جوابیه دکترجهانبگلو و توضیحات من


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
31-Mar-2012
 

دوست عزیز، جناب آقای سلطانپور،

با سلام. پیرو فرمایشات جناب عالی در سایت های اینترنتی گوناگون در مورد نشست مشترک شورای آتلانتیک کانادا و اتحاد برای آزادیهای مدنی اجازه می خواهم نکات ذیل را یادآور شوم:

۱- دعوت به این نشست نه از سوی ناتو بلکه از جانب اتحاد برای آزادیهای مدنی صورت گرفته بود و بنده، خانم افشین جم و خانم مارینا نعمت قرار بود علیه جنگ با ایران و در باره نقض حقوق بشر در ایران سخن بگوییم.

۲- همانطور که خدمات حضورتان است بنده ساعت پنج به کفرانس رسیدم و شما هم از دور با بنده سلام و علیک کردید. بنابر این در صورت لازم میتوانستم با دیدن آقای خبرنگار ترک همان موقع از برگزار کنندگان جلسه درخواست کنم که از فیلم برداری جلوگیری کنند ولی چنین اتفاقی صورت نگرفت و دلیل ان این بود که من مسوول بیرون راندن خبرنگار ترک نبودم.

۳- بنده مساله ای با فیلم برداری نداشتم چون در هر حال مسول جلسه قرار بود که فیلم نشست را روی وب سایت هر دو سازمان برگزار کننده قرار دهد. اضافه بر این بنده آشنایی با خبر نگار ترک نداشتم و حتا نمیدانستم که ترک یا خبرنگار است.

۴- در بدو ورود به کنفرانس از من خواسته شد که به میز شماره ۴ بروم و در زمان شام وقتی با دیدن خانم نازنین افشین جم به آنجا رفتم یکی از مسوولان کنفرانس که با چهره من آشنا نبود از من خواست که سر ان میز ننشینم و این همان خانومیست که خبرنگار ترک را از سالن بیرون کرد. بنابرین من آشنایی با این خانم نداشتم.

۵- حقیقت امر این است که خانم افشین جم از دادن مصاحبه و گرفتن عکس و فیلم امتناع می ورزیدند و چون سرما هم خورده بودند بنابر این علاقه چندانی برای حضور در فیلم نداشتند. بنابرین ایشان بودند که از همان خانم مسوول جلسه خواستند که جلوی هر گونه عکاسی و فیلم برداری گرفته شود و خود شما از راه دور چند عکس گرفتید که برای دیده نشدن در عکس در چند نوبت خانم افشین جم کاغذی را جلوی صورت خود گرفتند.

۶- اگر دیدید که من با انگشت میز شما و میز نمایندگان سفارت ایران در اتاوا را نشان دادم به این دلیل بود که خانم افشین جم از من سوال کردند آیا ایرانی دیگری در جلسه حضور دارد یا نه و من شما و علیداد مافی نظام را نشان دادم و به سفارتی ها هم اشاره کردم.

۷- و البته آخرین مطلب که حائز اهمیت است. بنده در هیچ گونه شورای انتقال قدرت برای آینده ایران شرکت ندارم. اشاره خانم افشین جم در سخرانی شان به کمپین برای ایجاد کرسی سیاست ایران معاصر در دانشگاه تورونتو بود و ایشان کلمه انگلیسی chairرا استفاده کردند.

۸- خواهش مندم نکات بالا را به حضور خوانندگان و دوستان خود برسانید چون چیزی جز حقیقت نیست و شما و عنوان دوستار حقیقت و شفافیت میتوانید در ازای خراب کردن فعالان مدنی و روشنفکران ایرانی پشت و پناه آنها باشید و راه مبارزه خشونت پرهیز را برای افرادی چون من هموار سازید.

با تشکر از جناب عالی و به امید همکاریهای آتی در جهت پیشبرد حقوق بشر و خشونت پرهیزی در ایران.

ارادتمند
رامین جهانبگلو

Professor Ramin Jahanbegloo
Centre for Ethics
University of Toronto
6, Hoskin Ave.
M5S 1H8- Toronto
Ontario-Canada
Phone: 416-9786362
توضیحات ما

جناب آقای دکتر جهانبگلو

با سلام و سپاس عطف به ای میل شما در مورد کنفرانس کانادا و خاورمیانه جدید همانطور که فرموده بودید برای شفافیت ، حقیقت ماجرا را به استحضار برسانم.

