سخنی با نیروهای سکولار


Share/Save/Bookmark

David ET
by David ET
10-Mar-2010
 

راه رسیدن به آزادی - بخش دوم :سخنی با نیروهای آزادیخواه وسکولار: جمهوریخواه، مذهبی، مشروطه خواه، سوسیالیست و غیره

در بخش نخست صحبت از این کردیم که برای تکیه به رای مردم و رفراندوم ابتدا باید فضا و شرایط دموکراتیک وجود داشته باشد که در آن همه مردم، نیروها، احزاب و عقاید، حق تشکیلات، ارتباطات، تجمع، ابراز و آزادی بیان داشته باشند. پس از سقوطه رژیم به هر صورت هم که باشد، فضا و شرایط دموکراتیک هنوز برقرار نبوده و ایجاد چنین محیط دموکراتیک لزوم به برنامه ریزی و سازماندهی توسط دولت، گروه ها، حزب بندی و غیره خواهد داشت. یک دولت موقت آزاد، دموکراتیک، غیرعقیدتی و سکولار تنها نوع دولتی است که به هیچ عقیده بخصوصی ارجحیت نمیدهد و در ضمن وظیفه ایجاد چنین شرایطی را هم به عهده خواهد داشت. هر گونه دولت و یا حکومت عقیدتی یا موروثی به نوعی برتری به طرز فکر یا افرادی خواهد داد و در نتیجه در اولین قدم شرایط برابر دموکراتیک نفی خواهد شد. در حالی که در یک دولت سکولار، سه قوای مستقل مقننه، مجریه و قضایه به امور کشور رسیده و هر گونه رفراندوم و تغیر قانون اساسی بر اساس خواست اکثریت مردم قابل امکان خواهد بود. اگر ما به هر فکر و عقیده و سیستم فکری دموکراتیک اعتقاد داشته باشیم، میتوانیم با سازماندهی، تلاش در جلب اعتماد مردم به راهنمادها و نمایندگان پیشنهادی خود در مجلس آینده کنیم و اگر با رای مردم بیشترین نمایاندگان را داشته باشیم، در نتیجه میتوانیم توسط نمایندگان خود و یا همبستگی های چند گروهی خواستار تغیرات پیشنهادی خود در قانون اساسی و شیوه حکومتی هم داشته باشیم،

قانون اساسی موقت پیشنهادی ایران سکولار در آخرین فصل خود شرایط تغییر قانون اساسی آینده ایران و حتی تغییر نظام حکومتی را تضمین کرده است.

"در هرموقعی که مجلس شورای ملی خواه مستقلا و خواه به پیشنهاد دولت لزوم تجدید نظر در یک یا چند اصل معین از قانون اساسی به اکثریت کلیه اعضاء خود تصویب نمایند فرمان برای تشکیل مجلس موسسان و انتخابات اعضاء آن صادر می‌شود.... اختیارات مجلس مزبور محدود خواهد بود به تجدید نظر در همان اصل یا اصول به خصوصی که مورد رای مجلس شورای ملی بوده‌است . تصمیمات مجلس موسسان با اکثریت آراء کلیه اعضاء اتخاذ و باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب اکثریت مطلق شرکت‏کنندگان در همه‏پرسی برسد. محتوای اصول مربوط به سکولار بودن نظام و ماده ۲ و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی تغییر ناپذیر است.

مستقل از شیوه حکومتی, محتوای تغییر ناپذیر ماده ۲ نه درباره نوع حکومت بلکه صحبت از باور ها میکند :

۱-تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی ایران

۲-احترام به استقلال و تمامیت سایر کشورها و تشویق صلح نزد تمام ملت­ها و کشورها

۳-دولت منتخب مردم، از مردم و برای مردم.

۴-سه قوای مستقل مجریه، مقننه و قضاییه­ با دوره­های محدود و پاسخگویی و شفافیت کامل.

۵-عدم وجود ایدئولوژی رسمی‌ ، مثل دین/مذهب یا عقاید ماورای طبیعی.

۶-جدایی کامل و بدون استثنای دولت از دین در تمامی ساختارهای دولت.

۷-جدایی روحانیون، گروه ها، احزاب و سازمان‌های دینی/مذهبی از ساختار دولت.

