مصاحبه با کشیش رابین واردلا – نماینده ان.دی.پی


Share/Save/Bookmark

مصاحبه با کشیش رابین واردلا – نماینده ان.دی.پی
by Saead Soltanpour
05-Oct-2011
 

مصاحبه با رابین واردلا – نماینده ان.دی.پی (ارورا–نیو مارکت)

سعید سلطانپور (چپ) و رابین واردلا

October /4/2011
//www.salamtoronto.ca/News-Detail.asp?ArtID=E...

سعید سلطانپور

در راستای پوشش انتخاباتی امسال پارلمان انتاریو، با نماینده ای از ان دی پی گفتگو کردم.
روز چهارشنبه راس ساعت 2 بعد از ظهر در ستاد انتخاباتی، رابین واردلا رفتم. رابین یک کشیس از کلیسای یونایند است و مدت 30 سال است که عضور این کلیسا می باشد.

تا دوربین را آماده کنم. رابین رفت چایی درست کرد و آورد.. با رابین درمورد سیاست کانادا و ایران صحبت می کنم، درمورد سیاست ایران اطلاعاتش زیاد نیست. هیچ داوطلب ایرانی تبار هم در ستاد انتخاباتی وی فعالیت نمی کند.ولی امیدوار است. در مورد کامیونیتی ایرانی در انتاریو از ساختمان سازی تادانشگاه ها و شغل ها ی آزاد اطلاعاتی دادم. رابین اجدادش از اسکاتلند به کانادا مهاجرت کرده اند و خود ش متولد کانادا هست. حدود 10 سالی هست که به نیومارکت نقل مکان کرده است. قبلا در استان نیو فانلند و بعد در همیلتون – تورنتو و شمال انتاریو در کلیسا خدمت می کرده است. مسیحیت سه تا شاخه کاتولیک – ارتدوکس و پروتستان بوده است همسر،رابین دبیر دبیرستان در بی ویو و میجر مکنزی بوده است که چهارشنبه سوری و نوروز را به واسطه دانش اموزان ایرانی تبارش بخوبی می شناسد.

سعید سلطانپور: با تشکر از شما برای وقتتان در بحبوجه فعالیت انتخاباتی، برای بسیاری ازما مهاجران ایرانی تبار، تعریف شما از جدایی دین و سیاست چیست؟ باتوجه به اینکه ایرانی ها تجربه تلخی از دخالت مذهب در سیاست دارند

رابین واردلا: حوزه سیاست و دین در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشوری مانند کانادا، کلیسا همیشه در تصمیم گیری های دولت نفوذ عادلانه ای داشته است. مانند کنترل مصرف مشروبات الکلی در محل های عمومی و یا نگهداری از فقرا.. ما بین رهبری مذهبی و رهبری سیاسی تفاوت قائل هستیم. یعنی از دفتر سیاسی برای اهداف مذهبی استفاده نمی کنیم. من به عنوان یک کشیش معتقدم که انجیل معنی بخصوصی برای من در مورد عدالت و اخلاق دارد. در سیاست باید عدالت و اخلاق را برای همه خواست. در کلیسای ما، علاقه زیادی در مورد دیگران هست مثلا ما به سکنی گزیدن فنلاندی ها در 100 سال گذشته کمک زیادی کرده ایم و به بقیه هم کمک داده ایم.

سعید سلطانپور: عکس العمل مردمی که در خانه شان را می زنید چیست، وقتی شما را به عنوان یک کشیش می بینیند؟

رابین واردلا: من با لباس کشیشی درب خانه ها نمی روم.

سعید سلطانپور: ولی، خیلی ها شما را به عنوان کشیش می شناسند.

رابین واردلا: تا بحال مورد بخصوصی نداشته ام. در مواردی شده که افرادی را که خودم عقدشان را اجراکرده بودم با دیدن دوباره من خوشحال می شوند ویا خانمی که من، مراسم ختم شوهرش را چند سال قبل، اجرا کرده بودم.

سعید سلطانپور: ایا به شما هم رای می دهند؟

رابین واردلا: بله

سعید سلطانپور: یعنی شما مرد حرف و عمل هستید؟

رابین واردلا: اصطلاح خوبی را بکاربردی. همین طور است.

سعید سلطانپور: آرورا با 92 هزاردلار درامد سرانه از ثروتمند ترین مناطق کانادا هست ولی با توجه به موج جدید مهاجرت، افرادی که ضرورتا پولدار نیستند، این تناسب را بهم زده اند. برنامه ان دی پی در این مورد چیست؟

رابین واردلا: 15 سال پیش مقدار افراد کم درامد در ارورا خیلی کم بود. ولی این تغییر کرده و این واقعیت هست. ان دی پی معتقد است مراکز سرویس به مهاجران بایستی تقویت شود. وقتی که دولت فدرال، بودجه این مراکز را کاهش داد، دولت انتاریو بایستی این پول را جایگزین می کرد که خدمات ادامه پیدا کند. ما برنامه های بخصوصی برای متخصصان مهاجر داریم. ما تقدیر می کنیم از تخصص و دانش مهاجران برای انتاریوی بهتر.

سعید سلطانپور: به عنوان یک کشیش، شما جزو اولین گروهی هستید که فقر را می بینید. زیرا مراکز مذهبی یکی از اولین جاهایی است که فقرا برای کمک به آن مراجعه می کنند.

رابین واردلا: درست است. در سال 1996، با قطع 22 درصدی کمکهای دولتی به کم درامد ها و معلولان جسمی، توسط دولت مایک هریس (محافظه کار)، فشار زیادی برا ین اقشار بود. این فشارها اول به شخصیت ادمها و بعد به سلامت آنها (از انجا که نمی توانند غذای کافی و سالم بخورند)، تاثیر می گذارد.