1- از حس ظن شما مبنی بر دوستدار حقیقت بودن، می توانیم با هم در مبارزه خشونت پرهیز راه را برای دیگران هموار کنیم کمال تشکر را دارم . این علاقه متقابل است. همانطور که در ماه مه 2006 جزمعدود روزنامه نگاران و فعال سیاسی و اجتماعی مقیم کانادا بودم که نسبت به بازداشت غیرقانونی شما در ایران اعتراض کتبی نموده و اطلاع رسانی و خبر رسانی لازم را انجام داده و در مصاحبه با مقامات سیاسی کانادا
آ زادی شمار ا پیگیری می کردم. علیرغم اختلافات عمیق عقیدتی و سیاسی بین ما در آن دوران.

2- بر خلاف مطلب شما که نوشته اید درموقع عکاسی خانم افشین جم چند بار روزنامه جلوی صورتش گرفته بود باید باطلاعتان برسانم که ایشان در زمان صرف شام ( عصرانه ) با یک دوست ایرانی ایستاده صحبت می کردند و لی عکسی یا فیلمی از ایشان نگرفتم. نیازی هم به انداختن عکس از ایشان نداشتیم پس نیازی به عکس از فاصله 30فوتی بین میز 4 و 21 ( میز خبرنگاران ) نبود.

اززمان شروغ کنفرانس (5 ساعت قبل از حضور شما ) تیم خبری ما آنجا حاضر بوده و بدلیل احترام به قوانین وضع شده توسط کنفرانس ، هیج گونه فیلم نگرفته بودیم و فقظ از سخنرانان عکس گرفته بودیم. و مورد اعتراض هم قرار نگرفته بودیم. ولی خبرنگار ترکیه فیلم برداری کرده بود ولی کسی هم اعتراضی نکرد..این خبرنگار ترک همراه هیئت بازرگاتی ترکیه کانادا به کنفرانس آمده بود.

3- اینکه خانم افشین جم بدلیل سرماخوردگی مایل به مصاحبه نبود. ما از ایشان تقاضایی برای مصاحبه نکرده بودیم. !!
رابطه سرماخوردگی با فیلم برداری از فاصله 30فوتی ( توسط خبر نگار ترک ) بنظر یک طنز می اید که باعث اخراج آن خبرنگار ترکیه ای شد

- علاو.ه بر آن ایرانی که با همسر وزیر جنگ کانادا صحبت می کرد ، من هم با دوستم در زمان تنفس به فارسی صحبت می کردیم.یعنی خانم افشین جم می دانست که ایرانی دیگری بغیر از شما و ایشا ن در جلسه حضور دارند.

4- خانم مسول کنفرانس دقیقا بعداز صحبت با شما بود که به سمت میز ما آمد و به من و خبر نگار انا تولی ( ترکیه ) تذکرداد و بعداز اعتراض آن خبرنگار با درخواست مسول کنفرانس توسط پلیس ا ز جلسه اخراج شد. و دوباره به من تذکر داد که به ایشان توضیح دادیم که ما فیلم برداری نگرده ایم و از ظهر هم فقط از سخنرانان جلسه عکس های محدودی از سر میز 21 انداخته ایم.

5- بنظرما صحبت شما در مورد حضور افراد ایرانی ( سفارتی ها ) حاضر در جلسه پس از اخراج خبرنگار ترک و به عبا رت دقیق تر پس از ملاقات و احوالپرسی شما با دوست روزنامه نگار دیگر ایرانی که تازه رسیده بود و سر میز ما نشسته بود و جایگزین خبر نگار اخراجی شده بود انجام گرفته شد.

6 – ما هم به عنوان ایرانی و هم به عنوان اهل رسانه انتظار حمایت از شما داشتیم ولی بنظر می آید که بر عکس شد.
شما به عنوان فعال حقوق مدنی و خانم افشین جم که مدعی حقوق بشر هیج تلاشی برای حمایت از ان خبر نگار که تا زمان نوشتن نامه من نمی دانستید ایرانی نیست و اهل ترکیه هست ، نکردید که نگرانی های جدی بوجود می اورد

7- خانم لینهات رئیس ناتوی کانادا کنفرانس را با سخنان خود آغاز کرد و به ماده 5 اساسنامه ناتو که حمایت نظامی است و نیز به ماده 2 که گسترش صلح است اشاره کرد و این کنفرانس را در این راستا خواند. بنابر
این کنفرانس با همکاری سازمان اتلاننیک شمالی ( شورای کانادا ) و سازمان طرفداران ازادی های مدنی کانادا ترتیب داده شد ه بود.

