the inflation but in fact the Turkish economy has been moving ahead quite fast. 

Your comment is based only on your hatred of Iran and its govenment regardless.  Iran's economy, despite 30 years of sanctions, is moving ahead quite well which has become a thorn on the side of U.S. and people like you.


Maryam Hojjat

hoshie, Thank you

by Maryam Hojjat on

for your blatant, factual & sincere response to RW.


hooshie

جناب شراب قرمز

hooshie


در شأن شما نیست که این چنین مغرضانه و کینه توزانه از بنیان گذار ایران نوین تحت عنوان "آن مردک ... میرپنج" یاد کنید. رضا شاه کبیر ما بهأییان را از ستم اعقاب بهایی کش جناب عالی‌ نجات بخشید و دست آخوند‌های قشری که از اعوان و انصار اجداد حضرت عالی‌ می‌ بودند را از دخالت در مملکت کوتاه کرد. مسلم بدانید که اگر طایفه قاجار لیاقت حفظ سلطنت را داشتند با رای مجلس و  ملت برکنار نمیشدند کما اینکه خاندان پهلوی هم پس از پنجاه  اندی سال با رای قهر آمیز همان ملت به همان راهی‌ رفتند که اجداد شما قبل از آن رفته بودند با این تفاوت که آن‌ها از یک ایران ویران شده به دست قاجار ایرانی‌ آباد ساختند که متاسفانه دوباره بدست ایادی اجدادتان یعنی‌ آخوند‌ها افتاد و دوباره ویران شد.    


IranFirst

The Real Zeros that need removing

by IranFirst on


WeAreBlessed

Very surreal... Is this report real?

by WeAreBlessed on

This report seems surreal...  Is this actual policy? Could this be a late April Fool's joke?  On certain levels, it is both comical and horrific... 

Do the mullahs think that they can just drop a few zeros... and save their bankrupt system?  The Islamic Republic of Iran is rotten to the core, unable to roll-back its eventual count-down to complete self-destruction.   

 

This 33 year old nightmare must come to an end.  This is just one more blatant example that for the sake of the people, these incompetent and corrupt mullas must go! 


Rastgoo

The real value of the Rial vs. USD

by Rastgoo on

Slashing 3 zeros is only a short term psychological boost to the sick Iranian economy.  The reality is still that the Rial is much weaker than the USD.  Currently at 1000 Toman=1 USD (1 Toman=10 Rials).  And this rate is being kept artificially high by the Iranian government (overvaluing its currency).  Part of the whole IRG corruption in the import business.  If the market forces were in control of the exchange rate I hear that the Rial may be as hight as 2500 Toman:1 USD.  Does anyone with a sound understanding of economics have a good idea what this ratio would be where it not buoyed up by the government and was controlled by the market?


Red Wine

...

by Red Wine on

صَد رَحمتْ به ارزشِ شاهیْ‌،مَحمودیْ،عَباسّی،نادِریْ،قِرانْ و ریالِ آنْ مَردَکْ... میر پًنج !این پدر سوخته‌ها آن چنانْ مملکت را وَرشکسته کرده اند که حّد و حِساب ندارد.