یادداشت های سفر آبادان


Share/Save/Bookmark

یادداشت های سفر آبادان
by msabaye
28-Aug-2012
 

آبادان از معدود شهرهایی در ایران است که در آن سنگینی نگاه های چند جانبه مردان و قضاوت زنان را احساس نکردم. برای من این تجربه بسیار تازگی داشت، چرا که در بعضی شهرها حتی قدم زدن با گروه هم برای یک زن راحت نیست (در قرن بیست و یکم). مردم آبادان بسیار باز بودند و این حس راحتی در همه جا قابل لمس بود. مثلا من مدتی روی سکویی روبروی مغازه کفش فروشی در مرکز خریدی منتظر خانواده که مشغول خرید بودند، نشستم. برای من خیلی جالب بود که جوان ها با تیپ ها و لباس های بسیار متنوع و شاید برای سلیقه محافظه کار من غیر منتظره در مرکز می گشتند: پسرهای جوان با موهای بلند و لباس های چسبان و کمربندهای بزرگ و دخترهای جوان با روسری های کوچک، مانتوهای کوتاه و تنگ ، کفش های بلند و گاه کمربند های پر زرق و برق می گشتند، ولی من یک بار ندیدم که کسی به کسی نگاه غیر عادی بکند. در مدت نزدیک به 45 دقیقه که آن جا نشسته بودم، ندیدم که یک نفر به دیگری متلک بگوید یا ... راستش برای اولین بار در ایران احساس کردم که در کانادا هستم

این تجربه در بازار هم تکرار شد، البته در آن جا بسیاری با مانتو و شلوار معمولی، بعضی با چادر و غیره بودند، ولی نهایتا جو آزار دهنده زن ستیزانه ای را که در غالب شهرهای ایران محسوس است، در هیچ جای آبادان احساس نکردم.

وقتی با مردم شهر صحبت کردم، می گفتند که آبادانی ها از قدیم همین طور بوده اند. فرهنگ شهر بسیار باز و مدرن بوده و کسی با کسی کاری نداشته. راننده ای می گفت که قبل از انقلاب شهر 14 سینما داشته که در ایران این شهر از این جهت بی نظیر بوده

در طی گشتی که در شهر زدیم، کلیسای شهر توجهم را جلب کرد، نمی دانم جمعیت مسیحی آبادان چه قدر است، ولی برایم جالب بود که کلیسا داشتند. موزه آبادان طرح بسیار جالبی داشت و من خیلی کنجکاو بودم که از آن بازدید کنم، ولی روز تعطیل بود و موزه بسته بود.
اگر چه در صورت رسیدگی، شهر می توانست چندین برابر زیبا و دیدنی باشد، اما روی هم رفته من با خاطره و تجربه بسیار خوبی از این شهر زیبا بازگشتم.


Share/Save/Bookmark

Recently by msabayeCommentsDate
Freedom to be Poor, Ill, Forsaken
2
Oct 14, 2012
Newfoundland: Leave your Camera behind
1
Sep 29, 2012
Test (Result)
3
Sep 20, 2012
more from msabaye
 
anglophile

خدا عمر این انگلیسا بده

anglophile


که از یک شهرک مذهبی‌ به نام  "عبادان" که معروف به جزیره‌ الخضر بود و زیارتگاه عوام النّاس یک جزیره‌ مدرن با تمام تسهیلاتی که در یک شهرک انگلیسی‌ میتوان یافت ایجاد کردند. البته نویسنده روشون نمی‌شه به این جنبه بسیار مهم اعتراف کنند  و فقط به یاد کانادا میفتن که خودش ساخته دست انگلیساست ولی‌ جی‌ جی‌ جان خودشون بهتر میدونند! 

آه... یاد "میلک بار " به خیر. هنوز‌م هست؟ راستی‌ جای سینما رکس چی‌ ساختند؟

بازم بگید انگلیسا بد هستن.

//paeeziyan.blogfa.com/post-5.aspx

First Amendment

.

by First Amendment on

 

 

ببینید که چه جنگلیست این جامعه شهری ما که یک آنتراکت ۴۵ دقیقه‌ای شما را
اینگونه مجذوب کرده.......سپاسگزارم که به انگلیسی‌ ننوشتید.......که
آبروی ما و کوروش بزرگ با هم میرفت.........


ahang1001

چرا؟؟

ahang1001


آبادان بعلت وجود پالایشگاه  که زمانی بزرگترین پالایشگاه نفت دنیا بود دارای بیشترین افراد تحصیلکرده است...افزون بر آن وجود کارشناسان خارجی که با خانواده خود در این شهر زندگی میکردند تاثیر مهمی بر فرهنگ مردم این شهر گذاشته است

ممنون از نوشته زیبایت

 


Ali P.

من شنیدم که....

Ali P.


گویا:

 در آبادان مسابقه اواز خوندن گذاشته بودند، که کی میتونه بهتر از همه ، شبیه داریوش آواز بخونه.

بعد، "بچه ها انقدر قشنگ خونده بودن که داریوش خودش آمد چهارم شد".

 

راسته؟


Azarbanoo

msabaye, I am Glad to hear this news from You

by Azarbanoo on

I can not wait to visit all over IRAN in my retirement in FREE IRAN without IRR/IRI & their Thugs.  Thanks for sharing your beautiful experience.


Jahanshah Javid

تشکر

Jahanshah Javid


بسیار جالب بود.


Multiple Personality Disorder

اووفیش وولیک خوب گفتی

Multiple Personality Disorder


ما آبودانی‌ها از بقیهِ مردم ایران یه قرن جلوتریم، شایدم دو قرن‌.