8 – در مورد عدم اطلاع از دولت انتقالی باعث خوشحالی است که چنین می گویید ولی در مورد اشاره خانم افشین جم به کرسی ایرانی شناسی در دانشگاه تورنتو و ریاست آن ، باید باطلاع برسانم که هر چند سخنرانی افشین جم تکراری و کسالت اور بود ولی قسمت آخر آن مبنی بر ضرورت ایجاد دولت انتقالی توسط یک فعال حقوق بشری !!چرتم را پاره کرد. دوباره به نوار سخنرانی ایشان که مجاز ضبط شده بود مراجعه کردم. اصلا اشاره ای به کرسی ایران شناسی ندارند.( دقیقه 20 مصاحبه )
سخنران می گوید نیاز به حمایتهای مالی کشورها از فعالین ایرانی هست

و سپس ادامه می دهد: در مسافرتهایم به اروپا و ملاقات با نمایندگان مجالس آنها می گویند یک صدای واحد دربین ناراضیان ایرانی نیست و به ضرورت یک صدای واحد تاکید دارند. باید مراکز اتاق فکر و موسسات استراتژیک ایجاد کرد. که مثلا می تواند د رکانادا باشد و ریاست انرا دکتر جهانبگلو داشته باشد. در این مورد با ایشان صحبتهای داشته ام. بلافاصله ایشان می گوید باید دولت انتقالی تشکیل بدهیم.

شما در جلسات هفتگی آگورا گفته بودید دروغ یکی از مشکلات اصلی ما ایرانی ها هست و بزرگ دیگری می گفت: همه ما از ناحیه ی سیاسی - مدیریتی دو مشکل اساسی داریم
ا- کسانی کارهایی را بر عهده گرفته اند که توان و دانش انجام دادن ان کار را ندارند. ( همانند سخنران سیاسی کار حقوق بشری......)

2- کسانی کارهایی را بر عهده گرفته اند که دانایی و توانایی انجام دادنش را دارند اما خوب انجام نمی دهند ( امیدوارم که شما در زمره گروه دوم نباشید ) .

مجددا تشکر می کنم. موفق وپایدار باشید

سعید ساطانپور
30 مارچ 2012


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
babak pirouzian

In defense of truth and accountability

by babak pirouzian on

“all that it takes for evil to triumph is for good men to do nothing” Edmound Burke Journalists are taught in school to do their due diligence and research information before they post their findings. They are encouraged to be as unbiased as possible. Mr. Sultanpour it seems like you have not done your research. I have taken it upon myself to verify your information. I am sure you will find this very useful and I trust my research will not be wasted.Please post this in your blog.

Mr. Sultanpour you MENTIONED in yourblog “ respecting rules provided by the conference organizers, no video movie was taken, we only took photos of speakers and we were not confronted, however the Turkish videographer [your friend] took some video/film and no one protested

.

Mr. Sultanpour you acknowledge yourself that filming was not allowed, yet when your Turkish friend continued filming the event you did not stop him.

He was stopped by the organizers.

Mr. Sultanpour you are blaming AND sadly accusing others in a conspiracy theory by questioning why Dr. Ramin and Ms. Nazanin did not support your friend when your

friend was confronted and eventually was escorted out of the room.

If filming was allowed you would have used your video camera but as you suggested you followed the rules and took photos only. Mr. Sultanpour, you are blaming and accusing others, but not blaming your friend nor yourself for such an embarrassing moments in front of a few hundred attendees. Is this a fair assessment? Mr. Sultanpour you had the responsibility to inform your Turkish friend to stop filming and it was his duty to stop filming when he was reminded of the rules, yet you have the audacity to

blame every one and everything except yourselves who knowingly broke the rules and you did not do anything to prevent it.