سعید سلطانپور: گزارشاتی هست که برخی از کودکان انتاریو، گرسنه به مدرسه می روند؟

رابین واردلا: بله. در برخی از موارد، معلمان از جیب خودشان، برای اینها مواد غذایی می خرند.

سعید سلطانپور: شما حوزه انتخابیه خود را چگونه می بینید؟

رابین واردلا: هنوز درصد کسانی که تصمیم نگرفته اند، زیاد است. خیلی ها با توجه به تجربه مایک هریس نمی خواهند به محافظه کاران رای بدهند ولی از سوی دیگر، از لیبرال ها دل چندان خوشی ندارند.

سعید سلطانپور: حوزه شما از جنگ جهانی دوم، پایگاه راست گرایان بوده است،

رابین واردلا: درست است ولی باید از مهاجرین جدیدتشکر کرد که این تقسیم بندی سنتی را در حال تغییر دادن هستند.زیرا این مهاجران بطور سنتی به هیچ حزبی تعلق خاطر ندارند. مرگ جک لیتون تاثیر زیادی بر مردم برای ان دی پی داشته است.

سعید سلطانپور: با توجه به نظر سنجی ها و دولت اقلیتی، ایا ان دی پی حاضر به ائتلاف هست؟

رابین واردلا: ما همواره به طور رسمی و غیر رسمی با دولتها برای یک زندگی بهتر برای مردم انتاریو همکاری کرده ایم. راستی خیلی از سیاست کانادا، با خبر هستی.

سعید سلطانپور: در اینجا زندگی می کنیم و به سرنوشت آن که سرنوشت کامیونیتی ما به ان بسته است، علاقه مندهستیم. در ضمن 3 بار با جک لیتون رهبرفقید حزب و اندریا هورث، رهبر فعلی در مارس سال 2010 مصاحبه کرده ام. راستی رابین، احزاب دیگر، حزب شما را متهم به هزینه کردن می کنند؟

رابین واردلا: ما در مورد برنامه هایی که می دهیم با افزایش مالیات بر شرکتهای بزرگ، انرا تامین می کنیم. ما معتقد نیستیم که باید از ثروتمند ان گرفت، بلکه معتقدیم باید درامد را عادلانه تقسیم کرد. در این 16 سال، لیبرالها و محافظه کاران، مالیات های این شرکتها را کاهش داده اند که سالی 18 میلیارد دلار میشود و آن مبلغ میتوانست کسری بودجه انتاریو را در طی این سالها تامین کند. آنها می گویند کاهش مالیات ها باعث رقابت در بازارهای جهانی می شود در حالیکه در این 16 سال گذشته، این تئوری عملا ثابت نشده است. درضمن شرکتهای بزرگ، 500 میلیارد دلار در بانکها دارند و سرمایه گذاری نمی کنند.

سعید سلطانپور: من به هوارد همپتون (رهبر قبلی حزب) گفتم چرا شما با رقم به مردم اعلام نمی کنید وقتی که می گویید افزایش مالیات، منظورتان چه سطح درامد هست بسیاری از اقلیت ها، در این مورد روشن نیستند. درامد اکثریت مردم کانادا زیر 60 هزار دلار است. شما صحبت از شرکتهای چند میلیاردی می کنید. همینطور در مورد کلمه نیروی کار " در فرهنگ خاورمیانه، با ر سیاسی دارد که می تواند باعث ترسیدن برخی از افراد شود در حالیکه در ایران به کسانی که در کارخانه ها کار می کنند اطلاق می شود اینجا شامل تمامی کارمندان ادارات وموسسات و شرکتهایی با 100کارمند می شود.

رابین واردلا: باید شفاف بود. ما مالیات شرکتهای کوچک (اسمال بیزنس ها) را از 4.5% به 4% کاهش می دهیم. همین طور به کسانی که افرادی را استخدام کنند و یا دستگاه برای تولیدات بخرند، مالیات را کاهش می دهیم.

سعید سلطانپور: ایده ها ی شما خوب است ولی ایا می توانید به همه اقشار مردم برسید؟

رابین واردلا: ما حزب پولداری نیستیم. هوادران ما هم چندان درامدی ندارند به همین دلیل امکان استفاده از تبلیغات رسانه های اصلی مانند رادیو وتلویزیون را خیلی کم داریم. مرگ جک لیتون، غم انگیز بود ولی کمک زیادی به شناسایی حزب کرده است.

سعید سلطانپور: اگر در انتخابات برنده نشدی، بازهم در سیاست می مانی؟

رابین واردلا: راستش تنها برای یکسال اینده برنامه دارم که مطا لعاتی درمورد عدالت اجتماعی داشته باشم. اکتبر 6 مشخص می شود.

سعید سلطانپور: چه پیامی به کامیونیتی ایرانی کانادایی داری؟

رابین واردلا: خیلی خوشحال هستم که شما دراینجا هستید هرچند علت مهاجرت شما، چندان خوشایند نبوده است. ولی اینکه دانش و ثروت و فرهنگ خودتان را برای بهتر شدن انتاریو، عرضه می کنید، خوب است. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مهاجران جدید هم بتوانند از زندگی خوبی برخوردارشوند.

مصاحبه با کشیش رابین واردلا – نماینده ان.دی.پی (ارورا–نیو مارکت)
Robin Wardlaw
//www.youtube.com/glassceilingtv#p/u/30/acL1_...

2

//www.youtube.com/glassceilingtv#p/u/29/c3Rrr...


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour