کشف حلقه ی مفقوده : بوزون هیگز یا ذره ی خدا


Share/Save/Bookmark

Friendly Notes
by Friendly Notes
05-Jul-2012
 

 

دانشمندان مرکز تحقیقات هسته‌ای سرن در سوئیس که بزرگ‌ترین پژوهشگاه ریشه‌های آفرینش و منشا هستی در کره زمین است، روز چهارشنبه ۱۴ تیر (۴ ژوئیه) اعلام کردند که در رخدادی غیرمنتظره و شگفت‌آور، موفق به کشف ذره ی بوزون هیگز یا ذره ی خدا شده‌اند. لازم به یادآوری است که پس از نوشته شدن کتابی بنام «ذره ی خدا : اگر پاسخ کائنات است، سئوال چیست؟» توسط لیان لدرمن که در آن این ذره را «ذره ی خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوزون هیگز به‌ عنوان «ذره ی خدا» یاد می‌شود.

بوزون هیگز ذره‌ای است دارای جرم ، که کشف آن احتمالا بسیاری از معادلات، پیش‌فرض‌ها و باورهای رایج در میان انسان‌ها ، پیرامون منشا هستی و حیات را بر هم خواهد زد. برخی از دانشمندان ، کشف هیگز را بزرگ‌ترین اکتشاف قرن خوانده‌ و آن را با کشف نیروی جاذبه توسط نیوتن مقایسه کرده‌اند.
مشاهده ی تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های "دبلیو" و "زی" را که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های "دبلیو" و "زی" ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده است.
 
کشف حلقه ی مفقوده
یکی از نتایج کشف تجربی بوزون هیگز، تقویت فرضیه موسوم به انفجار بزرگ یا "مهبانگ" یا انفجار بیگ بنگ (عامل اصلی شکل گیری جهان کنونی) است. بر اساس این فرضیه، انفجار بزرگ اولیه انرژی عظیمی را آزاد کرد که با کاهش دما به تدریج به ظهور "بسته های انرژی" و ذرات بسیط بدون جرم مانند فوتون ها منجر شد و این ذرات پس از تبدیل به ذرات دارای جرم، در نهایت جهان ماده را ایجاد کردند.
تا کنون، فرآیند تبدیل ذرات انرژی بدون جرم به ذرات بنیادی اولیه یا بوزون هیگز، همچنان به عنوان "حلقه ی مفقوده" در این فرضیه باقی بود و تحقیقات سال های اخیر در مرکز سرن در صدد بوده است تا نحوه این دگرگونی در ماهیت ذرات را از طریق آزمایش نشان دهد.
به دلیل مبهم بودن نحوه پدید آمدن بوزون هیگز، به آن نام "ذره ی خدا" داده شده بود تا نشان دهد که بشر هنوز از تبیین کامل آن ناتوان است.
گزارش مرکز سرن در روز چهارشنبه حاکی از آن است که اطلاعاتی که از آزمایش های این مرکز به دست آمده وجود بوزون هیگز را "در حد قابل قبولی" نشان می دهد. در عین حال، این مرکز تاکید کرده است که برای حصول اطمینان از صحت نتیجه اعلام شده، تحقیقات و مطالعات بیشتری صورت خواهد گرفت. رولف هوور، مسوول مرکز تحقیقاتی سرن می‌گوید: «ما هنوز به انجام آزمایش‌ها و داده های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم نظر قطعی خود را در این زمینه اعلام کنیم و با اقتباس از شکسپیر این سوال را برای هیگز مطرح کنیم:

 « بودن یا نبودن، مسئله این است »


منابع و مآخذ
 
//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%DB%8C%DA%AF%D8%B2_%D8%A8%D9%88%D8%B2%D9%88%D9%86

//www.bbc.co.uk/persian/science/2012/07/120704_l03_higgs_boson_god_particle.shtml