You also mentioned in this blog that you were among a few people who in May 2006 protested and spread the news about the arrest of Dr Ramin in Iran, as well as contacting Canadian authorities to follow Dr. Ramin’s process for freedom. You added that you supported him despite the fact that you had deep political and differences of conscience. Mr. Sultanpour there were hundreds if not thousands from all over the world who campaigned, created petitions, participated in rallies, contacted heads of State and contacting Iranian authorities. One of these was Mr. Peter Mackay who was Foreign Minister of Canada who requested Dr. Ramin's release from Mr. Motaki. Who initiated this request? Ms. Nazanin Afshin Jam. See here: Meeting of Mr. Peter Mackay and Mr. Motaki, both Foreign ministers of Canada and Iran in 2006 .) //news.softpedia.com/news/Iran-Releases-Prominent-Academic-from-Prison-34409.shtml) See extract from this link from Maclean's magazine : //www2.macleans.ca/2012/01/16/canadas-hottest-power-couple/
“....., Afshin-Jam established the non-profit Stop Child Executions, which focuses on youth facing execution in Iran. She also took part in international efforts to liberate persecuted Iranians, including the University of Toronto’s Ramin Jahanbegloo, who spent four months in a Tehran prison in 2006. He credits Afshin-Jam with helping mobilize the international pressure that resulted in his release: “Of course having a pretty face is an asset. But Nazanin is a true civic actor, not just some benefactor as we sometimes see with Hollywood stars........”
Thanks to modern communications technology, everyones efforts are recorded in Google, Youtube and other search sites etc. This includes Ms. Nazanin’s relentless activities, not only for Dr. Ramin but for so many others. It is utterly disrespectful and irresponsible to call her a "war monger and so called human right activist". The proof is in the pudding. Wednesday, January 4, 2012 ( extract from Mr. Sultanpour blog) Mr. Sultanpour , your wrote in your blog in the wedding day: “marriage of two warmongers_ Peter Mackay and Nazanin Peter Mackay , Canada Defense minister and Nazanin Afshar jam , Iranian Canadian so called human right activist but warmonger get married . Wish the best for their marriage “.

comment from the writer:

What  kind of a person congratulates a newlywed with such a nasty sentence? If this is not a personal vendetta then whom are you trying to please? What is your problem? what’s your benefit hurting another “hamvatan” some one who is celebrating one of the most special days in her life? We are used to similar tactics by the Islamic Republic in various occasions. I have yet to recall such cruel action toward a pure Iranian/Persian who has done nothing but help others in the last decade.

Criticism is stepping stone for improvement and democracy , provided it is unbiased and is based on facts and not on a personal vendetta. Babak

robertborden54

In Soltanpour's defense

by robertborden54 on

-Jahanbegloo knows all too well that the Atlantic Council is associated with NATO.  He is pretending otherwise.

- Soltanpour's bottom line is why Jahanbegloo did not come to the defense of the reporter when he saw what was happening.

-It's a bit rich on Jahanbegloo's part to be trying to blame Afshin-jam.

- Jahanbegloo went to prison.  Ask yourself who behaved more like Gandhi in prison?  Saharkhiz, Zeidabadi, Khazali, or Jahanbegloo?  

-There is a difference beween going to jail because you are brave enough to protest, or being jailed by a regime because they need to use you as a tool in a political project.

-And so what that he was jailed?  That doesn't make him immune to criticism 

 


babak pirouzian

......True Journalism???

by babak pirouzian on

by babak pirouzian on

آقای سلطانپور

به جای شعار دادن و "کلی‌ گویی" بهتر نیست متن کنفرانس را ، آنچه گفته شد ، نه آنچه شما شعار می‌دهید به اطلاع خوانندگان برسانید، تا دیگران خود تصمیم بگیرند؟ توهین کردن، تهمت زدن به دیگران، مصرف الفاظ کنایه دار و دو پهلو مخصوصاً به کسانی‌ که مخالف سر سخت رژیم هستند، و کسانی‌ که مثل دکتر جهانبیگلو که به زندان رفتند کار یک روزنامه نگار با شرف و متعهد نیست ( در جامعه ایرانیان شک هست که شما یک روزنامه نگار متعهد هستید ). شما به عنوان خبر نگار ( نوشته‌های شما بیشتر گاسیب نگاری است تا خبر نگاری ) همان کار را می‌کنید که شریعتمداری کیهان ، نماینده خامنه‌ای انجام میدهد. و این اولین بار نیست که نظرات خصمانه شخصی‌ خودرا در مورد اکثر ایرانیان مبارز به صورت شعار ارائه می‌دهید ( مراجعه به بلاگ شما ). اگر شما یک روزنامه نگار هستید ( بهتر است مدرک روزنامه نگاری خود را برای آشنائی ایرانیان ارائه دهید و حد اقل الف بای روزنامه نگاری را رعایت بفرمائید ، و فرق تفسیر خبر، روزنامه نگاری و بدگویی را تمایز دهید).