۸- آزادی بیان، اطلاعات، مذاهب، باورها ، رسانه ها و تجمع

۹- برابری امکانات، حقوق اجتماعی و قانونی

۱۰- برابری کامل جنسیتی بدون استثنا

۱۱-بیگناه شمرده شدن تا اثبات جرم. غیر قانونی بودن زندانی کردن به جرمهای عقیدتی و سیاسی

۱۲- تضمین حقوق قانونی‌ و مدنی تمام شهروندان از نظر انسانی‌، سیاسی، اقتصادی، دینی/مذهبی‌، اجتماعی و فرهنگی‌، در چهار چوب قانون اساسی‌

۱۳-حفظ و بهبود محیط زیست و تلاش ملی در نگهداری آن

اصول بالا لازمه هر حکومت جدا دین، دموکرات و آزادی خواه است که بر اساس احترام به حقوق مساوی مردم پایه گذاری شده است.

تجربه ۳۱ سال گذشته نشان داده است که بدون همکاری، همبستگی و احترام به یک دیگر هیچیک از نیروهای مستقل و آزادیخواه به تنهایی موقعیت ایجاد یک تغیر کلی را ندارند. در صورتی که اگر همه این نیروها بر اساس باور های مشترک بالا با یک دیگر اعتلاف کنند، میتوانند نقش کار سازی در حال و آینده ایرانیان که خود گوشه ای از این طیف هستند ، اجرا کنند. پس از همبستگی این نیروها و طرفداران فکری خود بر اساس اصول بالا - این نیروی عظیم خواهد توانست با طرفداری مردم شرایط تغییر دیکتاتوری مذهبی نظامی کنون را ایجاد کند.

دولت و مجلس موقت ایجاد شده پس از سقوط رژیم نیز نهاد های انتخاب شده از مردم خواهند بود، که همه، چه جمهوری خواه، چه مشروطه خواه یا سوسیالیست و غیره در آن میتوانند آزادانه شرکت کنند و سپس نمایندگانشان میتوانند در صورت لزوم خواهان تغییر های مورد نظر خود در قانون اساسی شده و در صورت جلب رای کافی نمایندگان ،تغییرات پیشنهادی به آرای مردم گذاشته خواهند شد. نمایندگان مردم در نهاد های آینده، طیفی از افکار مردم خواهند بود که در فضائی آزاد فعالیت خواهند کرد چه خواهان جمهوری سکولار باشند چه مشروطه پارلمانی، چه سکولار لیبرال و یا سکولار دموکرات، مذهبی و غیره.

در صورتی که هر کدام از طرفداران عقیده های سیاسی مختلف خواهان ایجاد حکومت مورد نظر خود بدون اتکا به نظر مردم باشند و یا بدون شرایط دموکراتیک اولیه برای رقابت عادلانه برای رفراندوم بخواهند به قدرت برسند، در اول مرحله اصول دموکراسی را زیر پای گذاشته که در نتیجه به یک حکومت مردمی و دموکراتیک ختم نخواهد شد.

ما اگر خود را آزادیخواه و دموکرات میدانیم و حتی اگر طرفداران باور های دیگر را این گونه ندانیم، حد اقل نمیتوانیم وجود آنان را انکار کنیم و اگر آنان هم همچون ما این اصول مشترک را قبول کنند، بهتر است در حالی که یک رژیم کاملا غیر دموکرات بر ایران بیداد میکند، به جای مخالفتهای بیهوده با یکدیگر، با همبستگی و همکاری تلاش بر از میان بردن رژیم کنونی کرده و سپس در ایرانی آزاد و در شرایطی دموکراتیک میتوان ، تبادل افکار و فعالیت سیاسی در راه باورهای خود کنیم. در غیر این صورت ما در همین پله اول و حتی قبل از رسیدن به هر گونه قدرت، سلطه گری و عدم رعایت حقوق دیگران را پیشه روش خود کرده ایم . در حالی که با همبستگی همگان در راه نابودی رژیم کنونی همدست و همراه شده و پس از سقوط رژیم در یک حکومت سکولار و دموراکتیک آزادانه خواهند توانست شرکت کرده و در صورت کسب اکثریت حتی قانون اساسی را هم با رعایت اصول بنیادی سکولار و دموکراتیک ذکر شده تغییر دهند.

در بخش پایانی

ایجاد جبهه همبستگی ایرانیان جدا دین (سکولار) برای عرضه جمعی آلترناتیو، راهکار و جایگزینی دموکراتیک و سکولار


Share/Save/Bookmark

more from David ET
 
David ET

بخش پایانی:گذشته و گسستگی یا آینده وهمبستگی؟

David ET



MM

انشالله Jamshid

MM


.


jamshid

MM

by jamshid on

"Some may say that the religious Iranians are not ready for secularism, but secularism is not about being anti-religion"

The more reasons to recruit the likes of ayatolah Boroujerdi into the secular union. I think if a few well respected roohani join the efforts of secularists, then the impact will carry the movement ahead by leaps and bounds.