//www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=46526

//higgs.mihanblog.com/


Share/Save/Bookmark

more from Friendly Notes
 
flertishia11

دیروز در همین

flertishia11


دیروز در همین راستا بحثی در فیسبوک داشتیم با کانون ایرانیان معتقد به تفکر آگنوستیک و آتئیست ...اگر بدانید به چه فحاشی هایی ختم شد! بنده تفکر آگنوستیک یا لا ادری را کاملا درک می کنم.می شود به هیچ مذهبی اعتقاد صرف نداشت اما همچنان به وجود نیرویی برتر یا به تعبیری خدا باور داشت.تا نظرم را گفتم که آگنوستیک را قبول دارم و آتئیست را خیر! و حرف به همین ذره هیگز رسید همه ی کارشناسان ارشد فیزیک موجود در پیج که کلا 3 نفر بودند با اسامی مستعار!!! که شاید هم کلا یک نفر بودند بنده را بی سواد خطاب کردند و خلاصه بحث هایی در گرفت.جالب اینجاست که نوع برخورد این عزیزان با افراطیون مذهبی هیچ تفاوتی نداشت که هیچ ...بدتر هم بود!!! واقعا به من ثابت شد که اصلا هموطنان ما اصولا عاشق پرخاشگری و نزاع و تحقیر طرف مقابل هستند حالا فرقی نمی کند که چه ایدئولوژی داشته باشند.تمام حرفشان هم این بود که خود دانشمند کاشف این ذره آتئیست است حالا سئوال من این است: این کشف چه کمکی به بشریت کرده است یا خواهد کرد؟؟؟ چه اتفاق مهمی رخ داده؟ با کشف این ذره و نفی خدا اصولا مشکلی از ما حل می شود؟ نفی دین شاید به رفع جهالت کمک کند آن هم باید آهسته آهسته و پله پله عقاید خرافی و مذهبی را از عوام گرفت! اما با نفی خدا به کجا می توان رسید.جز اینکه عده ی زیادی همان کورسوی امید را هم از دست بدهند؟ به هر حال من یکی که گیج شده ام ...شما چطور؟ 


Friendly Notes

چگونگی پیدایش جهان هستی

Friendly Notes


مهبانگ : دیدگاه کنونی دانش کیهان شناسی، درباره ی چگونگی پیدایش جهان هستی. (فرهنگ فشرده آکسفورد)
//www.loghatnaameh.org/dehkhodaworddetail-8cb9f03265554b02b2acfc32a53f76e2-fa.html


Demo

Cost of Stinky Science!

by Demo on

 

 

The progressive? minds better stick to the "stinky science" for the soon discovery of 'mind particle' as well! As if a combination of bunch of brain cells, veins & flowing fluids could make up 'intelligence,' 'wisdom,' 'morality, 'thinkings,' etc! Sure, why not?

The ancient Egyptians thought of themselves as even more progressive scientists than the today's ones. And that was why they embalmed their dead bodies to return to life let's say @ 2025. A very solid sign of 'wishful ('fool' that is) thinking ('sinking' that is)'!!!


Friendly Notes

نظریهٔ مهبانگ : انفجار بزرگ

Friendly Notes



Friendly Notes

Dear Cost-of-Progress

by Friendly Notes on

Thank you for your comment. Dear Demo is busy now, but he/she will possibly respond to you soon!


Cost-of-Progress

Hey demo

by Cost-of-Progress on

I bet you think this god character is Iranian too.

However, it always amazes me that the masses (any and all religions) have no problem believing in a faily tale entity, "god" while denying the evidence science puts forth on the silliness that it is to beleive a divine entity created........, you!


Friendly Notes

Good Read on God Particle

by Friendly Notes on

 واژه «مِه‌بانگ» برگردان خوبی برای «بیگ بنگ» است. «مِه» یعنی «بزرگ» و بانگ یعنی صدای بلند.

//www.pezhvakeiran.com/maghaleh-26794.html


Friendly Notes

Dear Demo

by Friendly Notes on

Good Points, and thank you.


Friendly Notes

Dear Anonymous Observer

by Friendly Notes on

Thank you for the link to the photo of "Missing Link"!!!!


Demo

خدا بازی!

