ايرج گرگين و خسرو گلسرخي


Share/Save/Bookmark

Tapesh
by Tapesh
22-Jan-2012
 

ایرج گرگین (۱۳۹۰ - ۱۳۱۳)، روزنامه‌نگار و از مدیران پیشین تلویزیون ملی ایران بود. ایرج گرگین روزنامه‌نگاری را از نوجوانی با انتشار روزنامه دانش‌آموز در سال ۱۳۳۰ در تهران آغاز کرد و در انتشار روزنامه جوانان دموکرات فعالیت داشت. همزمان با تحصيل در رشتهٔ ادبيات فارسی در دانشگاه تهران، هم فعالیت‌های تئاتری داشت و هم کار حرفه‌ای مطبوعاتی را در روزنامه کيهان شروع کرد و مدت کوتاهی نيز مدير داخلی مجله کيهان فرهنگی بود. گرگین در سال ۱۳۳۷ به عنوان تهیه‌کننده و گویندهٔ خبر به رادیو ایران پیوست و در همان سال طرح ایجاد یک رادیوی فرهنگی در تهران را ارائه داد که پس از تصویب به اجرا درآمد و رادیو تهران ایجاد شد. او در سال ۱۳۴۰ برای تحصیل در رشتهٔ تلویزیون به ژاپن رفت و زود به ایران برگشت.

گرگین در سال‌های نخستین دههٔ ۴۰ شمسی سرپرست و مسئول «برنامه دوم رادیو تهران» شد. این ایستگاه رادیویی پایگاه طرح مباحث اجتماعی، فرهنگی و هنری بود. هنرمندانی مانند احمد شاملو، فروغ فرخزاد، نادر نادرپور، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان‌ثالث، و فریدون رهنما در این شبکهٔ رادیویی، که مخاطب آن بیشتر اهالی و علاقمندان فرهنگ و هنر بودند، حضور یافتند. «در سال ۱۳۴۵ به همکاری با تلویزیون ملی ایران که تازه تشکیل شده بود پرداخت و اولین گوینده خبر آن بود. در سال ۱۳۴۶ مدیر روابط عمومی و انتشارات تلویزیون ملی ایران شد. در سال ۱۳۴۹ مدیریت خبر تلویزیون را برعهده گرفت و انتشار مجله تماشا توسط تلویزیون و با همت وی آغاز شد. در سال ۱۳۵۰ مدیریت تولید تلویزیون بر عهده وی گذارده شد. در سال ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت و در رشته مدیریت ارتباطات در دانشگاه USC تحصیل کرد. در بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۳ مدیریت شبکه دوم تلویزیون را بر عهده گرفت. طی سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ به ساخت چند فیلم از موزه های مختلف دنیا پرداخت با عنوان «حضور ایران» که از جمله به دلیل وقایع و تحولات سیاسی در ایران ناتمام ماند. در سال ۱۳۵۹ از ایران خارج شد و در کالیفرنیا اقامت گزید. در سال ۱۳۶۱ رادیو امید را درجنوب کالیفرنیا بنیان نهاد. در سال ۱۳۷۷ در راه‌اندازی رادیو آزادی (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد) در پراگ، جمهوری چک مشارکت داشت و سال ها مدیریت آن را برعهده داشت. این رادیو بعداً تبدیل به رادیو فردا شد. ایرج گرگین در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شد و مقیم ویرجینیای شمالی در ايالات متحده شد. او صبح جمعه ۱۳ ژانویه بعد از یک دوره بیماری طولانی سرطان در بیمارستان فیرفکس در ویرجینیای شمالی درگذشت.»

عنوان رادیو زمانه نیز به پیشنهاد ایرج گرگین انتخاب شده است. روزنامه‌نگاران هم‌دوره آقای گرگین و کسانی که از او آموخته‌اند، این روزنامه‌نگار پیش‌کسوت را به اعتدال، دقت، و تعهد به اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری معرفی کرده‌اند.


Share/Save/Bookmark

more from Tapesh
 
Mash Ghasem

شازده کوچولو / با صدای ایرج گرگین

Mash Ghasem



anglophile

RG jan, I think you need to reduce your respect to 5 fold!!

by anglophile on

The other five has gone to Mousavi - LOL

anglophile

ایرج گرگین و میرحسین موسوی: باجناق

anglophile


 

 

 

 

 

                     ایرج گرگین+ژاله کاظمی<خواهر>زهرا رهنورد+میرحسین موسوی

 

نصب از دو سؤ دارد این نیک‌ پی‌! 

 

  

//balatarin.com/permlink/2009/5/9/1584818

//balatar.blogfa.com/page/balatar.aspx


Roozbeh_Gilani

Thank you tapesh..

by Roozbeh_Gilani on

I knew little about late Mr. gorgin until his death. Obviously he was a good man, a  patriot, judging by the comments I read on this site. As for his interesting family relationship with Golsorkhoi, of course, it would have increased my respect for him tenfold, only if I judged people by their family relationship. 

Thank you again. 

"Personal business must yield to collective interest."


پندارنیک

Ukhhhhhhhh

by پندارنیک on

Please tell me, Tapesh,  that you had nothing to do with the cheesy, tacky wreath.......please don't let yourself to be the one.................