گفت و گو با ابوالحسن بنی صدر درمورد قرارگاه اشرف و مجاهدین


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
27-Dec-2011
 

گفت و گو با ابوالحسن بنی صدر درمورد قرارگاه اشرف و مجاهدین
سعید سلطانپور – شنبه 24 دسامبر 2011
//youtu.be/j_8oSuE3m6g

با سلام آقای بنی صدر . با تشکر از وقتی که به ما دادید .

سعید سلطانپور: خوشبختانه دولت عراق با بستن قرارگاه اشرف تا آخرآوریل موافقت کرد . از سوی دیگر خانم مریم رجوی هم اعلام کرد حاضر هستند 400 نفر از ساکنان اشرف به کمپ امریکاییان ( آزادی ) در نزدیک فرودگاه بغداد منتقل خواهند شد می خواستم نظر شما را در مورد اینکه چه کسی در مورد 2 – 3 هزار ساکنین باقی مانده قرارگاه اشرف تصمیم می گیردرا بدانم ؟ همچنین تضادمسله انسانی این ها راباید حل کرد ؟

بنی صدر : مسله انسانی یعنی حقوق انسان که بر حقوق سازمانی تقدم دارد . اگر کسی جرمی مرتکب شده باشد کار دادگاه است . قبل از دادگاه آنها حقوق انسانی دارند که باید از حقوق انسانی آنها دفاع کرد. در مورد کسانی که با آنها موافق نیستیم وحتی آنها را مجرم و جنایتکار می دانیم دفاع نکنیم باید بدانیم که اولا ادمهای خوب نیاز ندارند . ثانیا : قاعده این است وقتی حقوق بدها را زیر پا گذاشتند به سراغ خوبها می روند. پس دفاع از حقوق انسان عمومی باشد . انسانی که به حقوق خود باورداشته باشد باید از حقوق دیگری هم دفاع کند.

از نظر سیاسی هم وقتی آدمی و یا سازمانی در روابط قوا د رمنطقه و دنیا واقع شد. قوا تعیین کننده این رابطه خواهد شد. فرض کنید اگر بخواهند معامله ای با رژیم ایران بکنند اینها می شوند وجه المصالحه . اگر بخواهند وجه المصا لحه این طرفی نشوند، باید قدرت دیگری عمل کند که وجه المصالحه قدرت دیگری می شوند . مداخله حقوق مند یک اثر می گذارد این حقوق انسانها تباه نشود ویا کمتر تباه شود .

سعید سلطانپور: مجاهدین دیدگاهی دارند ( البته این روزها بازتاب بیرونی ندارد ) که سیاست دنیا بر اساس خط مجاهدین می چرخد. این مطلبی بود که بارها از سوی مسولین مجاهدین شیندم. با توجه به اینکه در اشرف زمین گیر شده اند . یعنی ارتشی که قرار بود مردم ایران را آزاد کند الان دست کمک دراز کرده است مخصوصا به غیر ایرانی ها. چگونه می شود جریان عدالت خواه ، کار ش به جایی می رسد که نیاز به کمک خارجی ها دارد که ایا می توانند سالم از آنجا خارج شوند .

بنی صدر: من همان روز اول به اقای رجوی گفتم، اقا نرو بغداد وجه المصالحه می شوید .بعد که نامه 14 بندی نوشت و بقول خودش مرا اخراج کرد و رفت بغداد. به تعدادی از اعضای شورای ملی مقاومت به نزدمن آمده بودند گفتم شما باتجربه ترید و نگذارید این ( مسعودرجوی ) به عراق برود . او بی تجربه است و وجه المصالحه خواهد شد. گوش نداد . وقتی ادمی رفت وجه المصالحه شد. ذهن خیال پرداز وی واقعیت را می خواهد نفی کند و یک مجازی را می سازد. اون مجاز چیست ؟ اینکه من برای دنیا خط تعیین می کنم. من به امریکا –انگلیس و شرق وغرب خط می دهم . این خود فریبی. ادم واقع گریز هست.