Demo


بشری که ازخاک خلق شده و از خود مدفوع دفع میکند و اگر آب نباشد که آن را بیاشامد و با آن خود را بشورد در گند و کثافت خود میمرد به هر شری دست میزند که خدا را به بازی بگیرد و اینهم نمونه ای دیگر از آن. تحقیقات علمی غربیان هم همانند کارهای دیگرشان نمایشی، سوراخ سوراخ و اکثرا بی اعتبار است که از هر سوراخش موشیهای فریبخور زیادی در رفت و آمدند! و بقول سایت ویکی لیکس در افشای اسناد محرمانه کمپانیهای غربی "این اسناد آشکار می‌سازد که چگونه غرب و کمپانی‌های غربی چيزی می‌گويند و در عمل کار ديگری انجام می‌دهند."


Anonymous Observer

But I thought the Missing Link was already discovered

by Anonymous Observer on

In Iran, and serving as a cabinet member:

//www.maggiesnotebook.com/wp-content/uploads/2011/07/Rostam_Ghasemi_25.jpg

 

 


Friendly Notes

Dear M. Saadat Noury

by Friendly Notes on

Thank you for the poems and the quotation.


Friendly Notes

Dear Red Wine

by Friendly Notes on

Thank you.  "Friendly Notes" agree with you and specifically where you wrote that

و امّا آنگونه که دیگران گفتند و ما تکرار کنیم که در بیکرانه های زندگی دو چیز افسونَم می کند: آبی آسمان را که می بینم و می دانم که نیست، خدایی را که نمی بینم و می دانم هست


M. Saadat Noury

در بحث آفر ينش و آفرید گا ر

M. Saadat Noury


 


ا ز بهر آ فر ينش و ا ين نظم پا ید ا ر
صد ها جدل به رشته ‌ی تحریر ا ست ...
//iranian.com/main/blog/m-saadat-noury-23

 آ فرید گا ر : همه جا شاهد و ناظر به جها ن باشی ‌تو
چشم و بینائی این عالم هستی از تست
مظهر صبروتحمل به زمان باشی ‌تو
دل شکیبائی این عالم هستی از تست
ضامن بخشش و نیکی و وفا باشی ‌تو
عشق و شیدائی این عالم هستی از تست
حامی کوشش و پاکی  و صفا باشی ‌تو
جهد و پویائی این عالم هستی از تست
علم پا یند گی نظم فلک از بنیا د
کا ر د ا نائی این عالم هستی از تست
غرش موج ز دریا وغزل خوانی باد
شور و غوغائی این عالم هستی از تست ...
//iranian.com/main/blog/m-saadat-noury-28

At age 81, British philosophy professor Antony Flew said that he now believes in God. Flew said that: "The biologists' investigation of DNA has shown, by the almost unbelievable complexity of the arrangements which are needed to produce life, that a super intelligence (God) must have been involved": Antony Flew 
//iranian.com/main/blog/m-saadat-noury-23


Friendly Notes

پیتر هیگز پیشنهاد دهنده‌ی بوزون هیگز یا ذره ی خدا

Friendly Notes


پیتر هیگز (زاده ۲۹ مه ۱۹۲۹)، فیزیک‌دان انگلیسی و استاد دانشگاه ادینبورگ است. او  پیشنهاد دهنده‌ی ذره بنیادی بوزون هیگز یا ذره ی خدا است.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%DB%8C%D8%AA%D8%B1_%D9%87%DB%8C%DA%AF%D8%B2

 


Red Wine

...

by Red Wine on

ما خوش بین هستیم اما دیر باور،آخر دانستنِ این جور مطالب و این قِسم تحقیقاتْ چه فایده دارد ؟ فقر و بدبختیِ بسیار دنیا را فرا گرفته است،ظلم و تجاوز که شده عادت ! زندگی‌ برای مالدار شده راحت ! عوام را هیچ نباشد سعادت ! و امّا آنگونه که دیگران گفتند و ما تکرار کنیم که در بیکرانه های زندگی دو چیز افسونَم می کند: آبی آسمان را که می بینم و می دانم که نیست، خدایی را که نمی بینم و می دانم هست .