فعل ماست حال استمراری


Share/Save/Bookmark

فعل ماست حال استمراری
by Payam Mim
13-Dec-2011
 

گروه موسیقی ۱۲۷ از گروه های موسیقی زیر زمینی یا به قول دیگر" دگرآوا" ایران می باشد. در حدود چهارسال از آخرین آلبوم آنها خال پانک می گذرد و طی این مدت آنها موفق نشده بودند آلبوم دیگری به بازار بدهنذ. بلاخره چند هفته پیش در تاریخ ۱۱/۱۱/۱۱ آلبوم جدید آنها با نام حال استمراری به بازار آمد.

حال استمراری ادامه همان سنتهای ۱۲۷ است. موسیقی پرانرژی جاز با دو مشخصه اصلی٬ ترمبون سلمک خالدی و پیانو با احرای بسیار فاخر و متمایز و البته در سبک جاز٬ بلوز. ساز بادی ترمبون با آن عمق و کیفیتی که به ارکستر می دهد ساز مهجوری است که در گروه های دیگر ایرانی (حداقل آنهایی که من می شناسم) یافت نمی شود حضور ساز آکوردئون در این آلبوم پررنگتر شده و گیتار برقی هم مانند قدیم حضور دارد. در حال استمراری از موسیقی ایرانی خبری نیست و حتی ساز تنبک آلبوم خال پانک در این آلبوم حذف شده.البته مطمئنا از نظر جنس موسیقی نمونه های همانند و بهتری از موسیقی ۱۲۷ در موسیقی های غیر ایرانی یافت می شود. در این جاست که شعر و سبک خواندن سهراب محبی آنرا برای شنونده فارسی زبان متمایز می کند. شعرهایی از جنس روزگار ما ٬ طنز اختصاصی خودش و نگاه تلخ خودش به این روزگار بلبشو.

بسیاری بر سبک خواندن محبی اعتراض دارند و آنرا زیادی فالش و پر از جیغ وداد اضافی می دانند. ولی در حقیقت همین سبک خواندن مشخصه ۱۲۷ است و باعث تمایز او با دیگر گروه ها می شود. این خارج خواندن بیشتر اوقات تعمدی به نظر می رسد ٬ این بی خیالی و بی حوصلگی و کلافه گی همه و همه مشخصات همنسلان ما و یکی دو نسل قبل و بعدی ماست. نسلی که به همه چیز به دیده تمسخر نگاه می کند و حتی ارزشها و چهارچوبهای نسل قبل خودش را مورد استهزا٬ قرار می دهد و و آنها را بی معنی می داند. این شخصیت بی خیال و بی حوصله٬ گیج و دم غنیمتی با اشعار حال استمراری همگونی دارد ضمن اینکه نیش و کنایه ها در ترانه های ۱۲۷ بسیار ملایمتر و مخفی تر در مقایسه با ترانه های گروه های دیگر فرضا کیوسک یا شاهین نجفی است. به اسم آلبوم دقت کتید٬ "حال استمراری" کنایه از خوش بودن و بی اعتنایی به روزگار است و همانطور که در شعر ترانه راک انتحاری بیان می شود :در این دوره طلایی/نمیخوام راک انتحاری/نمیخوام پاپ انتقادی/ قعل ماست حال استمراری. این لحن و سبک بیخیالی و تسلیم سرنوشت شدن را در سایر ترانه ها هم می توان دید از آرمانهای درشت گرفته تا ترانه جنگ که می گوید " من نمی جنگم ٬ میشینم یه گوشه ٬ می گم به یه ورم ". یا به تضاد موجود بین عشق و گوش کردن به اخبار روز در "ترانه ازعشق و شادی " (با اجرای گروتسک تم اخبار صداو سیما توسط ترمبون) در این آلبوم از ترانه بحرطویلی مانند استخوان خبری نیست ولی در عوض در یکی از بهترین کارهای آلبوم یعنی ترانه موسیقی فیلم یک دکلمه بلند دارد که در نوع خود بی نظیر است و پر از نوستالژی یک دوره سپری شده نسلی سرگشته و اختلافها و بگو مگو ها بین دو عاشق قدیمی که الان دیگر خیلی دور به نظر می رسد.