واقعیت این است که این سازمان در آغاز ارمان خواه بوده است، مبارزه را با کشتن امریکایی ها شروع کرده است . حالا می خواهد به کمپ امریکایی ها برود نامش را هم کمپ آژادی گذاشته است . یک دگردیسی شگفت انگیز و سخت مایه عبرت برای هر کسی که می خواهد. کسی که فکر می کند بزور می شود همه چیز را عوض کرد. بعنی به عکس هدفش می رسد.

اینکه برود پول خرج کند، لابی درست کند. فاسد ترین اقشار سیاست امریکارا بخرد . آخر سر هم همین وضعیتی می شود.

سعید سلطانپور: بحث اقای رجوی شد و رفتن به عراق در سال 65. اگر مجاهدین به عراق نرفته بودندو مثلا در فرانسه مانده بودند ایا وضعیت اپوزیسیون ایران و رژیم ایران چنین اینی بود که الان در سال 1390 هست ؟

بنی صدر: ابدا . اصلا و ابدا . اساس میثاق ملی ( استقلال – آزادی – عدم هژمونی طلبی که در سال 1360 تهران تهیه و در پاریس امضا شده بود ، از یک سو و تحولی که رژیم کرده بود یعنی شکست د رجنگ . شورای ملی مقاومت تمامی نیروهایی که می توانستند حول این محور عمل کنند . از دیدمن زود تر ازاینها شدنی بود. قدر مسلم این است آن چیزی که بود از بین نمی رفت . آنها هم وجه المصالحه نمی شدند . یک نیروی بدیل – اپوزیسیون مردم سالار بر اساس استقللا ل آزادی وجود داشت .

سعید سلطانپور: مدتی است که خانم رجوی و آقای هزارخانی امریکاییان را متهم می کنند که به قولهای خود وفا نکرده اند . آیا قراردادی بوده است که به قولها وفا نشده است . آنها چگونه فراموش کرده اند که آمریکا به متحد خود محمد رضا شاه وفا نکرد چگونه به مجاهدین خلق وفا می کند. ؟ .

بنی صدر: من از توافقی از آنها با آمریکایی خبر ندارم . ولی حتما قراردادی بوده است . باید از این ها پرسید شما که ادعا می کنید برای مردم ایران مبارزه میکنید به چه حقی توافق های محرمانه انجام داده اید ؟

این اعترافی از توافق های پنهانی است. اما در مورد شاه هم آمریکا نتوانست وی را نگه دارد . راه حل شد نه شاه نه خمینی و به همین دلیل شد بختیار .

این اقایان هم به خیالشان ، امریکا ممکن است روزی به ایران حمله کنند و بخواهد از مجاهدین استفاده کند . البته این فکر غلطی است. زیرا نیرویی که در جامعه بدلیل سابقه اش مطلوب نیست استفاده از آنها نیز مطلوب نیست. به همین دلیل علیرغم فشارهای زیاد آمریکا آنها را از لیست تروریستی خارج نکرد. چون آمریکا به این نتیجه رسید که آنها در ایران دافعه دارد .

سعید سلطانپور: آقای بنی صدر ، مجاهدین و جمهوری اسلامی دشمنان خونی یکدیگر هستند . ایا این دشمنی براثر آزادی خواهی است یا قدرت است . آیا هر دشمنی مشروعیت می آورد ؟ مثلا هر کسی دشمن آمریکا هست قرار نیست ادم خوبی باشد . مثلا جریان بن لادن و القاعده که از امریکاییان ارتجاعی تر هستند دشمنان آازدی و دمکراسی مردم خاورمیانه هستند . شما چگونه تعریف می کنید . ؟

بنی صدر: اگر کسی گفت من با رژیم مخالم و من موافق دمکراسی هستم . خوب این ادم باید خودش الگوی دمکراسی باشد والا هر کسی می تواند ادعا کند. کسی که قدرت می خواهد که نمی گوید ولی خودش را تحت عنوان حاکمیت مردم می پوشاند. ایا در سازمان مجاهدین انصافا دمکراسی وجود دارد ؟

سعید سلطانپور: آخرین باری که بنوعی انتخابات د رسازمان مجاهدین برگزارشد سال 58 بود که شورای مرکزی در تهران انتخاب شدند و درستاد علوی مصاحبه مطبوعاتی برگزار کردند. بعدا هم این شورا در جریان عروسی مریم و مسعود باطل شد.

