شیخ اشراق


Share/Save/Bookmark

Shahriar Zahedi
by Shahriar Zahedi
29-Nov-2008
 

بیرون دروازه شهر حلب با شیخ اشراق و دیگری از هم مسلکان میرفتیم. شیخ صحبت نیک میداشت و ما از دریای دانش او بهره میجستیم. در راه به چوپان ترکمانی بر خوردیم که با گله‌ای از گوسپند و بز در حرکت بود. شیخ را گفتیم که چه باشد بره‌ای بگیریم و به کباب تناول کنیم که دیریست طعامی ماکول دست نداده و راهی‌ دراز در پیش است و باید چیزی خورد. شیخ گفت مرا ده دینار است به شما میدهم بروید و بگیرید.

با چوپان بره‌ای را به ده دینار معامله ساختیم و آماده ذبح چهار پا میشدیم که به ناگاه ترکمان دیگری که شریک چوپان مینمود به تعاقب ما آمده و معترض بود که شریکم به نادانی‌ عمل کرده و بره ارزان داده و ده دینار بیش باید از برای آن دادن. گفتیم ما درویش فقیریم و جز آن ده دینار ما را وجه دیگر نیست. شریکت به ده دینار رضا شده پس تصمیم او را بپذیر و این حیوان بر ما حلال بنمای. ترکمان رضایت نمیداد و قصد فسخ معامله نموده بود.

شیخ اشراق ما را گفت که از او فاصله بگیریم و حیوان را نیز با خود ببریم تا او چوپان را مجاب سازد. پس ما چند ده قدمی‌ از آن دو دور گشتیم و به نظاره مشغول شدیم. شیخ لختی به صحبت با چوپان ترکمان گذراند ولی‌ چوپان کماکان معترض مینمود و فریاد میکرد. پس شیخ پشت به چوپان کرده و بسوی ما گام برداشتن نمود که به ناگاه آن ترکمان بازوی راست شیخ را بگرفتی تا رفتن او را مانع شود.

دست راست شیخ اشراق در این زمان به یکباره از کتف جدا گشتی و در دست ترکمان باقی‌ ماندی و خون بسیار از بدن مبارک او خارج شد. چوپان ترکمان به وحشت بازوی منفصل شده شیخ را بر زمین انداخت و دوان از آنجا دور شد. شیخ خم شده و دست خود را از زمین برداشته و به طرف ما روان شد. زمانیکه به ما رسید، دست راستش صحیح به جای خود بود و هیچ آثاری از انفصال باقی‌ نبود. در دست چپ او نیز دستاری بیش نبود.


Share/Save/Bookmark

Recently by Shahriar ZahediCommentsDate
In Southern Russia
-
Apr 08, 2012
Long live the Shah(s of Sunset)
-
Mar 12, 2012
نادر قلی‌ خان افشار
8
Jul 19, 2011
more from Shahriar Zahedi
 
Iranian Reader

تذکره الاولیا

Iranian Reader


شهریار خان خوش آمدی -- مدتی بود ازت بی خبر بودیم!

تازگی تذکره الاولیا خوانده ای...؟ پر است از این معجزه های فلان به طاقی. با عرض احترام به دوستان صوفی مسلک، تذکره الاولیا به همان خنده داری توضیحالمسائل  این آقایان است.

سهره وردی حرف حساب هم میزند!


default

It seems to some like a

by 1 (not verified) on

It seems to some like a positive thing that
you can bash any genre of people since you hate another that in some minute way resemble them -like they dressed similarly.
What a shame some do not have the capability to see or think deeper and just skim the surface!
"...sufis could sure screw with people's minds and perceptions."--!!!
Say what??


default

ناز نفس داش امجد!

اصغر لاته (not verified)


امجید جان ناز سیبیلات
به چه کلومی مینویسی داش... هنرت حرف نره به مولا...

پاتیل پاتیلم .. خاب رو از سرم پروندی امجد!

یاد اسغر سیبیل اوفتادم که وختی قمه میکشید و اربده میزد چپ و راس دست و پا و گردن قتع میکرد...
یادش بخیر او جوانویا تو میدون شوش...


Curious Joe

Iranian Zeranggi

by Curious Joe on

The problem with "Iranian men's Zerangi" is that they do not see the forest from the tree.  They are so busy trying/fighting to win a battle through one-upsmanship, that they generally end up losing the war.

Sheikh Eshraagh may have gotten away with his trick of a false bloody arm to get a goat for 10 Dinars, but his little capitalist (a la Dick Cheney’s) trick/wink would soon be understood by all the herders.  Next thing you know -- the f**king capitalist tricksters lose the White House.Enough is enough by these bastard Zerangs.I’d say let’s put Iranian “Zerangi” to solve real world’s problems, rather than making yourself “feel good” to fool a poor herder, and be proud (feeling Zerang) to get a goat for 10 Dinars.  How shameful!!

 


Majid

شیخ اغراق

Majid


 

همانا این تنها کاری بودی که از شیخان و شیخکان بر آمدی،حشیش فراوان کشیدندی و ما را با بول شیت‌ها یی از این قبیل مشغول بداشتندی و راضی‌ به رضأعک در گوش ما وز وز نمودندی و فی‌ الحال در عین دریافت مواجب از ملوک دوش به دوش شاهان از گرده ما سواری گرفتندی.....

 


samsam1111

One of the original God fathers

by samsam1111 on

of Ommatism & kharabat-garii , Him , his ilk like mullah sadra ,Massudi & shaikhist poets/philosophers , are the forefathers to modern Shaikhs & Mullahs . pure poison for Iran .

cheers !


Shahriar Zahedi

Thanks Jahanshah

by Shahriar Zahedi on

It's my own writing but the idea came from an entry in loghatnaameh Deh-khoda under Sohrevardi.

True or false? I don't know, but these sufis could sure screw with people's minds and perceptions.

 


Jahanshah Javid

Sounds like...

by Jahanshah Javid on

... a dream :o)

Is this your own writing or from an old text. I can't tell.

By the way Shahriar, welcome to the world of blogging.