حال استمراری بعد از چهار سال برگشت خوبی برای گروه صد وبیست و هفت است. کار گرچه اشکلاتی دارد و خواسته همه طرفدارن را برطرف نمی کند ولی برای طرفداران این سبک خبر خوشی است. صد و بیست هفت سبک خود را دارد آنهم در دوره ای که قسمت اعظم موسیقی تولیدی ما تبدیل شده کپی کاری از دیگران. اینکه گروهی مثل صدوبیست و هفت هنوز فعالیت دارد و آلبوم می دهد خبر خوبی است.

ترانه آرمانهای درشت از گروه ۱۲۷

01-Aarmaanhaaye dorosht-127 by 127band


Share/Save/Bookmark

more from Payam Mim
 
Farangiss

نقدی بر حل استمراری

Farangiss


 

من موسیقی ۱۲۷ رو خیلی‌ دوست داشتم و دوست دارم ولی‌ لحن کلی‌ ناامیدانهٔ این آلبوم رو دوست نداشتم. به نظر میاد که آلبوم با صداقت افکارو احساسات سازندگانش رو بیان می‌کنه که در خور ستایشه، و اگر غیر از این باشه میتونه به حساب تزویر یا خودسانسوری گذاشته بشه، ولی‌ چیزی که من رو نگران می‌کنه تاثیر اون روی شنونده است. طنز در کارهای ۱۲۷ میتونه ذهن رو به این سمت ببره که این آلبوم نقدی بر این شخصیت "بی‌خیال و بی‌ حوصله، گیج و دم غنیمتی" هست، و یا شاید هم بر عکس این شخصیت خود ۱۲۷ هست. این برداشت دوم تاثیر مثبتی به نظر من بر نسل جوان ایران نمیتونه داشته باشه. گروهی که همراه مبارزات مردمی بوده با آهنگهایی چون "برای این سرزمین زیبا" و "سرود شب"، باید برای اونها پیام آور امید و حرکت رو به جلو باشه، و زمانی‌ که حرکت رو به رکود میره یا لااقل این طور به نظر میاد نباید بازتاب این رکود باشه. این که یک گروه موسیقی به تنهایی چقدر میتونه تأثیر گذار باشه جای بحث داره، ولی‌ فکر می‌کنم هر حرکتی‌ هر چند کوچک تاثیر خودش رو می‌گذاره و میتونه سرمشق هنرمندان دیگه هم باشه.دوست داشتم ۱۲۷ هم با آهنگ‌هایی‌ قوی و صریح که قابل سو تعبیر هم نباشند جنبش اعتراضی مردم ایران رو همراهی کنه و کلامش پر از "همراه هم شویم، محکم تر از آهن شویم" باشه.

 


Multiple Personality Disorder

Very interesting and original

by Multiple Personality Disorder on

I liked it.


Anahid Hojjati

Thanks Payam for your blog and particularly

by Anahid Hojjati on

for your explanation on the reason for Kharaej Khandan. I have heard it in music of some other Iranian singers highly thought of. I like how you wrote:

"بسیاری بر سبک خواندن محبی اعتراض دارند و آنرا زیادی فالش و پر از جیغ وداد اضافی می دانند. ولی در حقیقت همین سبک خواندن مشخصه ۱۲۷ است و باعث تمایز او با دیگر گروه ها می شود. این خارج خواندن بیشتر اوقات تعمدی به نظر می رسد ٬ این بی خیالی و بی حوصلگی و کلافه گی همه و همه مشخصات همنسلان ما و یکی دو نسل قبل و بعدی ماست. نسلی که به همه چیز به دیده تمسخر نگاه می کند و حتی ارزشها و چهارچوبهای نسل قبل خودش را مورد استهزا٬ قرار می دهد و و آنها را بی معنی می داند."

I have to say that I still prefer if singers don't do "kharej khanee" because everyone can do that and I would rather listen to nice voice and music not Kharej khanee. At least, now there is an explanation for it.