Unfortunately, currently we don't have a bridge between progressive secular groups and the vast non-Islamist religious masses. I use the term "progressive seculars" to specifically exclude the anti-Islamic camps. I use the term "religious masses" to specifically exclude Islamists and to include the ordinary good old noble moslems of our country (the undisputed majority by far.)

One of the highest priorities should be to facilitate the creation of this bridge and to eliminate existing suspicions between the two camps. Its impact will be significant to further the cause of a free secular Iran.


MM

well said Jamshid -

by MM on

Some may say that the religious Iranians are not ready for secularism, but secularism is not about being anti-religion, and secularism is certainly not new to Iran, as David reminded us

فرمان دادم كه همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند- کورش کبیر


jamshid

The time to act is today, and not tomorrow

by jamshid on

This link was sent to me by one of my activist contacts in Iran. She is a young secular moslem woman who thirsts for the kind of ideas and concepts brought forth in these types of blogs.

These pictures of the sad state of affairs in Khuzestan were not meant to attack the IRI and to divert the subject of this blog, but instead they were meant to magnify the importance and urgency of David ET's message, and the necessity for each one of us to roll up our sleeves and get involved in the ideals of secularism in any way we can.

Secularism would not only be against IRI's brutality and its suppression of freedom, but also against its corruption, its looting of Iran's riches, and as these pictures depict, its economical injustice and inequality. This is because a secular government does not follow any ideology, and so it will focus on the well being and interests of its citizens foremost and above all else.

The people you see in these pictures speak Farsi, recite Hafez poems and celebrate Norouz, just like the rest of us. This is after 30 years and more than one TRILION (one thousand billion) dollars in oil revenue. Things are even worst in Sistan and Balouchestan. 

We must spread the messages of secularism wherever we can. Secularism is the only tool for Iranians that could lead them to the establishment of human rights, social justice, economical opportunities, tolerance, security and cultural flourishment.


MM

AO - understandable only if they lived in Jamaran & flew to US

by MM on

The attitude of the folks you mentioned is understandable only if the IRI sympathizers lived in a place like Jamaran, went to Tehran U. and flew right to the west / US, and think that everything is rosey in Iran.

Otherwise, the aalaachigh-neshinaan in south of Tehran are not any better.


David ET

Jamshid

by David ET on

Thank you.

I must say you have a great gift in putting matters in proper perspective in few short sentences that I often find myself repeating:

"... opposing parties, including republicans, monarchists, jebheye melli and secular religious bodies...should be invited to set aside their differences and focus on their common values ...They will soon learn that their commonalities far exceed their differences.

We must focus on the future, which brings to us our common values and union, not on the past which brings to us our differences and divisions"

and yes we must put our minimal difference aside and focus on our own COMMON good and the good of the child in that picture...


Anonymous Observer

Jamshid and MM

by Anonymous Observer on

This is so sad, for Iranians to live like this.  And you have IRI trash like Jaleho, No Fear and hezbollahforum.net (iranmilitaryforum.net) on this site trying to BS us everyday about IRI's "technological advances" and how they build missiles.  Shame, shame, shame... 


vildemose

Jamshid: That Picture is

by vildemose on

Jamshid: That Picture is utterly heartwrenching...I'm so saddened by it.


MM

Jamshid - and this is the center of oil fields in Iran!

by MM on

If IRI pays so little attention to those who are rolling in the oil fields, we can imagine how the rest of the poor in Iran are doing; substandard living.


jamshid

ای مردم، صبر تا کی؟

jamshid


اينجا خوزستان است ...

//raya2.mihanblog.com/post/1717

سکولارهای ایران، متحد و متشکل شوید... امروز باید که فردا دیر است.


jamshid

I agree with the entire

by jamshid on

I agree with the entire blog.

The message in this blog should be sent to the offices of all active opposing parties, including republicans, monarchists, jebheye melli and secular religious bodies. They should be invited to set aside their differences and focus on their common values as listed in this blog. They will soon learn that their commonalities far exceed their differences.

Our scholars should be contacted and invited to spread the message as well.

We must focus on the future, which brings to us our common values and union, not on the past which brings to us our differences and divisions.

You are doing a great job David ET. Your efforts are appreciated.


David ET

Maryam

by David ET on

Thanks.

Often it is not the common principals or clear path and solutions that attract, but controversy, confusion and arguments !and when a clear path , encumbering all, is shown, many get afraid.

Despite the usual complains, fear of many is not the lack of freedom but the freedom itself!


MM

excellent Maryam - unite

by MM on

.


Maryam Hojjat

This is the ONLY Route to Freedom &

by Maryam Hojjat on

democracy for IRAN. Thanks David ET .

Please put aside all your differences and unite with each other for the sake of a free IRAN.

Payandeh IRAN & True IRANIANS