مردان مهربان تر می شوند


Share/Save/Bookmark

مردان مهربان تر می شوند
by ونداد
06-Feb-2012
 

شاید شما هم متوجه شده‌اید که روزگار برای مردان در غرب از چشم‌انداز خوبی برخوردار نیست. میلیون‌ها مرد کارشان را از دست داده‌اند، درآمدشان کمتر شده است و به تعبیری سرنوشت مردان شبیه فرجامی است که در انتظار روزنامه‌هاست. هر دوی آنها در حال از دست دادن موقعیت پرشکوه خود هستند. به نظر می رسد هم روزنامه‌ها و هم مردان از قطار زندگی سریع و هر لحظه نو شونده‌ کمی عقب مانده‌اند.

اما دور افتادن و از دور خارج شدن مردان از موقعیت همیشگی‌شان، باعث رونق گرفتن نسل جدیدی از مجله‌های مردانه شده است که توجه و تأکیدشان را در دنیای جهانی‌شده، معطوف حمایت و راهنمایی از جنسی می‌کنند که به سرعت در حال از دست دادن جلال و جبروت دیرینه‌ی خویش است.

مجله‌های تثبیت‌شده‌ا‌ی چون «ماکسیم» و «سلامت مردان» با آنکه روزهای سخت مالی را پشت سر می‌گذارند، هنوز بر طبل دبدبه و کبکبه‌ای می‌کوبند که دیگر وجود ندارد. هنوز تیترهای سنتی نظیر«درست کردن اندام زیبا برای کنار ساحل» و «آیا داشتن دوست دختر جذاب حق‌تان است؟» حکایت از آن دارد که آنها به عمق تغییرات جدید پی نبرده‌اند.

مجله‌های معروفی چون «اسکوایر» و حتی «پلی بوی» که سنگرهای پرقدرت و مورد علاقه‌ی مردان قرن بیستم بوده‌اند بیشتر از سایرین همچون کبک سر خود را به زیر برف برده‌اند.

فخر و بی‌توجهی نشریات سنتی مردانه که همچنان تمام همّ و غم خود را برای دیدن لباس زیر هنرپیشه‌های لَوند متمرکز کرده‌اند و با اصرار تمام به انکار تغییرات اجتماعی پرداخته‌اند زمینه را برای نشریات جوانِ هوشمند که برخاسته از دلِ واقعیت‌های روزمره‌ی زندگی در جوامع صنعتی هستند مهیا کرده است.

طی سال‌های گذشته نسل جدیدی از مجله‌های مردانه پا به عرصه‌ی وجود گذاشته‌اند که به وضوح پی برده‌اند «ریاست آقایان» با سرعت تمام در حال رنگ باختن است و به همین خاطر خواهان ارائه‌ی تصویر واقعی‌تری از «مردانگی» در قرن بیست‌و‌یکم هستند. هدف اصلی نشریات مردانه‌ی جدید بازسازی حیثیت و غروری است که در نیم قرن گذشته در مسیر زوال بوده است ولی با لجاجت تمام توسط خودِ مردان انکار شده است.

وب‌سایت «هنرِ مرد بودن» که فقط چند سالی از راه اندازی آن می‌گذرد ماهانه بیش از ۳۰۰ هزار بازدیدکننده را جذب خود می‌کند. «بِرَت مک کی»، خالق این وب‌سایت، از الهام ناگهانی که برای راه‌اندازی مجله‌ی متفاوتی برای مردان به سراغش آمده می‌گوید: «در حین ورق زدن مجله‌ای معروف، ناگهان متوجه این مسئله شدم که همه‌ی مطالب و تصاویر مجله به شدت تکراری است. مقاله‌ها یا در حال توضیح راه‌حل‌هایی برای به رختخواب کشاندن هرچه بیشتر دختران را می آموختند و یا به ما مردان می‌آموزند چگونه خوش‌اندام شویم».

از دید سردبیر جوان، مجله‌ی مردان معاصر احتیاجی به زرق و برق مردان مشهور ندارد. به نظر او مردان به تقویت روحیه و مرام احتیاج بیشتری دارند تا خوش‌اندام بودن. او به همراه همسرش «کیت» آستین‌ها را بالا زدند و هدف خود را متوجه آن کردند که به مردان بیاموزند چگونه همسر و پدر و دوست بهتری باشند؟

از آن پس سلسله مقالاتی چون «شوالیه‌ی مدرن» و حتی مقالاتی که در عمل یادآور وظایف همیشگی مرد در خانه بوده است نظیر سلسله مقالات «ابزارشناسی: چگونگی استفاده از پیچ‌گوشتی» در صفحات سایت قرار گرفت و با استقبال بسیار گسترده مردان روبرو شد.

