روشنفکران بلاتکلیف آب توی آسیاب چه کسی می ریزند؟


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
05-Aug-2009
 

وقتی شرایط سخت می شود ان وقت هست که مرز واقعی بین حامیان مردم و حامیان حکومت و بلاتکلیف ها مشخص تر می شود . اینجا ست که باید از امتحان مردم سالم بیرون آمد . ایت الله طالقانی – دکتر مصدق – ایت الله مدرس ومهندس بازرگان و داریوش فروهر و دکتر شریعتی و جهان پهلوان تختی الکی در قلب مردم نمی مانند.

امروزه دهها عناصر اصلاح طلب هستند که در خارج هستند ولی با احتیاط سخن می گویند و نه به صراحت اقای کدیور که می گوید مردم خواهان تغییر حکومت از طریق قانونی و مسالمت امیز هستند . مردم را نباید فریب داد.

من معتقد نیستم که همه باید انقلابی باشند و یا چنان از استبداد با صراحت انتقاد کنند که به زندان بیفتند ولی قرار هم نیست که سر خود را زیر شن کنند که انگار نه انگار خبری هست . یا وجدان درد بگیرند و مقاله ای بنویسند که در شرایط استبداد صغیر ، یک راه فرعی زدن هست . بر عکس چپ روها که انگار توی کره مریخ زندگی می کنند د رغرب در امنیت زندگی می کنند بجای مردم ایران ارزوهای خود را فریاد می کنند و مردم عادی را از اجتماعات فراری می دهند و بزرگترین خدمت را به جمهوری اسلامی می کنند.

امروز عباس عبدی مطلبی دارد در مورد ضعف سیستم دانشگاه و علمی کشور . مطلب متینی هست ولی بدرداین دوره نمی خورد . در شرایطی که کودتا در حال تثبیت خود وسرکوب صدای مردم هست این گونه مطلب نوشتن ، سر خود را کلاه گذاشتن هست . تفاوت کسانی که در حاکمیت نیستند و اعتراض می کنندبا کسانی که در حاکمیت هستند و بالاخره یکی از سران جناح از انها حمایت می کند تفاوتشان در این مواقع تاریخی مردمی مشخص میشود.دانشجوی انقلابی که سفارت امریکا را گرفت در حالیکه مردم انقلاب کرده بودند و میلیونها ایرانی و سازمانهای سیاسی ایران و جهان از ان حمایت می کردند و حاکمیت از ان حمایت می کند کار بزرگی نکرده است.

امروزه صریح گفتن به مردم آگاهی همراه با شجاعت می دهد که تاثیر زیادی بر توسعه و تعمیق جنبش دموکراسی خواهد داشت . الان می شود در مورد مشکل ترافیک هم نوشت و گفت که نظام از حل ان عاجز هست ولی این نوعی فرصت طلبی هست . الان براحتی می شود فهمید که جعفریان رئیس رادیو و تلویزیون شاه و روشنفکران بلاتکلیف و یا خودفروخته کار درستی با بدی کار کرده بودند و تاریخ و مردم چه قضاوتی در مورد انان خواهند کرد .

اگر قرار است کسی خیمه معاویه ( خامنه ای –ولایت فقیه ) به عنوان عامل استبداد و فریبکاری و ضدیت با مردم را نشانه نرود ننوشتنش بهتر از نوشتن در موضوعات دیگر هست . کسی اسلحه هم پشت سرشان نگذاشته است که بنویسد. اگر ننویسید مطمئن باشید که اثراتش بیشتر است و برخی را به فکر واخواهد داشت ولی اگر بنویسید و درست ننویسید خدا را که نمی دانم خودش از شما خواهد پرسید من نماینده اش نیستم .ولی به عنوان یک روزنامه نگار مسلمان که از جور جناح شما سالهاست که در تبعید هستم سر پل صراط ازت نمی گذرم ما در سیاست نیاز به روشنفکرانی داریم که هم اخلاق داشته باشند وهم شجاعت . کسانی که هم خر را می خواهند و هم خرما بهتر است که سکوت کنند این کمترین خدمتی است که همه به مردم می کنند و هم به خودشان . با طرح مسائل فرعی آب را گل آلود نکنید .

پاورقی:مقالهفراتر از خبر؛ اسكناس ۷۰۰ توماني –روزنامه اعتمادملی //www.ayande.ir/1388/05/_700.html


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
vildemose

Iran at the crossroads:

by vildemose on

Iran at the crossroads: Revolution or Bargaining?

"The “family fight” between the so called reformists and hardliners is not our fight. People’s demands go beyond what the reformists who believe in the system can possibly deliver. The masses have shown that “the game of powerful” is not their game. If the middle classes succeed in bringing the working classes to it side and turn on the engine of the revolution and only then all these political flirting will go to its rightful place; the trash can of history. This is what happened during the 1979 revolution and will inevitably happen again in a “revolutionary situation”.

 

//ch.indymedia.org/fr/2009/08/70720.shtml


vildemose

Why Russia & China Love

by vildemose on

Why Russia & China Love Iran’s Hardliners

Russia knows how to play the hardliners — by keeping them in need.

By MUHAMMAD SAHIMI in Los Angeles | 5 Aug 200

//tehranbureau.com/russia-china-irans-violent-crackdown/comment-page-1/#comment-2985


vildemose

Great article. Our

by vildemose on

Great article. Our so-called Roshanfekr are extremely myopic and shortsighted in their views.

Iran right now is in danger of being end up like Iraq. The same insturction manual is being used; long periods of sanctions followed by invasion within the next 10 to 15 years.

Unless, we Iranians get topple this messianic regime on our own, we will suffer gravely within the next 10 to 15 years.


Maryam Hojjat

Good Point

by Maryam Hojjat on

Thanks for your blog.

Payandeh IRAN & Iranians

Down with IRI & his supporters