زیگموند فروید، روانکاو و محقق بلند آوازه اتریشی، در کتاب معروف خود بنام "روانکاوی و اینترنت" ، به کند و کاوی عمیق در داینامیسم ناخوداگاهی کاربران اینترنت پرداخته است. وی در صفحه ۸۱ کتاب خود آورده است:
"...وبلاگ گران فارغ از هرگونه بازداریهای مداخله جویانه سوپرایگو، میتوانند انرژیهای هیجانی و درونی خود را بصورت کدهای صفر و یک در آورند.اگر چه رمزهای دیجیتالی، بالنفسه ماهیتی عاطفی و هیجانی ندارند، اما بواسطه قانون بقای انرژی، هیجانات سرکوب شده و تضادهای حل نشده درونی بصورت تصعید شده یا بصورت روشنفکر نمایی دیجیتالی کاتارزیس میگردد...."
جالبتر اینکه فروید و روانکاوان سنتی دنباله رو وی، معتقد بودند درمیان تمدنهای وبلاگ پرور، ایرانیان بواسطه برخورداری از نژاد آریایی، توانایی بهتری در بهینه کردن انرژی لیبیدینال بخصوص با استفاده از اینترنت با سرعت بالا دارند.
در همین رابطه جرج سوروس، تاریخدان معاصر دانشگاه جزایر قناری تاکیدکرده که اگر چه بطور رسمی این حسین درخشان بود که در دنیای مجازی درمیان ایرانیان اولین وبلاگ را طراحی و عرضه کرد، ولی در واقع قدمت وب لاگ گری در تمدن ایرانیان به دوران صفویه باز میگردد؛ و حتی آنگونه که ابن خلدون عربی درکتاب خود آورده احساسات گری و سانتیمانتالیسم پارسی، تنها میتواند در قالب تکنولوژی فوق العادهای که ورای زمان خود بود تحقق یابد. این تکنولوژی، به گفته او میبایست تنها نمودی مجازی داشته باشد تا استعدادهای نهفته را تصعید سازد.
در هر حال نکته حائز اهمیت در وبلاگ گری ایرانی که روانکاوی را به تاریخ پیوند میدهد، بنا به تائید فروید و سایر روانکاون معاصر، پدیدایی نوع خاصی از مکانیسمهای دفاعی ایگو در میان این گروه است. فروید با تکیه بر پنداشتهای خود راجع به مکانیسمهای دفاعی، به این سبک مختص ایرانیان وبلاگ گرا را cyber-sublimoprojection نام نهاده است. (توضیح اینکه فرهنگستان علوم تا کنون واژهای برای این اصطلاح پیدا نکرده و نسبت به این واژه، موضعی گوزپیچ منشانه در پیش گرفته است).
نکته آخر آنکه، میتوان باتکیه بر یافتههای روان- تاریخ کاوی براین امر صحه گزارد که وبلاگ گران جنبههای هیستریکال و نیز خود بزرگمنشانه خود را میتوانند از طریق وبلاگهایی که مخاطب بسیاری دارد یا ندارد، تسلی بخشند. در همین رابطه روشهای نوینی موسوم به cyber-self-hypnosis ابداع شده که طی آن وبلاگ گران با خیره شدن ممتد به نوشتههای وبلاگ خود بر صفحهٔ مانیتور، تدریجاً دچارحالتهای خماری و خمودگی شده به تحلیل تضادهای درونی دنیای گذشته خود به شکلی معمولا موفق میپردازند.
منابع:
1-روانکاوی و اینترنت، ترجمه یدالله ابو عطا، انتشارات آقا قورباغهي مهربون، ۱۳۸۰
2-How I become addicted to cyberchert o pert, Jax flahertington, 1990
3-george sourous, closed internet nwtworking,1990, mega bite pub co, memphis
Thanks for reading in advance...
Recently by persian westender | Comments | Date |
---|---|---|
مغشوشها | 2 | Nov 25, 2012 |
میهمانیِ مترسک ها | 2 | Nov 04, 2012 |
چنین گفت رستم | 1 | Oct 28, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
All we needed was a psychoanalyst
by divaneh on Mon Sep 13, 2010 03:51 PM PDTThanks PW jaan. I think the real problem starts when one cannot turn the inner excitement into 1 and 0. Thanks for this wonderful analysis and the good laugh.
LOL, so
by vildemose on Mon Sep 13, 2010 11:39 AM PDTLOL, so true...hahaha
Freud is looking down at you with a big grin...
Excellent job. Frued couldn't have done it better himself.
اصل قضیه سر جنبههای هیستریکل و خود بزرگمنشانست!
AnonymouseMon Sep 13, 2010 07:38 AM PDT
Everything is sacred
Sorry Souri!
by persian westender on Mon Sep 13, 2010 07:22 AM PDTThis chert o pert is already "unelaboratable"!
Thanks
PW, I liked your blog
by Souri on Sun Sep 12, 2010 08:03 PM PDT(-; I even recognized myself in some of the sympthom
:Especially this one
در همین رابطه روشهای نوینی موسوم به
cyber-self-hypnosis
ابداع شده که طی آن وبلاگ گران با خیره شدن ممتد به
نوشتههای وبلاگ خود بر صفحهٔ مانیتور، تدریجاً دچارحالتهای خماری و خمودگی
شده به تحلیل تضادهای درونی دنیای گذشته خود به شکلی معمولا موفق
میپردازند.
?But I need you elaborate it more please. Could you
Thanks