بنی صدر: در مجاهدین اثری از دمکراسی نیست. با دیگران هم روششان دمکرات نیست . برهر کس که مخالفشان باشد مارک وابسته به وزارت اطلاعات ر ا می زنند. نیروهایی از مجاهدین جداشده اند که همه شان بدون استثا وابسته به رژیم هستند. وقتی شما در خارج از کشور که قدرت ندارید غیر دمکراتیک برخورد می کیند . توقع دارید مردم باور کنند شما به ایران بروید دمکراسی برقرار می کنید؟

روشن تر شما خدمت صدام حسین رفته بودید برای دمکراسی رفته بودید؟ این رژیم دمکراتی بود . ان موقع هم معلوم بود که فاسد بود . حالاکه سقوط کرده اطلاعات بیشتری از حکومت صدام هست. در خدمت رژیمی که همچون رژیم حاکم بر ایران هست با این فرق که به کشور ما هم تجاوز کرده بود .

سعید سلطانپور: با توجه به صحبتهای شما ،ادبیاتی که مجاهدین از " با غیر خودی " و دیگران صحبت می کنند علیرغم ادعایی که دارند آب در آسیاب استبداد روحانیت ریختن هست .

بنی صدر: یه نظر من این طور است . به همین دلیل است که هر وقت مسله ای پیش می اید ابتدا پای مجاهدین و اندکی هم از بقایای پهلوی را پیش می کشند که آنها بدتر از من هستند. اگر خوبتر بودند که پای اینها را پیش نمی کشید.

سعید سلطانپور: آیا این همان شیوه ای نیست که شاه در مورد حزب توده بکار می برد. شاه می گفت ایران ایرانستان می شود ؟ توده هایی ها در آن زمان عدالت خواه بودند .

بنی صدر: بله . شاه می گفت اینها نوکران روس هستند. حزب با رفتاری که در کودتای 28 مرداد با مصدق کرده بود این امکان را به شاه داد. ما در آن زمان تصمیم می گرفتیم که تظاهراتی راه اندازی کنیم . کیهان عصر می نوشت حزب توده پشت این جریان بود . ما هم می خندیدیم زیرا توده ای نبود . رژِیم در ایام انقلاب هم همین کار را می کرد . ومی گفت شاه پایش را از ایران بیرون بگذارد ایران می شود ایرانستان.

سعید سلطانپور: علیرغم تجربه تلخ حزب توده و مجاهدین خلق که علیرغم عدالتخواهی شان در مقاطعی خدمت به جنبش دمکراسی مردم ایران خدمت کرده اند . الان شاهد هستیم که جریانی هست که سردمدارشان توسط آمریکاییان در دانشگاه ها استخدام می شوند و خط مشروعیت کمک از آمریکا برای سرنگون کردن جمهوری اسلامی را تبلیغ می کنند . آیا اینها از تجربه جریانات وابسته به کمک های خارجی در این سالها عبر ت نمیگرند.

بنی صدر: سوال بسیار مهم و خوبی است.اول ا زهمه باید تفاوت بین مجاهدین و حزب توده را بگویم. مجاهدین مستقل بودند و تا زمانی که خدمت صدام رفتند هیچ دلیل و مدرکی بر وابستگی آنان نبود. ولی حزب توده از ابتدا وابسته بود. این سبب شد که ان حزب نتواند نقشی را در چامعه ایفا کند . البته نمی شود نقش آنان را در آگاهی دادن قشرهای زحمتکش نادیده گرفت. یک نویسنده ای در آرشیو اسناد منتشر شده انگلیس تحقیق کرده است . 7 تا قاعده در آورده است که این قدرت امریکا و انگلیس بدون استثا در خاورمیانه اهداف فوق را دنبال می کنند. یک نمونه نیست که کشوری بدلیل دخالت خارجی به دمکراسی رسیده باشد . زندگیشان بهتر شده باشد . کشور خودمان ایران – دوره قاجار که روس و انگلیس حاکم شدند. دلیل بزرگ آنها گرایش اقشار مسلط جامعه به دو بخش طرفدار روس و بخش طرفدار انگلیس بود. اقشار مسلط بجای اینکه به خواستهای مردم تن بدهند. ترجیح میدهند که دست نشانده قدرت خارجی باشند. مسابقه د ردوران قاجار بود . ناصرالدین شاه می گفت شما ل کشور می خواهم بروم باید از روسها اجازه بگیرم . جنوب کشور می روم باید از انگلیس ها اجازه بگیرم.

بعد شد انقلاب مشروطه که مشروطه خواهان رفتند سفارت انگلیس . می گویند که به نفع مشروطه شده است . در حالیکه همان زمان کودتای رضا خانی را داریم . بعد هم کودتای 28 مرداد راداریم . الان هم می بینیم که رژیم ملاتاریا قراردادهای محرمانه با انگلیس و آمریکا می بندد .عراق نمونه دیگرش هست. صدام با کمک سازمانهای جاسوسی آمد و با توطئه آنها هم سرنگون شد. فلسطین که کن فیکون شده است. همین وضعیت را در مصر می بینیم. مداخل قدرت خارجی کجا باعث شده که مردم کشوری به عدالت اجتماعی و دمکراسی رسیده باشند. لیبی هم که داریم می بینیم. عراق هم که هنوز پایشان را بیرون نگذاشته اند در آستانه جنگ های قومی است.

سعید سلطانپور : این سناریو را نورم چامسکی سالها قبل پیش بینی کرده بود .

بنی صدر: وقتی قدرت خارجی وارد کشوری می شود نمی تواندمثلا عراق را بخواهد یکپارچه کند. باید به قدرت و زور متوسل شود . به آنها خواهند گفت شما رفته بودید دمکراسی ایجادکنید. البته سود آنها هم در این نیست . زیرا می شود نفت کشور درب و داغون را بیرون ببرند. همین حالا طرحی است که از سال 2012 با سرمایه گذاری 600 میلیارد دلاری برای توسعه تولید نفت عراق –لیبی و عربستان سعودی شروع می شود که جایگزین نفت ایران شود. رژیم ایران 6 ماه فرصت دارد و رژیم ایران معتاد است به فرصت سوزی.

سعید سلطانپور: انتخابات مجلس نهم درپیش است . از اردوگاه اصلاح طلبان صداهای متناقضی می آید . خامنه ای هم حاضر نیست به درخواست آنها تمکین کند . از سویی می بینیم که مجاهدین خواهان سرنگونی رژیم به طریق مسلحانه هستند. البته جریاناتی هم هستند که معتقدند این رژیم اصلاح پذیر نیست ولی باید با مشارکت همگانی مردم آنرا تغییرداد .؟

بنی صدر: سرنگون شدن مسلحانه خواب وخیال هست . از نظر عملی شکست خورد ه است . از نظر تئوری هم سست شده است. زیرا اگر جنبش همگانی قوت نداشته باشد در آن صورت یک گروه مسلح می تواند وارد عمل شود . در چین، کوبا والجزیره دیده شد. شرایط انقلاب ایران ، معادله تغییر با شرکت مردم را وارد کرد. اگرهدف دمکراسی هست یعنی مردم سالاری پس نیاز به خود مردم دارد.

این رژیم انتخاباتی که در پیش رو هست . در حال حاضر 33 نفر از زندانیان سیاسی تحریم کردند. مجاهدین انقلاب اسلامی هم آنرا تحریم کرده است. از سوی دیگر حاکمیت هم این وری ها یعنی مشارکت ومجاهدین انقلاب و نهضت آزادی را را تحریم کرده است . گفته اند برای کاندیدا شدن با ید عوامل فتنه را محکوم کنند. یعنی جز خودشان کسی حق شرکت ندارد.ما به طور مستمر از خرداد 60 به این طرف انتخابات را تحریم کردیم . از همان ابتداگفتم اگر شرایطی برای کاندید شدن نیست نباید در انتخابات شرکت کرد. در شرایطی که مردم حاکمیت ندارند یعنی اینکه من حاکمیت ندارم و اقای خامنه ای حاکم من هست، اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند به دنیا نشان خواهند داد که جنبش نمرده است. دوم به دنیا می گوید با کشور من بازی نکن هی میگویی گزینه نظامی روی میز است . من ملت زنده ای هستم و خودم تصمیم می گیرم . خودم رژیم را تغییر می دهم و این تحریم هم به همین دلیل است..مسول خودمن هستم .