ایده‌ی بازسازی شرف و منزلت «مردان» به موج جدیدی تبدیل شد و در غرب گسترش یافت. در ماه‌های اخیر سایت‌های مشابهی شروع به کار کردند که هدف‌شان را «نجات مردان» اعلام کرده‌اند. مجله‌ی «مرد خانه» و «پروژه‌ی مرد خوب» از جمله‌ی آنها هستند که ضمن فاصله‌گرفتن از مجلات شیک و تجاری ادعا می‌کنند که خواهان ارائه‌ی تعریف جدیدتری از «مرد بودن» هستند.

نسل جدید نویسندگان، صاحبنظران، روزنامه‌نگاران، عکاسان مدُ در مجله‌های جدید مردانه به ساده‌ترین شکل ممکن اعلام می‌کنند که «مرگ بر عربده کشی، زنده‌باد مهربانی». مجلات مردانه‌ی جدید، بعد از دهها سال فاصله، به تاکتیک مجله‌های زنانه نزدیک می‌شوند که همواره به دنبال نشان دادن راههایی هستند که از زنان انسان‌های بهتر و موفق‌تری بسازند.

در زمانه‌ای که درصد تحصیلات دانشگاهی زنان بیشتر از مردان است، در دوره‌ای که زنان روز به روز از استقلال مادی و شخصیتی بیشتری برخوردار می‌شوند، در عصری که زنان خود را محدود به بچه‌دار شدن و آشپزی نمی کنند و با محرومیت جنسی مبارزه می‌کنند، بی‌دلیل نیست که مجله‌های محجوب و واقع‌نگارانه‌تری برای مردان به راه می‌افتد که از مردان می‌خواهد حیثیت مردانگی را با مهربان و با وفا بودن ارزیابی کنند.

پانوشت‏ها

GQ, Esquire, Playboy

The Art of Manliness

-.Greg Beato, Real Men Cry and Do Laundry, An anthropology of the new male self-improvement mags. here

مجله مرد روز

رادیو زمانه

نغییر برای برابری


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
ونداد

فرامرز عزیز

ونداد


این تعریف شما هم نوعی از دیدن دنیای پیرامون است. فقط خواستم اضافه کنم که دلبازتر باش و چون نگاه متفاوتی با تو وجود دارد تلاش نکن در ظرف های از پیش تعیین شده همان نگاه اول خودت قرار دهی.

به نظر من یا باید این حقیقت تن داد که نمی شود هم زنان را دوست داشتنی فرض کرد و هم وجود انسانی انها را انکار کرد. من در زندگی پیرامون خودم مردان زیادی را شاهد بودم و هستم که به دلائلی نتوانستند رابطه سالمی با همنوع زیبا، خواستنی و برابر خود داشته باشند. متاسفانه آنها به دلائل بیشمار احساس منفی نسبت به زنان دارند و این نوع نگرش انها را از یک رابطه سالم و مفید و مملو از عشق و مهرورزی بر حذر داشته است. 


Faramarz

مرد در نقش خواجه حرمسرا!

Faramarz


 

Vandad,

You seem to see men as either Neanderthal beasts or castrated house slaves! But most men fall in the middle as caring fathers, lovers and friends. Men are men, and not the male version of women.

Women, as much as they complain about men not listening and not being sensitive to their feelings, would rather men be men than “yes honey, whatever you say” saddled horses!

If you really want to observe men and women in their natural environment and without much social pressure, gather a bunch of 6-7 year-old little boys and girls in a room, put a few toys and balls in there, and then step away and watch them interact.

The first thing that happens is that the little boys gravitate towards each other, the same thing happens with the little girls too, but the group dynamics is different. The boys being a “pack” by nature quickly try to figure out who the alpha male (the pack leader) is. He could be the biggest or the smartest of the pack. After a little bit of pushing and shoving and arguing, the Pack Leader emerges and tells everyone what game to play and the rest would follow, even the loner kid who just wants to go to a corner and read a book joins in.

The dynamics in the girls group is different. They break into small groups based on excluding others and they start talking behind each other’s back. Once in a while they would look at what the other groups are doing and whisper something to each other. They also tend to talk at the same time, but they seem to hear each other quite well!

This will go on for a while, until the boys get into a fight and the girls would run and get the grownups to come and stop the fighting, and the fun and play stops!


Maryam Hojjat

Vandad, Great blog

by Maryam Hojjat on

Thanks for your blog and reminding us of change in men's world.