آقای سلطانپور؛ هوچی گری، شایعات بی‌ اساس، تخریب دیگران به خاطر آنکه شما با اشخاصی‌ خصومت خصوصی دارید قابل قبول نیست. تغییر روش دهید، و همان گونه که دکتر رامین نوشتند از کسانی‌ که مخالف رژیم هستند پشتیبانی‌ کنید. بی‌ جهت آنهارا خراب نکنید ، چون نه نفع ایرانیان است و نه به نفع شما. بی‌ تعارف، کار شما کمک بزرگیست به رژیم اشغالگر، قاتل به اصطلاح اسلامی ایران.

در انتها آنچه شما به انگلیسی در بلاگ قبلی‌ ذکر کردید را برای آشنائی خوانندگان به روش نگارش شما عیناً نقل قول می‌کنم "

 

comment

by Saead Soltanpour on

Dear Roebrtborden "

Mr. Boaz Ganor was an speaker of the Panel with Dr. Jahanbeglo but councilor Amir Ghisen was at his table. sitting beside a counsule in confrence is not serious issue but the confrece and the remarks by Nazin wife a warmonger , Peter Mck kay , Canadain defenc minister is a serious concern.

best

Saeed Soltanpour

روزنامه نگارو تورنتو "

www.kanoun-e-bayan.blogspot.com

 


aynak

روش خبر نگاری:

aynak



جناب سلطان پور، روش خبر نگاری بجای اینکه روشنگری  نماید بیشتر  سوال بر انگیز است.. متاسفانه در
نوشته فارسی شما- انسجام گفتاری موجود نیست.    من خواننده متوجه نشدم،
مشکل شما با نفس نشستن آقای جهانبگلو با یک اسراییلی روی یک میز است؟ یا
نقشه ایشان برای تشکیل یک حکومت انتقالی؟ یا اینکه ایشان نمی خواستند
عکسشان با یک اسراییلی طرفدار جنگ گرفته شود؟  اصلا جریان خبرنگار ترک هم
درست مطرح نکردید.   متاسفانه در نوشته های شما بسیاری از قوانین ابتدایی
روزنامه نگار ی دنبال نمی شود، برای مثال  معلوم نیست که محور اصلی خبر
رسانی است یا مانند ۳۰ سال قبل " افشا گری"؟  از نظر جمله بندی و غیره صحبت
های شمار را سخت میتوان دنبال کرد.   در ضمن معلوم نیست ارتباط اینکه شما
از آزاد شدن جهانبگلو حمایت کردید  با بقیه نوشته چیست؟   مگر شما
کفیل ایشان بودید؟  یا ضمانت داده بودید که ایشان با چه کسی میتواند و یا
نمی تواند سر یک میز بنشیند. 
پیشنهاد من این است که بجای اینگونه "قطعه نگاری" بجای روزنامه نگاری، از
آقای جهاهنبگلو تقاضای یک مصاحبه بفرمایید و متن آن را هم همانگونه درج
بفرمایید.   این که حالا ایشان به نامه دوم شما پاسخ بگوید و بعد شما یک
جواب دیگر بدهید .... روش روزنامه نگاری نیست.
در خاتمه - در کشورهای دیکتاتوری مانند کشور ما ایران هیچ گاه برا ی
روزنامه نگار امکان انجام یک مصاحبه آزاد نبوده و اگر بوده پس از ان
روزنامه نگار راهی زندان شده.   اینجا که شما چنین محدودیت هایی را ندارید و
وقت و امکانات محیا است سعی کنید کاری حرفه ای انجام دهید.
با آرزوی موفقیت.