سعید سلطانپور: نقش اسراییل را در معادلات چگونه می بنیید ؟ می بینیم در سال 99 عبداله اوجالان ( رهبر پ . ک .ک ) را در کنیا دستگیر می کند و ارتباط خود را با ترکیه نزدیک تر می کند. بخشی از نیروهای ویژه کردستا ن را آموزش نظامی می دهند آنها منافع خودشان مستقل عمل می کنند . اسرائیل دراین حوادث مجاهدین می تواند اتحاد تاکتیکی با مجاهدین داشته باشد . از ان سو تنها کشوری هستند که خواهان حمله نظامی به ایران هستند زیرا می دانند که درصورت پاسخ گویی رژیم ایران ، پای آمریکا هم به میان خواهد آمدوایران با خسارات فراوانی روبرو خواهد شد . ایا رژیم آسیب خواهد دید مقوله جداگانه ای است .

بنی صدر: اسراییلی ها از انقلاب ایران به این طرف به دنبال سیاست تبدیل تجزبه کشورهای منطقه هستند. آنها در همه جا محرک اختلافات قومی هستند .وضعیت را درمصرببینید . وضعیت را درلیبی ببینید . وضعیت در سوریه و عراق را ببینید . این سیاست اسراییلی ها ست. زیرا این کشور آمده است و سرزمین قوم دیگری را گرفته است به این همین بسنده نمی کنند. آنها می خواهند به منطقه مسلط باشند واینرا از طریق تجزبه انجام می دهند . این تقصیر مردم منطقه است. اگر مردم منطقه بجای نقش ویرانگر جنگیدن بین خودشان ،به حقوق خودشان آگاهی پیدا کنند.

برای شما ارزوی موفقیت می کنم:

بنی صدر : روز بر شما و شنوندگان شما خوش

لینک تصویری

//youtu.be/j_8oSuE3m6g

//kanoun-e-bayan.blogspot.com/2011/12/blog-po...


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
Maryam Hojjat

jason & Bahmani

by Maryam Hojjat on

I agree with both of you regarding him but I just said my opinion of him for this interview.


jasonrobardas

Who gives a damn about Bani Sadr?

by jasonrobardas on

  He is just another reactionary ....westerb educated , yet he thinks "Aftabeh" is the latest , most sophisticated invention.

  He is the fellow who , ......said " Woman's hair generates some magnetic waves that distract men "...This was  his scientific justification for (Hejab), in the early stages of the aftermath of the Islamic revolution .

  You can have a Bache Akhond go through Sorbon , but the outlook of "Akhondism"  will persevere.


bahmani

What Importance does Bani Sadr have today?

by bahmani on

In my opinion he had his chance, and did not achieve anything.

The fact that he is still alive and has still not achieved anything, make me feel that he is unlikely to achieve anything in the future.

Bani Sadr WAS or HAD potential.

I simply don't see him getting us anywhere, anymore.

Sad to see, really.

To read more bahmani posts visit: //brucebahmani.blogspot.com/


Roozbeh_Gilani

اوا ، چه حرفا؟!!

Roozbeh_Gilani


پس بچه آقا بنی‌ صدر "ملی‌ مذهبی‌"، حالا یه دفعه خوب شد؟ همین؟ فقط دو تا فحش خار مادر به جوئیش ها، و مجاهدین و چند تا اتهام "تجزیه طلبی" بر کرد ها، این آقائی رو که با یک چادر از دست سربازان گمنام امام در رفت به فرانسه رو "کوشر"  کرد؟؟ استغفرلله!!


Maryam Hojjat

Bani Sadrewas very Candid & truthful about MEK & IRR/IRI

by Maryam Hojjat on

I do not like his political views since Islam in in his genes but in this interview he was good and his genes did not interfere.


پندارنیک

Good.............

by پندارنیک on

Should have asked your last question right in the beginning...........needed much more elaboration................

Thanks.................